Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch velg voor 40 spaken - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

26 inch velg voor 40 spaken

Mensen, discussieer rustig verder, ik wil alleen even melden dat ik gekozen heb voor een voorwiel met 36 spaken en een achterwiel toch met 40 spaken. Qua velgen heb ik de Exal sp19 gekozen en qua naven heb ik Phil Wood touring hubs gekozen. Ik heb serieus overwogen om achter een 48 spaaks wiel te kiezen maar dat niet gedaan om de volgende redenen:
- hoogst waarschijnlijk was 36 spaken wel genoeg geweest, 40 spaken is meer voor mijn gerustheid :D
- ik kon nergens een matchend setje velgen icm 48 spaken vinden :? (jaja, het oog wil ook wat :oops: )

Qua spaken heb ik gekozen voor DT Swiss competition (2.0, 1.8, 2.0). Ik heb ook de alpines overwogen, maar in een ander draadje zag ik dat die wat bros zijn ofzo en derhalve niet vanzelfsprekend sterker dan de spaken die ik gekozen heb.

Het moeten dus 26 inch wielen worden voor mijn fiets, die voor het grootste deel voor woon-werk verkeer gebruikt wordt, maar ook mee moet op vakantie. Ik weeg zelf 110kg, op vakantie reizen we niet licht, dus fietser + bepakking + fiets zal al gauw op >150kg uitkomen. Ik ben niet zuiniger of voorzichtiger met mijn spullen dan strikt noodzakelijk :shock: dus degelijk materiaal is erg gewenst, ook omdat ik me niet wil beperken tot mooi gladde asfaltwegen :)

Anyway, de spullen zijn onderweg, maar tot nu toe ben ik tevreden met mijn keus :D

Laat dit jullie niet weerhouden om verder te discussieren, ben wel benieuwd wat jullie allemaal nog over wielsterktes en spaken te vertellen hebben.
De wielbouwer...
glrfndl schreef:Ik weeg zelf 110kg, op vakantie reizen we niet licht, dus fietser + bepakking + fiets zal al gauw op >150kg uitkomen.
Dat had je wel eerder mogen vertellen :roll:
Ik denk dat Wim bedoelt dat een heel goede wielbouwer hem geen optionele keuze meer lijkt.
Leon
@glrfndl
gefeliciteerd met je aankoop.

@leon

merci voor je uitleg,
en wat je in bovenstaande post zegt is meer dan waar. Als| glrfndl zoveel gewicht moet meenemen hadden we dat beter iets sneller geweten. met zo'n belasting op onverharde wegen is 40 spaken geen luxe. voor het dagelijkse werk is dat meer dan okee. Het feit dat je super goede spaken gebruikt maakt het inorde. maar eerlijk gezegd heb je dat wel nodig. met 150 kg. zoals leon zegt: ik zou naar een wielbouwer stappen. zowiezo eigenlijk, mocht ik nog een deftige fiets in elkaar moeten draaien laat ik mijn wielen bouwen. ook al kan ik wielen rechten, tegen een wielbouwer lijk ik wel mr Been.

het is misschien cru om te zeggen, maar had ik geweten dat je onverhard ging met zoveel gewicht had ik toch 48 spaken aangeraden :?
maar ben zelf een zware jongen en kom zelden mensen tegen die zwaarder en meer bepakken dan mij, en mijn 32 spaken wiel blijft okee (ik blijf altijd wel op asfalt).

enfin een goede wielbouwer is eigenlijk altijd een noodzaak.

succes