Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Laten we het met een beetje gemak en humor bekijken.

Zelf denk ik wel eens zal ik ook nog een b.v. gravelbike kopen naast m'n e bike.

Dan kan ik toch kleinere stukjes hier in het bos fietsen en ergens is er dan even zoiets als dat dat 'toch beter is'.
En het zijn heel mooie fietsen.
Kan wel genieten van de schoonheid van zo'n fiets net als ik kan genieten van een zowiezo een mooie fiets qua frame, opbouw, originaliteit (soms) enz.
M'n e bike is praktisch, ik kan verder, heb minder last van met name m'n knieën en ik trap al licht verzet.
Ben 65 en denk soms alsof ik 45 ben maar merk dan dat dat niet zo is....
Dus geniet ik van m'n e bike.
Voor of tegens doen er dan niet echt toe.
De auto staat vaak stil, ik fiets meer, het is fijn fietsen.

Dus eigenlijk is de vraag voor mij niet terzake doende.

Ik gun ieder zijn of haar fietsplezier en mening of het nou een race fiets is of een randonneur of vakantie fiets of mountainbike en vind niet dat iets 'het beste is' of 'handig'. Het is zeer persoonlijk en inderdaad soms van invloed zijn fysieke mankementen maar ook dan zou je nog een kleiner stukje minder snel kunnen fietsen op een gewone fiets (meestal).

Het kan toch beide bestaan zonder de een of de ander in een bepaalde hoek te zetten?

Volgens mij zijn op dit forum toch vooral liefhebbers van fietsen en niet alleen de 'fiets' maar juist ook het fietsen zelf.

Fijne dag!
PietV schreef:
zo 23 aug, 2020 17:57
PatrickL schreef:
zo 23 aug, 2020 09:26
Sorry, maar ik doe +100km met nog 2/5de streepje over. Kwestie van efficient trappen. En waarom zou ik plots niet meer kunnen trappen met een fiets van 24 kilo en bagage? Andere wereldfietsers op dit forum zitten aan hetzelfde gewicht.
Je hoef je niet te verontschuldigen. Maar waarom zou ik op een e-bike stappen die 6 tot 10 kg zwaarder is? Wat heb ik aan die extra massa na 130 km trappen? En na 180 km.? Fiets niet fijn. Ik hoef "mijn accu" nog niet op te laden.
Geen fietsenhandelaar geeft mij de garantie, dat ik op een e-bike met een 2 jaar oude accu, na meer dan 120 km nog ondersteuning krijg. Bovendien belast ik het milieu aanzienlijk minder op een gewone fiets. Accu's zijn milieu onvriendelijk. Ik hoop, dat ik in gezondheid, nog vele jaren kan ligfietsen zonder elektrische ondersteuning.
Nogmaals, een e-bike is niet voor IEDEREEN handig.
De vraag is voor wie is een fiets met trapondersteuning handig? Dat is niet "iedereen". De vraag is voor wie wel? Dit geldt ook voor een racefiets, een downhill-fiets, een bikepacking-fiets, ligfiets etc. Gelukkig vormen we geen "Einheitswurst", maar wij zijn een veelzijdig gezelschap. Zij die deelnemen aan weekeinden van de Wereldfietser zullen ervaren, hoe verschillend de keuzes van het materiaal is. Opmerkelijk dat iedereen daar op de camping wel serieus genomen wordt. Er komen alleen maar belangstellende vragen. Iedereen een fiets op maat voor de fietser zelf, maar ook kan een fietser een keuze maken uit meerdere fietsen voor verschillende types fietstochten.
Later we dat van elkaar respecteren.
Gelukkig zijn in dit draadje ook tal van praktische zaken aan de orde gekomen. Natuurlijk kun je tijdens een stevige wind mee of een afdaling de ondersteuning uitzetten. Ook kun je onderweg tijdens de lunchpauze de batterij opladen.Terwijl je eet op een terras, of bij slecht weer binnen, kun je ook jouw batterij voeding geven.
Jacos schreef:
wo 26 aug, 2020 09:24
Als ik nou ga trappen, er zitten pedalen op en een crankstel, die beweegt een ketting en ik kan ook nog schakelen aan het stuur en die beweegt dan een derailleur en dan heb ik een lekker trap ritme en ik ga vooruit!

