Additionally, paste this code immediately after the opening tag: stuur en stuurpen preventief vervangen? - Forum Wereldfietser

stuur en stuurpen preventief vervangen?

Ik heb een fiets waarvan de oudste onderdelen nu denk ik een jaar of 12 oud zijn, waaronder het stuur en de stuurpen. Is het raadzaam om dat preventief te vervangen? Het ziet er niet echt versleten uit ofzo, maar aangezien ik de betreffende fiets alleen in de winter en slecht weer gebruik staat hij wel bloot aan de elementen en zout/pekel. Stel dat de stuurpen ineens afbreekt ofzo, dan lig je volgens mij 100% zeker op de grond en dat wil ik natuurlijk liever voorkomen :) . Iemand tips/ervaringen?
glrfndl schreef:Ik heb een fiets waarvan de oudste onderdelen nu denk ik een jaar of 12 oud zijn, waaronder het stuur en de stuurpen. Is het raadzaam om dat preventief te vervangen? Het ziet er niet echt versleten uit ofzo, maar aangezien ik de betreffende fiets alleen in de winter en slecht weer gebruik staat hij wel bloot aan de elementen en zout/pekel. Stel dat de stuurpen ineens afbreekt ofzo, dan lig je volgens mij 100% zeker op de grond en dat wil ik natuurlijk liever voorkomen :) . Iemand tips/ervaringen?
Stuur preventief vervangen zou je over kunnen denken, de stuurpen vervangen zou ik niet zo gauw doen. Maar dat ligt aan de pen, het maakt nogal uit of het 12 jaar geleden een goede of een goedkope was. De keuze in stuur(pennen) is tegenwoordig beperkt, dus je moet een beetje uitkijken om een verbetering te realiseren.
Zou het niet logischer zijn om aan de vork te denken? En dan niet afhankelijk van de leeftijd maar van de kilometers op rottig wegdek.
Als je stuur breekt heb je kans dat je hard valt. Als je vork breekt is er geen sprake van kans, maar val je op de rotste manier die er is.
Leon
Het kan aan mij liggen, maar 12 jaar op een fiets die enkel in de winter wordt gebruikt lijkt me echt peanuts. Een voorvork die het na die tijd al begeeft lijkt me al helemaal vreemd (niet dat dat niet mogelijk is met slecht materiaal, maar een goede voorvork kan toch heel wat hebben me dunkt).

Ik zou dan ook niets preventief vervangen maar wel volgende punten nagaan:
- is er zichtbare corrosie? Gechromeerd staal kan putjes vertonen waar erg diepe putcorrosie kan optreden.
- is er zichtbare schade/verzwakking? Door valpartijen kan het stuur/stuurpen materiaal zijn verloren, meestal treedt hier ook één of andere vorm van corrosie op.
- zit er ergens een onverklaarbaar gekraak? Vergevorderde vermoeiingsbreuken durven wel eens kraken alvorens finaal te breken.
- beginnende vermoeiing is moeilijk op te sporen! Speur naar haar scheurtjes op de plaatsen waar de zwaarste belastingen komen. Bij het stuur is dit ongeveer een centimeter naast de stuurpen (er zit binnenin een versteviging) zowel onderaan als bovenaan kunnen scheurtjes ontstaan. Bij de stuurpen wordt het gedeelte vlak boven het balhoofd het zwaarst belast op buiging.

Ik heb wel al eens een alu stuur kapot getrokken (had een valpartij meegemaakt), maar een gebroken stuurpen/voorvork nog nooit gezien. (Voorvork wel al gebroken gezien bij het mountainbiken).
Ik heb voorvorken ook wel is gebroken gezien bij gewone oudere stadsfietsen. Bij het net te hard de verkeersdrempel over fietsen.
Over de voorvork van mijn al wat oudere koga traveller maak ik me ook wel eens zorgen, stuur en stuurpen zijn al vervangen. De voorvork is toch een slank en tamelijk zwaar belast onderdeel dat veelvuldig buigt. Zou het niet buigen dan zou het barsten maar er moet toch eens vermoeidheid optreden, zou ik denken.
Vooral nadat ik las hoeveel inspanning het Velotraum heeft gekost om nieuwe voorvorken aan de norm te laten voldoen ben ik me af gaan vragen of we er misschien te makkelijk van uitgaan dat die vork z'n werk wel blijft doen.
zie http://velotraum.de/modelle/fahrradgabe ... -aluminium voor een verslag van Velotraum.

