Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koppeling fietskar - Forum Wereldfietser

koppeling fietskar

Beste mensen,

Wij zijn in bezit van de Thule chariot. Nu las ik elders dat de buis waarmee je de kar aan de fiets koppelt relatief zwak is en kan breken. Dit is nogal lastig tijdens een fietsvakantie. Er werd geadviseerd deze na te laten maken van metaal.

De koppeling zelf is een rubbere bol. De kar pompt een beetje, trekt tijdens het fietsen. Er schijnen stijvere koppelingen te vinden te zijn, bijvoorbeeld van weber, welke minder pompen. De fietsenmakers waar ik binnenloop zijn er niet bekend mee dus ik moet me informeren en het aanschaffen via internet.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een van bovenstaande punten?

Bij voorbaat dank!

vriendelijke Groeten
Wèlke Thule Chariot?

Ik hoor het voor het eerst. Wie adviseert 'm na te laten maken van staal?

Onze Thule / Chariot Chinook heeft ook een koppeling met rubberen/kunststof bal, dat pompt inderdaad een beetje maar tijdens het fietsen merk je dat echt niet. Ik heb er 15-20% hellingen mee beklommen en snelle afdalingen gedaan. De stang en koppeling hebben dat altijd prima gehouden, het zijn bij mij steeds andere zaken die eerder aan vervanging toe waren (neuswiel, neuswiel, neuswiel, klapmechanisme ín de stang en daarmee de hele kar...)
Ik zie ook niet meteen het probleem: die trekstang is behoorlijk sterk en ook ik heb er nooit problemen mee gehad. Zeker met een geladen fiets vind ik het pomp gevoel wel meevallen: het is het hardst merkbaar als je met een heel lichte fiets die bij elke trapomwenteling lichtjes versnelt en vertraagt, de kar trekt.(Onze kar is inmiddels 5 jaar oud en heeft er onder onze voogdij ongeveer 10 000 km opzitten) Ook hier overigens wel al wat herstellingen, maar dan vooral aan de ophanging: de bouten lijken op termijn niet opgewassen tegen de krachten die erop werken.

Tenzij je kar al wat leeftijd heeft, zou ik me daar dus geen zorgen om maken.
Ik moest het even nakijken maar we hebben een Thule ChariotCougar 1 persoons :D

Over de kwetsbaarheid van de stang las ik vandaag op een ander forum waar ik op terecht was gekomen. Daar zocht ik naar ervaringen over de koppeling. Tsja ik merk het pompen wel wat en wat ik ook las was dat het erger wordt naarmate de rubberen bol slijt. Ik kan het niet beoordelen dus vandaar dat ik benieuwd ben naar andere ervaringen.

Na het lezen van jullie berichten bedacht ik dat ik ook Thule zelf wel vragen welke onderdelen zij het meeste moeten vervangen. De buitenbanden ga ik sowieso vervangen met kwaliteit banden. We zijn ook van plan in beide fietsen een as te zetten die de kar kan trekken. Dat is altijd makkelijk.

De kar is overigens van het afgelopen jaar. Ik zal de bouten en ophanging is bekijken.
Die bol slijt nagenoeg niet, en de banden gaven bij mij nooit problemen. Maar de boutjes verdienen het om na te lopen.

Fijne kilometers, zijn prima karren!
Nooit van gehoord en ik heb me flink verdiept in de wondere wereld van Thule (Chariot) koppelingen. Ik kan het me echt niet voorstellen.

Overigens zweer ik tegenwoordig bij de Weberkoppeling, die hebben minder het "pomp" gevoel. Niet dat dat pompen me echt stoorde; ik koos de Weberkoppeling omdat ik daardoor meerdere types kar kan gebruiken. Deze dissels kan je voor de meeste types kar verkrijgen. Maar ja, dat is wel weer een investering.

Nog een voordeel van een Weberkoppeling: De bevestiging zit aan de achterdriehoek, niet je as. Dat is wat minder kritisch met je snelsluiter en betekent dat hij ook prima werkt met een standaard versnellingsnaaf (zoals een stadsfiets).

Tot slot is er ook nog de klem sluiting. Die werkt ook prima, maar is niet ideaall voor de lak van je frame. Toch kan hij handig zijn omdat die overal op past.