Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Baby vindt fietskar vreselijk? Ervaringen? - Forum Wereldfietser

Baby vindt fietskar vreselijk? Ervaringen?

Wij hebben nu 3x geprobeerd om met ons 6 maanden oude zoontje een stukje te (race)fietsen met de Thule chariot CX1 maar hij vindt het volgens mij echt verschrikkelijk. Aanvankelijk kijkt hij nog wat beteuterd om zich heen, maar al vrij snel begint hij te jengelen en dit gaat over in huilen en heel hard krijsen.. eruit halen helpt dan niet. We gaan dan direct rechtsomkeert maar voordat je thuis bent heb je toch een aantal minuten een gillend kind achter je aan.
We doen helemaal geen lange stukken (max 20km ongeveer) en letten erop dat hij gevoed en uitgerust is voordat we beginnen. Hij ligt stevig in de babysling en deze kar heeft goede vering. We rijden voorzichtig en over asfalt.

We gaan de kar voorlopig maar in de schuur zetten en wachten tot hij wat ouder is. Hopen dat het dan misschien leuker wordt voor hem. Op deze manier voelt het alsof we hem iets aandoen. Erg jammer, we hebben in onze omgeving een aantal kindjes waarmee het prima gaat, zelfs langere tochten.

Iemand waarbij dit ook zo ging? En werd het nog beter toen ze bijv. zelf konden zitten?
Zes maanden is erg jong.
Wij waren drie maanden eerder*, maar zijn begonnen met 4-5 km stukjes, al hebben we na twee maanden (dus baby onder de 6 maanden)een tocht van 70km (met ruime stops!) gedaan. Maar wellicht nog veel belangrijker, dat was altijd met broer lief (toen net 2) ernaast, dus dat was voor de baby sowieso heel vertrouwd, ipv alleen in de wagen.

Zoals Wim zegt 6 maanden is jong... en als hij/zij geen zin heeft is het gewoon klaar, je kan er niet mee in discussie. Even borst geven om te lijmen is als je op de racert zit ook niet echt een optie.

Mijn advies, de baby zal nu wel aardig e pest hebben aan dat ding: begin overnieuw met africhten (^^) : Mini stukjes wandelen met de baby in de wagen (dan kan je direct je gezicht laten zien). Dan een klein ritje en zo opbouwen.

Of ff snel een tweede maken, dat maakt het vast makkelijker :lol:




* Ik geloof niet dat dat te jong is, maar dat is een andere discussie.
loknor schreef:
Mijn advies, de baby zal nu wel aardig e pest hebben aan dat ding: begin overnieuw met africhten (^^) : Mini stukjes wandelen met de baby in de wagen (dan kan je direct je gezicht laten zien). Dan een klein ritje en zo opbouwen.

Of ff snel een tweede maken, dat maakt het vast makkelijker :lol:




* Ik geloof niet dat dat te jong is, maar dat is een andere discussie.
Eens, je wilt niet dat je kind een negatieve associatie opbouwt. Goede suggestie om met wandelen te proberen. Mijn dochter zat er ook in zo rond de 6 maanden, maar ik heb nooit serieuze afstanden gefietst.Ze had er gelukkig geen problemen mee.
Over de leeftijd zou ik me geen zorgen maken (onze dochters waren 2à3 weken bij hun eerste (korte) ritjes). Feit is dat we ook merken dat de ene er minder problemen mee heeft dan de andere. Ze worden allebei het rustigst als ik op de fietsostrade relatief hard rijd: de kar trilt dan beperkt door het goede wegdek, door de continu hoge trekkracht is er geen jojo werking en de kar wiegt zachtjes heen en weer door het traptempo. Onze oudste dochter had ook altijd een popje bij (dat we vastmaakten aan de schouderriemen zodat het niet buitenbereik kon geraken), de jongste is daar niet in geinteresseerd.

