Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Ontzettend flauw onderwerp.
Wie ebike wil fietsen doet dat toch gewoon?
Laatste 5 jaar een ebike, een jaar ziek geweest met pericarditis en evengoed in totaal 17500km gefietst in 5 jaar.
Al dat gemoraliseer hier.....pfff.
Ben fitter dan ik was.
Denk soms zelfs zal ik weer een.......'gewone fiets kopen'......echter best wel rotte knieën.
Was ook de reden van e bike omdat ik met die moeilijke knieën juist weinig fietste.
Ben 65 en soms beetje jaloers als ik een andere ouwe knakker op een racefiets voorbij zie komen.
Maar hoe dan ook, fietsen op een ebike........Wat is er mis mee?
Gewoon lekker fietsen!
Jacos schreef:
di 18 aug, 2020 10:12
Ontzettend flauw onderwerp.
Er bestaat nochtans een eenvoudige manier om dit onderwerp te mijden op dit forum.

Algemene erkenning dat een e-fiets geen fiets is, maar een soort elektrische brommer.
Dan zou er geen reden meer zijn om het voortdurend te hebben over e-fietsen op een forum gewijd aan (wereld)fietsen.

Omdat je op een elektrische brommer ook fietstassen kunt bevestigen etc., blijven er zat onderwerpen over om als e-fietser aan te kaarten op dit forum.

Zou dat niet de eenvoudigste oplossing zijn?
Een e-fiets is geen fiets.
Heel simpel, heel duidelijk en bovendien nog een feit ook.
Dat de wet fietsen en e-fietsen op sommige punten gelijk behandelt, is wat mij betreft een vorm van juridische fictie. Vergelijkbaar met de juridische fictie dat bepaalde organisatievormen op sommige vlakken de rechten van mensen hebben.

Nee, dit is geen vorm van e-fiets-haat of -afkeer. Iedereen heeft het recht om een e-fiets te bezitten etc. Ik vermoed dat ik er zelf ooit een zal kopen.
Iedereen heeft ook het recht om er Ventoux mee op te rijden, en zélfs het recht om achteraf te beweren dat hij Ventoux "met de fiets gedaan heeft." Daartegenover staat dan wel mijn recht om deze persoon hartelijk uit te lachen :shock:
De elektrische fiets is in ieder geval niet handig voor mensen met een beperking zoals mensen die alleen de trapfiets zaligmakend vinden.
Op de dag dat mijn vrouw besluit een e-reisfiets aan te schaffen gaat hier de vlag uit. Dan kan ze eens zelf een kwartier of langer bovenaan de helling wachten... :roll: :lol:
Het onderwerp is niet flauw, sommige reacties zijn flauw. En sommige reacties zijn gewoon dom en/of onwaar.
Poppink schreef:
di 18 aug, 2020 10:52
De elektrische fiets is in ieder geval niet handig voor mensen met een beperking zoals mensen die alleen de trapfiets zaligmakend vinden.
Was dat een reactie op mij?
Lijd je tegenwoordig aan een beperking wanneer je een simpel feit vaststelt, namelijk dat een e-fiets geen fiets is maar een soort elektrische brommer?
Feiten herkennen en erkennen als beperking. Da's een mooie.

Er treft mij trouwens nog iets.
Lieden die zich voortbewegen op een soort elektrische brommer beweren tegenwoordig dat zij - en niet de fietsers - wel weten wat een fiets is.
Dat is toch wel arrogant, als je het mij vraagt.
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 10:43
Er bestaat nochtans een eenvoudige manier om dit onderwerp te mijden op dit forum.

Algemene erkenning dat een e-fiets geen fiets is, maar een soort elektrische brommer.
Dan zou er geen reden meer zijn om het voortdurend te hebben over e-fietsen op een forum gewijd aan (wereld)fietsen.

Omdat je op een elektrische brommer ook fietstassen kunt bevestigen etc., blijven er zat onderwerpen over om als e-fietser aan te kaarten op dit forum.
Het zal sommigen wat rauw op het dak vallen maar je hebt natuurlijk wel gelijk. De randvoorwaarden voor e-fietstochten zijn grotendeels hetzelfde, het essentiële aspect van de fysieke inspanning ontbreekt echter geheel of grotendeels (oké, deels dan voor degenen die de ondersteuning tot pak hem beet 20% beperken). Laatst heb ik op dit forum al het voorbeeld aangehaald van een krantenreportage (ik meen in het AD) over een eerste fietsvakantie in Denemarken, waarbij pas in de laatste alinea de elektrische aap uit de mouw kwam. Ik voelde me als lezer toch lichtelijk bedrogen. Het vele zweet waarover de auteur repte, was niets anders dan het luie zweet van een kantoortijger.
Opgelet. We zijn nu op het punt aangeland waar elke discussie over e-fietsen uitkomt: we zijn het oneens en de toon wordt vervelender.

