Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voor wie is een elektrische fiets wél handig? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Voor wie is een elektrische fiets wél handig?

939 berichten
Grandonneur schreef:
ma 31 aug, 2020 11:55
Piet55 schreef:
ma 31 aug, 2020 01:16

Wat ik persoonlijk jammer vind is dat de discussie niet helemaal in evenwicht is. Ik hoor geen enkele e-biker op dit forum zeggen dat iemand beter een e-bike moet kopen ondanks dat zijn voorkeur uitgaat naar een fiets zonder batterijen.
......etc. etc.
Even een uurtje getwijfeld. Toch een reactie omdat ik me aangesproken voel.

Piet55, volgens mij snap ik wat je bedoelt maar het zit me niet lekker. wat je doet is het wegzetten van een groep als die groep die het lastig maakt voor de rest (en je presenteert het als de waarheid). ik zal een poging doen om te onderbouwen waarom ik het er grotendeels mee oneens ben. (en ja, iedereen mag het gerust oneens met mij zijn. tuurlijk.)

-fiets/geen fiets is natuurlijk niet het punt, puntje bij paaltje. Het gaat om de waardering van een ander zijn of haar inbreng.

-In een topic over ebikes praten over ebikes is niet offtopic. Je hebt in een discussie-topic óók te maken met meningen waar je het zelf niet per se mee eens bent. Don't shoot the messenger.

-Mijn overtuiging is dat de argumenten die mensen inbrengen tegen het gebruik van ebikes oprecht zijn. Het getuigt imho van gebrek aan respect hoe deze inbreng in de discussie keer op keer wordt afgedaan als gezever, sentiment, afgunst, misplaatste superieuriteit, arrogantie, onbegrip, zuur gedrag, vervuiling van het topic, de realiteit niet onder ogen kunnen zien, geen recht van spreken want geen ervaring, sfeer verpesten, etcetera.

-Sterker nog. Wanneer biobikers zich druk maken over ebikes zonder dat het voor hun persoonlijk een dingetje is, dan maak je je dus druk over een ander en voor een ander en/of gemeenschappelijk belang. Dat kan ik op geen enkele manier negatief beoordelen, mensen die zich oprecht druk maken over een ander (misschien wel zorgen) verdienen veel waardering. Ik hoor echter geen ebikers die waardering uitpreken voor deze inbreng.

-Ik hoor ook amper ebikers die voors en de tegens van het gebruik van die fiets eens helder erkennen en kunnen onderbouwen. Het zou een enorme sprong zijn mocht dát de inhoud van het gesprek kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: de meeste bezwaren die ik heb tegen ebikes herkent mijn moeder (om maar iemand te noemen) volledig, tegelijk maakt ze er (gelukkig!) dankbaar gebruik van.

-De constatering dat ebikes al maar aangevallen worden door biobikes herken ik niet. of zelfs, andersom is evengoed het geval (zie punt 3). Er wordt over het algemeen een keurige poging gedaan om meningen to the point te onderbouwen (over en weer een grapje tussendoor moet toch ruimte voor zijn). Zelden zegt een ebiker dan: ik snap wat je zegt, dank daarvoor.

-Ik ben hoog verbaast dat het argument waarmee elke discussie doodgeslagen moet worden is: laat iedereen toch doen wat ie wil. Mijn doel (persoonlijk) is dat er gestreefd wordt naar bewust gebruik van dingen. En dus ook: bewust geen gebruik van dingen. Ja, daarmee maak ik me best zorgen over de elektrificering van de samenleving. Het is een zieke prikkel voor consumptie. Ik vind de huidige productie van motoren en accu's op geen enkele manier een geruststellend vooruitzicht. Ben niet tegen ebikes (verre van), of auto's, treinen, vliegtuigen, trekkers, motorkettingzagen of vaatwasmachines maar ben nou bewust van waarom je het één of ander gebruiken wilt. Of niet, dus.

en mocht je nu vinden dat ik met zo'n reactie weer onnodig in herhaling val etc etc dan spijt me dat oprecht.
Grandonneur, mijn dank is groot! Ik had me voorgenomen om te stoppen met reageren, maar dit maakt dat ik mijn voornemen toch maar even laat voor wat het is.

