Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is mijn voorblad versleten? - Forum Wereldfietser

Is mijn voorblad versleten?

Mijn fiets is toe aan een nieuwe ketting + kransjes. Ik vraag me alleen af of mijn voorblad ook aan vervanging toe is. De tanden lijken al vrij puntig en er zitten hier en daar ook redelijke bramen op. Ik heb er alleen nog maar zo'n 3000km mee gefietst :roll:

Op onderstaande linkjes kun je een paar (full-res) foto's zien, graag hoor ik jullie mening.

foto 1
foto 2
foto 3
hallo,

heb je die fiets tweedehands gekocht en er zelf dan 3000 km mee gereden of zijn dat 3000 km sedert nieuwe aankoop???
want een (nieuw) voorblad na amper 3000 km al zo hard versleten is echt niet normaal,
ik heb op onze fietsen zopas de ketting en achterkransjes vervangen na 6000 km, de voorbladen moeten bij normaal gebruik pas om de 2 beurten vervangen worden, dus in ons geval na zo een 12000 km

groetjes
Dit zou inderdaad erg snel zijn, zeker voor van die goede bladen als van TA.
Wim
Wim schreef:Dit zou inderdaad erg snel zijn, zeker voor van die goede bladen als van TA.
Wim

Als je met een versleten ketting rijdt gaan de voorbladen ook snel naar de knoppen.

3000 km voor kransjes en ketting is snel, waren die ouder, smeer je slecht, ben je zo sterk, of was de ketting een maandagmorgen exemplaar?
Nee, ik heb vorig jaar alles nieuw gekocht (ketting, kransjes en voorblad). Ik fiets alleen op het buitenste blad, dus alle km's zijn daar mee gereden. Het zijn wel de onderdelen van mijn slecht-weer-fiets, dus de meeste kilometers die er gefietst mee worden zijn in natte omstandigheden (en vorige winter dus veel sneeuw). Daarnaast fiets ik veel over kleine paadjes langs boerderijen, waar het dan ook modderig is (wel gewoon verharde wegen). Ketting wordt wek altijd goed gesmeerd, maar niet vaak schoongemaakt (het is tenslotte mijn slecht-weer-fiets), er blijft dus wel eens zand/modder aan kleven. Verder ben ik vrij zwaar (>100kg) en ook vrij sterk. Het materiaal heeft dus wel wat te verduren zeg maar :D

Maar ik begrijp dat mijn voorblad dus aan vervanging toe is? Is het een idee voor mij om er een stalen blad op te zetten? (als dat uberhaupt mogelijk is?)
Moet je wel een goed stalen blad kopen want het goedkope stalen spul is boterzacht en kan nog sneller versleten zijn dan zo'n echt goed TA alu blad. Ik zou de ketting ook vaker vervangen, denk ik. Dat kost per slot weinig, terwijl bladen duur zijn. Die bramen en zo wijzen misschien ook wel op erg ruw schakelen. De TA bladen van mijn vrouw gaan al heel wat kilometers meer mee (zeker 10000), ook in weer en wind, en zien er veel beter uit.
Wim
glrfndl schreef:Nee, ik heb vorig jaar alles nieuw gekocht (ketting, kransjes en voorblad). Ik fiets alleen op het buitenste blad, dus alle km's zijn daar mee gereden. Het zijn wel de onderdelen van mijn slecht-weer-fiets, dus de meeste kilometers die er gefietst mee worden zijn in natte omstandigheden (en vorige winter dus veel sneeuw). Daarnaast fiets ik veel over kleine paadjes langs boerderijen, waar het dan ook modderig is (wel gewoon verharde wegen). Ketting wordt wek altijd goed gesmeerd, maar niet vaak schoongemaakt (het is tenslotte mijn slecht-weer-fiets), er blijft dus wel eens zand/modder aan kleven. Verder ben ik vrij zwaar (>100kg) en ook vrij sterk. Het materiaal heeft dus wel wat te verduren zeg maar :D

Maar ik begrijp dat mijn voorblad dus aan vervanging toe is? Is het een idee voor mij om er een stalen blad op te zetten? (als dat uberhaupt mogelijk is?)
Je kunt ook goed zien aan de tanden dat je op 3 en 9 uur veel meer gas geeft dan op 6 en 12 uur.

Het meeste resultaat verwacht ik van het tijdig vervangen van de ketting, die zal nu al wel veel te lang zijn.

Als je zo'n hoge zandbelasting hebt dan is het interessant een specifiek mtb smeermiddel te gebruiken dat niet kleeft. (wasbasis, vast smeermiddel)
glrfndl schreef:Nee, ik heb vorig jaar alles nieuw gekocht (ketting, kransjes en voorblad). Ik fiets alleen op het buitenste blad, dus alle km's zijn daar mee gereden. Het zijn wel de onderdelen van mijn slecht-weer-fiets, dus de meeste kilometers die er gefietst mee worden zijn in natte omstandigheden (en vorige winter dus veel sneeuw). Daarnaast fiets ik veel over kleine paadjes langs boerderijen, waar het dan ook modderig is (wel gewoon verharde wegen). Ketting wordt wek altijd goed gesmeerd, maar niet vaak schoongemaakt (het is tenslotte mijn slecht-weer-fiets), er blijft dus wel eens zand/modder aan kleven. Verder ben ik vrij zwaar (>100kg) en ook vrij sterk. Het materiaal heeft dus wel wat te verduren zeg maar :D