Is dat niet wat we FIETSEN noemen?
Even los van de wat cynische toon van je bericht heb je hier wel een goed punt te pakken.

Als het twee oren en een mond heeft, haar op het hoofd en er kan geluid uit komen, er zitten vingers/tenen aan de armen/benen en het kan zwemmen; is het dan een mens?

Uit de verschillende gesprekken blijkt inderdaad dat sommige mensen voor de positiebepaling van een ebike letten op de overeenkomsten met een fiets, en anderen op de verschillen (/het verschil).
bert sitters schreef:
wo 26 aug, 2020 12:23
PietV schreef:
zo 23 aug, 2020 17:57
PatrickL schreef:
zo 23 aug, 2020 09:26
Sorry, maar ik doe +100km met nog 2/5de streepje over. Kwestie van efficient trappen. En waarom zou ik plots niet meer kunnen trappen met een fiets van 24 kilo en bagage? Andere wereldfietsers op dit forum zitten aan hetzelfde gewicht.
Je hoef je niet te verontschuldigen. Maar waarom zou ik op een e-bike stappen die 6 tot 10 kg zwaarder is? Wat heb ik aan die extra massa na 130 km trappen? En na 180 km.? Fiets niet fijn. Ik hoef "mijn accu" nog niet op te laden.
Geen fietsenhandelaar geeft mij de garantie, dat ik op een e-bike met een 2 jaar oude accu, na meer dan 120 km nog ondersteuning krijg. Bovendien belast ik het milieu aanzienlijk minder op een gewone fiets. Accu's zijn milieu onvriendelijk. Ik hoop, dat ik in gezondheid, nog vele jaren kan ligfietsen zonder elektrische ondersteuning.
Nogmaals, een e-bike is niet voor IEDEREEN handig.
De vraag is voor wie is een fiets met trapondersteuning handig? Dat is niet "iedereen". De vraag is voor wie wel? Dit geldt ook voor een racefiets, een downhill-fiets, een bikepacking-fiets, ligfiets etc. Gelukkig vormen we geen "Einheitswurst", maar wij zijn een veelzijdig gezelschap. Zij die deelnemen aan weekeinden van de Wereldfietser zullen ervaren, hoe verschillend de keuzes van het materiaal is. Opmerkelijk dat iedereen daar op de camping wel serieus genomen wordt. Er komen alleen maar belangstellende vragen. Iedereen een fiets op maat voor de fietser zelf, maar ook kan een fietser een keuze maken uit meerdere fietsen voor verschillende types fietstochten.
Later we dat van elkaar respecteren.
Gelukkig zijn in dit draadje ook tal van praktische zaken aan de orde gekomen. Natuurlijk kun je tijdens een stevige wind mee of een afdaling de ondersteuning uitzetten. Ook kun je onderweg tijdens de lunchpauze de batterij opladen.Terwijl je eet op een terras, of bij slecht weer binnen, kun je ook jouw batterij voeding geven.
Klopt, fietsen is nogal individueel, maar er wordt behoorlijk afgezeikt. Voor sommigen is een ebike enkel acceptabel als je knieen kapot zijn, je longen nog half de normale capaciteit hebben, en je 17 bypassen hebt gehad.

Als je een ebike wil, dan is er blijkbaar veel meer nood aan verantwoording.

