Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pech onderweg en hoe heb je het opgelost - Forum Wereldfietser

Pech onderweg en hoe heb je het opgelost

Heb je behoorlijke pech onderweg gehad en hoe heb je het opgelost. Niet dus zo maar een lekke band of een afgebroken boutje.
Post hier je verhaal en je oplossing. Vooral die oplossing is misschien (maar hopelijk niet) leerzaam voor anderen.

Ik doe de aftrap met onderstaand voorbeeld:

Groeten, Wouter
Zuid Amerika, op de derde fietsdag zit ik opeens scheef op mijn zadel. Zadelbrug gebroken en dat natuurlijk ergens op een verlaten weggetje.

Afbeelding

Met wat kledingstukken en wat tape de boel gerepareerd:

Afbeelding

Zo nog 100 km verder gefietst, voordat we in een dorp kwamen met een winkel waar ze fietszadels hadden. Na weer een paar dagen fietsen een beter zadel gekocht en hier de tocht van 6 maanden mee afgemaakt.
Haha, ziet er top uit.
De uitvinder van de Duct Tape verdient een Nobelprijs.
Ik heb nog wel een paar leuke tips op onze site staan, heb ze net een beetje geordend. Onder andere een gebroken quick-release; gespleten band; 36 spaken in een 32 naaf.Kijk maar even op tour tips cycling
Sorry dat ik een beetje lui ben om alles hiernaartoe over te zetten... :roll:
groetjes,
Ali
Leuk topic,

Ik kreeg op een dag in de VS speling in mijn trapas(uiteraard op een zondag). Even thuis gebeld of ik linksaf of rechtsaf moest bij de volgende kruising om bij een fietsmaker uit te komen, erg handig google maps :lol:

Binnen 5km zijn de lagers uitgelopen, dus toen hield het echt op.

Oplossing: Duim omhoog en vertrouwen in de mens hebben. Binnen 15 minuten werd ik opgehaald en gebracht tot de volgende grote dorp, en ook onderdak en eten van de mensen gekregen plus een lift naar de fiets winkel de volgende dag :lol:
tja pech onderweg, daar kunt ge een ganse boek over schrijven denk ik

hier wat voorbeelden bij mij:

- bout zadelpen-zadel afgebroken (jaren terug toen de zadels meestal maar met één bout vastzaten); dan eerst nog een 10-tal km offroad zonder zadel verder gefietst om dan terug in de bewoonde wereld te komen (en dat waren 10 lastige kms voor de dijbeenspieren) en dan bij een boer in zijn rommelkot een uur zitten zoeken achter een boutje die er iets of wat op trekt

- met de mtb in oostenrijk een offroad afdaling van 4km met gemiddelde percentage van 20% mijn voorband gescheurd; scheur in buitenband van ongeveer 5cm; dan maar al het karton dat ik mee had tesamen met het kapot snijden van de binnenband gebruikt om de buitenband te verstevigen en zo met een groot ei in mijn broek verder naar beneden

- met de koersfiets een ritje in lijn aan het doen toen mijn body het begaf en niet meer kon freewheelen; eerst nog geprobeerd om as en body iets losser te zetten maar er was duidelijk iets afgebroken; dan maar de rest (zo'n 50km) zonder freewheel doorgereden; ik moet zeggen dat het wel een goede training was want telkens ik stopte draaide alles verder en moest ik blijven trappen om de ketting niet helemaal op te rollen; is niet gemakkelijk om dan aan een rood licht te stoppen ...

Gunter
Ik heb geen foto's van improvisaties, maar het zadel is heel herkenbaar, maar ik heb wel een ander plaatje voor de dertigers onder ons....
Afbeelding
Al mis de tieraps in dit plaatje...

Groet
Eric
eric190173 schreef:Ik heb geen foto's van improvisaties, maar het zadel is heel herkenbaar, maar ik heb wel een ander plaatje voor de dertigers onder ons....
Afbeelding
Al mis de tieraps in dit plaatje...

