Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Commerciële belangen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Commerciële belangen

javb2812 schreef:
do 05 apr, 2018 15:03
Juist bij een volkomen transparant forum (ook al is dat een utopie) zal er toch vaak meer waardering komen voor oprechte enthousiaste verhalen?
Ik vraag me af of dat zo zou werken... mensen die een positief verhaal posten én aan hebben geven "belangen" te hebben worden misschien net zo afgezeken als nu het geval is :roll: ... met het enige verschil dat ze nu niet met verdachtmakingen maar met "bewijs" om de oren worden geslagen.
Fedor schreef:
do 05 apr, 2018 20:46
javb2812 schreef:
do 05 apr, 2018 15:03
Juist bij een volkomen transparant forum (ook al is dat een utopie) zal er toch vaak meer waardering komen voor oprechte enthousiaste verhalen?
Ik vraag me af of dat zo zou werken... mensen die een positief verhaal posten én aan hebben geven "belangen" te hebben worden misschien net zo afgezeken als nu het geval is :roll: ... met het enige verschil dat ze nu niet met verdachtmakingen maar met "bewijs" om de oren worden geslagen.
Geloofwaardig schrijven is een aardige kunst. Geloofwaardig schrijven van iets dat je niet meent verdraaid moeilijk.
Fedor schreef:
do 05 apr, 2018 20:46
Ik vraag me af of dat zo zou werken... mensen die een positief verhaal posten én aan hebben geven "belangen" te hebben worden misschien net zo afgezeken als nu het geval is :roll: ... met het enige verschil dat ze nu niet met verdachtmakingen maar met "bewijs" om de oren worden geslagen.
Als dat zou gebeuren, dan grijpen we meteen in. Afzeiken wordt in geen enkel geval getolereerd. Ik vind het belangrijk dat we respectvol met elkaar omgaan.
Fedor schreef:
do 05 apr, 2018 20:46
javb2812 schreef:
do 05 apr, 2018 15:03
Juist bij een volkomen transparant forum (ook al is dat een utopie) zal er toch vaak meer waardering komen voor oprechte enthousiaste verhalen?
Ik vraag me af of dat zo zou werken... mensen die een positief verhaal posten én aan hebben geven "belangen" te hebben worden misschien net zo afgezeken als nu het geval is :roll: ... met het enige verschil dat ze nu niet met verdachtmakingen maar met "bewijs" om de oren worden geslagen.
Zo kan het inderdaad ook gaan, ik stelde het hier dus wat te rooskleurig voor.

Transparante belanghebbende forumschrijvers als Eric Schuijt en Marco Meijerink krijgen ook weleens te maken met onredelijk gezeik, en ook weleens met redelijk weerwoord. Het eerste valt te negeren (en te verwijderen), het tweede moet kunnen toch? Beide soorten reacties zullen inderdaad wel blijven voorkomen. Maar een hogere drempel om interessante dingen te schrijven wordt er met het "nieuwe" beleid heus (en gelukkig) niet opgeworpen. Klachten waarin dit wordt gesuggereerd zijn ongegrond.

Ik kan me de irritatie van sommigen wel voorstellen dat reclame op dit forum niet anoniem mag, maar kritiek uiten wel. Ik weet zelf nog niet wat ik daarvan vind of ga vinden, maar het is iets dat bij mij persoonlijk wel ter discussie staat.