In een aantal topics van de laatste tijd, waarin de e-bike en met name het gebruik ervan onderwerp was van het topic heb ik geprobeerd mijn standpunt op diverse wijzen kenbaar te maken. De ene keer met een (wellicht niet geslaagde) poging tactisch te zijn en de andere keer met het (on)nodige sarcasme en wellicht lompheid. Vele malen werd alles onderuit gehaald, hoewel mijn intenties wel oprecht en eerlijk zijn.
Na (ook via pb's) afgezeken te zijn ben ik er maar mee gestopt. Ik wil tenslotte ook niet het imago van Don Quichote.
Na de opmerking van Joukon over het mezelf belachelijk maken (dat was op de persoon gericht dus), het dicht gooien van een draadje door de moderator (en daarmee de discussie dicht te slaan), het uitblijven van reacties van de moderator, etc. was ik er helemaal klaar mee.

Jouw bovenstaande bijdrage slaat wat mij betreft de spijker helemaal op de kop. Nogmaals dank voor deze bewoordingen, want ze omschrijven precies wat ik al die tijd probeer over te brengen.

Ik ben er stil van.... en blijf dat toch voorlopig maar weer :wink:

Edit:

ik lees het volgende van Blackbelt:
"Dat we veel meer last hebben met obesitas komt door de veel makkelijkere toegang tot suiker frisdranken en omdat junk food zo verschrikkelijk goedkoop is ivm gezond eten. Net zoals met veel maatschappelijke problemen is dat dikwijls een probleem van opvoeding en sociale omstandigheden."

Dat is helemaal waar.
Afgelopen zaterdag na de voetbalwedstrijd van mijn zoontje in het elftal JO-13 (jeugd onder de 13 jaar) komen de spelertjes uit zijn team de voetbalkantine in lopen en kopen allemaal, mijn zoontje uitgezonderd, een zak snoep, wat dan ook achter elkaar naar binnen gewerkt wordt, weggespoeld met een glas cola. Tijdens de wedstrijd zie je dat ze bij een sprint van de spits (vaak toch een "mager" jongetje) er achter aan lopen te waggelen en 'm niet kunnen bijhouden.
Als ze naar school fietsen (vaak nog geen 5 km), is het overwegend op de e-bike.

Mijn zoontje is zo'n "mager" jongetje en fietst op een gewone fiets naar school.

En het erge is, als ik dit zo terug lees, dat dit niet eens een sappige omschrijving van wat ik gezien heb, ook geen karikatuur ervan, maar het is de trieste waarheid...
het voorbeeld van die kinderen? Hun ouders.

En nu stop ik er echt weer even mee :wink:
Het mooiste van een e-bike vind ik dat bij de opkomst van die fiets het mogelijk werd om aan een kerel een damesfiets te verkopen. Was daarvoor toch absoluut ondenkbaar. :D
Het lukte wel maar dan was je ook werkelijk zo oud en er werd begrepen dat die stang voor jouw echt in de weg zat.
Edwin* schreef:
ma 31 aug, 2020 14:23
En nu stop ik er echt weer even mee :wink:
Ik wilde zeggen "welkom terug" maar ik moet nog even wachten zo te zien ;)
WimB schreef:
ma 31 aug, 2020 14:41
Het mooiste van een e-bike vind ik dat bij de opkomst van die fiets het mogelijk werd om aan een kerel een damesfiets te verkopen. Was daarvoor toch absoluut ondenkbaar. :D
Ik wilde een grap maken over gebrek aan zelfrespect maar ik hou nu wijselijk mijn mond :lol: :wink:
willem.m schreef:
ma 31 aug, 2020 11:27
...evenals het aandeel mensen met een ongezonde leefstijl en hoge bmi, met allerhande welvaartsziektes tot gevolg. In NL valt dat nog niet zo op, omdat de behandelingen zo sterk zijn verbeterd. Wat wél opvalt is dat steeds meer jeugd en zelfs jonge volwassenen op een rijwiel met trapondersteuning rijden. Lekker makkelijk. Maar preventie is natuurlijk beter dan de samenleving op kosten jagen. Daarom: beweeg op eigen kracht zolang dat mogelijk is en investeer zo in een goede gezondheid.
Ik ben het met je eerste stukje helemaal eens en ik ben zelf ook groot voorstander gezondere en duurzamere voeding en beweging. Maar het is wel jammer dat je de oorzaak daarvan dan steekt op de e-bike.

