Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
willem.m schreef:
zo 30 aug, 2020 11:03
Dank voor jouw mantra, PietV 🙏

Voor degenen zonder fysieke gebreken of lange ww-/schoolafstanden die zich op een rijwiel met trapondersteuning voortbewegen: zonde, want op een echte fiets word en blijf je fitter.
Geen dank. Dat je op een zogenaamde echte fiets fitter wordt en blijft is nooit bewezen. Dat is een onbewezen aanname. Ik ben pas 72 en rij zonder ondersteuning met gemak 200 km daags, zonder spierpijn of ongemakken, maar durf nooit te beweren dat ik fitter ben dan een e-biker.

Bewegen is gezond, sporten geeft ongemakken en topsport in ongezond. Bovendien is wielrenner een van de gevaarlijke sporten. Doden en invaliditeit met de regelmaat van de klok.
PietV schreef:
zo 30 aug, 2020 14:19
Bovendien is wielrenner een van de gevaarlijke sporten. Doden en invaliditeit met de regelmaat van de klok.
Er gaan tegenwoordig meer mensen dood door ongelukken met een e-bike dan met een wielrenfiets...

OK hoe het zit met de aantallen gebruikers weet ik niet, maar hier in de regio zie ik meer wielrenners dan e-bikers iig.
Fedor schreef:
zo 30 aug, 2020 15:04
PietV schreef:
zo 30 aug, 2020 14:19
Bovendien is wielrenner een van de gevaarlijke sporten. Doden en invaliditeit met de regelmaat van de klok.
Er gaan tegenwoordig meer mensen dood door ongelukken met een e-bike dan met een wielrenfiets...

OK hoe het zit met de aantallen gebruikers weet ik niet, maar hier in de regio zie ik meer wielrenners dan e-bikers iig.
Doe je een serieuze schatting of is het natte vingerwerk. Ik ken geen uitsplitsing van fietsers in: wielrenners, fietsers en e-bikers. Weet wel dat 50+ op een racefiets vaak meer risico nemen. Vooral die Strava-aso's. De gewonde en overleden bestuurders van speedpedelec vallen onder de categorie bromfietsers.
PietV schreef:
zo 30 aug, 2020 16:20
Vooral die Strava-aso's.
Uit de bocht vliegen is een risico.
Schermafbeelding 2020-08-30 om 18.59.53.png
Uitsnede artikel SEH-bezoeken door fietsongevallen. Lees verder <https://www.veiligheid.nl/verkeer/feite ... allen-2018>
J de Groote schreef:
zo 30 aug, 2020 19:03
Schermafbeelding 2020-08-30 om 18.59.53.png

Uitsnede artikel SEH-bezoeken door fietsongevallen. Lees verder <https://www.veiligheid.nl/verkeer/feite ... allen-2018>
Dit grafiekje is interessant maar geeft alleen het absolute aantal SEH-bezoeken weer en niet relatief per doelgroep. Ik zou zelf nieuwsgierig zijn hoeveel procent van elke doelgroep, dus 'MTB's/Racefietsers/Fietsers/E-bikes' op de SEH komt en liefst opgesplitst naar leeftijd. Dan kun je echt zien wat nu het verschil is tussen racefietsers en e-bikes enzvoorts.
Grandonneur schreef:
za 29 aug, 2020 11:35
Behalve een gevoelig onderwerp is het vooral een actueel onderwerp. De (ongevallen)statistiek, ballonnetjes over wat daar aan te doen, toegenomen mobiliteit en verandering van het verkeersbeeld. Allemaal actueel. Iedereen op het fietspad en op reis heeft ermee te maken, dat zal niet minder worden. En dan: toename van ebikers met ervaring op dit forum, stijgende leeftijd van leden heb ik ook begrepen?
Ik denk; alleen maar goed en logisch dat er normaal over gesproken wordt. Dat moet toch kunnen in prima overeenstemming met respect voor een ander z’n mening? Een mens is toch nooit te oud om te leren etc, welk ‘kamp’ je ook vandaan komt?