Hans
Het gaat om de aard van wat wordt verzwegen. Het zal mij worst zijn als ene Berend Botje de directeur van de vuilophaaldienst blijkt te zijn, maar anoniem zijn grote tevredenheid uit over de tent die hij gekocht heeft. Ik ga er dan terecht van uit dat Berend Botje dit oprecht en zonder bijbedoelingen heeft verteld. Dan kan het nogal altijd onzin zijn, maar wel oprechte. Dat is anders als een bekende wereldfietser de loftrompet opsteekt over een bepaald merk tent, en zegt dat die tent veel lichter, degelijker, handiger of wat dan ook is, maar er niet bij vertelt dat hij door de tentenfabrikant betaald wordt voor advies, en al jarenlang gratis tenten krijgt. Het kan dan nog altijd zijn dat deze bekende wereldfietser heel verstandige dingen te melden heeft, maar dat wil ik dan als forumgebruiker wel kunnen afwegen tegen de achtergrond van de zakelijke betrokkenheid. Als die betrokkenheid verzwegen wordt voel ik me bedrogen.
Nutteloze toevoegingen en afgeleiden worden verwijderd omdat ze de discussie vertroebelen.
Wim schreef:
vr 06 apr, 2018 09:03
Het gaat om de aard van wat wordt verzwegen. Het zal mij worst zijn als ene Berend Botje de directeur van de vuilophaaldienst blijkt te zijn, maar anoniem zijn grote tevredenheid uit over de tent die hij gekocht heeft. Ik ga er dan terecht van uit dat Berend Botje dit oprecht en zonder bijbedoelingen heeft verteld. Dan kan het nogal altijd onzin zijn, maar wel oprechte. Dat is anders als een bekende wereldfietser de loftrompet opsteekt over een bepaald merk tent, en zegt dat die tent veel lichter, degelijker, handiger of wat dan ook is, maar er niet bij vertelt dat hij door de tentenfabrikant betaald wordt voor advies, en al jarenlang gratis tenten krijgt. Het kan dan nog altijd zijn dat deze bekende wereldfietser heel verstandige dingen te melden heeft, maar dat wil ik dan als forumgebruiker wel kunnen afwegen tegen de achtergrond van de zakelijke betrokkenheid. Als die betrokkenheid verzwegen wordt voel ik me bedrogen.
Je raakt hiermee wat mij betreft de kern van het verhaal en ik deel je mening.

Ik hoop oprecht dat de moderators met welke regel dan ook kunnen bereiken dat het hier op z'n minst een beetje gezellig blijft op het forum en dat we hier allemaal informatie kunnen halen, waarvan wij zelf vinden dat/of we er iets aan hebben. Dat is namelijk de reden dat ik me aangemeld heb destijds. Maar ook om mijn bijdrage te kunnen leveren, waar een ander mogelijk iets aan heeft.
Het blijft natuurlijk wel jammer dat er op de wf site zo weinig informatie over nieuwe producten te lezen is. Innovatie gaat ook in deze branch steeds verder. De wf site zou een goede "onafhankelijke" informatiebron kunnen zijn die (wel) gevoed moet/kan worden vanuit de markt.
Eric op de Fiets schreef:
di 17 apr, 2018 00:39
... onafhankelijke informatiebron ... gevoed .... vanuit de markt.
Zit in die zin niet dezelfde contradictie als die welke de aanleiding is voor deze discussie?

Ik denk dat de webmasters best ruimte op de website zouden kunnen en willen maken voor een rubriek "Nieuw Spul". Lastiger lijkt me om een langjarige continue stroom van kwalitatief goede artikelen, zonder al te veel taal- en spelfouten, toegezonden te krijgen die niet alleen gebaseerd zijn op copy- en pastewerk vanuit de branche maar ook op eigen waarnemingen van wf-leden, al is het maar een unboxing*-ervaring, om maar het allerlaagste niveu te noemen.

[Ongenuanceerde gegeneraliseerde mening] Unboxing-video's: meeestal zeventienjarige meisjes (alleen knappe meiden toegestaan) die op Youtube een doosje met een nieuw gekregen ding (ze krijgen die dingen gratis toegestuurd) opendoen en dan ooooh en aaaaah roepen.[/Mening]
Leon schreef:

[Ongenuanceerde gegeneraliseerde mening] Unboxing-video's: meeestal 17 jarige meisjes (alleen knappe meiden toegestaan) die op Youtube een doosje met een nieuw gekregen ding (ze krijgen die dingen gratis toegestuurd) opendoen en dan ooooh en aaaaah roepen.[/Mening]
Kijk jij die :shock: ?

