Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meet the moderators - Forum Wereldfietser

Meet the moderators

Een moderator (vrij vertaald uit het Engels: aanpasser) dient een gesprek, discussie in goede banen te leiden, bijvoorbeeld bij een verkiezingsdebat. Hij stelt de vragen, verleent of ontneemt deelnemers het woord, betrekt eventueel vragen uit het publiek in de discussie. Het is dan synoniem van gespreksleider.
Vaak hebben moderatoren als taak om een forum, mailinglijst of website netjes te houden. Om deze taak te volbrengen hebben moderatoren vaak rechten om berichten van gebruikers aan te passen of te verwijderen en om gebruikers te corrigeren.

Bron: Wikipedia

Het wereldfietser forum heeft niet één moderator, maar er zijn vier mensen (exclusief de invallers tijdens de vakantie) die zich hiermee bezig houden. Omdat veel mensen niet weten wie dit zijn, stellen we ons in dit topic even voor.

Maar voordat we dit doen, willen we graag toelichten waarom we vaak modereren onder het account moderator en niet onder onze eigen naam.
Dit doen we zo omdat moderator een rol is die we vervullen. Het is eigenlijk net als bij de politie. Als je daar een bekeuring van krijgt, dan is dat niet van Jan Jansen die twee straten verderop woont, maar van een instituut dat ‘de politie’ heet. Zo is het op het forum eigenlijk ook. Als ik iemand aanspreek op zijn gedrag of verkeerd gebruik van het forum, dan doe ik dat niet als Erik, Frank, Maarten of Hans, maar ik doe het als moderator. Hiermee proberen we duidelijk te maken dat het geen persoonlijke zaak is dat je aangesproken wordt, maar dat het een rolgebonden zaak is. Als persoon kan ik geen problemen hebben met een uitspraak. Maar in de rol moderator wel.

We modereren op een aantal zaken. Zo keuren we eerste postings goed (hierdoor wordt veel spam tegen gehouden). We verplaatsen topics naar de juiste rubrieken, indien nodig. We sluiten topics, ook indien nodig. En we proberen in de gaten te houden of iedereen zich netjes gedraagt. Is dit niet het geval, dan spreken we je daarop aan. Helpt dit niet, dan kun je een tijdelijke ban krijgen. Gaat het vaker mis, dan kun je zelfs een permanente ban krijgen.

We zijn bezig met een uitleg die de regels helder proberen te stellen. Deze wordt binnenkort gepost. Als die er is, dan wordt hier een link geplaatst.

Mocht je vragen, suggesties of opmerkingen hebben met betrekking tot het modereren, dan kan dat door een PB aan de gebruiker moderator te sturen. Hij wordt dan door een van de onderstaande (mede) forumgebruikers opgepakt:
- HansvanderVeeke
- Frank

Hieronder stellen we ons voor.
Fietsen doe ik al heel lang. Mijn eerste herinneringen zijn van dat ik als vijfjarig jongetje op de galerij van de flat fietste. Mijn ketting liep er steeds af en die kon ik er toen al zelf opleggen. Daarna is het lang rustig geweest op het fietsfront. Mijn eerste echte fietsvakantie was pas toen ik 24 was. Twee weken met Cycletours door Noord-Engeland. Het Lake District was afzien.

Ineens kwamen er kinderen (2) en heeft het fietsen op een laag pitje gestaan. Toen die groter werden en kampeervakanties hun niet meer konden boeien zijn we met het hele gezin via Cycletours op fietsvakantie gegaan. Dit beviel zo goed dat we het zes jaar achtereen gedaan hebben. Maar kinderen worden pubers en daarna jongvolwassenen. En dan willen ze niet meer met pa en ma op vakantie. Voor ons was dat een kans en vanaf toen zijn we het wat serieuzer aan gaan pakken.

Er moest een goede fiets komen en met die vraag heb ik me op 28 oktober 2007 op het forum geregistreerd. Ik werd uitstekend geholpen met alle kennis die er was. Dat heeft geresulteerd in een fiets van Marten Gerritsen voor mijn vrouw en mij. Een van de beste aankopen van mijn leven.

