Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remmen - V-brakes, Magura HS33 of Schijfrem?? - Forum Wereldfietser

Remmen - V-brakes, Magura HS33 of Schijfrem??

Hallo,

Ik ben bezig om, voorlopig op papier, mijn nieuwe reisfiets samen te stellen.
Allerlei mogelijkheden zijn nog open en zo kwam ik op de beslissing over welk type remmen te gebruiken.

Graag wilde ik eens jullie meningen peilen over welk type remmen het meest geschikt zijn voor een reisfiets. Velgremmen( verschillende typen) of schijfremmen (al dan niet mechanisch)?

Wat zouden, volgens jullie de voor- en nadelen zijn bij de diverse typen??

Alvast bedankt voor jullie inpute.

Gerco.
Van alle velgremmen is Magura top, zie ook elders op dit forum. Met schijfremmen zelf geen ervaring, maar gehoord dat die tamelijk gevoelig zijn.
Schijfremmen remmen goed maar zijn kwetsbaar op een vakantiefiets. Blijft wat mij betreft over de categorie goede velgremmen. Daarvan zijn de hydraulische Magura's wat mij betreft de top, in kwaliteit en prijs. Wel is er een probleem, en dat is dat de versie voor racestuur (de HS66) niet meer leverbaar is, en inmiddels ook op ebay moeilijk te krijgen is. Ik prijs me zelf gelukkig dat ik nog een stel heb. Voor rechte sturen is er uiteraard geen probleem: de HS 33 is een puike rem.
Wie veel minder wil uitgeven is bij een recht stuur met een stel gewone Deore V brakes eerlijk gezegd ook prima uit, eventueel met de wat mooiere LX grepen. Kies je zoals ik voor een racebocht dan kun je deze v brakes combineren met de speciale Tektro racegrepen voor v brakes (gewone racegrepen werken niet goed met v brakes) of brede Tektro cantilevers met gewone racegrepen (dat werkt wel). Dat laatste is ook de enige mogleijkheden als je race sti schakelgrepen/brifters wilt gebruiken.
Wim
Hallo,

mee eens, Magura's zijn ideaal. Onderhoudsvrij en ze remmen prima. Het enige nadeel ten opzichte van V-brakes is het gewicht.

Groetjes,
Frank
Ik ben blij ze te heben, maar nogmaals, als het budget beperkt is zijn goede v brakes echt ook prima. Onder Deore niveau is het veelal zompige bagger, maar Deore is al heel goed. met Koolstop (cartridge) blokken worden ze nog beter.
Wim
Ik heb nu magura hs11 remmen, en een heel groot voordel voor mij is dat de
remblokjes heel lang mee gaan, en het bijregelen heel simpel is.
Tijdens mijn eerste fietsvakanties met bepakking had ik een fiets met middelmatige schijfremmen. Ik heb me nooit onveilig gevoeld maar ze hadden wel de neiging om iets krom te trekken en te piepen.

Daarna kocht ik een fiets met Deore remmen. T.o.v. de schijfremmen een verbetering, meer remkracht.

Dit jaar een fiets gekocht met Magura HS33 remmen. T.ov. de Deore remmen een flinke verbetering, meer remkracht, je hoeft minder hard te knijpen, je kunt bij wijze van spreken met twee pinken remmen.
Nadeel t.o.v. Deore is dat het iets meer tijd kost om een wiel er uit te halen. Groot voordeel is dat je de remblokjes heel snel kunt wisselen en je ze niet hoeft af te stellen.

Met het repareren van de leidingen heb ik geen ervaring, moet ik nog leren.
De beste remmen zijn shimano XTR paralellogram.

mario
Ik heb LX v-brakes en ben er zeer tevreden mee. Heel belangrijk ik de keuze van de remblokjes. Standaard shimano zou ik je afraden, er zijn betere.

Zelf heb ik tricolor blokjes, die remmen heel goed en gaan lang mee. Daar had ik goede ervaringen mee deze zomer in de alpen.

Ook het vervangen van de remblokjes met losse cartridges is heel simpel.

Gaat je remleiding kapot, dan kan je het gemakkerlijker repareren.
LeovanLierop schreef:Ik heb LX v-brakes en ben er zeer tevreden mee. Heel belangrijk ik de keuze van de remblokjes. Standaard shimano zou ik je afraden, er zijn betere.
En die 'shimano XTR paralellogram', die Mario noemt, dat is die 'standaard'?
mario schreef:De beste remmen zijn shimano XTR paralellogram.

mario
En waarom dan wel? Wat is het verschil met v-brakes, of Magura hydraulische remmen? Ik ken deze remmen verder helemaal niet.
Het is gewoon de xtr v brake (dus met een extra parallellogram). Het is een heel lichte rem met naar het schijnt ook een erg goede modulatie (gevoel in je rem). Ik heb er zelf nooit mee gereden, maar er inderdaad vaker de loftrompet over horen steken. Ook de xtr grepen schijnen erg mooi te zijn.
Wim
Dank je wel. Dat is duidelijk!
Bedankt voor de reacties!