:wink:

Ben het overigens met je eens voor een rubriek Nieuw Spul. Is ook gewoon leuk, nieuwe spulletjes kijken zonder eigenbelang. Heb er al vaker voor gepleit.
Travelmaster schreef:
di 17 apr, 2018 09:40
Ben het overigens met je eens voor een rubriek Nieuw Spul. Is ook gewoon leuk, nieuwe spulletjes kijken zonder eigenbelang. Heb er al vaker voor gepleit.
Hier ook.

Zou binnenkort (eerst nog ff wat gebruikerservaringen opdoen) al een hele lijst reviews kunnen schrijven :P :wink:
Leon schreef:
di 17 apr, 2018 09:00
Zit in die zin niet dezelfde contradictie als die welke de aanleiding is voor deze discussie?
Is er iets wat "onafhankelijk" is? Wat is "onafhankelijk"? Ik denk niet dat het bestaat. Er zijn altijd belangen, al is het maar een eigenbelang. Met een commercieel belang uitsluiten, sluit je ook een informatie stroom uit wat mij naar mijn mening niet in het belang van de leden is. De doelstelling van de vereniging is immers informeren.
Persberichten kunnen een bron van informatie zijn over nieuwe producten. Er zit een commercieel belang bij maar ook een informatief belang voor de leden.

"Een product wat je niet kent, koop je niet" Er is dus een commercieel belang bij om een aankoopbesluit te nemen. Een product wat je niet kent, kan immers een beter of geschikter en mogelijk wel goedkoper product zijn dan de producten die je wel kent. Een brede informatie stroom over nieuwe producten maar je aankoopbesluit eenvoudiger, hoewel teveel informatie weer verstorend kan werken.

We een mooi voorbeeld staat hier: https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... ab2efe646d
Leon schreef:
di 17 apr, 2018 09:00
Ik denk dat de webmasters best ruimte op de website zouden kunnen en willen maken voor een rubriek "Nieuw Spul".
Travelmaster schreef:
di 17 apr, 2018 09:40
Ben het overigens met je eens voor een rubriek Nieuw Spul. Is ook gewoon leuk, nieuwe spulletjes kijken zonder eigenbelang. Heb er al vaker voor gepleit.

Leon, Travelmaster,

Een aparte rubriek voor 'Nieuw Spul", daar lijkt me weinig verkeerds aan.
Maar aan de andere kant, met 'Commercieel Nieuws' hebben we die toch al een beetje?

Als ik een nieuwe fiets of nieuwe tent onder de aandacht zou willen brengen, als buitenstaander die voor de rest niets met de makers/fabrikanten van doen heb, dan plaats ik dat bericht onder 'Commercieel Nieuws'. Niet omdat het vanuit mij gezien commercieel is, maar omdat het zo uitgelegd zou kunnen worden. De maker/fabrikant die eenzelfde bericht zou sturen, die zou het namelijk ook in deze rubriek moeten plaatsen.
En volgens mij houden zowel die makers/fabrikanten/winkeliers op dit forum zich aan deze indeling, als dat gewone (buitenstaander) forumleden dat doen.

Maar het gegeven dat iemand gesponsord wordt of anderszins commerciële belangen heeft (of mogelijke belangen), zonder dat de argeloze lezer hier van op de hoogte is, dat voorkom je met zo'n rubriek niet. Of dat iemand een wervend verhaal gaat ophangen zonder de lezer over zijn (mogelijke) belangen te informeren. Dat niet op de hoogte zijn voorkom je m.i. alleen door de mogelijke belangen uitdrukkelijk te vermelden.

Of streven jullie met je suggestie misschien naar een zuiverder onderscheid? Dus 'Commercieel Nieuws' puur als bewuste (gratis) reclame rubriek?
Maar dat zou dan weer betekenen dat een bericht (mbt een nieuw product) door een winkelier onder Commercieel geplaatst zou moten worden. Maar exact hetzelfde bericht door mij als buitenstaander in "Nieuw Spul' geplaatst zou moeten worden?
Wellicht dat ik jullie suggestie verkeerd interpreteer of uitleg?
Nieuw Spul, of Commercieel Nieuws. Tomato, tomato, zoals de Engelsen zeggen. Waarmee ik weer wil zeggen dat het mij persoonliojk geen biet uitmaakt, maar op dit forum werd eerder wel de veel te snelle conclusie getrokken dat wanneer iemand iets post in Commercieel Nieuws, die persoon er wel weer een persoonlijk belang bij zal hebben.

