> De Kids tourer wordt gemaakt door Kidtouring GMBH. Whats in a name.
> Onze wagen was een Chariot Corsaire XL. Chariot is overgenomen door Thule, de corsaire is dus ook als Thule Corsaire op de markt verschenen. De oude Chariot range is geleidelijk vervangen door een echte Thule lijn, maar met duidelijk Chariot DNA. Ik gebruik als merknaam Thule omdat dat nu e naam is van het bedrijf.

Achtergrond.

Onze Chariot (Thule) Corsaire XL is door zijn voegen gezakt, teveel kilometers, ruig behandeld en tezware kinderen. De linker bladveer heeft het begeven.

Ik heb een nieuwe besteld, maar het feit is dat de kinderen te groot zijn voor de wagen. Helaas is echt zelfstandig fietsen voor mijn zoon de eerst komende jaren nog geen optie (het is zoals het is, niet zoals het wezen moet). Het zal ongetwijfeld straks wel lukken, maar op dit moment zaten we met een probleem, hoe breng je twee kinderen naar school met een gezamenlijk gewicht van 45+ (en dat zal toenemen!)?

Een Bakfiets gaat gewoon niet passen in de box en sowieso vinden wij een wagen veel prettiger. Hij kan achter de e-bike, waardoor het gewicht niet echt problematisch is. Ik moest dus op zoek naar een wagen die robuust was en liefst een flinke vracht aan kon.

Zoals verwacht kwam het antwoord uit Duitsland. Kidstouring GMBH maakt op basis van hun chassis ook wagens voor gehandicapten, zelfs volwassenen. Hij wordt gespecced tot 80 kg en er zijn goede redenen om dat wel te geloven (niet alleen filmpjes, ook de bouw is grundlich). Nu zullen wij er geen 60+ in smijten (sowieso kan de jongste tegen die tijd zelf wel op de fiets), maar zo'n marge is prettig.

"Review" na weekje gebruik:

Foto's en een echt verslag na serieuze kilometers zullen volgen.

Algemene indruk:
- Duits CNC huisvlijt. Het is stevig, goed afgewerkt en toch duidelijk minder verfijnd als Thule. Het is lastig uit te leggen, maar bepaalde oplossingen zijn zowel uitstekend als rauw. Het is duidelijk gemaakt door een CNCer die een probleem oploste, niet door een designteam die er daarna een bouwmethode bij zocht.
- Bodem: Een Alu kuip, super stabiel. Aan weerzijden een Alu frame waarin de wielen vallen.
- Vering met elastomeren (te vervangen en foolproof).
- Vouw systeem, compact, maar meer gedoe dan de Thule Chariot range. Daar waar de Thule in 1-2 minuten wel rijklaar is, ben je vooral met de wielen wel heel even zoet omdat de quick release goed moet vallen en dat erg krap is (kan niet fout gaan, maar is wel gepiel). Als je heel veel wielen hebt verwisseld op een race/vakantie fiets is het overigens veel makkelijker dan voor mijn vrouw die toch even staat te turen of het goed gaat (foto van quick release volgt).

De ruimte
- De wagen is flink, maar hij is qua footprint niet eens veel groter dan de Thule Chariot XL.
- Vouwt dunner op dan de Thule. De alu kuip speelt hierin een mooie rol, alles past erin en zit meteen goed beschermd (handig als je een kleine box en heel veel fietsen hebt).
- Kinderen hebben veel meer ruimte (zitten niet zo dicht op het voorraam).
- Zitjes staan flink meer naar achter. Bij de Thule zit achter de zitjes het scharnierpunt van het vouwen, waardoor de effectieve bagageruimte niet eens kleiner is en veel makkelijker te bereiken.
- Wagen is op bepaalde plekken wat hoger (meer een kubus dan de wat tapse vorm van de Thule)
- Zijkanten lopen rechter omhoog en je hebt meer hoofdruimte waardoor je op schouderruimte net wat groter zit.

Omhulsel:
- Grondkuip van alu is veel slijtvaster dan een kuip van gespannen doek.
- Veel raam oppervlak, kinderen vinden dat heel fijn.
- Luifel met drukknopen, niet prettig! Een haak met lus werkt zeker zo goed en is robuuster. Een van de drukknopen was af fabriek een tikkie scheef. Wagen inruilen kan niet (laatste op voorraad), dus eventueel geld terug, maar een nieuwe tegen adviesprijs scheelt heel veel euro. Gelukkig kan je dat deel ook afspannen met een haak en lus, en dat gaat dus veel beter.
- Weinig ventilatie, maar dat was bij de Chariot eigenlijk niet beter. Genoeg plekken waardoor lucht binnen kan, maar met de zon er vol op moet je niet uren rond gaan karren. Gebruik gezond verstand.

Rijgedrag:
- Ik zweer bij Weber koppelingen, dat scheelt heel veel gedein (elastiek gevoel). Deze wagen heeft standaard zo'n dissel, dus dat scheelde 100,- (moet je bij Thule dus los kopen).
- Omdat de vering veel strakker is rijdt het strakker, zeker als hij leeg is, of met alleen mijn dochter.
- Voor de rest nauwelijks verschil met de Thule. Zonder e-bike niet prettig, met e-bike geen centje pijn :lol:

Gebruik als buggy/stroller/Jogger.
Voor ons eigenlijk onzin, kinderen moeten zelf lopen. Maar na een lange dag is het ook wel eens handig om ze in de wagen te laten in plaats van twee dweilen op te moeten jagen. Dus we hebben het jogger wiel er maar bij aangeschaft. Als je toch al zoveel uitgeeft doe je het goed :lol:
- Werkt goed, rijdt soepel, niet zo wendbaar als het zwenkwieltjes systeem (ja, een open deur).
- Bij de Thule gingen de buggy wielen vreselijk vastzitten (IJzer op hard plastic, corrosie issues) en werd montage een kwestie van heel veel duim kracht. Bij deze constructie, alu boom in CNC klem gaat dat niet gebeuren.

Indruk van de kinderen?
Hoera, mogen we weer in de wagen? Eerlijk gezegd is dat natuurlijk nieuwigheid, maar hij rijdt dus goed genoeg voor die twee mormels.

Conclusie:
Kids tourer of Thule? Een Thule is verfijnder en net wat makkelijker in elkaar te zetten. De Kids tourer is weer wat minder ingewikkeld en veelrobuuster gebouwd omdat het frame niet is omgespannen met een groot doek en heeft een alu kuip.

Ik vind het een lastige keus. Normaal gesproken zal je niet zoals wij noodgedwongen tegen de gewichtslimiet aanlopen, dus dan is een Thule meer dan sterk genoeg. Toch weegt voor mij de factor "robuust" heel zwaar mee en denk ik dat de Kids tourer een serieus goed alternatief is.