Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen - V-brakes, Magura HS33 of Schijfrem?? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Remmen - V-brakes, Magura HS33 of Schijfrem??

Sowieso niet verstandig om op pad te gaan met spullen die je niet goed kent, mijns inziens. Mocht ik nieuwlichterij op m'n fiets (laten) schroeven, zou ik er op z'n minst een middagje aan sleutelen om e.e.a. in de vingers te krijgen.

.tsooJ
M@rk schreef: HS33:
+ doseerbaarheid
+ onderhoud: remblokken vervangen
- gewicht (heul ietsjes)
- maximale banddikte
- meer handelingen voor het lostrekken van het wiel uit het frame
Meer handelingen om het wiel uit het frame te krijgen? Een hendeltje omlaag duwen en de rem van de geleider afschuiven is alles, althans bij mijn HS33. Laat niemand zich wat dit betreft ervan weerhouden voor HS33 te kiezen.
M@rk schreef:Wat de remkracht van velgremmen betreft: je kunt ook besluiten om ceramische velgen te gebruiken.
Zijn er van ceramische velgen eigenlijk meetresultaten bekend hoeveel wamte percentage dezen nou minder opnemen?
Ik weet het niet, maar ik vind het moeilijk voor te stellen dat het scheelt: die energie komt vrij omdat er gewicht moet worden afgeremd, niet door het oppervlak van de velg. Ik kan me hoogstens voorstellen dat een ceramische velg de energie minder snel opneemt, maar dan wordt de rem zelf nog warmer. Zonder kennis van zaken zou ik vermoeden dat het grootste voordeel is dat de ceramische velg er minder van slijt.
Wim
Als de velg minder snel slijt, wat doen de blokjes dan?
Wim schreef:Ik weet het niet, maar ik vind het moeilijk voor te stellen dat het scheelt: die energie komt vrij omdat er gewicht moet worden afgeremd, niet door het oppervlak van de velg. Ik kan me hoogstens voorstellen dat een ceramische velg de energie minder snel opneemt, maar dan wordt de rem zelf nog warmer. Zonder kennis van zaken zou ik vermoeden dat het grootste voordeel is dat de ceramische velg er minder van slijt.
Wim
Ik twijfel er ook aan, of het nou zoveel scheelt.
cycle maniac schreef:
M@rk schreef:Wat de remkracht van velgremmen betreft: je kunt ook besluiten om ceramische velgen te gebruiken.
Zijn er van ceramische velgen eigenlijk meetresultaten bekend hoeveel wamte percentage dezen nou minder opnemen?
Zulke metingen zijn overbodig. Remblokjes zijn klein en van isolerend materiaal gemaakt en kunnen dus maar weinig warmte opnemen en de warmte van een lange afdaling bijna niet kwijt. Omdat remmen per definitie het omzetten van bewegingsenergie in warmte is gaat vrijwel alle remenergie van een lange afdaling naar de velgen en niet naar de blokjes. Waar zo'n velg van gemaakt is maakt niet uit.
Leon
Robertjan schreef:Als de velg minder snel slijt, wat doen de blokjes dan?
Slijtageleer is nauwelijks een exacte maar een vrijwel empirische wetenschap, wat inhoudt dat je bij complexe slijtageprocessen als remmen op fietsen bijna niet van tevoren kunt voorspellen welk van de twee oppervlakten in welke mate gaat slijten. Daarvoor zijn er veel te veel variabelen die zelf ook weer variëren. De stelling dat zachte blokjes minder schade aanrichten aan de (harde) velg gaat dan ook niet per definitie op.
Lijstje van variabelen: Je hebt velgen van verschillende legeringen, keramische lagen in soorten, de keramische laag slijt langzaam weg en verandert van eigenschappen, de zuurstof in de lucht neeft na stilstaan in een vochtige omgeving zijn effecten, er is soms regen en soms niet, opwaaiend stof en zand is in alle soorten en hardheden verkrijgbaar, regen en pekel helpen erg goed mee, modder is instant slijtpoeder en alle merken en typen remblokjes zijn van op verschillende manieren gemaakte mengsels van een flink aantal stoffen en de fabrikant gaat daarover niets vertellen, grijpen blokjes op verschillende manieren aan op de velg en zowel losrakende deeltjes uit de velg als vastzittende korrels ín de velg kunnen driftig meedoen met de slijtage. Die laatste kunnen je velg in één flinke afdaling meer pijn doen dan in duizenden andere kilometers gebeurt.
Leon (ooit afgestudeerd op slijtage van technische keramiek)
Leon schreef:
cycle maniac schreef:
M@rk schreef:Wat de remkracht van velgremmen betreft: je kunt ook besluiten om ceramische velgen te gebruiken.
Zijn er van ceramische velgen eigenlijk meetresultaten bekend hoeveel wamte percentage dezen nou minder opnemen?
Zulke metingen zijn overbodig. Remblokjes zijn klein en van isolerend materiaal gemaakt en kunnen dus maar weinig warmte opnemen en de warmte van een lange afdaling bijna niet kwijt. Omdat remmen per definitie het omzetten van bewegingsenergie in warmte is gaat vrijwel alle remenergie van een lange afdaling naar de velgen en niet naar de blokjes. Waar zo'n velg van gemaakt is maakt niet uit.
Leon
Omdat ze zo klein zijn maakt voor de blokjes een 0.5% natuurlijk wel uit. Voor ceramische of carbonvelgen zijn er daarom andere compounds
JesseL schreef:Sowieso geeft iedereen hier bij fietsadviezen het advies de fiets zo kaal en simpel mogelijk te houden. Ik kan mij toch niet aan het idee onttrekken dat een v-brake makkelijker te repareren is (in afgelegen gebieden) dan een hydraulisch geval.
Statistisch gezien moet je een V-brake ook vaker repareren dan een HS-33 :)