Uit bovenstaande reacties proef ik een lichte voorkeur voor de Magura HS33 remmen. Deze zijn hydraulisch bediend en ,neem ik aan, dan ook lastig te repareren op verweg bestemmingen. Waarom zou dit dan een betere optie zijn dan schijfremmen? Voor beide systemen is het dan toch nodig om reservedelen mee te nemen?? Lijkt mij dat deze delen voor beide systemen niet overal maar te verkrijgen zijn. Waarom dan toch die voorkeur voor HS33 en hoor ik niemand over schijfremmen.

Ik vindt velgremmen altijd erg schuren, met name bij nat weer. Met schijfremmen heb je dan in elk geval geen slijtage aan de velg...

Wat denken jullie??
Magura remmen zijn heel sterk en betrouwbaar. Als je normaal fiets kan die nooit stuk. Het kan nooit kwaad om een cursus fiets reparatie te doen. Er zijn steeds meer fietsen zaken die speciale avonden geven. Bike4travel bv geef speciale avonden voor magura remmen en R-naven. je leert dan hoe je remleidingen moet maken/verwisselen. Je kan ook naar de hobby school gaan bv in Rotterdam, waar je complete fietscursussen kunt volgen.

XTR M770 door het paralellogramprincipe remt deze precies rech op de velg.

Maar met goede Tectro is ook niks mis.

mario
Ik ben redelijk instaat om diverse (nood)reparaties uit te voeren.

Wat is nu het grote nadeel van schijfremmen, dat weinig mensen
deze toepassen op een reisfiets?

Gerco.
Google ook eens op: site:wereldfietser.nl schijfremmen

Lisette
Dat ik kan googlen op dit onderwerp, begrijp ik inderdaad ook wel.
Ik stel de vraag omdat ik op zoek ben naar eventueel nieuwe inzichten
en/of ervaringen die ik nog niet op dit of andere forums ben tegen gekomen.

Maar even goed bedankt voor de links.

Gerco. :)
Ik heb zelf geen schijfremmen, maar het schijnt dat tijdens lange afdalingen met bagage de schijven erg warm kunnen worden.

Als er een steen tegenaan komt schijn 'ie al krom te kunnen zijn. Dan is het maar afwachten of je een nieuwe schijf kunt bemachtigen. Een fietsmaat van me moet nu al enkele weken wachten in ....stan op materiaal om verder te kunnen. Mijn fiets heeft ietsje minder geavanceerde onderdelen dan de zijne, maar daardoor zou ik bij een dergelijk defect met een lokaal onderdeel mijn reis zonder problemen kunnen vervolgen.

Verder zijn goede schijfremmen duurder dan goede velgremmen (een velg is eigenlijk een hele grote schijf die de warmte beter kwijt kan).

Bij een nieuwe naaf/wiel is het handig dat vrijwel iedere naaf toegepast kan worden, voor schijfremmen heb je naven nodig die daarvoor "speciaal" geschikt zijn.
Robertjan schreef:Ik heb zelf geen schijfremmen, maar het schijnt dat tijdens lange afdalingen met bagage de schijven erg warm kunnen worden.
Klopt hou je hand er niet op anders heb je serieuse verbrandingen.
Zelf heb ik van fading geen last gehad bij blauw aanlopende schijven (mtb+bob totaalgewicht 125kg.)
Ook stenen heb ik geen last van, wel keien die tegen de schuine voorbuis ketste (mtb tocht)
Als er een steen tegenaan komt schijn 'ie al krom te kunnen zijn. Dan is het maar afwachten of je een nieuwe schijf kunt bemachtigen.
Krom is vaak nog geen zijdelingse mm die kun je er wel uit werken, maar optimaal is het niet daar je dan steeds de blokjes aan hoort slepen.
Een fietsmaat van me moet nu al enkele weken wachten in ....stan op materiaal om verder te kunnen.
das pech maar een bahco kun je gebruiken als schijfremrichter.
Verder zijn goede schijfremmen duurder dan goede velgremmen (een velg is eigenlijk een hele grote schijf die de warmte beter kwijt kan).
Ik zou toch met een aluminium velgrem een afdaling rustig nemen. Een velg wordt echt heet en aluminium is veel minder hittebestendig dan een schijfrem (klapband, velg die scheurt). Heb je toch last van hitteproblemen neem dan een grotere voorschijf 180 of 203 mm, groter is meer remkracht.
In een velg wil makkelijk een slagje komen met velgremmen is dat dus hinderlijk en niet bevordelijk voor de remmerij. Met een slag in je wiel heb je met schijfremmen geen last, de schijf zit vast op de naaf.
Bij een nieuwe naaf/wiel is het handig dat vrijwel iedere naaf toegepast kan worden, voor schijfremmen heb je naven nodig die daarvoor "speciaal" geschikt zijn.
In het westen kun je bijna alleen nog maar naven kopen voor schijfremmen, neem centerlock want die kun je nog ombouwen voor 6 gaats schijven.
Buiten het westen wordt het moeilijk. Ik denk dat je dan beter kan gaan voor bv een dt naaf of andere met industrielagers waar je dan een setje van meeneemt mochten de lagers uitlopen.