Als je dezelfde weg opgaat kan je een racefiets of ligfiets ook als een voordeel beschouwen ten op zichte van een oma fiets. Je kan toch ook 60 km daarmee doen, maar het zal wel leuker zijn op een racefiets of gravelbike als het over gravel gaat.
Grandonneur schreef:
wo 26 aug, 2020 08:59
Piet55 schreef:
wo 26 aug, 2020 01:15
En dan voor de mensen die enige minachting hebben voor het concept elektrische fiets.
Merk op dat er bij herhaling gemeld wordt dat mensen die bezwaren benoemen over het gebruikt van elektrische fietsen daar minachting voor zouden hebben (of 'haters' zouden zijn, etcetera). Terwijl die mensen net zo vaak hebben gemeld niet tegen elektrische fietsen an sich te zijn, maar tegen de vergelijking met de fiets en/of het potentieel van een fiets niet voldoende waarderen, wellicht wel tegen de schaal waarop elektrische fietsen tegenwoordig aanwezig zijn.

Er moet érgens een punt zijn om het over hetzelfde te kunnen hebben. Toch?
Wellicht formuleerde ik het verkeerd en is de bewoording ‘enige minachting voor de gebruiker van een e-bike’ een betere omschrijving. Ik zeg niet dat iedereen op dit forum ‘haat’ op e-bikes, dat is niet zo en zou generaliserend zijn. Maar het valt wel op dat e-bikes en hun gebruikers in een aantal draadjes voor minder aan worden gezien en dat dan in principe alleen een zwaarwegende reden of motivatie voldoende is voor goedkeuring van de reaguurders.

Ik vind persoonlijk dat Ferraririjders het ook wel een tandje minder mogen doen gezien het milieu. Maar ik ga niet op het wereldauto forum in elk topic over een vakantie met een Ferrari lopen mopperen dat iemand een Ferrari heeft en of hij toch niet beter met een zuinige Prius weg zou kunnen en waarom hij anno 2020 zo’n vervuilende bak voor de deur heeft staan. Het heeft geen zin en het verpest de sfeer. Bovendien heeft een e-bike natuurlijk wel wat meer voordelen dan een Ferrari 😉
Grandonneur schreef:
wo 26 aug, 2020 18:58
Even los van de wat cynische toon van je bericht heb je hier wel een goed punt te pakken.
Als het twee oren en een mond heeft, haar op het hoofd en er kan geluid uit komen, er zitten vingers/tenen aan de armen/benen en het kan zwemmen; is het dan een mens?
Uit de verschillende gesprekken blijkt inderdaad dat sommige mensen voor de positiebepaling van een ebike letten op de overeenkomsten met een fiets, en anderen op de verschillen (/het verschil).
Tja, het is ook maar net wat wij mensen ervan hebben gemaakt. Als we de wettelijke regels volgen is het onder de 25 km/u een fiets, tot 45 km/u een snorfiets en boven de 45 km/u een motorfiets. De basis is allemaal hetzelfde, geen rond maar een recht stuur, twee wielen, doorgaans een ketting/tandwielaangedreven constructie. Een fiets heeft weliswaar pedalen maar dat is eigenlijk gewoon de vervanging van de aandrijving, een motorfiets heet immers ook een fiets.

Je zou dan kunnen stellen dat elk tweewielig, kettingaangedreven voertuig een fiets is. Maar er bestaan inmiddels ook driewieilige en vierwielige fietsen. Ook is er de velomobiel die met zijn kooiconstructie meer lijkt op een auto dan een fiets.

Als ik dan kijk op de wikipedia pagina voor auto’s staat daar dat een auto een zelfstandig voortbewegend rijdend vervoermiddel is afgeleid van het griekse woord auto, wat zelf betekend en het latijnse mobile wat bewegend betekend, zelfbewegend dus. De eerste auto leek dan ook meer op een fiets dan een auto. En volgens deze definitie zouden alle fietsen zonder trappers ook auto’s kunnen zijn, immers zijn het zelfvoortbewegende vervoersmiddelen. Vroeger werd een fiets ook wel rijwiel genoemd, wat uiteraard een bredere benaming kan worden geintrepreteerd voor alle vervoersmiddelen die een of meerdere wielen hebben.