We zijn geen echte Wereldfietser in de letterlijke zin van het woord. We fietsen (tot nu toe) altijd binnen Europa. Meestal in de krokusvakantie en de herfstvakantie een week in Nederland. Soms in het niet al te verre buitenland. In de zomervakantie gaan we vaak een maand op pad. Dat geeft wat meer actieradius. En ertussendoor zijn we regelmatig op de weekenden van de Wereldfietser te zien.

Als we straks (ik ben nu 51) meer tijd gaan krijgen, dan lonken we naar lange tochten in het buitenland. Dan denken we toch aan een maand of zes onderweg zijn. Gedroomde bestemmingen zijn Noord-Amerika en Japan. Tot die tijd vermaken we ons hier prima.

In het echte leven werk ik als ICT architect bij een groot bedrijf in het Noorden van het land. Andere hobbies zijn lezen (veel is goed, maar ik geniet met name van Science Fiction en Fantasy met de schrijver Jack Vance als mijn held), muziek luisteren, geocachen, fotografie, reisverslagen maken en sporten (spinning, fitness, tennis). In de winter probeer ik toch minimaal twee keer een week te gaan skiën.

Naast mijn werk als moderator doe ik ook wat andere klusjes voor de vereniging. Ik doe de administratie van de fietsreparatiecursussen. Ook maak ik de nieuwsbrief die je een paar keer per jaar krijgt. Als je problemen hebt met inloggen, of je wilt, als lid, toegang tot het besloten forum, dan kom je ook bij mij uit. Ik schrijf af en toe voor ons blad en tenslotte vind ik het leuk om een dag op de Fiets en Wandelbeurs te staan voor de wereldfietser.

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties, stuur me dan een PB. Anders hoop ik je op een van de Wereldfietser activiteiten te ontmoeten.
Oké, een stukje schrijven om me voor te stellen.

Fietsen doe ik al heel lang, het begon al als schooljongen die van Amsterdam west naar zijn school bij de Berlagebrug reed. Hierdoor had ik geen moeite toen ik met mijn Scoutinggroep een rondje Nederland fietste. Een prachtige zomer, alleen jammer dat het Nederlands elftal er niet in slaagde om de finale te winnen.

In 1983 nam ik de boot naar Noorwegen, die toen nog uit Amsterdam vertrok en fietste ik van Kristiansand naar Bergen. Een prachtige tocht, alleen leerde ik toen dat een racefietswiel toch niet zo geschikt is om bagage te vervoeren, na de eerste week braken mijn spaken steeds sneller en was ik snel door mijn reserve voorraadje spaken heen.

Het jaar daarop vertrok ik met goede wielen en dezelfde fiets uit Oslo en reed in een paar weken naar de Noordkaap. Dit keer zonder noemenswaardige problemen. In de jaren die volgde reisde ik met de fiets door heel Europa en ook daarbuiten. Ik fietste in diverse landen in Azië, Afrika, Noord- en Zuid-Amerika. Ik vind zelf dat ik meer een vakantiefietser ben, de langste tochten waren slechts vijf weken lang.

Wat ik wel weet is dat ik er van tijd tot tijd even tussenuit moet voor een fietstocht(je), omdat ik anders zo'n onrustig gevoel krijg. Misschien heeft het te maken dat ik administratief werk doe en hele dagen achter een bureau zit. Het is echter niet alleen het fietsen als zodanig, ik moet mezelf soms dwingen om als training de nodige kilometers te rijden. Het is meer de combinatie van het fietsen, het reizen, mooie landschappen, kamperen e.d. dat mij zo bevalt aan het fietsreizen. Lekker in mijn eigen tempo de wereld verkennen. Behalve mijn fiets vergezellen ook mijn fotocamera en GPS me tijdens een reis. Hopelijk krijg ik in de toekomst meer tijd om fietsreizen te maken.

Frank
Reactie graag via een PB of in een apart topic.