Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 inch velg voor 40 spaken - Forum Wereldfietser

26 inch velg voor 40 spaken

Wie weet waar ik 26 inch velgen kan bestellen voor een niet te gekke prijs, geschikt voor 40 spaken? Gewicht is niet zo'n issue, als ze maar sterk zijn :)
http://www.sjscycles.com
Weet je zeker dat je dit nodig hebt (en waarom dan geen 48)? Is het soms voor een tandem? En welke naaf ga je dan gebruiken? De gewone XT naaf met 40 spaken heeft door de extra gaten relatief zwakke flenzen, zodat je het ene probleem boor het andere inruilt. Een echt goed gemaakt 26 inch wiel met 36 spaken is ook heel sterk.
Wim
glrfndl schreef:Wie weet waar ik 26 inch velgen kan bestellen voor een niet te gekke prijs, geschikt voor 40 spaken? Gewicht is niet zo'n issue, als ze maar sterk zijn :)
Vittorio, Recycle, Santos dealers........

(hebben vast wel een Exal SP19 oid)
Bike4travel verkoopt 26 en 28 inch SP 19 velgen voor 35 euro plus 2,50 verzendkosten.

Een gewone XT shimano naaf 40 gaats kost 80 euro
in de tamden versie 170 euro. Ik fiets zelf al jaren met een gewone naaf met DT alpine 3 spaken en nooit problemen mee gehad.
ben 90 kilo.

Mario
ik wil ook altijd iets stevings, maar is het nodig ?

ik heb met een 26 inch wiel gereden en 32 spaken,
de banden keihard opgepompt, (5 bar op 2*26).
massaal veel gewicht erop. 25kg bagage, drinkbussen en mezelf.
de fiets met mezef op de weegschaal gezet: 141kg.

nooit een probleem gehad met het achterwiel. koop een sterke velg, sterke spaken en een deftige naaf. (mijn materiaal was: een shimano stx 32 gaats naaf, spaken: deftig maar geen merk: ook neit butted, en de velg was een rigida) je kan dus nog veel beter materiaal kopen dan ik had en een stuk beter uitkomen. Ik zou eerlijk gezegd het wiel laten bouwen door een topper. (ergens in nederland zit er iemand die het heel goed doen hij staat ook op youtube; als je een 36 spaak koopt kan het volgens mij niet misgaan).

ik weet: ik antwoord niet op je vraag, en dat is soms lastig, maar met 36 spaken kom je heel ver, (tenzij voor een tandem), de prijs is heel goed en je kan overal onderdelen vinden

groetjes
Mensen, bedankt voor de informatie. Het gaat om een wiel voor een gewone fiets. Wim/Fillemon: op jullie vraag of het nodig is: wat moet ik daar nou op antwoorden, stel dat ik een 40 spaaks wiel neem en het laat me nooit in de steek, was 36 dan misschien ook genoeg geweest? De grootste kans is dat je het nooit zeker zult weten :wink:

Qua naaf: de keus wordt met een 40 spaaks naaf ook gelijk een stuk kleiner, enkele opties zijn: shimano XT tandem, white industries, velocity of phil wood, veel meer keus is er volgens mij niet? Ik heb natuurlijk het liefst een naaf die je simpel kunt onderhouden en waarvoor er makkelijk vervangende onderdelen te krijgen zijn. Volgens mij valt dat bij al deze opties aardig tegen :D (of die XT tandem naaf zou intern min of meer gelijk moeten zijn aan een gewone XT naaf, maar dat weet ik niet)

Anyway, ik ga er nog even over nadenken. 36 gaats heeft gewoon het grote voordeel dat het veel universeler is, 40 spaaks zal hoe dan ook sterker zijn bij verder dezelfde bouw.
glrfndl schreef:36 gaats heeft gewoon het grote voordeel dat het veel universeler is, 40 spaaks zal hoe dan ook sterker zijn bij verder dezelfde bouw.
Het is niet voor niets dat hierboven al ergens aangegeven wordt dat een goed gespaakt 36-spaaks wiel, sterker is dan een 40-spaaks naaf. Een 40-spaaks heeft te weinig materiaal, waardoor de trek-/duwkrachten hoger worden dan het materiaal aankan.
Een 40-spaaks naaf moet wel degelijk veel sterker zijn in het materiaal, en er meer van hebben, wil het net zo sterk of sterker zijn dan een 36-spaaks naaf.