Punt van dit verhaal is dat je de definities zover kunt op rekken als je wilt, maar wat is daarvan het punt? Als je gaat refereren aan motorfietsen als auto's weet ik zeker dat niemand snapt wat je bedoeld :lol: Waar het uiteindelijk om gaat, en dat heb ik ook al in een ander draadje benoemt is dat een e-bike gewoon heel veel overeenkomsten heeft met een fiets als het gaat om fiets(vakanties). Je gebruikt dezelfde paden, je hebt ruwweg dezelfde beperkingen qua bagage, veel onderdelen zijn hetzelfde enzovoorts. Volgens mij is dat veel relevanter dan de welles/nietes discussie over of een e-bike nu een fiets of een auto is volgens de letterlijke definitie.De vraag op dit forum zou dan moeten zijn; kun je met een elektrische fiets op fietsvakantie? Ja dat kan.
Mijn laatste antwoord op dit forum wat betrekking heeft op e-bike of het gebruik ervan is inmiddels alweer een maand geleden.

Dit nieuwe draadje van Bert S., gestart op 17 augustus 2020, is voor mij de aanleiding geweest om niet in de val van deze trol te trappen (deze post uitgezonderd).
De sokpop van Bert S., genaamd Kees S. meent zo af en toe zijn bijdrage te moeten leveren, waarin nietszeggende meningloze teksten worden geplaatst.
Je kunt het als sokpop dan wel over trollen hebben, maar de persoon van wie je misschien wel de sokpop bent is trol ten voeten uit.

Het nieuwe draadje, genaamd “Voor wie is een elektrische fiets wél handig” is een overduidelijk voorbeeld van trollen.
De TS start dit draadje namelijk nadat er al hevige discussies zijn ontstaan op eerdere draadjes en latere draadjes waarvan het laatste draadje gesloten is en de discussie dus is doodgeslagen door de moderator.
Voor dat laatste heb ik de moderator een pb gestuurd, waar ik tot nu toe geen antwoord op heb mogen ontvangen, wat op mij als zeer onbeleefd overkomt.

Maar goed, Bert S. is bezig gegaan met trollen en doet dat op een gewiekste wijze. Ik vind het dan ook “erg knap” om een nieuw draadje te openen, waarbij wederom de nodige ophef te verwachten valt, hier 105 (!!) reacties op ontstaan, waarbij de TS zelf maar één keer in zijn eigen draadje reageert en dan ook nog eens met een nietszeggende inhoud.

Kennelijk zijn we er nog lang niet over uit gepraat.

De moderator laat dit allemaal gebeuren. Ik ben met stomheid geslagen. Maar kennelijk krijg je carte blanche als je 20 jaar of langer lid bent van de vereniging.

Wat mij betreft zou het forum alleen nog voor leden van de Wereldfietser toegankelijk moeten zijn. Leden van een vereniging zullen onderling doorgaans anders reageren dan lieden op een forum waarbij je je kunt verschuilen achter een alias. Ik merk ook bij mij zelf dat mijn grenzen naar bepaalde personen wat verder liggen dan dat dit bij andere personen het geval is en dat dit komt omdat je met die laatste personen wat meer gevoel van vereniging hebt.
Wat hierbij verder nog van belang is, is dat ik als lid van de vereniging de Wereldfietser middels het betalen van mijn lidmaatschap bijdraag in de kosten van dit forum, terwijl niet betalende forumleden geheel kosteloos hun vuil kunnen spuien en de verwachting is dat er moderatoren (leden van de vereniging) hier vervolgens hun plasje over doen of ingrijpen, wanneer zij dat nodig achten.

Dit alles in ogenschouw nemende heb ik besloten om dit fenomeen niet langer meer financieel te ondersteunen, mijn lidmaatschap van de vereniging op te zeggen en het forum voorlopig maar weer links te laten liggen.