Voor wat het waard is: wij hebben 13 jaar met Magura HS-modellen op de tandems gereden, beginnend bij een ongenummerd model met kunststof grepen. Op de volgende tandem zat HS-22, later met HS-33 remgrepen. In alle gevallen ruim voldoende remkracht, ook bij volbeladen fietsvakanties. Wij zijn overigens wel van het type "fietsen zijn om te rijden, niet om te remmen" :P en we wegen zonder fiets slechts 130 kilo.

In die 13 jaar hebben we vier keer een kapotte binnenband gehad door opwarming van de velg (die overigens de grootste schijfrem is die er bestaat, maar dat terzijde ...... ). En drie van die vier keer was dat bij het MTB-en waar we de ongeveerde tandem steen-voor-steen een helling af moesten zien te krijgen. Dat betekende hard remmen én geen afkoeling door rijwind.

Reparaties aan de remmen in die 13 jaar? Nul. En vraag maar eens aan Marco Meijerink hoe eenvoudig het verwisselen van een remleiding is.

Kortom: de HS-33 is m.i. de ultieme velgrem die eigenlijk alles kan. Simpel doch doeltreffend, zoals dat zo mooi heet.
Ik heb er nu vier (Europese) fietsvakanties op zitten, 2 in mooi weer (Fietsen naar Barcelona tot Le Puy en Velay, St. Jacobsroute tot Dax) en 2 met behoorlijk regen (Fietsweb Ring 1 Oostende - Minden en LEJOG van land's End naar John O'Groats).

Alle vier met mijn Santos Travelmaster met HS33 en er zijn momenten geweest in erg natte afdalingen dat ik me toch niet helemaal happpy voelde, de remweg nam behoorlijk af. De eerste keer was in Luxemburg de afdaling naar de Moezel na ewen ochtend in continu regen gefietst te hebben, dus alles was nat en de tweede keer was in de buurt van Tiverton in de UK waar er bij een, toegegeven, steile afdaling ik ook me wat onprettig voelde. Dit waren ook de twee vakanties waar ik tijdens de vakantie remblokjes vervangen heb, maar dat gaat zo snel en je hebt er geen gereedschap voor nodig, dus echt veel moeite is het echt niet.

Op de mountainbike die ik sinds afgelopen februari heb zitten Formula Oro schijfremmen en ik heb de hele winter door diepe modderpoelen gefietst en nog geen moment zorgen gemaakt over mijn remweg, zeker niet als ik even van te voren de schijf heb voorgeremd, wat bij een velgrem onder natte omstandigheden nauwelijks helpt. Ik ben als het droog is absoluut niet bang voor hoge snelheden op een fiets, ik wordt dan vaker door de luchtweerstand afgeremd dan door mijn angst. Het grootste nadeel is wel dat ze iets vaker en meer geluid maken bij het remmen, maar dat kunnen velgremmen ook. Daarnaast hebben ze de vervelende gewoonte makkelijk subtiel aan te gaan lopen.