"Nieuw spul" voorkomt dat mogelijk. Maar alles wat dan in commercieel nieuws komt, zou je eigenlijk onder "Te Koop" moeten plaatsen;).
Ah dus blijkbaar alleen echt "nieuw spul".

Ik dacht meer aan een gebruikerservaringen-deel (net zoals bij hiking-site), da's nog net wat anders... maar zoiets is volgens mij ook niet echt op de site (wel verspreid als reacties in andere topics, maar niet op een eigen plaats).
Zijn het niet personen als deze https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 36&t=31149 die het jammer genoeg noodzakelijk maken dat deze discussie gevoerd moet worden? En gaat de uitzondering dan de regel bepalen...?

zie eerdere reacties:
Travelmaster schreef:
ma 15 jan, 2018 13:04
Op het forum is vrij algemeen bekend dat de posts van Hans Baak gewoon reclame zijn voor producten die hij verkoopt. Maar een betere plek voor dit soort reclame is er niet op het forum. En misschien hoort het er ook wel niet.
en
Wim schreef:
ma 15 jan, 2018 13:14
Het klopt dat dit onder commercieel nieuws staat, maar er mag wat mij betreft nog wel een onderscheid gemaakt worden tussen informatief commercieel nieuws en gewoon reclame. Voor dat laatste mag gewoon betaald worden, en het hoort als zodanig zichtbaar te zijn.
en
Wim schreef:
di 12 jul, 2016 22:50
Het is niet de eerste keer dat Hans baak over de streep gaat. Ik stel een ban voor.
Zo maar een greep van reacties op eerdere posts van Hans Baak (gevonden door op zijn naam te zoeken in dit forum).

Het is mij niet helemaal duidelijk wie Hans Baak is en wat zijn eventuele commerciële belangen zijn, maar zoals ik in de wandelgangen lees wordt zijn intentie om nieuws te posten door enkelen als dubieus beschouwd.

Als het werkelijk zo is dat hij uit commerciële belangen berichten post, dan is dit het moment voor het moderator team om in te grijpen, lijkt me.

Voor de goede orde: ik heb het bericht ook gemeld middels het aanklikken van het uitroepteken. Daarbij werd zichtbaar dat het bericht reeds gemeld was. Kennelijk ben ik (gelukkig) niet de enige die dit opgevallen is.
Ik ga ervan uit dat de meldknop er toe dient dat deze melding bij het moderatorteam terecht is gekomen, zoals het heurt.
Bedankt voor de melding. Het bericht is 'onzichtbaar' gemaakt. Ik heb geen idee wat jullie zien als je nog op de link klikt.

Daarnaast is de gebruiker gewezen op de gewijzigde forumregels mbt commerciële belangen.
moderator schreef:
di 17 apr, 2018 16:58
Ik heb geen idee wat jullie zien als je nog op de link klikt.
Dit:
"Informatie
Je hebt geen toestemming om dit forum te lezen."
Dank je. Dat komt omdat we berichten niet verwijderen maar verplaatsen naar een afgeschermd forum zodat we ze nog voor referentie houden.
Op zich ook wel een verschraling dat een "commerciële bijdrage" gepost onder "Commercieel Nieuws" verwijderd wordt omdat het niet voldoet aan de regels voor "Commerciële belangen". Als het onder "Commercieel Nieuws" staat lijkt het mij wel duidelijk dat het "Commerciële belangen" betreft. Bij "Commercieel Nieuws" moet blijkbaar vermeld worden dat het "Commerciële belangen" betreft. Misschien een optie om een rubriek Commerciële Reclame" toe te voegen aan het forum voor "platte" reclames? Het event op Teuge in de posting leek overigens ook niet WF gerelateerd. "Met 80 op de fiets, zie je niets."