@geelfietsje Als het niet met het motortje te maken heeft, waarmee dan wel? (Oprechte vraag, want ik snap ‘em niet.)
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de discussie niet helemaal in evenwicht is. Ik hoor geen enkele e-biker op dit forum zeggen dat iemand beter een e-bike moet kopen ondanks dat zijn voorkeur uitgaat naar een fiets zonder batterijen. Ook hoor ik geen enkele e-biker een oordeel vellen over iemand die zonder trapondersteuning een bergvakantie boekt. Iets in de trant van 'je bent wel gek dat je dat doet, of wist je niet dat extreme inspanning ongezond kan zijn', dat hoor ik nooit. Ik zie nooit ebikers in 'gewone' fietstopics een topic vervuilen over hoe stom een gewone fiets wel niet is.

Maar zodra iemand een adviestopic opent over de aankoop van een elektrische fiets is het gelijk 'heb je zo'n elektrische fiets wel nodig?' 'Zou je niet beter deze fiets zonder batterij kopen?' 'Ik ben zelf niet zo lui maar ieder zijn ding hoor'.. En elk topic wat algemeen over e-bikes gaat staat vol met offtopic negatieve sentimenten over het milieu, het design, de ongevalsrisico's en of dergelijke fietsen überhaupt wel thuishoren op dit forum. Komt mij daarmee over alsof het probleem vooral bij 1 bepaalde groep ligt, namelijk een groep fietsers die niks heeft met e-bikes maar dit ook continue bij elke gelegenheid moet laten weten. Alsof ze iemand met een e-bike geen fietsvakantie of ruimte op de weg gunnen.

En discussie en vrijheid van meningsuiting is prima hoor. Ik bedoel iedereen die vind dat een e-bike geen fiets is mag dat vinden en iemand mag ook prima vinden dat iemand op een e-bike lui is. Maar om dat nu in elk topic maar te blijven herhalen is gewoon sfeerverpestend.
Helemaal mee eens Piet - goed verwoord.
Piet55 schreef:
ma 31 aug, 2020 01:16
Ik hoor geen enkele e-biker op dit forum zeggen dat iemand beter een e-bike moet kopen ondanks dat zijn voorkeur uitgaat naar een fiets zonder batterijen. Ook hoor ik geen enkele e-biker een oordeel vellen over iemand die zonder trapondersteuning een bergvakantie boekt. Iets in de trant van 'je bent wel gek dat je dat doet,
Goed stuk over de "balans" op het forum maar deze pik ik er wel even uit. Op het forum hoor ik dit idd niet maar daarbuiten begint dit wel (deels) wel degelijk een tendens te worden. Al meermaals hoorde ik van e-bikers opmerkingen over "waarom zou je je nog inspannen" e.d.
Fedor schreef:
ma 31 aug, 2020 08:02
begint dit wel (deels) wel degelijk een tendens te worden. Al meermaals hoorde ik van e-bikers opmerkingen over "waarom zou je je nog inspannen" e.d.
klopt idd. Ook wij zijn dit jaar 2x op de camping aangesproken met de vraag waarom we niet ondersteund reden met bagagekar en follow-me. 1x door caravankampeerders (met ebike), 1x door fietskampeerders met ebike. Let wel, zonder dat het onderwerp ebike al ter sprake was gekomen op één of andere manier.
En wen er maar aan, de elektrische fiets is er, en zal blijven. Ook het aantal e-bikes zal alleen maar stijgen. Over 10, 20 of 30 jaar is al ons vervoer elektrisch, de trein, de tram, de auto, de motor, de brommert/scooter en de fiets niet uitgezonderd. Het is ook niet een typisch Nederlands dingetje, maar dit is iets dat, afhankelijk van de welvaart, overal gemeengoed zal gaan worden,

Ik zag een jaar of 6 geleden in Nederland op een camping fietskampeerders aankomen met een e-bike. Vond ik ook een beetje vreemd, maar dat was toen. In Nederland, met zijn goede infrastructuur voor opladen en korte afstanden is actieradius al zelden een probleem meer. En net als bij de auto zal men ook bij de fiets inzetten op vergroten van de actieradius, omdat leveranciers wel degelijk zien dat daar een pijnpunt ligt. Over niet al te lange tijd zal e-bike reizen door Europa ook geen probleem meer opleveren. Wereldreizen? Lastiger, maar waar veel zon schijnt helpen de opvouwbare zonnepanelen een heel eind en zo komen er nog wel meer nieuwe ontwikkelingen in het voordeel van elektrisch fietsen.

Over 10 jaar is de fiets als vervoermiddel elektrisch. De acculoze fiets is er dan alleen nog maar voor de doelgroep die daar heel specifiek voor kiest uit sportief oogpunt.