Groet
Eric
Ik ben dan al lang geen dertiger mee, maar een McGyver herken ik uit duizenden ;-)
Overigens heb ik altijd een flinke rol sportape mee voor alle nodige reparaties aan mens (verstuikingen/kneuzingen), fiets en kleding.

Nico
Ik heb zo'n beetje alles dat op en aan een fiets zit wel eens gebroken: Spaken, velgen, naven, flenzen, stuur, remkabels, trapas, pedalen, ketting, tandwielen, zadels, bagagedragers, freewheels, spatborden, derailleurs, fietstassen...
Alleen een zadelpen heb ik nog niet kapot kunnen krijgen!

Ik heb op mijn langere reizen wel reservemateriaal bij me, maar heb ook regelmatig wat uit Nederland op laten sturen omdat de benodigde onderdelen ter plaatse niet te krijgen waren.

Een paar geïmproviseerde reparaties:
  • Begin jaren 80 brak ik in Finland een spaak in mijn achterwiel en ontdekte dat ik de freewheel afnemer verloren was. Ik reed met een Suntour freewheel en daar zaten 2 rechthoekige uitsparingen in.
    Met een flinke slag in mijn wiel bereikte ik een dorp, maar hier was geen fietsenmaker. Uitgezonderd een oude man die wat gebroken duits sprak was er niemand waar ik mee kon communiceren. Toen hij eindelijk begreep wat ik nodig had en we de diameter bepaald hadden van wat de freewheel afnermer moest zijn kwam hij bij de zadelpen van zijn fiets uit. Het zadel (met een strop bevestiging) ging er af en de zaag werd in de zadelpen gezet om aan de top 2 rechthoekig nokken te laten staan. Het paste vrij goed, maar ik had geen grip om de zadelpen/freewheelafnemer rond te kunnen draaien. Dus werden er nog 2 gaten door de pen geboord waar ik een schroevendraaier doorheen kon steken. Met dit als hefboom kreeg ik het freewheel los.
  • Ik brak ooit de bevestiging van mijn lowrider rek. reparatie ging met hulp van een stuk ijzerdraad dat ik van een hek af haalde. Ik had geen kniptang maar na flink wat heen en weer buigen (en het branden van mijn vingers aan het heet wordende metaal) kreeg ik een stukje los. Het resultaat:
    Afbeelding
  • Veel bagage op een ijslandse weg met wasbord had een gebroken achterdrager tot gevolg. Met stukjes touw kon ik dit weer aan elkaar binden. Echter het verband was er uit en in de volgende dagen begaven alle lassen in de drager het. Ook die werden vervolgens met touw bijeen gehouden. Tegen de tijd dat ik thuis kwam zag het er zo uit:
    Afbeelding
Jan
Ook ik heb al de nodige pech onderweg gehad. Naast de "kleine" pechgevallen(lekke band, spaakbreuk) heb ik ook een aantal ''grotere'' pechgevallen gehad waar soms wel wat improvisatie en creativiteit voor nodig was. Hier een aantal die me te binnen schieten.

- scheur in velg (nieuw wiel gekocht)
- gebroken voordrager (vastgezet met ti-raps en tape)
- gebroken tentstok (in eerste instantie met een stevig stokje, plastic pijpje en heel veel tape. Dit hield niet lang. Gelukkig kwam ik de volgende dag een mede-campeerder tegen die een tentstokreparatiesetje bij zich had. Een aluminium buisje wat ik over de tentstok kon plaatsen)
- Scheur in buitenband in the middle of nowhere (heel veel ducktape eromheen gewikkeld. Zo konden we het volgende plaatsje bereiken.)
- Scheur in buitenband en nergens fietsbanden te koop. (aangebeld bij een huis waar een fiets buiten stond. Gevraagt of ze een extra fietsband hadden liggen. Dit was niet het geval maar ik mocht de buitenband van de fiets afhalen. We kregen ook nog heerlijke versgebakken wafels te eten)

Helaas heb ik niet overal foto's van. Maar ik heb er 2 gevonden:
Afbeelding
Er waren twee bouten van mijn voorbladen afgebroken. Deze bouten waren natuurlijk in geen enkele fietsenzaak in zuid Italie verkrijgbaar. Uiteindelijk heeft een man van een fietsenverhuurbedrijfje dit opgelost d.m.v. een bout, een moer en 2 ringetjes. De bout is netje afgeschuurd.

