Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel kledij meenemen voor kinderen? - Forum Wereldfietser

Hoeveel kledij meenemen voor kinderen?

We vertrekken over twee weken met onze drie kinderen (5-9-10j) naar Engeland-Frankrijk (3 weken fietsen). Het is de eerste keer dat we zo lang weg zullen zijn.

Ik vroeg me af hoeveel kledij jullie meenemen voor jullie kinderen. Ik heb op dit moment het volgende op hun lijst staan qua kledij:

- afritsbroek
- fietsbroekje
- 2 trekking t-shirts (voor de jongste zijn het er drie)
- thermisch shirtje + broek (lange mouw, lange pijp, zal ook dienst doen als pyjama)
- 2 onderhemdjes/topjes
- 1 zomerjurk voor de dochters
- 1 set short+ t-shirt voor de zoon
- 1 fleece truitje
- 1 fleece met rits
- 4 onderbroeken
- 2x kousen
- teva's voor de groten, sandalen met dichte neus voor de jongste
- sportschoenen
- slippers

Ik heb een beetje schrik om wat te weinig mee te nemen, maar natuurlijk is het met vijf sowieso al een hele berg. Zwemkledij en regenkledij natuurlijk ook nog.

Tips? Do's & don'ts?
Heylaba,

Ik ken niet veel van reizen met kinderen, maar wat mij meteen opvalt is dat je een fleece truitje en een fleece met rits meeneemt. Is het geen mogelijkheid om de kinderen te laten kiezen welke van de twee ze mee willen nemen?

Succes met de tocht en vooral: véél plezier!

Groetjes,
Kelly
Het fleecetruitje is veel dunner dan het vestje met rits. Het is naast hun thermisch ondergoed het enige met lange mouwen dat ze meenemen, en is heel dun en compact. Het vestje met rits is ideaal om tijdens het fietsen snel aan en uit te doen.
Ik vind ook zeker niet dat het veel is, als ik het zo allemaal samen zag. We zijn tenslotte drie weken weg en niks garandeert dat alles snel weer schoon en droog zal zijn in Engeland :wink: Ik ben alleen wat ongerust dat ik te weinig zou meenemen, eerder dat dan teveel.
Ik denk niet dat je te weinig meeneemt, zolang jij (en/of je vrouw) het zien zitten om heel regelmatig een wasje te doen ;)

Je hebt gewerkt met laagjes, waardoor je vaak al minder kan meenemen. Qua hoeveelheden denk ik dat je goed zit hoor :) Je hebt zowel gerekend op warm weer, als wat kouder (met laagjes) en op regen, dus dat zit goed lijkt me!
En anders koop je gewoon onderweg wat je mist, in Engeland en Frankrijk doen ze ook aan kinderen.

Edit: ik mis geloof ik wel een waterdichte regenjas.
We kopen liever niets meer onderweg, we hebben namelijk al zoveel spullen thuis :wink:
Regenjas (type kw-tje) en regenbroek nemen we mee hoor, ook zwembroekjes+ UV-zwemshirts en zonnehoedjes. Ze hebben ook elk een neopreenjas met kap.
Neem wat meer sokken mee!

En maak gewoon keuze voor 1 fleecetrui.
Jouw lijst ziet er wel ongeveer uit als wat wij meenemen voor de kinderen als je dat fleeche-truitje als een longsleeve leest en we hebben in één vakantie alle seizoenen gehad. Ik snap alleen niet goed waarom je slippers én teva's meeneemt. Wij laten slippers altijd thuis (de kinderen hebben ze eerlijk gezegd eigenlijk niet).

Veel plezier gewenst!
De kinderen zijn gek op hun slippers, en het voorkomt gedoe aan de tent om 's nachts te gaan plassen bijvoorbeeld. Anderzijds, voor mezelf neem ik ze niet mee.
1 set korte broek & T-shirt is wel wat weinig. Verder zou ik meer sokken meenemen en minder slippers.
wellie schreef:Ik heb op dit moment het volgende op hun lijst staan qua kledij:
- afritsbroek onderkleding
- fietsbroekje onderkleding
- 2 trekking t-shirts (voor de jongste zijn het er drie) bovenkleding
- thermisch shirtje + broek (lange mouw, lange pijp, zal ook dienst doen als pyjama) onderkleding + bovenkleding
- 2 onderhemdjes/topjes bovenkleding
- 1 zomerjurk voor de dochters bovenkleding
- 1 set short+ t-shirt voor de zoon onderkleding + bovenkleding
- 1 fleece truitje bovenkleding
- 1 fleece met rits bovenkleding
- 4 onderbroeken onderkleding
- 2x kousen
- teva's voor de groten, sandalen met dichte neus voor de jongste
- sportschoenen
- slippers
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je nu precies per kind meeneemt, gezien deels lijkt voor alle kinderen te gelden, en deels voor een selectie. Maar grofweg afgaande op wat ik als onderkleding (onder de gordel) en bovenkleding (boven de gordel) gemarkeerd hebt kun je hierin uit lagen opmaken.