Nu wordt het weer ouderwets gezellig.
Senior2 schreef:
di 18 aug, 2020 11:02
En sommige reacties zijn gewoon dom en/of onwaar.
Klopt :roll:
en het vervelendste dat eraan is, is gewoon dat iedereen gelijk heeft.
Ikzelf ben er ook nog niet klaar voor, maar ooit komt het ervan. Nu ben ik er 55, heb net sinds enkele jaren de 1000 km-tochten leren kennen, alvast 2.
Op routeyou uitstippelen, collega's zetten dat op mijn gps en elke dag een volgende trip van ong. 100 km, geen koers, mijn kruissnelheid is ong.18km/u en ochtend fluitend door het landschap, namiddag beetje praten met fietsers die ik inhaal( dus trager) en mijn verhaaltje doen als ze akkoord zijn, natuurlijk.
Vroeger als brandweerman enkele malen wk gereden op de baan, nu heb ik daarvoor geen zin meer.
Nu fiets ik met de ogen open (mooi kasteel, mooi landschap, enz....)
Zij die de e-bike verketteren hebben wel gelijk als de e-bikefietsers pochen over het beklimmen van de Ventoux en derg., maar toch moet je hen dit ook gunnen, iedereen is geen Eddy Merckx, Zoetemelk, of Gilbert.
Er komen wel momenten dat de gewone fietser nog altijd het verschil kan laten zien, horen, tonen, dan zijn er wel degenen die steeds maar moeten jamaar roepen, en op het einde zijn die e-bikers gelukkig dat ze ook dat beetje sport doen en de bikers dat ze het nog steeds kunnen zonder enige hulp.

Toch begrip voor beide gedachtengangen.
Pfff. Wat een discussie. Je bent geen autobestuurder als je met een 8-trapsautomaat rijdt, Adaptive cruisecontrol met een Line-Assist, automatische lichten en regensensoren, parkeersensoren, achteruitrijcamera, ... hebt. Is dezelfde redenering. Of iedereen met een e-bike de Mont Ventoux wilt beklimmen.... Je kan ook vakantiefietsen in Europa op een e-bike. Er bestaat zo iets als de Eco-stand en de Off-stand. Niet iedereen rijdt op turbo. En jongeren die met de e-bike naar school gaan, zitten niet in grote getale op dit forum. Leven en laten leven. Ik heb (regen)kledij, tentje, ... dat aardig geld heeft gekost. Ik zal niemand degenererend aankijken die iets van Decathlon/Alie of andere Wish-producten bezit. Het doel is belangrijk, niet het middel.
Ik ben geen boomer, geen millenium of andere hippe omschrijving-kind.

My2cents.
PatrickL schreef:
di 18 aug, 2020 17:49

Je bent geen autobestuurder als je met een 8-trapsautomaat rijdt, Adaptive cruisecontrol met een Line-Assist, automatische lichten en regensensoren, parkeersensoren, achteruitrijcamera, ... hebt. Is dezelfde redenering.
Niet dezelfde redenering als de mijne ...
PatrickL schreef:
di 18 aug, 2020 17:49

Leven en laten leven.
Helemaal mee eens. Ik heb niks tegen e-fietsen (speed pedelecs roepen daarentegen gemengde gevoelens op).
Zoals ik al opmerkte, zal ik er hoogstwaarschijnlijk zelf ooit een kopen. Ik zal ermee op e-fietsvakantie gaan en - wie weet? - misschien zelfs Ventoux beklimmen.
Maar je zult mij dan niet horen beweren dat een e-fiets een fiets is ... Een e-fiets is een soort elektrische brommer. Waarvan ik dankbaar gebruik zal maken.
PatrickL schreef:
di 18 aug, 2020 17:49

Ik heb (regen)kledij, tentje, ... dat aardig geld heeft gekost. Ik zal niemand degenererend aankijken die iets van Decathlon/Alie of andere Wish-producten bezit.
Hier raak je iets interessants aan. Kijken fietsers neer op e-fietsers? Misschien wel. Maar dat is maar de helft van het verhaal. Je kunt ook zeggen dat e-fietsers lijken op te kijken naar fietsers. Ze lijken een pijnlijk gevoel van statusverlies te ervaren wanneer ze geconfronteerd worden met het feit dat hun voertuig een soort elektrische brommer is.