Een goed gespaakt 36-spaaks wiel kan al gauw 120kg totaalgewicht aan (fiets + berijder + bagage), ook op onverharde keienpaden waar het niet verantwoord is harder dan 10 km/u te fietsen. Wil je meer, dan zijn 48-spaaks naven sterker en dus de aangewezen volgende optie.
Robertjan schreef:Een 40-spaaks heeft te weinig materiaal, waardoor de trek-/duwkrachten hoger worden dan het materiaal aankan.
Een 40-spaaks naaf moet wel degelijk veel sterker zijn in het materiaal, en er meer van hebben, wil het net zo sterk of sterker zijn dan een 36-spaaks naaf.
Hoho, zo groot is het verschil ook weer niet. 40 spaken zijn er nog geen 12% meer dan 36, dus als een 40-naaf 12% groter is, is er al net zoveel ruimte tussen de spaken. En zat net in die 12% het punt van breken?
Anderzijds is het inderdaad zo dat 48 spaken qua aantal spaken wel echt meer zoden aan de dijk zet.
Leon

P.s. duwkrachten?
[quote="Leon"]P.s. duwkrachten?[/quote]
1 middelbaar schooljaar natuurkunde in een half schooljaar gefrot....
Ik had al zo'n soort antwoord verwacht, ik had het ook niet helemaal handig verwoord. Maar misschien muv die velocity naaf zijn het volgens mij hele degelijke naven (wat ik tenminste aan info op internet heb kunnen vinden). Het prijskaartje is er dan ook naar, zeker bij PW :shock:

Over 48 spaken: dat zal vast nog een stuk sterker zijn, maar volgens mij is de keus dan nog weer kleiner qua velg en naaf keuze?

Overigens zal de betreffende fiets inc. bepakking en berijder nog wel wat meer dan 120kg wegen.
mario schreef:Bike4travel verkoopt 26 en 28 inch SP 19 velgen voor 35 euro plus 2,50 verzendkosten.

Een gewone XT shimano naaf 40 gaats kost 80 euro
in de tamden versie 170 euro.
Paar euro erbij en er komt ook nog licht uit ;)
wel even uit het vuistje.

een wiel met 40 spaken is 1.5 keer zo sterk als een 36 spakig wiel.
een 48 spakig wiel is 2.5 keer zo sterk als een 36 spakig wiel.

Ik zou niet voor een 40 gaat, ofwel neem je een 36, ofwel een 48.
het probleem met naven en "genoeg vlees" van de flens is besproken.

Als ik voor een 48 zou gaan, zou ik all the way gaan: dat wil zeggen een echt tandem wiel maken. dus sterke velg enzovoort.

die 120kg is enkel voor het achterwiel, op het voorwiel kan er ook nog wat hoor. ga je voor een 26" dan is een goed gespaakt 36 spakig wiel meer dan genoeg. (echt waar)

Wat bedoel je met "het is een gewone fiets" : is het een 28" wiel of is het voor een fiets voor gewoon gebruik ? Voor een 28" wiel zou ik nog steeds voor een 36 spaak wiel gaan. IS het offroad dan zou ik voor een 36 gaats 26" wiel gaan. wil je toch offroad met 28" dan kan je idd een 48 nemen. de vraag is waarvoor wil je het gebruiken.

groetjes
Als je echt gelooft dat je het nodig hebt zou ik achter voor een 48 spaaks Phil Wood naaf met een downhill velg gaan. Als budget er dan toch toe doet, dan werd het bij mij een 48 spaaks Shimano tandem naaf. Voor is 36 spaaks eerlijk gezegd zeker genoeg, maar 48 spaaks natuurlijk niet heel veel duurder.
Wim
Wim het probleem is dat eem 48 gaats tendam naaf ook breder is.