Het is me daarbij opgevallen dat velen mij reeds zijn voorgegaan…
Edwin* schreef:
vr 28 aug, 2020 15:44
Mijn laatste antwoord op dit forum wat betrekking heeft op e-bike of het gebruik ervan is inmiddels alweer een maand geleden.
Bij mij nog langer geleden. ;)

Zelden kan ik daarover iets inhoudelijks toevoegen, en daarom open ik dan vaak topics over e-bikes vooral niet. Soms scan ik er wel eens doorheen, maar vaak is van wat ik dan eventueel zou kunnen toevoegen al gezegd door 1 of meerdere anderen.

Net als in het zoveelste topic over bepaalde fietsmerken, topics over mensen die van een fabrikant een fiets mee krijgen, de manier waarop je tassen wel of niet aan je fiets hangt, et cetera. Vaak het nogmaals openen niet waard (-:

Ik heb nu 1886x iets gezegd op dit forum, maar ook meer dan 18860x m'n mond gehouden.
Piet55 schreef:
do 27 aug, 2020 01:21
Tja, het is ook maar net wat wij mensen ervan hebben gemaakt. Als we de wettelijke regels volgen is het onder de 25 km/u een fiets, tot 45 km/u een snorfiets en boven de 45 km/u een motorfiets. De basis is allemaal hetzelfde, geen rond maar een recht stuur, twee wielen, doorgaans een ketting/tandwielaangedreven constructie. Een fiets heeft weliswaar pedalen maar dat is eigenlijk gewoon de vervanging van de aandrijving, een motorfiets heet immers ook een fiets.

Punt van dit verhaal is dat je de definities zover kunt op rekken als je wilt, maar wat is daarvan het punt?
Sinds 01-01-2017 is op EG niveau en onze Nationale wetgeving alles duidelijk en goed geregeld.

De fiets met trapondersteuning (e-bike) is feitelijk een snorfiets (25), maar bij Wet een fiets. Fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Een speedpedelec is gewoon een bromfiets (45). Een elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt. In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid. Dan maakt cilinderinhoud dus niet meer uit. Het kentekenbewijs is bepalend.

Een motorfiets is een motorvoertuig, waarvoor een kenteken als motorvoertuig is afgegeven. Dat is dus nooit een bromfiets.
PietV schreef:
vr 28 aug, 2020 23:17
Sinds 01-01-2017 is op EG niveau en onze Nationale wetgeving alles duidelijk en goed geregeld.

De fiets met trapondersteuning (e-bike) is feitelijk een snorfiets (25), maar bij Wet een fiets. Fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

Een speedpedelec is gewoon een bromfiets (45). Een elektrische bromfiets met trapondersteuning waarvan de aandrijfkracht aanhoudt als het voertuig de snelheid van 25 km per uur overschrijdt. In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid. Dan maakt cilinderinhoud dus niet meer uit. Het kentekenbewijs is bepalend.

Een motorfiets is een motorvoertuig, waarvoor een kenteken als motorvoertuig is afgegeven. Dat is dus nooit een bromfiets.
Het ging natuurlijk om de discussie wat nu eigenlijk de definitie is van een fiets in bredere zin. Ik ken de wet maar het is natuurlijk onzin dat een fiets met een elektrische hulpmotor van 0,25 kW een fiets is en dat een voertuig met een elektrische hulpmotor van 0,26 kW opeens een totaal ander voertuig zou zijn. Die wetten zijn er vooral om praktische redenen zoals veiligheid en verkeershandhaving en hebben weinig te maken met algemene defintiies. Je bevestigd dit zelf al door te benoemen dat een e-bike wettelijk een fiets is maar in jouw ogen een snorfiets.
Edwin* schreef:
vr 28 aug, 2020 15:44
Mijn laatste antwoord op dit forum wat betrekking heeft op e-bike of het gebruik ervan is inmiddels alweer een maand geleden.

Dit nieuwe draadje van Bert S., gestart op 17 augustus 2020, is voor mij de aanleiding geweest om niet in de val van deze trol te trappen (deze post uitgezonderd).