Onder de gordel: onderbroek, fietsbroek, thermobroek, afritsbroek/short, regenbroek. (5 lagen)
Boven de gordel: thermoshirt, onderhemd, t-shirt, fleece trui, fleece met rits, regenjas. (6 lagen)

Daar kan best het één en ander van af zou ik zeggen, met name voor de bovenkleding. Vergeet ook vooral niet dat regenkleding ook prima buiten regen om gedragen kan worden. Werkt ook prima als het wat kouder is in de ochtend.

Qua broeken e.d. kun je dubieuren of onderbroek en fietsbroek niet gewoon alleen een twee- of drietal fietsbroekjes p.p. zouden kunnen zijn, maar is uiteraard afhankelijk van wat je daarin ter beschikking hebt. Zal het pakvolume ook niet denderend beïnvloeden. Maar houdt je 4 lagen over. Bovendien is het lycra sneller droog dan doorsnee katoenen ondergoed. Weet niet of je gaat kamperen of niet. Rustdagen inplanned voor draaien en drogen van de was of niet.

Voor de bovenkleding kan naar mijn idee echt wel het één en ander af. Het is zomer. Deze hoeveelheid lagen dragen de meeste kinderen niet eens in de winter :). Onderhemd zou ik schrappen. Fleecetrui zou ik schrappen. Dan behoudt je eveneens 4 lagen. En met een thermoshirt, t-shirt, fleece jack en daaroverheen nog een regenjack zullen ze het begin juli in Frankrijk/Engeland naar mijn idee echt niet koud hebben.

Persoonlijk zou ik meenemen voor 3 weken:
3x paar sokken
3x fietsbroek
2x t-shirt
1/2x broek (beetje afhankelijk van hoe snel ze de broeken vies maken, en of de fietsbroek eventueel als enkel alternatief gedragen zou kunnen worden op warme dagen terwijl de broek droogt na wassen, op koelere dagen kun je altijd nog prima van dienst met fietsbroek/thermobroek/regenbroek combi)
1x thermoset (hoofdzakelijk als pyjama, op de dag zullen in de zomer 3 lagen al snel voldoende zijn)
1x fleece
1x regenset
1x sportschoenen of 1x teva (zou niet dubbelop meenemen, juist dit kost ook redelijk wat pakruimte en gewicht)
(1x slippers indien gebruik makende van camping douches)
Wat bedoel je met fietsbroek? Als de oudste al een zeem broek gebruikt is 1 echt niet genoeg. Je moet die namelijk elke avond wassen, anders krijg je problemen. Zelfs zonder zeem zou ik 1 echt een slecht idee vinden. Als ze flink zweten wordt dat een goede plek voor uitslag of erger.

Als het broeken zijn zonder zeem zou ik ook iets meer onderbroeken meenemen, dat is ook geen ruimtevreter.. Als je drie dagen regen hebt ga je een was probleem krijgen.

Verder zie ik drie paar schoenen. Laat iets thuis.

Tot slot, ik mis iets om in de zon je kinderen te bedekken. Als het flink straalt krijgen ze bij ons iets met lange mouwen ivm de UV straling.
Ik vind de hoeveelheid schoenen dan weer niet gek. Sandalen aan tijdens het fietsen, dichte schoenen voor slechter weer en een stel slippers voor op de camping, naast de tent en bij het douchen. Van die foam slippers wegen ook niks en steek je overal weg. Dit nemen wij ook mee voor onze kinderen.

Ik zou het fleecetruitje zoals al gesuggereerd vervangen door een longsleeve of blouse met lange mouwen, inderdaad tegen de zon.
Voor tijdens het fietsen nemen wij meestal geen regenbroek mee, daarna je toch alleen maar in zweten. Fijner is dan een strakke lange broek (legging maar niet van katoen). Die droogt snel weer bij regen en houdt je benen warm.

Wat ook fijn is, is een heel dun windjackje. Over het algemeen is de temperatuur het probleem niet, maar de wind maakt het koud.

Verder is een buff lekker als muts, zonnebescherming of als sjaaltje om de nek.

Ik zou niet zo bang zijn om te weinig bij je te hebben. Wij proberen altijd zo min mogelijk mee te nemen en eigenlijk heb ik altijd het idee dat ik met minder toe had gekund.
Ik zou ook de sportschoenen thuis laten. Wij doen sandalen aan tijdens het fietsen en slippers/crocs (de oudste wil geen slippers) voor op de camping. Als het koud is doen we sokken in de sandalen. Dat is gelukkig niet vaak nodig. Ik neem ook 2 a 3 fietsbroekjes pp mee. Verder twee fietsshirtjes. Twee setjes "gewone" kleding. Maar als je geen rustdagen hebt kun je misschien wel met 1 setje. Verder een t-shirt met lange mouwen, een afritsbroek, korte broekpyama en een fleecejack. 2 paar sokken en 7 onderbroeken. Ik wil niet elke dag wassen namelijk. De meeste ruimte gaat zitten in de knuffels die mee moeten :-) en in handdoeken. We hebben wel lichtgewicht badlakens, maar voor douchen willen ze toch gewone handdoeken. Dit alles past ruim in 2 ortliebtassen. En dan is er ook nog ruimte over voor toiletpapier en reserve gasblikjes. En een blik met spelletjes.