Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sneeuw op komst - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Sneeuw op komst

mijn schwalbe marathon racers waren vanmorgen iig niet opgewassen tegen een 20-25 cm sneeuw. Binnen 10m was het duidelijk dat het een mission impossible was :D
Tsja, sneeuw, zacht rubber en blokprofiel zou ik zeggen, dat zit op goedkope bandjes van de Praxis, alleen niet goed met bepakking, snel lek..

Roald
De Sjelle schreef:Sneeuw op komst
Op komst; er ligt hier de gehele dag al zo'n 10cm en het houdt niet op met sneeuwen. Kracht op de pedalen houden tot je onderuit gaat!
Leo van Lierop schreef: Ik heb vanochtend op mijn Schwalbe Snow Stud (alleen voorband) naar het werk gereden.
De perfecte band om mee op het weekend van Bert te verschijnen!! Zie Draadje :lol:
Ik vraag me wel af of met alleen een voorsneeuwband de achterband niet wegslipt?
Wie zei ook alweer dat een "off rohler" geen forensenfiets was....

SRM-fietsen zijn ideaal in dit weer. Licht blijft branden, want geen vastlopende dynamo. Remmen blijven remmen, want geen kabeltje dat verstopt kan raken. En alle versnellingen blijven werken en bereikbaar want netjes verscholen in een aluminium huls.

Maar even een extra omweg genomen om van het bos te genieten. Ik moet toegeven, soms moest ik even lopen of slipte even weg. Met dit soort poolomstandigheden zijn zelfs 2.25" Schwalbe Extremes nog te smal, maar het was wel dolle pret. De Meindle's hielden zich goed, net als de Gore-Ultra Pants, de Haglof Crux en de D3.

Morgen zeker weer een ommetje, je doet er wel 4x langer over, maar de moeite zeker waard. Erg handig zo'n atb met spatborden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het is hier bar en boos, herinneringen aan februari 1979 komen in me weer bovendrijven! Vanmorgen al een uur te laat op mijn werk, omdat de trein naar Leer nog lang niet zijn opwachting maakte op het Groninger Hoofdstation. Veel mensen stonden drie kwartier op het perron in de kou te stampvoeten.
Ik moest vanmiddag naar de tandarts in Winsum. Maar verstandig als ik ben, heb ik mijn fiets (een blauwe Batavus Cayuca), die normaal in de NS-kluis op Kropswolde staat, op de trein mee genomen. Ik kon door de gierende sneeuwvlagen de molen van Pot niet meer vanaf het stationnetje zien. Met een kleine 20 minuten vertraging was ik bij de tandarts. Zij (is een vrouw) zei dat ik vandaag haar enige patiënt was! Toen ik klaar was (met een verdoofd half gebit) pakte zij haar spullen en vertrok naar huis.
Maar op het station van Winsum konden de treinen niet meer verder! Ik stond hier lang te kouwekleumen. Dan maar 12 kilometer naar huis gefietst, de enige manier om warm van te worden. Moeilijk begaanbare wegen, de sneeuw kraakte onder mijn fietswielen; het sturen was moeilijk. Ook vormden er zich sneeuwduinen waar mijn voeten zich erdoorheen ploegden. Gelukkig had ik de harde wind mee (OZO, bij het passeren van Den Andel werd het meteen NO).
Om half vier kwam ik eindelijk thuis. De entree van mijn huis was al door 40 cm sneeuw versperd. En het gaat maar door met de striemende sneeuw....
Toch was ik ontzettend blij dat ik mijn fiets bij me had. Mijn vrouw bleef ook thuis, met de auto naar haar werk was ook riskant. Ik heb geen mobieltje, dus was ik op mezelf aangewezen. Warme soep, hutspot en een kommetje caramelpudding met slagroom maakten me weer goed!


Afbeelding
Mijn fiets voor mijn huis, nadat de bagage eraf is genomen (17 dec. 2009 om 15.55 uur).
Robertjan schreef:Ik vraag me wel af of met alleen een voorsneeuwband de achterband niet wegslipt?
De achterband slipt zo goed als niet weg. Ik heb het geloof ik vandaag nog niet meegemaakt.

Op normale banden glijd de achterband meestal weg omdat ook de voorband weg glijd. Maar als dat niet gebeurt blijft de achterband netjes in het spoor.
Je moet flink je best doen om je achterband te laten wegglijden, meestal ben ik dan expres aan het slippen in combinatie met remmen. :P Maar zelfs dan nog heb je alle tijd om een voetje uit te steken.