Een e-bike is net als een gewone fiets eerst en vooral een vervoersmiddel en geen sportieve activiteit. Het is prima mogelijk om per e-bike te gaan sporten in het zwembad, de fitnessclub of de voetbalclub omdat iemand dat leuker vind dan fietsen zelf of omdat het slecht weer is. Ook kunnen scholieren op een gewone fiets net zo goed vette troep uit de supermarkt naar binnen schuiven. Mijn punt is dat gezonde voeding en beweging niet gelijk staan aan welke fiets je kiest.

En ja, er zijn wellicht mensen die minder bewegen door een e-bike terwijl ze juist meer beweging nodig hebben. Maar er bestaat ook zoiets als eigen verantwoordelijkheid, als iemand daar bewust voor kiest is dat zijn goed recht. Het is niet verboden om een e-bike te hebben uit luiheid. Bovendien zijn er zoveel ergere voorbeelden te noemen van ongezond leven of milieuvervuiling dan e-bikes.
Grandonneur schreef:
ma 31 aug, 2020 11:55
-Mijn overtuiging is dat de argumenten die mensen inbrengen tegen het gebruik van ebikes oprecht zijn. Het getuigt imho van gebrek aan respect hoe deze inbreng in de discussie keer op keer wordt afgedaan als gezever, sentiment, afgunst, misplaatste superieuriteit, arrogantie, onbegrip, zuur gedrag, vervuiling van het topic, de realiteit niet onder ogen kunnen zien, geen recht van spreken want geen ervaring, sfeer verpesten, etcetera.
Het was geenszins mijn bedoeling te suggereren dat de discussie over het nut van een e-bike niet gevoerd mag worden. Ik geloof ook zeker dat veel mensen spreken uit oprechte overtuiging en niet zozeer om te trollen of bewust de sfeer te verpesten. Echter ik hoop wel dat je inziet dat een aantal reacties (bewust of onbewust) wel degelijk vallen in de categorie gezever of misplaatse superioriteit.
-Sterker nog. Wanneer biobikers zich druk maken over ebikes zonder dat het voor hun persoonlijk een dingetje is, dan maak je je dus druk over een ander en voor een ander en/of gemeenschappelijk belang. Dat kan ik op geen enkele manier negatief beoordelen, mensen die zich oprecht druk maken over een ander (misschien wel zorgen) verdienen veel waardering. Ik hoor echter geen ebikers die waardering uitpreken voor deze inbreng.
De oorzaak daarvan zit deels in iets wat je zelf benoemt; namelijk dat ‘biobikers’ zich druk maken over het gemeenschappelijk belang. Echter die generalisering zorgt voor ergernis, de reactie hierboven van willem.m is een goed voorbeeld. Hij is bezorgd over maatschappelijke ontwikkelingen in het algemeen maar zijn boodschap hier op het forum is ‘ga vooral niet op een e-bike fietsen anders breng je de maatschappij op zorgkosten’. Als e-biker erger ik me aan deze uitspraken omdat ik het wel tegen mij gericht is maar niet op mij van toepassing is.
alstro schreef:
za 29 aug, 2020 20:52
Snap werkelijk waar niet waarom mensen met een accu zich altijd aangevallen voelen. Als je geen zin hebt om te trainen om in shape te blijven ga gewoon lekker met een accu fietsen. Maar stop met dat geklaag.
Of zoiets als dit. Het suggereert dat e-bikers geen enkele sport beoefenen omdat ze een e-bike hebben of niet geïnteresseerd zijn in hun lichamelijke conditie. (Overigens wel lichtelijk ironisch om zo’n aanvallend bericht te schrijven en dan je af te vragen waarom mensen zich aangevallen voelen). En als dit nu een enkel berichtje was zou ik inderdaad zeggen, waar klaagt men over. Maar met een kwartiertje zoekwerk kan ik zo 100 van deze berichten vinden. En dan wordt het wel vermoeiend om te lezen.
-Ik hoor ook amper ebikers die voors en de tegens van het gebruik van die fiets eens helder erkennen en kunnen onderbouwen. Het zou een enorme sprong zijn mocht dát de inhoud van het gesprek kunnen zijn. Laat ik het zo zeggen: de meeste bezwaren die ik heb tegen ebikes herkent mijn moeder (om maar iemand te noemen) volledig, tegelijk maakt ze er (gelukkig!) dankbaar gebruik van.
Het hangt natuurlijk helemaal van je persoonlijke use-case af wat de voor- en nadelen zijn van een e-bike. Persoonlijk gebruik ik mijn e-bike vooral als vervanging voor ritten die ik eerst met de auto deed. Dat betekend dat een e-bike voor mijn goedkoper, milieuvriendelijker en gezonder is, geen nadelen. Natuurlijk kun je dan zeggen, ja maar als een gewone fiets pakt zou je nog goedkoper en gezonder uit zijn. Echter de drempel is dan simpelweg hoger en ik zou eerder geneigd zijn met de auto te gaan.