mario
fillemon schreef:wel even uit het vuistje.

een wiel met 40 spaken is 1.5 keer zo sterk als een 36 spakig wiel.
dus <tap tap tap> een 4 spaaks wiel is half zo sterk als een 36 spaaks wiel?
een 48 spakig wiel is 2.5 keer zo sterk als een 36 spakig wiel.
en een <tap tap tap> 12 spaaks wiel is 1.5 x zo sterk als een 36 spaaks wiel

:idea: waar is mijn kniptang :idea:
Tandemnaven voor 48 spaken zijn er heus ook in 135 mm breed.
Wim
m-gineering schreef:
fillemon schreef:wel even uit het vuistje.
een wiel met 40 spaken is 1.5 keer zo sterk als een 36 spakig wiel.
dus <tap tap tap> een 4 spaaks wiel is half zo sterk als een 36 spaaks wiel?
een 48 spakig wiel is 2.5 keer zo sterk als een 36 spakig wiel.
en een <tap tap tap> 12 spaaks wiel is 1.5 x zo sterk als een 36 spaaks wiel :idea: waar is mijn kniptang :idea:
Fillemon heeft dit, denk ik, gelezen op de site van Avaghon; iedereen maakt wel eens een vergissing denk ik maar :wink:
Leon
hallo mensen

wel waar ik het gelezen heb weet ik niet meer.

toch lijkt het logisch dat een klein aantal spaken meer een pak meer sterkte geven, aangezien elke spaak iets dichter bij elkaar komt te staan)

wat m-gineering wil zeggen (volgens mij) is dat de sterkte van een wiel linear evenredig is met het aantal spaken. 4 spaken meer dan 36 zou dus 1/9 meer sterkte moeten geven en 12 spaken meer 33%;

ik begrijp deze redenering wel, maar ik vraag me af of het zo is. het lijkt me zo dat een 48 tandemwiel echt wel 2 keer sterker is dan een 36 wiel;(ik zeg wel:het lijkt zo te zijn)

wie is er bereid een kleine test te doen ? :D

M-gineering en leon, kunnen jullie uit ervaring of literatuur vertellen hoeveel sterker zo'n wiel is.

merci
fillemon schreef:M-gineering en leon, kunnen jullie uit ervaring of literatuur vertellen hoeveel sterker zo'n wiel is.
De sterkte van een wiel is een lastig begrip. Het hangt er ten eerste van af waar de zaak stuk gaat: zijn het de spaken bij de nippels, bij de koppen, breekt de velg uit of de naaf?
Het is vrij irrelevant om een wiel op de pijnank te zetten en te persen tot er iets stuk gaat. Elk wiel kan een aantal honderden kilo's verdragen, en het is niet gezegd dat een wiel dat de grootste piekkracht verdraagt ook het langste mee zal gaan. Zo zou een wiel met strakke spaken nauwelijks meer kunnen verdragen in piekbelasting, terwijl de levensduur factoren langer kan zijn.
Een van de relevantste faalmechanismes in een wiel is vermoeiïng van de spaken. Door toevoegen van een aantal spaken, dwz 40 of 48 ipv 32 of 36, verminder je de spanningsfluctuaties in de spaken en gaat het wiel langer mee. Van vermoeiïngsverschijnselen weet ik genoeg theorie om te zeggen dat hier geen sprake is van een lineair verband. Het zou kunnen dat inm een bepaald geval een 40-spaaks wiel 1,5x zo lang mee gaat, maar dat is een andere formulering dan dat het wiel 1,5x zo sterk is. Met 1,5x zo sterk zou ik bedoelen dat je er 1,5x zo veel gewicht op mag zetten.
Leon
Ik heb geen wetenschappelijke opleiding gehad, Zoals Leon, maar ik denk logisch na. Hoe meer spaken in een velg zitten, hoe meer de belasting verdeeld kan worden, mits goed gespaakt natuurlijk.