Maar ik moest net toch wel af en toe vaart minderen (kerstborrel, wat bier op). Deze band kan wel weg glijden in een gladde bocht. Maar erg is het niet, je glijd een klein stukje weg die je met een stuurbeweging snel kan opvangen. De band waarschuwt je als het ware om gas terug te nemen. Maar in de 4 jaar dat ik deze band heb ben ik nog nooit op mijn plaat gegaan, en dat met mijn snelheid! 8)

Plaats morgen wel even een fotootje.
Dag Allemaal,

Deze late namiddag op de openbare weg voor het eerst onze spijkerbanden "Snow stud" van Schwalbe geprobeerd. Dat ging prima, joepie denken we nu.
Of dat morgen ook zal zijn als we op het werk geraken weten we nog niet.
A propos, vandaag hadden we beiden vrij.

Mvg,
roeca
Vandaag te lui om naar buiten te gaan. Morgen weer eens genieten van de sneeuw! :D De XR's in de sneeuw ken ik al, dus wellicht toch eens m'n 35mm Kojaks proberen. :wink:
Ik ben maar gaan lopen.
Wim
Mijn Schwalbe Snow Stud:
Afbeelding
@Martin & AB

Schitterend! Prachtige 'ommetjes'.
Hier ligt helaas maar 4cm. :cry:
Hier nu zowat 25 cm, en dat is nog maar het begin.
Wim
Robertjan schreef:Zachte sneeuw kun je geen grip op krijgen, hardere sneeuw wel. Noppen helpen goed daarvoor, en zonder middenrib, zoals Leon allebei al aangaf. Iets als een Marathon Extreme ofzo, of Smart Sam, etc.

Harde ondergrond:
Goed op druk brengen zorgt er voor dat de bocht die je inzet ook directer aangestuurd wordt. Je voelt het eerder als je uitbreekt.
Lage druk betekent nu hangen en over 5 minuten voelen dat je inderdaad stuurt.

Zachte ondergrond:
Goed op druk brengen en mijn eerste reactie volgen.
Lage druk hanteren betekent flink zweten om vooruit te komen. :wink:

Sneeuw=noppen
Hier snap ik werkelijk niets van. Iedere crosser en atb'er gaat juist met 'slappe' banden het veld in om grip te hebben en dan zou dat voor sneeuw niet gelden? Geloof ik niets van. Met harde banden glij je eerder weg over ingevroren rillen, profielen e.d. Zachte banden vangen dergelijke oneffenheden op, absorberen de oneffenheden als het ware. Ca. 35 mm = 1,75 tot 2,5 bar. Voor minder bar dan achter.

Niet voor niets zegt Schwalbe over zijn spikes: 'Met een lagere bandenspanning beschermt de band optimaal tegen zijdelings wegglijden.'

Door sneeuw fietsen = sowieso zweten.
We hebben het nu over 4 verschillende omstandigheden. Te weten zachte sneeuw waar je geen grip op kunt krijgen, verharde sneeuw welke spekglad is, zacht zand waar je in wilt zwemmen, en hard zand waar overheen kunt knallen. Voor al die verschillende omstandigheden geldt een ander optimum, wat niet wil zeggen dat er anders niet overheen te fietsen is.

* zachte sneeuw: hoge of lage druk maakt voor de grip niet uit. Je moet er doorheen. Hogere druk maakt dat makkelijker.
* verharde sneeuw: spikes. En om ermee overweg te kunnen kun je die het beste hard oppompen want dan voel je direct de grip. Ribbels e.d. voel je ook beter met een hogere druk, maar de grip kan bij gladde ribbels inderdaad wat beter zijn met zachte banden.
* zacht zand: lage druk om goed te kunnen 'zwemmen'. Met hogere druk zul je toch iets harder moeten werken.
* hard zand: zelfde als voor asfalt e.d.: hoge druk. Voor iets meer grip (m.n. in de bochten) zijn wat noppen op de zijkanten fijn.

De enige omstandigheden waarbij een lage druk optimaal is, zijn zacht zand en verharde sneeuwribbels. Op bijv. ijs en verharde sneeuw wil je je spikebanden juist goed op druk.
De verharde en zachte sneeuw wisselen elkaar inmiddels af, dus als ik je goed begrijp zijn zachte banden nu dus het handigst. Als je niet om de paar honderd meter met de fietspomp in de weer wilt tenminste.
Alleen als je spikes hebt. Anders heb je sowieso geen grip op verijsde ribbels..... :roll: Nou ja, je kunt geluk hebben. Maar ik zou als je geen spikes hebt, gokken op grip ná de verijsde ribbels.
Pedalero schreef: Niet voor niets zegt Schwalbe over zijn spikes: 'Met een lagere bandenspanning beschermt de band optimaal tegen zijdelings wegglijden.'
dit zijn banden met de spikes op de zijkanten. Door de band hard op te pompen til je ze van het asfalt en heb je geen slijtage. Door de spanning te verlagen laat je ze weer in de ondergrond zakken
Ik kan niet vinden of je die spikes ook in in 26 en 20 inch kunt krijgen... Kan iemand me helpen?
Merci