Of zie ik beren op de weg?
als je de vraag stelt aan de fabrikant (of de kleine letters leest bij een stuur) dan moet je die preventief om de 2 jaar vervangen

persoonlijk zou ik een stuur/stuurpen/zadelpen/vork pas vervangen als er duidelijk slijtage op is maar belangrijk is ook dat je jezelf er goed bij voelt. Ik wil hiermee zeggen dat als je "schrik" hebt dat iets het zal begeven dan ga je niet meer op je gemak fietsen en dan vervang je het beter (kost allemaal de wereld niet) en fiets je terug met het volste vertrouwen
frank bueters schreef: Vooral nadat ik las hoeveel inspanning het Velotraum heeft gekost om nieuwe voorvorken aan de norm te laten voldoen ben ik me af gaan vragen of we er misschien te makkelijk van uitgaan dat die vork z'n werk wel blijft doen.
zie http://velotraum.de/modelle/fahrradgabe ... -aluminium voor een verslag van Velotraum.

Of zie ik beren op de weg?
De norm is een mooi dilemma, die is zo gekozen dat stalen frames er slecht mee uit de voeten kunnen. De fiets blijft dus in de praktijk wel heel, maar gaat op de normtestwijze op een vreemde manier stuk. Om gezijk te voorkomen is het voor de fabrikant dan het simpelst om het ontwerp aan te passen aan de theorie!
Leon schreef:Zou het niet logischer zijn om aan de vork te denken?
Aluminium is heel gevoelig voor scheuren, staal veel minder. Als je uitgaat van een gemiddelde fiets met een aluminium stuur met een niet al te beste inklemming en een gewone stalen voorvork dan is het stuur vervangen dus nog niet zo raar.

Bovendien zijn veel 'vervangingsvorken' gewoon slecht en geen verbetering
Mijn (aluminium) racestuur met niet al te beste inklemming brak na 2 jaar plotseling af direct naast de inklemming. Voor mij reden om regelmatig mijn stuur te controleren zeker na een valpartij of omvallen met bagage.

Ronald
Ik heb al diverse malen een nieuwe stuurpen van binnen ontbraamd en ont'richeld'; met passende vijlen en fijn schuurpapier. Het waren niet de goedkoopste en zeker niet geleverd door de minste winkels.
Leon
Aardig wat reacties en 1 persoon die ervaring heeft met een afbrekend stuur. De meeste mensen lijken zich niet al te druk te maken om metaalmoeheid of iets dergelijks. Ik denk dat ik me de komende jaren er dan ook nog maar niet om druk zal maken. Wel zal ik af en toe controleren of er geen scheurtjes ofzo komen. Over mijn voorvork maak ik me niet zo'n zorgen. Die is ook van staal, ik heb het idee dat je daar beter kunt inschatten wanneer het gaat begeven (roest of scheurtjes bijv.). Het zal wel wishful thinking wezen, maar als je alleen al denkt dat je fiets in orde is, fiets je al een heel stuk lekkerder :lol:
glrfndl schreef:Aardig wat reacties en 1 persoon die ervaring heeft met een afbrekend stuur
tel nog eens
Mocht je te weinig mensen met stuurpanne tellen in deze berichtenserie: ik heb een keer in het centrum van mijn woonplaats met een los stuur in mijn handen gefietst door een afgebroken stuurpen en een keer met een stuur dat plots aan een zijde 4 cm lager hing dan aan de andere zijde. Ik controleer tegenwoordig regelmatig ...
Als je een beetje rondkijkt op het web zie je heel wat verhalen van gebroken sturen, veel minder van gebroken stuurpennen, en ook weinig gebroken stalen vorken (wel veel gebroken carbon vorken). Trek je conclusie.
Wim