Afbeelding
Na een spaakbreuk een flinke slag in mijn wiel. Grote kans op nog meer gebroken spaken natuurlijk. Geen goede maat spaak bij me maar mijn fietsmaat had wel extra spaken bij zich. Dit voldeed als tijdelijke oplossing.
Wat doen jullie in godsnaam met jullie fietsen?
Ik heb geen noemenswaardige problemen gehad tijdens fietsvakanties met welke fiets dan ook in de afgelopen 10 jaar (26500km)

ohja 1 keer dat was in 2002. met te veel bagage op een ligfiets door een te diepe kuil in zweden, eigenlijk eigen schuld dikke bult. Toen brak mijn frame. opgelost door bij de plaatselijke garage een stalen buis in het frame te steken en met een paar bouten alles vast gezed.
frank F schreef:Wat doen jullie in godsnaam met jullie fietsen?
Waar deze voor bedoeld is: Veel Fietsen :lol:

Ik ben relatief groot en zwaar, schuw de ruige 4x4 tracks niet en zeul ook nog eens veel bagage mee. Als de kilometers zich dan aaneenrijgen (de teller staat bijna op 170.000km) dan gaat er echt af en toe wat kapot...

Jan
frank F schreef:Wat doen jullie in godsnaam met jullie fietsen?
[...]
met te veel bagage op een ligfiets door een te diepe kuil in zweden,
Nou, dat soort dingen dus.

Vorig jaar in Slovenie brak mijn voordrager, waarschijnlijk door het gehobbel op de vele gravelwegen daar. Een van de bevestigingsoogjes was door midden gebroken. Gerepareerd door een twijg uit een boom te snijden (verse takken zijn lekker taai) en langs drager en voorvork met tie wraps vast te zetten. Werkte prima.
@ jan koelstra: oke ik heb geen 170000km gefietst maar 6000km door mongoliechina en vietnam zonder lekke band of erger...
goed ik ben dan ook erg licht en wil niet te veel meenemen omdat ik denk dat ik niet zo sterk ben. maar in mongolie nam ik wel voor een week eten en 10l water mee.

afgelopen zomer 4 weken op ijsland gefietst o.a. naar de askja toch meerdere 4x4 auto''s met pech gezien. zelf begon mijn ingewanden te voelen van 3 dagen wasbord maar mijn fiets gaf geen krimp.

(krijg ik nu geld van een bepaalde fietsfabrikant als ik vertel waar ik op rond rij? :twisted: )