De volgende keer als ik een nieuwe vakantiefiets ga kopen (als) dan ga ik zeker naar schijfremmen kijken, want ik ben nog niet overtuigd van de nadelen.
Volgens mij zit je aarzeling over de remkracht van Magura velgremmen vooral tussen je oren. Ook ik ben er met volle bepakking in de regen steile helingen mee afgereden, en dan moet je flink knijpen, zeker bij de HS 66 die ik heb, maar dan rem je prima. Verder heeft het zin de salmon blokjes te monteren ipv de grijze.
Wim
Sorry, bericht verwijderd.

Ik wil niet dat leden meeliften op mijn informatie die ik ze gratis verstrek.
ramdyne schreef: Het grootste nadeel is wel dat ze iets vaker en meer geluid maken bij het remmen, maar dat kunnen velgremmen ook. Daarnaast hebben ze de vervelende gewoonte makkelijk subtiel aan te gaan lopen.
ikvinurniks subtiels aan. Ik merk aan me zelf dat het een reden is een andere fiets te pakken
ik heb ergens een test gezien van remschijven, er was geen enkele die een lange afdaling overleefde.

Wanneer het aankomt op maximale kortstondige remkracht wint een schijfrem. Maar in een lange afdaling lopen ze te warm. Op dat moment is een velgrem in het voordeel. Ik dacht dat de betere schijfremmen bij 700watt raar begonnen te doen, en de toppers rond de 1000 watt in de mist gingen. Een velgrem deed het dan nog perfect (die gaan door tot 1400 watt, ik veronderstel dat dat nog omhoog kan door een bredere velg, hoe meer oppervlakte en hoe meer koeling er kan zijn)

Op een trekkingsfiets, die zwaar beladen is neem ik liever een velgrem. Ikzelf vind een V brake voldoende. Het hoeft zelf geen dure te zijn. Ik heb er wel zeer dure blokken opzitten, uiteindelijk maken die contact met de velg en zijn die belangrijker dan de remhendel zelf. Liever een alivio met koolstoppers dan een XT met doorsnee blokken. Die koolstoppers zijn ook zeer hard en er blijft geen vuil inzitten zodat je de velg niet begint te krassen. dat wil zeggen dat je je wiel langer kan inzetten

Een cantiliver levert net iets te weinig bij volle bepakking, een V brake levert 1.5-2 keer een cantiliver, een magura zou 1.5 keer een V brake leveren. een schijf zou 1.5 keer een magura leveren. (dat is dus 3.5-4 keer een cantiliver).
Geen 3,5-4 keer, maar 3,375 - 4,5 keer... :wink:
Wim schreef:Het is gewoon de xtr v brake (dus met een extra parallellogram). Het is een heel lichte rem met naar het schijnt ook een erg goede modulatie (gevoel in je rem). Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar er inderdaad vaker de loftrompet over horen steken. Ook de xtr grepen schijnen erg mooi te zijn.
Wim
Het viel me laatst pas op, maar . . .
. . . die zogenaamd nieuwe parallellogram vbrake remmen zijn al heel oud.
Ik heb ze namelijk in de LX versie al 10 jaar op mijn fiets zitten. En misschien is dat wel de reden dat ik vbrakes zo lekker vind remmen.
Daarom heb ik voor mijn nieuwe fiets voor xtr vbrakes met parallelogram gekozen en niet voor magura's.
Ben benieuwd of ze ook zo lekker zullen remmen als mijn oude LX-en. :)
Ik vraag me langzamerhand af wat Irene hier allemaal van vindt... :roll:
Robertjan schreef:Ik vraag me langzamerhand af wat Irene hier allemaal van vindt... :roll:
Dat van Irene is in een andere topic. ;)
Ik heb ook XT v-brakes van een jaar of 10 oud met zo'n parallellogram constructie. Ze remmen prima, maar het geluid! :shock: Ik durf in de stad bijna niet meer te remmen omdat ik medefietsers de stuipen op het lijf jaag. Schijnt een bekende kwaal te zijn door die constructie, er zit kennelijk toch een lichte speling ergens waardoor de boel gaat resoneren. Is dat met die nieuwe XTR v-brakes dan beter? De huidige XT v-brakes hebben geen parallellogram constructie zag ik.
Jan, ik las dit commentaar over de XTR vbrakes op de Van Nicholas pagina.

Parallel-Push linkage. Pad stays parallel with rim for stronger, more efficient braking. Beefed up Parallel-Push Link. Extra-long cantilever arms deliver incredible stopping power. Sealed self-lubricating pivot. Fits standard cantilever bosses.

Ik heb zo'n vermoeden dat deze versie echt beter is als die van 10 jaar geleden.