Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskar Thule Chinook 1 niet midden achter fiets? - Forum Wereldfietser

Fietskar Thule Chinook 1 niet midden achter fiets?

Wegens een garantiegeval hebben wij onze 3 jaar oude Chinook 2 (-persoons) mogen inruilen voor een Chinook 1 (-persoons).

De fietsset, te weten de trekstang, koppeling, vlaggetje, reclectors, mudflapje, hoorde niet tot de garantie want die hadden we apart gekocht.

Er lijkt geen verschil in fietssets tussen 1 en 2-persoons modellen te zijn. Toen ik gisteren de nieuwe 1-persoonskar aankoppelde viel me op dat de kar meer aan de linkerkant uitsteekt dan aan de rechterkant - hij hangt dus niet midden achter de fiets. Overigens hangt hij wel exact recht achter de koppeling, die aan de linkerkant van de snelspanner zit. Het fietst ook echt prima (en fijner dan een tweepersoons), maar ik kan me niet herinneren dat de 2-persoons niet in lijn lag.

Is dit herkenbaar voor iemand? Je zou verwachten dat een trekstang dit corrigeert, maar blijkbaar is dat niet het geval.

Overigens: hulde voor Thule voor hun garantieafhandeling. En dan bedoel ik ook Thule, niet de winkel waar ik 'm kocht - want die is failliet. Garantieafhandeling gebeurt bij mij door Thule in samenwerking met een winkel in Noordwijk waar ik de spullen kan halen en brengen. Echt top.
Ik reed recent achter een Chinook 1 en het viel me meteen op dat ie inderdaad verder naar links reed. De trekstang leek niet verwrongen, ik zag niet meteen schade dus leek het wel de bedoeling. Jouw post bevestigt dus mijn waarnmening.
Geen idee waarom ze dat zouden gedaan hebben want bij het tussen paaltjes mikken, lijkt het me niet evident.
Ik vermoed nu dus vanwege productie-eenvoud. Eén stang is simpeler dan twee. Kun je ook geen fouten maken.

Voor mijzelf is het niet meteen een probleem: ik ben een bredere kar gewend.

Dank voor de bevestiging!
Volgens mij is dit heel normaal.
Bij onze 1-persoons Burley is dat ook zo.
Ik denk dat het er om gaat dat je dat verder aan de kant van de weg kunt fietsen, wat uiteraard weer veiliger is.
Aan de kant van de stoep, bedoel je? Ja, tot je in Engeland komt :wink: .

Maar nu ben ik nog meer gerustgesteld. Altijd fijn om wat visie vanuit het veld te hebben.

Moet we zeggen dat er echt een verschil is tussen een 1 en 2 persoonskar. Gewichtsverschil is "maar" 1,5kg, maar het weggedrag is veel directer. Je hebt ook minder "jojogevoel" bij optrekken.

Nu maar hopen dat deze wel heel blijft...!
Bij onze 2-persoons Cougar was dat ook. Handig, tot je inderdaad in Nieuw-Zeeland gaat fietsen...
Bij onze tweepersoons dus juist niet - of minder, maar het is me nooit opgevallen.
Wij hebben bij onze kar (burley d'lite solo) de keuze aan welke kant wij de trekstang doen. Zo zou je dus ook kunnen bepalen aan welke kant de kar hangt volgens mij. Houdt wel in dat je ook het koppelstuk aan je fiets moet overzetten naar de andere kant van het achterwiel....

wbt het jojo-en kan ik het wel beamen. Is minder bij een eenpersoonskar. Tot dat je die ook (teveel) belast....(hoewel het dat nog steeds minder zal zijn als bij een 2 pers kar)
Ik heb een kar van Winther gehad en heb nu een Nordic cab, en allebei steken ze naar links meer uit. Logisch, daar kom je minder obstakels tegen. Maar het is wel goed om het te weten wanneer je tussen twee paaltjes door moet. Er is dus niks mis met de kar.
Ik vind dat dus niet zo logisch, als je van een tweezits komt die wel in het midden hing :wink: .

