Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewicht besparen. - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Gewicht besparen.

217 berichten
Dat is precies wat Bert van Sprang doet. Zondag staat hij op de Wereldfietsbeurs te Bussum (bijna naast het station Naarden-Bussum).
Dat is een interessant idee, maar het voordeel van backrollers is toch wel dat je vlak voor het einde van een fietsdag eens lekker kunt inslaan bij de supermarkt of andere winkels. Niets zo irritant als te kleine tassen...
Moet kunnen zolang het geen verre expeditie is. Een heel compacte mat en slaapzak zijn dan cruciaal. Het wordt wel krap: erg veel kleding kun je niet meenemen. Bert van Sprang is dit zelfs gelukt op zijn Noorwegen tocht. Op de beurs in Bussum zal hij zijn kunstje weer vertonen.
Wim
Kom me op de camping niet vragen om een trui te lenen :wink:
mag ik dan wel je benzine verstoken om op te warmen?? :D
Waarom een trui lenen als je een donsjack, thermoshirts en een muts bij je hebt?
Iets als een donsvest/donsjack is inderdaad onderdeel van zo'n aanpak. Een grote fleecetrui is natuurlijk gigantisch omvangrijk.
Wim
Ik heb idd zo'n donsjasje incl capuchon gekocht bij de ANWB voor iets van €55
Daarnaast een exped ul matje en een Yeti slaapzakje dons.

Dat voedsel inslaan kan dan in de backroller waar de tent ook inzit.
Die fles wijn is toch aan het eind van de avond leeg dus dat mag geen naam hebben. :lol:


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Ik heb idd zo'n donsjasje incl capuchon gekocht bij de ANWB voor iets van €55
Daarnaast een exped ul matje en een Yeti slaapzakje dons.

Dat voedsel inslaan kan dan in de backroller waar de tent ook inzit.
Die fles wijn is toch aan het eind van de avond leeg dus dat mag geen naam hebben. :lol:


Henk

kunst en fietswerk
Een donsjackje is een goede reden om een iets kleinere (en dus nog lichtere) slaapzak mee te nemen ;).
Kortom, voor tips en adviezen ga je natuurlijk naar de Wereldfietsbeurs, 24 maart, Bussum, daar geeft Bert van Sprang om 12.00u een Workshop lichtgewicht kamperen.
Wat je al niet (met nadruk op niet) mee kunt nemen tijdens een fietstocht.
http://vimeo.com/50688329
Ik zat van de week dit verslag te lezen, geweldig vind ik dat, zo minimalistisch.
Voor wie mijn workshop gisteren gemist heeft: De uitnodiging van de Wereldfietser om deze workshop te geven was voor mij aanleiding te starten met een rondje Nederland eindigend in Bussum. Donderdagmiddag gestart in Vught met twee voortassen en een stuurtas en goed geslapen op de camping in Vaessen bij -3 in mijn Terra Nova Laser Competition tent, een Cumulus X-lite 200 slaapzak, een zijde-katoen lakenzak van Xenos, ondergoed en een T-shirt. De volgende dag doorgefietst naar Makkum en overnacht op de camping bij -5 en op zaterdag doorgefietst naar de camping aan de Gaasperplas, ook hier vroor en waaide het nog behoorlijk, de laatste twee nachten mijn slaapcomfort verhoogd door ook mijn donsjasje (van de ANWB) en mijn lange broek aan te trekken. Tijdens het slapen en fietsen (uitgezonderd mijn voeten) goed op temperatuur gebleven, gegeten en gekookt in de wasruimte, want buiten was het zonder beweging niet uit te houden. Ik heb heb wel veel respect gekregen voor Shane, die elders op het forum verslag doet van zijn fietstocht door Lapland bij -20.
He Bert,

Het was een super goede lezing van jou, inspireert mij om weer eens goed naar mijn bagage te kijken. :wink: het kan met minder!

Henk

kunst en fietswerk
Ik heb op mijn oude stalen racefiets ook wat gewicht bespaard:

Afbeelding

Maar het wielsetje weegt wel 2kg :shock:
Matthie9000 schreef:Ik heb op mijn oude stalen racefiets ook wat gewicht bespaard:

Afbeelding

Maar het wielsetje weegt wel 2kg :shock:
Nice! Hoog tijd voor een singlespeed/fixie lightweight travel less is more topic! :)
Afbeelding
Mooi fietsje Matthie, gebruik je hem alleen voor in de stad?
Ik zie alleen een voorrem zitten :?: heb je er een fixedgear van gemaakt?

Kom je daar de "holleweg" wel mee op???

Henk

kunst en fietswerk
De bedoeling is inderdaad dat hij mijn lompe batavus stabilo singlespeed vervangt voor kortere verharde tochten, vnmlk naar de stad. Ik wilde het fixed gear fietsen wel eens proberen en ik had bovendien nog een bult oude onderdelen liggen; zie hier voor de config.

Leuk detail: de achternaaf heeft zowel een fixed als freewheel-kant: door het wiel om te draaien en er een krans met vrijloop op te schroeven kan ik hem dus altijd nog converteren van fixie naar singlespeed; een fixie op onverhard is sterk af te raden!!!

De oude holleweg op 42x15 haha, klinkt als een mooie uitdaging, ik laat het je nog weten ;-).

Anyways, back to grammen schaven ;-)
Ik kwam deze link nog tegen over lichtgewicht fietsen. Hier word nogal afgerekende met de pakezel fietsers. Het kan volgende de auteur ook allemaal makkelijk op een wat stevigere racefiets en gewoon goed besparen op gewicht en op de hoeveelheid spullen.

http://ultralightcycling.blogspot.nl/
Erg grappig deze man. Het artikel geeft het denken van de lichtgewicht fietser erg goed weer. Ik herken mijzelf er wel in, hoewel dit heel ver gaat. Geen kookspul meenemen bijvoorbeeld is voor mij al een no-go.
Maar inderdaad, als je goed nadenkt en op basis van ervaring inpakt, kun je een hoop thuislaten. Maar je moet toch wel heel erg je best doen om op of zelfs onder de 15kg te komen is mijn ervaring. Laat staan de gewichten waar deze man mee werkt.