En ja er zijn wellicht ook mensen die hun e-bike puur voor de lol gebruiken, zonder medische of praktische noodzaak. De nadelen zouden dan zijn dat zo’n ding slechter is voor het milieu en mogelijk de persoonlijke conditie.

Echter iedereen ten eerste heeft het recht om voor de lol een e-bike te kopen, daarnaast vind ik persoonlijk dat er ergere problemen zijn. Een hobby Ferrari of hobby motor stoot een veelvoud uit van de co2 van een e-bike. Daarnaast zijn ook hobby’s als vliegen of overmatig (vlees) eten veel slechter voor het milieu. In dat perspectief vind ik e-bikes een onschuldige hobby al ben ik wel voorstander van kwalitatief hoogwaardige e-bikes met accurevisies voor een lange levensduur en geen Chinese bouwmarkt e-bikes met baggeraccu’s.
-Ik ben hoog verbaast dat het argument waarmee elke discussie doodgeslagen moet worden is: laat iedereen toch doen wat ie wil. Mijn doel (persoonlijk) is dat er gestreefd wordt naar bewust gebruik van dingen. En dus ook: bewust geen gebruik van dingen. Ja, daarmee maak ik me best zorgen over de elektrificering van de samenleving. Het is een zieke prikkel voor consumptie. Ik vind de huidige productie van motoren en accu's op geen enkele manier een geruststellend vooruitzicht. Ben niet tegen ebikes (verre van), of auto's, treinen, vliegtuigen, trekkers, motorkettingzagen of vaatwasmachines maar ben nou bewust van waarom je het één of ander gebruiken wilt. Of niet, dus.
Ik ben zelf voorstander van een goede, inhoudelijke discussie. Maar als het vervalt in een welles/niets verhaal met het nodige moddergooien dan denk ik inderdaad dat ‘laat iedereen doen wat ie wil’ een goed einde is voor de discussie, welk sluitend argument zou je anders willen?

En ik ben het met je eens dat er een aantal problemen zijn in de samenleving en dat het mooi zou zijn als men wat duurzamer en bewuster zou consumeren. Echter dat is een algemeen maatschappelijk probleem wat niet zozeer met e-bikes te maken heeft.
Piet55 schreef:
di 01 sep, 2020 02:44
En dan wordt het wel vermoeiend om te lezen.
Wat een lang bericht met heel veel quotes, daar geldt wel een beetje hetzelfde voor. Zeker nu er eigenlijk geen nieuw argument in staat. :wink:
Voor mij anders een prima reactie om te lezen.
Dat er niks nieuws in staat, is logisch: er valt niks nieuws over te vertellen.

Wel valt weer op, in zo'n verzameling quotes, wat voor een bizarre gedachten mensen kunnen hebben:
"ik ben tegen het gebruik van ebikes door anderen".
Het gaat dus niet over de keuze voor zichzelf, maar over de keuzes die anderen maken (om welke reden(en) dan ook). Hoe ziek kun je dan zijn?
Het gaat over ebikes hè, niet over bewezen kanker veroorzakend kettingroken, of het zwaaien met vuurwapens o.i.d.