Ik vind dat nogal bizar. Wat is er mis aan rondrijden met een soort elektrische brommer? Ik zal er mij niet voor schamen. En als iemand mij dan zegt dat ik eigenlijk op een soort elektrische brommer rijd, zal ik antwoorden: "Onbegrijpelijk dat het Nobelprijscomité jou al die jaren over het hoofd gezien heeft!"
peter de rijk schreef:
di 18 aug, 2020 12:19
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 10:43
Er bestaat nochtans een eenvoudige manier om dit onderwerp te mijden op dit forum.

Algemene erkenning dat een e-fiets geen fiets is, maar een soort elektrische brommer.
Dan zou er geen reden meer zijn om het voortdurend te hebben over e-fietsen op een forum gewijd aan (wereld)fietsen.

Omdat je op een elektrische brommer ook fietstassen kunt bevestigen etc., blijven er zat onderwerpen over om als e-fietser aan te kaarten op dit forum.
Het zal sommigen wat rauw op het dak vallen maar je hebt natuurlijk wel gelijk. De randvoorwaarden voor e-fietstochten zijn grotendeels hetzelfde, het essentiële aspect van de fysieke inspanning ontbreekt echter geheel of grotendeels (oké, deels dan voor degenen die de ondersteuning tot pak hem beet 20% beperken). Laatst heb ik op dit forum al het voorbeeld aangehaald van een krantenreportage (ik meen in het AD) over een eerste fietsvakantie in Denemarken, waarbij pas in de laatste alinea de elektrische aap uit de mouw kwam. Ik voelde me als lezer toch lichtelijk bedrogen. Het vele zweet waarover de auteur repte, was niets anders dan het luie zweet van een kantoortijger.
Bij jou is blijkbaar het fysieke aspect belangrijk als je fietst. Bij mij amper. Ik wil afstanden doen, mooie stukjes en plaatsje ontdekken, en dat op een voertuig waamee ik er geraak.
Hoe veel liters zweet ik produceer is toch niet relevant...

En over die reportage. Wat telt daar? Was het goed geschreven, mooie fotos, mooie ervaringen gedeeld?
Wat maakt het dan uit of die man een batterij mee had?
peter de rijk schreef:
di 18 aug, 2020 12:19
De randvoorwaarden voor e-fietstochten zijn grotendeels hetzelfde, het essentiële aspect van de fysieke inspanning ontbreekt echter geheel of grotendeels.
Tja, en dan zeg ik weer: die lullige dagafstandjes die jij gemiddeld fietst, noem ik geen fietstochten. Dat zijn aan elkaar gekoppelde rondjes-om-de-kerk. Een fietstocht met 'fysieke inspanning' is pas zo te noemen als je 140+ km per dag maakt.
Daar ben je het vast ook niet mee eens, Peter. En eigenlijk wel terecht.

Derdekeer, met je 'elektrische brommer'. Pathetisch! En dan wie-op-wie neerkijkt. Man, ga lekker een stukje (e-)fietsen en een frisse neus halen.
Blackbelt schreef:
di 18 aug, 2020 20:10

Hoe veel liters zweet ik produceer is toch niet relevant...
Hier wordt mooi geïllustreerd welke kloof fietser en e-fietsers scheidt.
Ik heb nog nooit een lange fietstocht gemaakt waarbij de nodige inspanning irrelevant was.

Trouwens, als die liters zweet niet relevant zijn ... dan kun je evengoed op de fiets rijden, lijkt me.
Meer transpiratie, maar relevant is ze blijkbaar niet?

Het lijkt me eerder zo te zijn dat voor e-fietsers de transpiratie nog relevanter is dan voor fietsers. Een fietser wil de zweetdruppels er nog wel bijnemen, een e-fietser doet liever een beroep op de elektrische motor.