Van mij hoeft het (nog) niet. Ik ben nog wat ouderwets en zonder elektra heeft nog mijn voorkeur, maar op enig moment ga ik ook, ik zie de bui heus wel hangen. Zie het als een logische ontwikkeling die niet te stoppen is, dat scheelt een hoop ergernis. Je kop in het zand steken heeft ook geen zin, dan zie je zo weinig van de natuur die er dan nog over is.

Veel fietsplezier gewenst aan iedereen
Piet55 schreef:
ma 31 aug, 2020 01:16

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de discussie niet helemaal in evenwicht is. Ik hoor geen enkele e-biker op dit forum zeggen dat iemand beter een e-bike moet kopen ondanks dat zijn voorkeur uitgaat naar een fiets zonder batterijen.
Een paar dagen geleden wilde ik iets gelijkaardigs schrijven in dit draadje.
"Je zou beter op een fiets rijden," begint na een tijdje wel erg irritant te klinken. Geen enkele e-fietser zal erdoor overtuigd worden. Bovendien suggereert een dergelijk oordeel een beetje dat men de e-fietser beter kent dan hij zichzelf kent, wat de irritatie nog wat verhoogt.

Maar dan staat er:
Ook hoor ik geen enkele e-biker een oordeel vellen over iemand die zonder trapondersteuning een bergvakantie boekt.
Daar zou ik niet te veel uit afleiden over een gebrek aan balans of iets dergelijks. Het zou toch wel heel absurd zijn mocht een e-fietser hier op dit forum oordelen komen vellen over fietsers? Daarvoor bestaan, zo veronderstel ik, andere forums.
Senior2 schreef:
ma 31 aug, 2020 09:01
En wen er maar aan, de elektrische fiets is er, en zal blijven. Ook het aantal e-bikes zal alleen maar stijgen.
In NL en omliggende landen wel. In de USA vraag ik me dat af. Daar is fietsen veel meer een "lifestyle" (net zoals bij veel WF'ers) en niet zozeer een transportmiddel.
Ik fiets elke dag naar mijn werk, daar kom ik redelijk veel jeugd tegen. Ik denk dat 20% nu al elektrisch rijdt. Praten we over kids van 13-14 jaar. Maar alternatief is dat ze anders met de bus gaan omdat die 5 of 12 km wel heel erg ver is.

Over 5 jaar rijdt denk ik 80-90% vd bevolking op een accu. Gaat nu heel hard.
Senior2 schreef:
ma 31 aug, 2020 09:01
En wen er maar aan, de elektrische fiets is er, en zal blijven. Ook het aantal e-bikes zal alleen maar stijgen.
...evenals het aandeel mensen met een ongezonde leefstijl en hoge bmi, met allerhande welvaartsziektes tot gevolg. In NL valt dat nog niet zo op, omdat de behandelingen zo sterk zijn verbeterd. Wat wél opvalt is dat steeds meer jeugd en zelfs jonge volwassenen op een rijwiel met trapondersteuning rijden. Lekker makkelijk. Maar preventie is natuurlijk beter dan de samenleving op kosten jagen. Daarom: beweeg op eigen kracht zolang dat mogelijk is en investeer zo in een goede gezondheid.
Willem, ben jij soms God's hoeder? :roll:

Of de mate van het gebruik van een e-bike in de USA wat met deze discussie te maken heeft, is de vraag.
Maar het viel me al jaren geleden op dat bv in New York het gebruik van een e-bike snel aan het toenemen is. Nee, idd niet door de hipsters, maar door koeriers en anderen die gewoon van A naar B willen komen. Overigens vaak oerlelijke 'Japanse' modellen, die kwa lompheid niet onderdoen voor een aftandse snorfiets.
Piet55 schreef:
ma 31 aug, 2020 01:16

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de discussie niet helemaal in evenwicht is. Ik hoor geen enkele e-biker op dit forum zeggen dat iemand beter een e-bike moet kopen ondanks dat zijn voorkeur uitgaat naar een fiets zonder batterijen. Ook hoor ik geen enkele e-biker een oordeel vellen over iemand die zonder trapondersteuning een bergvakantie boekt. Iets in de trant van 'je bent wel gek dat je dat doet, of wist je niet dat extreme inspanning ongezond kan zijn', dat hoor ik nooit. Ik zie nooit ebikers in 'gewone' fietstopics een topic vervuilen over hoe stom een gewone fiets wel niet is.