maar misschien heb ik ook wel veel geluk.
ik zou wel eens wat vaker pech willen dat komt het avontuur ten goede, toch?
Op de laatste buitenlandtrektocht waar ik mee ging, dit jaar in Noorwegen, zijn er in totaal in mijn groep vijf wielen vervangen. Als ik me goed herinner waren dat in alle gevallen wielen die achteraf gezien eigenlijjk eerder vervangen hadden moeten worden. Dat is geloof ik wel de les die je kunt trekken: met goed preventief onderhoud voorkom je bijna alle problemen. Ook als ik terug kijk op mijn eigen pech verleden dan is dat gebrekkige preventieve onderhoud eigenlijk steeds de oorzaak geweest. De les van Noorwegen was bovendien dat iedereen zijn fiets ook netjes bij een echte fietsenmaker in het onderhoud had, maar dat dat blijkbaar niet goed genoeg was. Fietsenmakers zijn blijkbaar door hun krenterige klanten zo afgericht om alleen dingen te vervangen als ze helemaal versleten zijn of zelfs kapot, dat het idee van periodiek preventief onderhoud geen ingang gevonden heeft.
Wim
In de loop der tijd (sinds 1995) was de voornaamste pech het breken van dragers. De Giants Expedition hadden toendertijd merkloze dragers van bedenkelijke kwaliteit. Later heb ik ze vervangen door Blackburns en geen problemen weer gehad.
Later met Cannondale mtb's ook geen pech onderweg gehad, ondanks soms zware omstandigheden.
Met mtb-dagtochten gaat er wel eens wat mis, maar het is altijd mogelijk gebleken om naar huis te fietsen. Wat ging er wel eens kapot aan de mtb's.
-krom wiel na crash
-verbogen derailleurophanging
-freewheel dat niet meer steeds pakt
-gebroken zadel
Dat was het wel zo'n beetje.
Wim schreef:Dat is geloof ik wel de les die je kunt trekken: met goed preventief onderhoud voorkom je bijna alle problemen.
Wim
Dat lijkt me een waardevolle opmerking. Preventief onderhoud lijkt soms wat meer geld te kosten, maar voorkomt inderdaad problemen, verhoogd het fietsgenot en versterkt het gevoel dat jij en je fiets de hele wereld aankunnen. En daar gaat het toch om op fietsvakantie. Een nieuwe ketting schakelt bijvoorbeeld gewoon veel beter dan een uitgesleten exemplaar. Heb na het ongelukje met mijn voordrager niet alleen voor een nieuwe drager op de fiets gezet, maar ook de (eveneens merkloze) achterdrager vervangen, beide door Tubussen. Vooral achter bleek de Tubus (Logo) nog eens veel stijver dan de oude drager. Fietsgenot.
Wim schreef:Fietsenmakers zijn blijkbaar door hun krenterige klanten zo afgericht om alleen dingen te vervangen als ze helemaal versleten zijn of zelfs kapot, dat het idee van periodiek preventief onderhoud geen ingang gevonden heeft.
Wim
Het enige serieuze (lees niet te verhelpen met Ductape en Tieraps) was een gebarsten velg bij de George du Verdon (velg opgeremd). Toen ik dat aan 'mijn' fietsenmaker in het dorp vertelde kon hij amper geloven dat zoiets gebeurde. Ik denk dat de gemiddelde nederlandse fietsenmaker heel kien is op een versleten ketting, tandwielen, banden en kabels, maar zaken als wielen, lagers en balhoofd minder goed bekijken omdat een gemiddelde nederlander die niet verslijt....

Groet
Eric
onderhoud is inderdaad erg belangrijk. ik onderhoud mijn fiets liever zelf. ik ben er wel wat langer mee bezig maar ik heb dan ook de tijd om alles te controleren schoon te maken e.d.
verder rijd ik in nederland mijn oude onderdelen op. zoals bv wielen met slechte velgen de wat meer versleten banden.
Recall gemist.

We fietsen op een ruig fietspad in Zwitserland, grof wegdek en veel korte steile klimmetjes. Opeens hoor ik de gefluit. Ik draai om en Annie meldt dat de versnelling niet meer schakelt. Een blik op het achterwiel laat het volgende zien:
Afbeelding

Het plaatje waarin de steunschroef van de Rohloff zit is gebroken, daardoor is de as gaan draaien en als gevolg daarvan is de interne schakelkabel gebroken. Fietsen kan niet meer, want dan gaat de as nog meer draaien.
Tja, het eerste dorp is nog zo'n 4 km. Annie loopt de klimmen omhoog en laat zich naar beneden rollen. We hebben mazzel, het eerste gebouw dat we zien is een garage/metaal bewerkingsplaats.
We laten hier het aluminium plaatje namaken in staal en ik vervang intussen de gebroken interne schakelkabel. Na ruim 1 uur fietsen we weer verder met alle 14 versnellingen werkend.
Later blijkt dat het gebroken zwarte aluminium plaatje met losse M6 inbus bout een bekend probleem is en dat de fabrikant een recall heeft gedaan, die hebben we kennelijk ooit gemist. Het alu plaatje is nu vervangen door een RVS driehoekje zonder losse M6 bout.