Met fors stijgende verbazing lees ik deze reacties; die worden opgeschreven door schijnbaar verder normale mensen, die ook nog eens rustig de tijd nemen voor dit soort teksten, die dus overdenken, en dan alsnog op 'Verstuur' klikken. Werkelijk te idioot voor woorden.

Ik wil best een discussie voeren over de verschillen en de voor- en nadelen van (wereld-) fietsen op een ebike of een gewone fiets. Maar het willen verbieden omdat het 'geen fietsen zijn, maar brommers', of 'het is ongezond en daar betaal ik geen belasting voor', daar doe ik niet aan mee en die wil ik graag gelijk onder het maaiveld schoffelen (die uitspraken dan, hè).
Het zijn 2 verschillende zaken, een mening hebben over e-bikes, en een mening hebben over gebruikers van e-bikes.

Vooropgesteld dat je probeert je mening te onderbouwen en niet een onderbuikgevoel probeert weer te geven, is er natuurlijk niets mis mee om een mening te hebben over e-bikes, of dat nu positief is of negatief. Je kan voor beide stellingen redelijke argumenten aanvoeren is mijn mening.

Iets anders is het oordelen over of veroordelen van mensen of groepen. Begrijpelijk als je iets zegt als je alle ins en outs weet, minder goed als je het gaat hebben over mensen waar je helemaal niets van weet, en ik ben bang dat dat toch wel heel vaak het geval is. Generaliseren als basis.

Voorbeeld, een beetje in de geest van Marcel van Dam met Zijn programma De achterkant van het gelijk.

Wat is beter, een kind dat 10 km heen en terug naar school fietst op een e-bike of een kind dat 1,5 km op een gewone fiets naar school fietst of loopt?

Iemand die op een gewone fiets naar huis gaat en vervolgens de hele middag op de bank hangt, of iemand die op een e-bike naar huis gaat en vervolgens nog gaat sporten of allemaal huishoudelijk werk gaat doen?

Iemand die op een e bike gezond voedsel gaat halen, of iemand die op een gewone fiets chips en cola gaat halen?


Waar het mij om gaat is dat ik de meeste mensen die ik zie fietsen helemaal niet ken, niets van hun doen en laten afweet en dus ook terughoudend moet zijn in mijn oordeel.
Flix schreef:
di 01 sep, 2020 10:37
Met fors stijgende verbazing lees ik deze reacties; die worden opgeschreven door schijnbaar verder normale mensen, die ook nog eens rustig de tijd nemen voor dit soort teksten, die dus overdenken, en dan alsnog op 'Verstuur' klikken. Werkelijk te idioot voor woorden.
Flix schreef:
ma 31 aug, 2020 11:42
Willem, ben jij soms God's hoeder? :roll:
Selectieve verbazing?! Bij diverse van je reacties denk ik: "heeft hij/zij de tijd voor deze reactie genomen, heeft hij/zij erover nagedacht en toch op verzenden geklikt? Werkelijk te idioot voor woorden."
Het argument dat iemand anders belasting betaalt, en ik daarom fout bezig zou zijn op een ebike, schoffel ik graag onder. Vond het zelf wel een grappig opmerking; jij niet? En door...
Flix schreef:
di 01 sep, 2020 11:26
Het argument dat iemand anders belasting betaalt, en ik daarom fout bezig zou zijn op een ebike, schoffel ik graag onder. Vond het zelf wel een grappig opmerking; jij niet? En door...
Ik zie geen enkele relatie tussen je eerdere opmerking en je uitleg van deze opmerking. En heel grappig vind ik het niet. De gebruikte smiley wijst ook niet op een grap. Volgens mij ook onjuist. Ik heb niet veel verstand van religie, maar ik heb nog nooit begrepen dat God een hoeder had... Volgens mij was het 'ben ik mijn broeders hoeder'. Maar dan wordt ik wel erg off topic.
Je hebt gelijk, het is 'broeders hoeder'. Bedankt voor je correctie. Ik zal het aanpassen.
Hallo,

ik had reeds eens meegegeven dat ik mijn vrouw tot fietsen heb overhaald, elektrisch weliswaar, maar toch blij.
Welnu, we zijn net terug van een 10-daagse met als doel vertrekken en gemiddeld 40 km per dag.
Dankzij het goede weer konden we het elke dag droog houden en dat scheelt wel, maar we hebben wel degelijk de 535 km gereden, en zonder morren, gelukkig.
Van thuis, Dilbeek, vertrokken via Gent, Brugge, Middelkerke Knokke, Cadzand, Breskens, Vlissingen, Middelburg, Goes, Wissenkerke, Veere, Zoutelande, Zeeuws Vlaanderen, tot terug Dilbeek toch gelukt, prachtig.