Knip
......................................................, is dat ik als lid van de vereniging de Wereldfietser middels het betalen van mijn lidmaatschap bijdraag in de kosten van dit forum, terwijl niet betalende forumleden geheel kosteloos hun vuil kunnen spuien en de verwachting is dat er moderatoren (leden van de vereniging) hier vervolgens hun plasje over doen of ingrijpen, wanneer zij dat nodig achten.

Dit alles in ogenschouw nemende heb ik besloten om dit fenomeen niet langer meer financieel te ondersteunen, mijn lidmaatschap van de vereniging op te zeggen en het forum voorlopig maar weer links te laten liggen.

Het is me daarbij opgevallen dat velen mij reeds zijn voorgegaan…
Er wordt door Bert met dit draadje gewoon een uitlaatklep geboden voor mensen die daar behoefte aan hebben. Heeft niets met trollen te maken. Het is nogal een gevoelig onderwerp (dat natuurlijk niks met dat motortje te maken heeft). Voordeel is dat de gevoeligheden een weg vinden in 1 draadje en dat is wel zo overzichtelijk. Dank daarvoor.
Eeeeuhh.. het heeft alles met het motortje te maken. Samengevat: kamp A vindt dit geen fiets. Kamp B vindt dit wel een fiets. Heel klein kamp C vindt dit nu nog geen fiets, maar later misschien wel. Zoals zo vaak op fora en FB is het een welles-nietes gepolariseerd onderwerp en brengt eigenlijk inhoudelijk niets bij en is zonder toegevoegde waarde. Dit wordt dan in elk (ander) ebike-onderwerp telkens herkauwd en opnieuw herhaald. Het moet wel echt komkommertijd zijn in fietsland.
Piet55 schreef:
za 29 aug, 2020 02:42
Het ging natuurlijk om de discussie wat nu eigenlijk de definitie is van een fiets in bredere zin. Ik ken de wet maar het is natuurlijk onzin dat een fiets met een elektrische hulpmotor van 0,25 kW een fiets is en dat een voertuig met een elektrische hulpmotor van 0,26 kW opeens een totaal ander voertuig zou zijn. Die wetten zijn er vooral om praktische redenen zoals veiligheid en verkeershandhaving en hebben weinig te maken met algemene defintiies. Je bevestigd dit zelf al door te benoemen dat een e-bike wettelijk een fiets is maar in jouw ogen een snorfiets.
De discussie in bredere zin wordt te vaak en onnodig lang gevoerd. Dat de fiets met trapondersteuning wettelijk is uitgezonderd van het begrip motorrijtuig en als fiets wordt beschouwd in Europees verband is duidelijk en voordelig voor de consumenten.
Een fiets met trapondersteuning van 0.26 kW of een begrenzing op 27 km/h maakt die fiets nog geen bromfiets, tenzij daar een bromfietskenteken voor is afgegeven.
Definities hebben alles te maken met plaats op de weg. :wink:
Dat de vakhandel van gebruik heeft gemaakt van mazen in de Richtlijn 2002/24/EG en na Kaderverordening (EU) 168/2013 vanaf 2013 onvolwaardige speedpedelecs bleef produceren, heeft de nodige teleurstellingen opgeleverd voor de gebruikers. :evil:
geelfietsje schreef:
za 29 aug, 2020 08:35
Het is nogal een gevoelig onderwerp (dat natuurlijk niks met dat motortje te maken heeft).
Behalve een gevoelig onderwerp is het vooral een actueel onderwerp. De (ongevallen)statistiek, ballonnetjes over wat daar aan te doen, toegenomen mobiliteit en verandering van het verkeersbeeld. Allemaal actueel. Iedereen op het fietspad en op reis heeft ermee te maken, dat zal niet minder worden. En dan: toename van ebikers met ervaring op dit forum, stijgende leeftijd van leden heb ik ook begrepen?
Ik denk; alleen maar goed en logisch dat er normaal over gesproken wordt. Dat moet toch kunnen in prima overeenstemming met respect voor een ander z’n mening? Een mens is toch nooit te oud om te leren etc, welk ‘kamp’ je ook vandaan komt?