Voor alle duidelijkheid: ik kijk niet neer op die e-fietser. Ik wil gewoon even benadrukken dat het gaat om verschillende activiteiten.
Zullen we anders onderscheid maken tussen "sportieve fietsers" (alles zonder motor) en "fietsers"?
Flix schreef:
di 18 aug, 2020 20:40

Derdekeer, met je 'elektrische brommer'. Pathetisch! En dan wie-op-wie neerkijkt. Man, ga lekker een stukje (e-)fietsen en een frisse neus halen.
Frisse neus halen op de fiets heb ik vandaag gedaan, dank je.
Onderweg een groepje e-fietsers gezien die zich, voor zover ik dat kon beoordelen, aan het amuseren waren. Geweldig! Ik heb geen seconde neergekeken op die mensen.

Voor de rest ... wat is er "pathetisch" aan de vaststelling van een feit, namelijk dat een e-fiets een soort elektrische brommer is?
Het is geen pathetische, maar net een heel pragmatische vaststelling. Heel wat nutteloze discussies zouden vermeden worden, mocht men dit feit algemeen erkennen.

EDIT: en wat dat neerkijken betreft ... daarvoor heb je vergelijkbare activiteiten nodig. Het ligt niet in mijn persoonlijke aard, maar ik kan me voorstellen dat een fietser neerkijkt op een andere fietser die twee uur - twee uur! - nodig had om Ventoux te doen vanuit Bédoin. Maar hoe kun je in 's hemelsnaam neerkijken op iemand die een andere activiteit uitoefent, namelijk op de e-fiets rijden? Er is geen vergelijking mogelijk, dus van neerkijken kan geen sprake zijn. Straks ga je nog vertellen dat een fietser terecht knorrig is wanneer iemand op een speed pedelec hem voorbij scheurt.
derdekeer schreef:
di 18 aug, 2020 20:52
Blackbelt schreef:
di 18 aug, 2020 20:10

Hoe veel liters zweet ik produceer is toch niet relevant...
Hier wordt mooi geïllustreerd welke kloof fietser en e-fietsers scheidt.
Ik heb nog nooit een lange fietstocht gemaakt waarbij de nodige inspanning irrelevant was.

Trouwens, als die liters zweet niet relevant zijn ... dan kun je evengoed op de fiets rijden, lijkt me.
Meer transpiratie, maar relevant is ze blijkbaar niet?

Het lijkt me eerder zo te zijn dat voor e-fietsers de transpiratie nog relevanter is dan voor fietsers. Een fietser wil de zweetdruppels er nog wel bijnemen, een e-fietser doet liever een beroep op de elektrische motor.

Voor alle duidelijkheid: ik kijk niet neer op die e-fietser. Ik wil gewoon even benadrukken dat het gaat om verschillende activiteiten.
Nu komen we wat korter bij elkaar.
Maar je vergeet dat je op verschillende manieren kan fietsen of efietsen.

Vandaag tripje met de vrouw. 30 km fietswandelen aan gemiddeld 18 km/h. Dan gebruik ik de motor enkel bergop, gewoon omdat ik geen zin heb om te zweten, nadruk ligt op genieten en samen uit. Hele mooie plaatsen gezien.
Vorige weeg 80 km alleen aan gemiddeld 23,5 km/h. Dat is ook gewoon voluit fietsen, zelfs al geeft de motor af en toe wat, omdat ik dan heel regelmatig boven de 25 zit. En ja, dan moet de hele outfit direct de was in, want het zweet vloeit.
Gedurent een heel stuk hing er trouwens een 50- jarige racefietser in mijn zog. (Valsspeler)
Ik heb het nog niet getest, maar het zou best kunnen dat ik die afstand met een racefiets sneller kan doen, omdat ik dan slechts 7kg fiets mee sleur ipv 28 kg, en omdat mijn naaf niet zo efficient is (Enviolo).
Fedor schreef:
di 18 aug, 2020 21:01
Zullen we anders onderscheid maken tussen "sportieve fietsers" (alles zonder motor) en "fietsers"?
Met een gewone fiets 15 km/h rijden is dan ook niet “sportief”.
Blackbelt schreef:
di 18 aug, 2020 21:19

Nu komen we wat korter bij elkaar.
Maar je vergeet dat je op verschillende manieren kan fietsen of efietsen.
Blackbelt, dank je voor de reactie.
Maar ik vergeet dat niet, hoor. Ik heb er geen probleem mee te erkennen dat een e-fiets mogelijkheden en een zekere flexibiliteit creëert die je niet hebt met een fiets. Daarom is het ook geen fiets, maar ooit zal ik daarvan zelf profiteren.