Maar dank voor de geruststelling!
Wij hebben een goedkope bagagekar om mee te gaan winkelen en die zit ook naar links uit het midden. Voordeel voor ons is dat we met twee naast elkaar kunnen fietsen (hij die de kar heeft, rechts), een kar die pal in het midden van mijn fiets zou hangen, zou anders met één wiel in de berm/sloot terecht komen.
En dat is ook weer zo! :idea:
Echte fietsers fietsen niet naast elkaar :lol:

Ik kan me goed voorstellen dat de 1 persoons kar fijner rijdt. Wij hebben de Chariot Corsaire 2-persoons (nog lomper dan jullie model), maar ik hang hem aan mijn E-Bike, anders is het niet grappig.

Ik heb hem ook wel aan de racefiets hangen om een rondje te rijden als ze het huis af proberen te breken en ik toch echt even moet sporten. Dat gaat prima, maar dat is andere koek dan een volgeladen vakantiefiets waar je dag in dag uit mee rond trekt. Wat ok scheelt is dat ik alleen cote-de-polderdijk en col-de-la-kanaalbrug tegen kom op mijn thuisrondje :lol:

Betreft dat jo-joen. Ik heb dat VEEL minder met de Roland Carrie M Ik vraag me af of de stang strakker is, of dat de vering van de kar dat effect oproept.
Ik heb met die 2-persoonskar inmiddels aardig wat hoogtemeters achter de rug, zowel dit jaar als vorig jaar:). Maar de gewichtsreductie die ik nu heb bereikt met de 1-persoonsversie, doet m'n zoontje wel weer teniet...

Dat jojo-en heeft denk ik te maken met de combi stang-vering-breedte van de kar.

Stukje off-topic:

Maar ik zal eerlijk zijn: ik vrees toch dat de Chinook (1 of 2) eigenlijk niet geschikt is voor fietsvakanties zoals ik die gedaan heb. Te vaak is er iets mee, wat je vervolgens niet zelf kunt oplossen. Schroefjes die losgaan waar je niet bij kunt, neuswiel dat gaat haperen in de zwenkstand... en het is leuk en aardig dat Thule zo goed omgaat met garantie, maar dit hoort natuurlijk niet voor te komen. Ik heb het er nog over gehad met de verkoper van de zaak in Noordwijk. Hij was het met me eens dat de vergaande integratie van wandel- en fietskar teveel van het goede is. Ik heb liever een dedicated fietskar waarbij ik concessies aan het wandelen moet doen, dan andersom. Maar de aanbieding indertijd was dusdanig gunstig dat ik met een andere optie veel duurder was uitgeweest. Spijt? Absoluut niet, heb heel mooie tochten gemaakt en vele zullen volgen, ook met deze kar! En indien nodig doe ik nog wel wat jaar een beroep op garantie - als het goed is zit er 10 jaar op. Ben wel wijzer en met mijn huidige ervaring zou ik zéker een dedicated fietskar kiezen.

Wat heb je aan dit relaas? Niet zoveel, want de Chinook 2 wordt al niet meer geproduceerd en als m'n verwachting uitkomt stopt de 1 ook. Thule heeft een nieuwe serie wandelwagens geïntroduceerd die niet als fietskar zijn te gebruiken. De overige, bestaande fietskarren zullen dus wel als zodanig gepromoot blijven worden en mijn "hybride" Chinook gaat eruit.
Travelmaster schreef: Wat heb je aan dit relaas? Niet zoveel, want de Chinook 2 wordt al niet meer geproduceerd en als m'n verwachting uitkomt stopt de 1 ook. Thule heeft een nieuwe serie wandelwagens geïntroduceerd die niet als fietskar zijn te gebruiken. De overige, bestaande fietskarren zullen dus wel als zodanig gepromoot blijven worden en mijn "hybride" Chinook gaat eruit.
Dat is nieuw voor mij. Voorlopig staat de Chinook wel nog gewoon op de site van Thule. Op het vlak van betrouwbaarheid denk ik dat de Cougar 2 die wij hebben niet zo spectaculair veel beter is, alleen kan je daar wel aan alles aan (voorzover ik weet). In ons geval zijn de wiellagers vervangen, de "balhoofdlagers" van de voorwieltjes, "de deur" (vergeeld door de zon en versleten elastieken, niet kapot) en de bouten waarmee de as aan de bladveren vastzit. Dat laatste was iets wat ik pas na een tijd in de gaten kreeg en die bouten bleken er erg slecht aan toe. Persoonlijk vind ik dat toch ook heel wat herstellingen voor niet zo enorm veel km's. (geschat rond de 5000 km?)

