Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlakke routes mogelijk in Noorwegen of Zweden?? - Forum Wereldfietser

Vlakke routes mogelijk in Noorwegen of Zweden??

Hallo,
Mijn man en ik zijn van plan om met onze drie kinderen op fietsvakantie te gaan (zomer 2021). Tegen die tijd is onze tweeling 5 jaar en de jongste 2 jaar. We willen graag wildkamperen, afgewisseld met campings. We zijn een keer Denemarken geweest op fietsvakantie daar ging het wild kamperen heel makkelijk. Nu zouden we graag naar Noorwegen of Zweden gaan, omdat ons dit hele mooie landen lijken. We houden veel van natuur die ongerept en oers is. Omdat we veel gewicht meenemen (voornamelijk de kinderen zelf ;)) moet de route redelijk vlak zijn en auto luw/vrij. Weet iemand of er zo'n route bestaat in Zweden of Noorwegen?

Mocht je een route in een ander land kennen die redelijk plat is, auto luw, waar je kan wildkamperen met prachtige natuur dan hoor ik het ook graag :) , we zijn zoekend...
Alvast bedankt voor het mee denken!!
Stefanie
Hoi!

Ik denk dat Noorwegen meer klimmen en klimmetjes heeft (grosso modo) en Zweden ook delen zoals Denemarken. Bijvoorbeeld het merengebied bij Arvika/Glaskogen. Wij hebben daar gekampeerd, gefietst en met de kano gevaren.
Maar er zijn meer opties, ook langs de Oostzeekust bij Kalmar of de westkust bij Bastrand.
Hoe noordelijker je echter gaat hoe meer goed befiestbare gravelwegen met minder autoverkeer in Zweden.
Wildkamperen is goed mogelijk, soms met schuilhut en kampvuurplaats. Klein minpuntje kan drukte in het hoogseizoen zijn. Dat weet ik dan weer niet zo goed, omdat we meestal in juni gaan of eind augustus. Ook het midzomerweekend is trouwens wat drukker, maar erg gezellig.
Ik heb evt nog (misschien wat verouderde;) ) kaartmateriaal te leen van Zweden. Zweden kent nl net als Denemarken genummerde fietsroutes.
Leuk vooruitzicht, veel voorpret!
Vorig jaar deze gereden, het was behoorlijk vlak (langs de kust)
https://sydkustleden.se/en
Langs de zuidkust van Zweden is het relatief gezien wel vlak de heuveltjes geven als je extra gewicht mee moet zeulen net niet genoeg momentum om zonder al te veel inspanning de top van het volgende heuveltje te halen, dus met een aanhangertje achter de fiets wordt dit voor jullie dan nog steeds een inspannende vakantie. Oosten van Oostenrijk, Hongarije en het Noorden van Kroatië zijn dan vlakker, al zijn er daar natuurlijk minder of geen (wild)kampeer mogelijkheden.
Rustig is het in het zuiden van Zweden, in vergelijking met de rest van het land niet te noemen, maar nog steeds rustiger dan in bijvoorbeeld Groningen.
Met wat je schrijft lijkt Zweden het ideale land voor jullie, ongerept en oers en legaal vrijkamperen.

Wat betreft hoogtemeters kan je ook zelf een beeld krijgen, bijv. m.b.v. http://brouter.de/brouter-web/
Screenshot_20200802_121825.png
http://brouter.de/brouter-web/#map=8/56.950/14.439/standard&lonlats=12.691956,56.06437;15.551147,56.641094
Het hoogteprofiel krijg je door de knop rechts onderin het scherm en ik heb de uphillcost op 120 gezet, daarvoor moet je de steeksleutel rechtsboven indrukken.

Om te zien wat voor fietsroutes er zijn is https://cycling.waymarkedtrails.org een prima site.
Heb je al gekeken op de Fb pagina fietsen met kinderen?
Ik weet geen namen meer maar er was een gezin met 4 kinderen die in Noorwegen hebben gefietst.

Misschien kunnen ze je daar weer verder helpen.

Anja
Wij hebben erg genoten van de Banvalsleden , een oude spoorlijn van 300 km in Zd Zweden .
Onze kinderen waren al pubers dus fietsten zelf maar vonden 't geweldig vooral het wild-kamperen en 't vele wild dat we zagen.
Wel veel onverhard en af en toe zoeken, ervaring al weer 2006 zie ik nu.......
Alternatief is de enorme Hongaarse Puszta of koop het boek Radfernwege Deutschland ; 630 pagina's lange fietsroutes waarvan veel langs rivieren -kanalen- spoorlijnen.
Raadpleeg ; Bahntrassenradeln en flans zelf een route in mekaar..........
Groeten van Pier.
Ik woon in Noorwegen, in het zuiden wel te verstaan en de gebieden die wat vlakker zijn zijn bij Lista en en meer naar de Zweedse grens toe. Voor de langere ritten gebruiken we een burley Dlite met fatbike bandjes voor wat meer comfort. Tentje mee en gaan met die banaan. Er bestaan ook boekjes met alle fietsroutes in Noorwegen. Zal vd even kijken hoe die ook alweer heten, die zijn per regio ingedeeld.
Redelijk vlak bestaat in de Scandinavische landen niet, wel vals plat en dat kan pittig verraderlijk zijn. Daar kun je zelfs helemaal op kapot gaan.
Rond Stockholm vind je wel wat vlakke wegen, maar inderdaad, de rest van het land zal met bepakking tegen vallen. Zeker Noorwegen, tegen de atlantische kust is zeer heuvelachtig, en zelfs bergachtig.
Langs lange noorse fjorden fietsen, zoals Hardanger/Sognefjord is 'redelijk' vlak, evenals door tunnels, maar dat 1e is niet te bereiken zonder eerst bergen gehad te hebben (tenzij je iets strategisch met de trein doet? of boot? Hurtigruten?) en dat 2e al helemaal een afrader natuurlijk.
Langs de atlantische kust rijden is qua hellingen idd helemaal een afrader, en ook behoorlijk druk qua verkeer, ik kom er niet zo graag.
Binnenland van Zuid-Noorwegen is vlakker maar qua landschap vergelijkbaar met (midden-)Zweden.
bast1aan schreef:
zo 23 aug, 2020 12:11
Langs lange noorse fjorden fietsen, zoals Hardanger/Sognefjord is 'redelijk' vlak, evenals door tunnels, maar dat 1e is niet te bereiken zonder eerst bergen gehad te hebben (tenzij je iets strategisch met de trein doet? of boot? Hurtigruten?) en dat 2e al helemaal een afrader natuurlijk.
Langs de atlantische kust rijden is qua hellingen idd helemaal een afrader, en ook behoorlijk druk qua verkeer, ik kom er niet zo graag.
Binnenland van Zuid-Noorwegen is vlakker maar qua landschap vergelijkbaar met (midden-)Zweden.
Wel ff een ding: dooe sommige tunnels mag je niet fietsen in Noorwegen,vaak ligt er wel een fietspad langs of rond de berg. T staat niet altijd even goed aangegeven.
Meestal is die alternatieve route over de berg, met heel veel extra hoogtemeters, niet echt een optie voor TS. Ik heb zelf een paar keer het verbod genegeerd wetende dat het toch naar beneden liep en ruim voldoende snelheid kon halen, scheelt je zo een uur of meer rijden. Maar zoals gezegd: afrader.