@geelfietsje Als het niet met het motortje te maken heeft, waarmee dan wel? (Oprechte vraag, want ik snap ‘em niet.)
Grandonneur schreef:
za 29 aug, 2020 11:35
geelfietsje schreef:
za 29 aug, 2020 08:35
Het is nogal een gevoelig onderwerp (dat natuurlijk niks met dat motortje te maken heeft).
@geelfietsje Als het niet met het motortje te maken heeft, waarmee dan wel? (Oprechte vraag, want ik snap ‘em niet.)
Met accepteren dat je ouder wordt en dat daarmee het fysieke prestatievermogen afneemt.
De een vecht er tegen en vindt dat iedereen dat moet doen of anders een loser is. Daarmee zichzelf extra motiverend. De ander heeft zich er een beetje bij neergelegd en wil geen loser gevonden worden.

Zoals al eens opgemerkt: Over het al of niet gebruiken van versnellingen wordt nooit moeilijk gedaan. Zodra je het woord elektrisch per ongeluk in een bijdrage gebruikt zijn de rapen gaar.
geelfietsje schreef:
za 29 aug, 2020 12:43
Over het al of niet gebruiken van versnellingen wordt nooit moeilijk gedaan. Zodra je het woord elektrisch per ongeluk in een bijdrage gebruikt zijn de rapen gaar.
Ook met versnellingen moet het allemaal uit de benen komen.

Maar ieder zijn pleziertje verder :D
Snap werkelijk waar niet waarom mensen met een accu zich altijd aangevallen voelen. Als je geen zin hebt om te trainen om in shape te blijven ga gewoon lekker met een accu fietsen. Maar stop met dat geklaag.
alstro schreef:
za 29 aug, 2020 20:52
Snap werkelijk waar niet waarom mensen met een accu zich altijd aangevallen voelen. Als je geen zin hebt om te trainen om in shape te blijven ga gewoon lekker met een accu fietsen. Maar stop met dat geklaag.
Je draait het wel om hier.
Blackbelt schreef:
za 29 aug, 2020 23:18
alstro schreef:
za 29 aug, 2020 20:52
Snap werkelijk waar niet waarom mensen met een accu zich altijd aangevallen voelen. Als je geen zin hebt om te trainen om in shape te blijven ga gewoon lekker met een accu fietsen. Maar stop met dat geklaag.
Je draait het wel om hier.
De zaak wordt hier volkomen omgedraaid. Rijders met een accu zijn levensgenieters van het zuiverste water. Een mens is gemaakt om te bewegen. Niet om te zwoegen of te trainen. Er is geen wetenschappelijke bewijs dat sporten noodzakelijk is. Met bewegen blijf je in vorm. Leefwijze is belangrijker dan trainen. Iedereen die van fietsen houdt, gaat ter zijn er tijd over op een fiets met accu. :)
PietV schreef:
zo 30 aug, 2020 10:02
Rijders met een accu zijn levensgenieters van het zuiverste water. Een mens is gemaakt om te bewegen. Niet om te zwoegen of te trainen. Er is geen wetenschappelijke bewijs dat sporten noodzakelijk is. Met bewegen blijf je in vorm. Leefwijze is belangrijker dan trainen. Iedereen die van fietsen houdt, gaat ter zijn er tijd over op een fiets met accu. :)
Afbeelding
Dank voor jouw mantra, PietV 🙏

Voor degenen zonder fysieke gebreken of lange ww-/schoolafstanden die zich op een rijwiel met trapondersteuning voortbewegen: zonde, want op een echte fiets word en blijf je fitter.

1u0wl3.jpg
1u0wl3.jpg (41.3 KiB) 3955 keer bekeken