Het is voor haar wel elektrisch, maar niet vergeten dat het ook maar een fietszadel is waar ze op zit.
De sportieve prestatie is geringer, maar toch is de pedaalslag steeds nodig, anders gaat het ook niet vooruit.

De volgende stap is dan( coronavrij) Bourgogne, waar talloze voie vertes toelaten om ontspannen te fietsen.
Trouwens, ik geef toe dat de fietspaden in Nederland wel degelijk fantastisch zijn, eerlijk.
Het was nooit mijn droom om er te gaan fietsen, omdat het weer niet beter is dan bij ons, maar chapeau, ik kom terug, bedankt Holland.

Dus , mijn vrouw zit nu ook in de 500 km-club op fietsvakantie, dankzij de elektrische fiets.
Voor wie is een elektrische fiets wél handig?
Voor een deel van de forumleden, want anders hadden ze niks om over te ranten 8) :lol:
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 11:05

Voor een deel van de forumleden, want anders hadden ze niks om over te ranten 8) :lol:
Nou, er zijn hier op het forum nog wel meer onderwerpen die gevoelig liggen hoor...
Jurr schreef:
wo 30 sep, 2020 11:11
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 11:05

Voor een deel van de forumleden, want anders hadden ze niks om over te ranten 8) :lol:
Nou, er zijn hier op het forum nog wel meer onderwerpen die gevoelig liggen hoor...
Ja klopt, maar als relatieve nieuwkomer valt het bij vooral elektrische fietsen nogal op :lol:
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 11:13
Jurr schreef:
wo 30 sep, 2020 11:11
Polariteit schreef:
wo 30 sep, 2020 11:05

Voor een deel van de forumleden, want anders hadden ze niks om over te ranten 8) :lol:
Nou, er zijn hier op het forum nog wel meer onderwerpen die gevoelig liggen hoor...
Ja klopt, maar als relatieve nieuwkomer valt het bij vooral elektrische fietsen nogal op :lol:
Ja, het vermogen om discussies respectvol te voeren is bij enkelen te laag, daardoor loopt de spanning op, met soms kortsluiting en doorslaande stoppen tot gevolg, en een mod die de stekker eruit trekt.
Echt goed gemaakt deze!

https://youtu.be/EgaX0rjsDYY
Als je hard* electrisch wilt fietsen koop dat geen neppert om te doen alsof. Koop dan een echte.
Afbeelding
(145 pk, bereik 248 mijl (stad), laadtijd 60 min., er zijn ook bescheidener versies )

Nadeel van een motor vind ik - paar keer gedaan - gewoon dat je na 4 uur geconcentreerd rijden wel moe bent, maar niet het idee hebt lichaamsbeweging gehad te hebben; en de heuvels van de Ardennen ... die zijn er niet meer. :cry:

*: dit commentaar gaat dus niet over 25kmh-ebikes.
Leon schreef:
wo 30 sep, 2020 15:56
Als je hard* electrisch wilt fietsen koop dat geen neppert om te doen alsof. Koop dan een echte.
[plaatje]
(145 pk, bereik 248 mijl (stad), laadtijd 60 min., er zijn ook bescheidener versies )
...
Wauw, wat een shjone baik! Kan ik toevoegen aan mijn wish list voor als ik 50 word.

En opladen in slechts 1 uur, dat is net zo snel als mijn telefoon. Wat gaat de techniek toch snel.

Leon schreef:
wo 30 sep, 2020 15:56

*: dit commentaar gaat dus niet over 25kmh-ebikes.
Ha ha, en zeker niet over rijwielen met trapondersteuning. 😉