Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie met 3 kleine kinderen - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie met 3 kleine kinderen

Hallo, heeft er iemand ervaring met fietsvakanties met 3 kleine kinderen?
Wij hebben kinderen van 0-5 jaar. Tot op heden maken wij dagtochten vanuit huis, maar we willen wel eens wat verder, en dan ook eens een weekeinde weg of een vakantie.
Wij hebben de jongste 2 in een aanhangkar en de oudste zit op de weehoo aanhangfiets.

Ik begrijp dat aanhangers niet mee mogen op de trein, dus ergens naar toe fietsen en met de trein terug is geen optie, of wel?
Betekent dit dat start en eindbestemming altijd gelijk moet zijn, zolang de kinderen zelf nog niet kunnen fietsen?
En waar laat je de auto dan staan (mocht het lukken alles mee te krijgen..


Andere tips of suggesties?

Bij voorbaat dank!

Marianne
Wij hebben vaak genoeg een tandem en een tweewieler bagagekar in de trein gekregen. Bijna altijd waren de conducteurs erg behulpzaam. Je moet natuurlijk wel goed op tijd zijn, en bij overstappen jezelf extra tijd geven.
We hebben geen ervaring met het fietsen met kinderen.
Maar wel met de auto ergens achterlaten.
In wat kleinere dorpen hebben ze meestal een centrale parkeerruimte waar je de auto langer kunt laten staan.
Zoals bij een kerk, begraafplaats, in het centrum. Als we een plekje gevonden hebben wat we geschikt denken te vinden, vragen we meestal even na bij een naburige winkel, het politiebureau of bewoners of de auto er voor langere tijd (1, 2 of 3 weken) kan blijven staan. Stel dat er markt wordt gehouden of een andere dorpsactiviteit, is het wel handig hiervan op de hoogte te zijn.
Als je start bij een camping kun je daar ook navraag doen. Sommige campings hanteren een tarief wanneer je de auto op hun terrein wil laten staan, dan 'bewaken' zij de auto. Maar zij kunnen ook adviezen geven wat een goede plaats is.
De fb-groep is erg actief en daar krijg je meer antwoorden. Trein geen probleem hoor. Vaak is het in- en uitstappen even stressen, maar vaak krijg je hulp van conducteur en/of mensen op het perron die je zien sukkelen met al die spullen en kinderen. Wij hebben toen onze 3 kinderen zo klein waren de Deense versie van de Oostzee-route gedaan. Heerlijk eilandhoppen in Denemarken. Wel toen erg veel mazzel gehad met het weer. De auto zet je gewoon op de camping neer. Soms betaal je een klein bedrag per dag, soms is het gratis. En alle spullen passen bij ons gemakkelijk in(VW Touran), inmiddels met kids van 13-14 en 16 :D
Jazeker,meerdere keren het onmogelijke gedaan; totaal 5 fietsen en een fietskar de trein in. Het is met name in de intercity's van de NS gedoe.. maar het kan. De treinen van Arriva en Syntus en de nieuwe sprinters zijn heel fiets(kar) vriendelijk.
Verder hebben we wel de auto (vooraf gevraagd) op een camping laten staan, ons laten wegbrengen en komend jaar zal mijn man ons naar een camping brengen met fietsen en al, de auto thuis parkeren en ons achterna reizen met de trein. Voor de terugweg denk ik zo; de fietsen en tent laten staan, met zijn allen 's ochtends de trein in en mijn man dan met de auto terug om de spullen op te halen.
Auto op de camping van het beginpunt laten, en dan vanuit het eindpunt een van de volwassenen per trein terug naar het beginpunt om de auto op te halen lijkt mij, als het mogelijk is qua stations enz., de gemakkelijkste oplossing.
Loekies schreef:Jazeker,meerdere keren het onmogelijke gedaan; totaal 5 fietsen en een fietskar de trein in. Het is met name in de intercity's van de NS gedoe.. maar het kan. De treinen van Arriva en Syntus en de nieuwe sprinters zijn heel fiets(kar) vriendelijk.
Verder hebben we wel de auto (vooraf gevraagd) op een camping laten staan, ons laten wegbrengen en komend jaar zal mijn man ons naar een camping brengen met fietsen en al, de auto thuis parkeren en ons achterna reizen met de trein. Voor de terugweg denk ik zo; de fietsen en tent laten staan, met zijn allen 's ochtends de trein in en mijn man dan met de auto terug om de spullen op te halen.
Op Corsica deden wij iets soortgelijks: wij hadden de auto op het beginpunt achtergelaten en zijn toen we onze fietsreis beëindigden, met de trein terug naar de auto gereisd. Fietsen bleven in de tent op de camping (ja, grote tent) en met de auto reden we weer terug. Het was een lange dag, maar uiteindelijk wel de moeite waard, en leuk! En om de een of andere reden is het weerzien met je trouwe autootje ook altijd we fijn :wink: .
Dank voor de tips en ervaringen! Het voelt soms als iets onmogelijks met 3 kleine kinderen op fietsvakantie, dus goed om ervaringen te lezen en tips.
Dag mjmartens,

wij hebben (nu nog) 3 kinderen in de leeftijd van 3, 5 en 7. Vorig jaar zijn we met z'n allen naar Berlijn gefietst. De oudste fietste zelf. De dagafstanden lagen tussen de 40 en 80 km. De dag brachten we door met fietsen, spelen in een speeltuin, bakkertje opzoeken voor een gebakje of een ijsje eten. Spelen aan het water en ga zo maar door. De oudste heeft alles zelf gefietst, de middelste op een aanhangfiets en de jongste wisselend bij mij voorop of in de aanhanger (Burley d'lite via Marktplaats). In 17 dagen fietsen kwamen we in Berlijn aan, na een totaal van 1040 km gefietst te hebben.

in 2015 fietsten we met de fam. langs de Noorzee- en Waddenzeekust. De jongste twee zaten toen in de aanhanger en de oudste op een aanhangfiets. Ook toen fietsten we tussen de 40 en 80 km/dag. Die vakantie hebben we veel regen gehad, maar een stoere bril, regenjack en het vooruitzicht van lekker eten doet meestal wonderen :) In totaal fietsten we toen 800 km.

Heel veel plezier bij jullie eerste fietsvakantie! Gewoon doen, wat je omgeving ook aan gekke opmerkingen zou maken...


Ow... Ik las over je terugreisvraag heen.

Tijdens de laatste vakantie zijn we met de intercity van Berlijn naar Utrecht gereden. In Amersfoort overstappen op een NS-trein. We hadden dus een aanhanger (kinderwagen :P ) en een aanhangfiets (eenwieler) mee. Zonder gekheid, er is helemaal niet moeilijk gedaan over deze attributen en ben zelfs uitstekend geholpen door een conducteur. Je hebt trouwens pluspunten als je overal ruim op tijd bent en heb je maar 1 minuut overstaptijd? Neem gewoon de volgende trein, je hebt immers vakantie!!