In de handleiding staat er behalve uw "authorised dealer" bezoeken ook vrijwel niets nuttigs in.
Hij staat er inderdaad nog op, dat had ik ook gezien. Laten we het dan op een zeer sterk vermoeden houden, maar de "charcoal"-kleur zoals ik had was al niet meer leverbaar bij Thule vandaan. Alleen de blauwe nog. Mogelijk staan er nog voorraden (zal nooit veel zijn) bij dealers.

Wiellagers heb ik kunnen stellen (na advies van Thule per mail), maar dat vond ik ook vrij snel nodig. De bladveer-as-bevestiging zal ik in de gaten houden, maar dat was bij de Chinook 2 volgens mij nog niet verroest ofzo.

Mijn "angst" zit 'm meer in het vouwmechanisme. Je moet de hendel in de duwstang inknijpen waardoor er via interne kabeltjes een vergrendeling wordt opgeheven, waarna je 'm kunt inklappen. Dat werkt allemaal prima maar als je er ooit bij moet vanwege een reparatie, hoed je dan maar. Dat is ook de reden waarom ik nu een nieuwe heb: een schroefje was intern losgetrild, je hoorde 'm rollen in een stang. Reparatie was volgens Thule teveel gedoe, waardoor ik nu een nieuwe kreeg. Te gek voor woorden eigenlijk - zeker omdat de defecte kar (defect? alles deed het nog prima!) wordt teruggestuurd naar Canada... Carbon footprint, anyone?
Travelmaster schreef:Wiellagers heb ik kunnen stellen (na advies van Thule per mail), maar dat vond ik ook vrij snel nodig. De bladveer-as-bevestiging zal ik in de gaten houden, maar dat was bij de Chinook 2 volgens mij nog niet verroest ofzo.
De lagers zijn industrie groefkogellagers Thule en dealers stellen ze inderdaad door de borgmoer wat harder aan te draaien, maar eigenlijk is dat onzin: dat zou een logische stap zijn bij hoekcontactlagers, maar dat zijn het niet. Wat je eigenlijk doet is de kogellagers tegen de binnenkant van hun kogelbanen trekken. Het stelbereik is ook zeer beperkt omdat de bus tussen de twee lagers het verder naar elkaar trekken van de binnenringen beperkt.

Ik heb de eerste set vervangen door een thule-vervangset, maar inmiddels heb ik een onlineshop gevonden waar je tegen zeer schappelijke prijzen SKF lagers kan kopen, dus de volgende worden SKF's. (de maten zijn allemaal standaard)
www.lagerboer.nl, toevallig? Daar kijk ik ook naar voor de lagers in mijn MTB-wielset. Of heb jij een ander adresje?
Travelmaster schreef:http://www.lagerboer.nl, toevallig? Daar kijk ik ook naar voor de lagers in mijn MTB-wielset. Of heb jij een ander adresje?
De lagerboer had een type niet dat ik nodig had. Bij Klium hadden ze dat wel. Was wel voor een fiets met 14 mm dikke achteras, wat voorzover ik weet tamelijk uitzonderlijk is.