Maar zodra iemand een adviestopic opent over de aankoop van een elektrische fiets is het gelijk 'heb je zo'n elektrische fiets wel nodig?' 'Zou je niet beter deze fiets zonder batterij kopen?' 'Ik ben zelf niet zo lui maar ieder zijn ding hoor'.. En elk topic wat algemeen over e-bikes gaat staat vol met offtopic negatieve sentimenten over het milieu, het design, de ongevalsrisico's en of dergelijke fietsen überhaupt wel thuishoren op dit forum. Komt mij daarmee over alsof het probleem vooral bij 1 bepaalde groep ligt, namelijk een groep fietsers die niks heeft met e-bikes maar dit ook continue bij elke gelegenheid moet laten weten. Alsof ze iemand met een e-bike geen fietsvakantie of ruimte op de weg gunnen.

En discussie en vrijheid van meningsuiting is prima hoor. Ik bedoel iedereen die vind dat een e-bike geen fiets is mag dat vinden en iemand mag ook prima vinden dat iemand op een e-bike lui is. Maar om dat nu in elk topic maar te blijven herhalen is gewoon sfeerverpestend.
Even een uurtje getwijfeld. Toch een reactie omdat ik me aangesproken voel.

Piet55, volgens mij snap ik wat je bedoelt maar het zit me niet lekker. wat je doet is het wegzetten van een groep als die groep die het lastig maakt voor de rest (en je presenteert het als de waarheid). ik zal een poging doen om te onderbouwen waarom ik het er grotendeels mee oneens ben. (en ja, iedereen mag het gerust oneens met mij zijn. tuurlijk.)

-fiets/geen fiets is natuurlijk niet het punt, puntje bij paaltje. Het gaat om de waardering van een ander zijn of haar inbreng.

-In een topic over ebikes praten over ebikes is niet offtopic. Je hebt in een discussie-topic óók te maken met meningen waar je het zelf niet per se mee eens bent. Don't shoot the messenger.

-Mijn overtuiging is dat de argumenten die mensen inbrengen tegen het gebruik van ebikes oprecht zijn. Het getuigt imho van gebrek aan respect hoe deze inbreng in de discussie keer op keer wordt afgedaan als gezever, sentiment, afgunst, misplaatste superieuriteit, arrogantie, onbegrip, zuur gedrag, vervuiling van het topic, de realiteit niet onder ogen kunnen zien, geen recht van spreken want geen ervaring, sfeer verpesten, etcetera.

-Sterker nog. Wanneer biobikers zich druk maken over ebikes zonder dat het voor hun persoonlijk een dingetje is, dan maak je je dus druk over een ander en voor een ander en/of gemeenschappelijk belang. Dat kan ik op geen enkele manier negatief beoordelen, mensen die zich oprecht druk maken over een ander (misschien wel zorgen) verdienen veel waardering. Ik hoor echter geen ebikers die waardering uitpreken voor deze inbreng.

-Ik hoor ook amper ebikers die voors en de tegens van het gebruik van die fiets eens helder erkennen en kunnen onderbouwen. Het zou een enorme sprong zijn mocht dát de inhoud van het gesprek kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: de meeste bezwaren die ik heb tegen ebikes herkent mijn moeder (om maar iemand te noemen) volledig, tegelijk maakt ze er (gelukkig!) dankbaar gebruik van.

-De constatering dat ebikes al maar aangevallen worden door biobikes herken ik niet. of zelfs, andersom is evengoed het geval (zie punt 3). Er wordt over het algemeen een keurige poging gedaan om meningen to the point te onderbouwen (over en weer een grapje tussendoor moet toch ruimte voor zijn). Zelden zegt een ebiker dan: ik snap wat je zegt, dank daarvoor.