Langere trajecten proberen we zoveel mogelijk in te plannen als ze sowieso al moe zijn. Bijvoorbeeld eerst gaan zwemmen en dan een uurtje fietsen. Wat bij de tweede ook het geval was: in de hangmat kijken ze schuin naar boven, daar lijkt niet veel te zien en ze is heel wat gelukkiger nu ze in het peuterzitje zit (10 maand). Je kan door te spelen met de riemen de hangmat meer of minder krommen om zo de zithouding al een beetje aan te passen.

Heb je een goed zicht op wat er gebeurd tijdens het fietsen? Anders eens een gopro onder het zadel monteren? Misschien slingert ie wel ergens tegen? (de gespen van de schouderriemen durven bv. wel eens verkeerd zitten?)
Vraag die bij mij direct opkomt is of hij de wandelwagen ook helemaal niks vindt. Bij onze kinderen heeft de fietskar namelijk altijd ongeveer hetzelfde effect als de wandelwagen: ze vallen van lieverlee in slaap.

6 maanden vind ik zeker niet jong, zeker niet voor genoemde afstand. Wij hebben afgelopen dagen met onze jongste van 3 maanden rondgefietst met grotere afstanden. Als hij wakker is, vind hij rondkijken door het raampje vinden ook erg leuk, met het warme weer hadden we de kar ook open, dus voelt hij de (fiets)wind, natuurlijk wel met zonnescherm. Ik ken de chariot niet, maar misschien dat het eenvoudig weg te saai is in een afgesloten kar met weinig zicht naar buiten, zeker als hij uitgerust is (?). Wat dat betreft, helpt kunnen zitten misschien wel.

Wij gebruiken altijd een kidcar met wat vering en een babyschaal. Met een babysling hebben wij geen ervaring, mogelijk beweegt dat juist teveel (?). Gewenning zou wel een groot verschil kunnen maken, wij rijden geen auto, dus liggen ze vanaf een week in de fietskar. Eerst een paar keer om te wennen, dan al snel dagelijks om broers/zussen van school te halen/boodschappen te doen etc. Verschil met de racefiets, zou misschien kunnen zijn dat wij niet zo snel gaan (15-18), dat scheelt misschien in de bewegingen.

Met onze jongste gaat het nu zo dat we wel altijd zorgen dat we voeding mee hebben, zodat hij als hij trek krijgt, ook bediend kan worden. Het is niet de bedoeling dat de fietskar geassocieerd gaat worden met 'wachten op eten', bovendien fietst dat veel fijner. Afgelopen dagen dicteerde hij dus ook de pauzes, maar naar onze ervaring is dat minder vaak dan als ze 6 jaar zijn en zelf meefietsen.
EnriceV schreef:Wat bij de tweede ook het geval was: in de hangmat kijken ze schuin naar boven, daar lijkt niet veel te zien en ze is heel wat gelukkiger nu ze in het peuterzitje zit (10 maand). Je kan door te spelen met de riemen de hangmat meer of minder krommen om zo de zithouding al een beetje aan te passen.
Ja... dat was bij onze dochter ook een frustratie. Ze was maar wat blij toen ze rechtop kom zitten.
blokdoorn schreef: Wij gebruiken altijd een kidcar met wat vering en een babyschaal. Met een babysling hebben wij geen ervaring, mogelijk beweegt dat juist teveel (?).
Wij gebruiken de Chariot.

Thule (Chariot) wagen met babyschaal is prima. Die babysling is (als het goed is!) strak gemonteerd.
Eerst willen ze niet omdat ze niet lekker zitten - daarna willen ze niet meer omdat ze tegen de vangrail aankijken.

Daartussenin zit een window of opportunity van een jaar of twee - use them wisely ;) .
Moet niet gekker worden met die baby's van tegenwoordig.... die moeten gewoon hun mond houden en het alleen opendoen als er een lepel/tepel voor hangt.
Geen negatieve ervaringen hier met ukjes in de fietskar maar misschien wel een tip om eens uit te proberen;
Een gordijntje maken (hydrofiele luier oid) aan de voorkant; (baby kan dan net als in de auto wel opzij kijken) De indrukken die op snelheid op je kindje afkomen kunnen te prikkelend zijn.