-Ik ben hoog verbaast dat het argument waarmee elke discussie doodgeslagen moet worden is: laat iedereen toch doen wat ie wil. Mijn doel (persoonlijk) is dat er gestreefd wordt naar bewust gebruik van dingen. En dus ook: bewust geen gebruik van dingen. Ja, daarmee maak ik me best zorgen over de elektrificering van de samenleving. Het is een zieke prikkel voor consumptie. Ik vind de huidige productie van motoren en accu's op geen enkele manier een geruststellend vooruitzicht. Ben niet tegen ebikes (verre van), of auto's, treinen, vliegtuigen, trekkers, motorkettingzagen of vaatwasmachines maar ben nou bewust van waarom je het één of ander gebruiken wilt. Of niet, dus.

en mocht je nu vinden dat ik met zo'n reactie weer onnodig in herhaling val etc etc dan spijt me dat oprecht.
alstro schreef:
ma 31 aug, 2020 10:54
Maar alternatief is dat ze anders met de bus gaan omdat die 5 of 12 km wel heel erg ver is.
Terwijl het vroeger heel normaal was om meer dan 5 km naar school te fietsen. Ik kan me nog de grote groepen scholieren herinneren die vanuit Amersfoort (en de tussenin liggende dorpen) elke dag naar Apeldoorn en v.v. fietsten (voor bepaald Christelijk onderwijs).
Fedor schreef:
ma 31 aug, 2020 12:12
alstro schreef:
ma 31 aug, 2020 10:54
Maar alternatief is dat ze anders met de bus gaan omdat die 5 of 12 km wel heel erg ver is.
Terwijl het vroeger heel normaal was om meer dan 5 km naar school te fietsen. Ik kan me nog de grote groepen scholieren herinneren die vanuit Amersfoort (en de tussenin liggende dorpen) elke dag naar Apeldoorn en v.v. fietsten (voor bepaald Christelijk onderwijs).
Nu weet ik ook wel dat er vroeger meer gefietst werd, dat dat niet ongewoon was, maar volgens de anwb routeplanner is amerfoort apeldoorn 44 km. Dit lijkt me ook voor vroeger wel erg veel voor grote groepen scholieren. Bedoel je niet dat ze uit de richting van amersfoort kwamen en richting apeldoorn gingen 😀😀?
Het was algemeen bekend dat sommigen dat idd fietsten.

Ik weet niet meer of het om deze school (deze is pas opgericht in 1984) ging, maar het is redelijk vergelijkbaar:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobus_F ... emeenschap

Ermelo-Apeldoorn is bijv. 32 km enkele reis.
willem.m schreef:
ma 31 aug, 2020 11:27
Senior2 schreef:
ma 31 aug, 2020 09:01
En wen er maar aan, de elektrische fiets is er, en zal blijven. Ook het aantal e-bikes zal alleen maar stijgen.
...evenals het aandeel mensen met een ongezonde leefstijl en hoge bmi, met allerhande welvaartsziektes tot gevolg. In NL valt dat nog niet zo op, omdat de behandelingen zo sterk zijn verbeterd. Wat wél opvalt is dat steeds meer jeugd en zelfs jonge volwassenen op een rijwiel met trapondersteuning rijden. Lekker makkelijk. Maar preventie is natuurlijk beter dan de samenleving op kosten jagen. Daarom: beweeg op eigen kracht zolang dat mogelijk is en investeer zo in een goede gezondheid.
Van mijn 12e tot 22e altijd met de fiets naar school geweest (of naar het Station toen ik een paar steden verder studeerde).
De situatie was anders toen.
Als je toen helemaal bezweet ergens toe kwam, dan ging er niemand klagen dat je de rest van de dag niet echt fris rook.
Ik heb ook nog leraren gehad die het eerste uur met gigantische okselvijvers voor de klas stonden, of waar hun rug helemaal nat was. Dat was OK toen, nu wordt dat anders aanzien.
In een school en op veel plaatsen kan je niet zomaar douchen (en het neemt ook behoorlijk wat tijd), dus begrijp ik best dat je dan met een ebike gaat fietsen.

Maar ook op een ebike kan je behoorlijk inspanning leveren. Als ik langs een kanaal fiets, dan gaat de snelheid rap naar 25+, en dan doet de motor helemaal niets. Veel rapper geraakt je toch niet, want je sleurt het extra gewicht mee.
En op die vrijetijdsritjes zweet ik me behoorlijk te pletter. Maar er zijn ook avonden dat ik gewoon even een frisse neus wil halen, en dan gaat het rustig aan 22km/h met een kleine inspanning, en toch voel je dat je bewogen hebt.

Dat we veel meer last hebben met obesitas komt door de veel makkelijkere toegang tot suiker frisdranken en omdat junk food zo verschrikkelijk goedkoop is ivm gezond eten. Net zoals met veel maatschappelijke problemen is dat dikwijls een probleem van opvoeding en sociale omstandigheden.