Maar ik begrijp dat mijn voorblad dus aan vervanging toe is? Is het een idee voor mij om er een stalen blad op te zetten? (als dat uberhaupt mogelijk is?)
Je verhaal verklaart alles. Je kunt ook aan de zwaar aan de buitenkant afgesleten tandjes zien dat je veel met (te) schuine ketting fietst, dat bevordert de slijtage natuurlijk flink. Watje nu moet doen is vaaral afhankelijk van de moeite die je er in wilt stoppen en of het je financieel uitmaakt. Opties: (en/of, niet allemaal heel serieus)
* Nuloptie: nieuwe zooi kopen, kun je weer 3000 km vooruit
* Budgetoptie: koop minder duur spul, duurt minder lang, maar wel goedkoper, gooi het na 2000 km weg.
* Rohloff caliber kopen zodat je weet wanneer je ketting op is. (zie site m-gineering)
* Standaard elke 1000 km nieuwe ketting
* Omdat je toch op één blad fietst: fiets met kettingkast kopen
* Fiets met Rohloff kopen, dan loopt je ketting altijd recht
* Chain glider "kettingkast"
* spatborden met spatlap monteren :) :wink:
* Belt drive (hoewel ik vermoed dat je die ook naar de *** helpt)
In de categorie smeermiddelen die Marten bedoelt heb ik veel ervaring met Supreme Black. Vooral in zanderige omstandigheden is dat geweldig, want zand valt er dan gewoon af. Als het nat is moet je wel elke 100 km smeren, en in de omstandigheden die je schetst heb je dan nog steeds geen perfecte smering zoals op een mooiweerfiets.
Succes,
Leon
Je oorspronkelijke vraag is denk ik wel beantwoord. Ik zou me aan melden als testrijder voor een beltdrive... Als dat bij jouw heel blijft dan zal het bij 95% van de overige fietsers ook geen problemen geven... :wink:

Groet
Eric
:idea: Ombouwen naar singlespeed? Perfect voor woon-werk fietsen want: goedkoop, makkelijk in onderhoud en altijd een ideale kettinglijn(=minder slijtage). Met 39x15 i.c.m. 26x2.1 banden kom ik overal waar ik wezen moet.
Beetje buiten het topic, maar waar koop je nieuwe bladen?
Ik vond roseversand
http://blaetterkatalog.rose.de/de/katal ... index.html
en
http://blaetterkatalog.rose.de/de/katal ... index.html

Waar hebben jullie je ketting + voorbladen + cassette vandaan?

Gr Hans
m-gineering
Mensen bedankt voor alle reacties. Ik heb zojuist maar nieuwe onderdelen gekocht (voorblad, casette en ketting (2x)). Ik kan iig weer 3000km verder en ik zal nu na 1000-1500km mijn ketting vervangen en hopelijk gaat mijn voorblad dan ook langer mee. Het was mij overigens ook al opgevallen dat het voorblad niet gelijkmatig versleten was. Ik zal bij de eerste kettingwissel ook het voorblad een kwartslag draaien, ik denk dat dat de levensduur ook weer wat verlengt.

Ombouwen tot singlespeed is trouwens wmb geen optie, ik gebruik de fiets (oude reisfiets) nu voor woon-werk verkeer. Misschien dat in de stad een single-speed wel bruikbaar is, maar ik woon op het friese platteland en zoals vandaag is het snelheidsverschil tussen de heen- en terugweg zo'n 15-20km/u door de harde wind. Ik moet er niet aan denken om dan met een single-speed te ploeteren :D

(@aandegracht: ik heb idd bij roseversand besteld, maar er zijn genoeg andere plekken waar je dit soort dingen kunt kopen, ook in .nl)
glrfndl schreef:Ik kan iig weer 3000km verder en ik zal nu na 1000-1500km mijn ketting vervangen
Je kunt ook de lengte van tien schakels van je nieuwe ketting meten, dat getal ergens opschrijven, af en toe tien kettingschakels meten en de boel vervangen als die tien kettingschakels 0,75 procent langer zijn geworden.
glrfndl schreef:Misschien dat in de stad een single-speed wel bruikbaar is, maar ik woon op het friese platteland
Op het Groningse platteland gaat het best <----- insert Friezenmop hier----> ;)
Pedalero schreef:
glrfndl schreef:Ik kan iig weer 3000km verder en ik zal nu na 1000-1500km mijn ketting vervangen
Je kunt ook de lengte van tien schakels van je nieuwe ketting meten, dat getal ergens opschrijven,
ik zou 20 schakels nemen, dat is precies 10" (254mm) Vervangen bij een pindikte verlenging
Gelijk eens even de "meetregel" van Marten op mijn ketting losgelaten. Bij een strakgetrokken ketting meet ik een verlenging van slechts een kwart van een pin diameter. Dit na 5500 km op de teller. Klopt dit dan wel ? Ik had verwacht dat ik de ketting toch onderhand eens zou moeten vervangen. Ik trap flink zwaar en altijd met een flink beladen fiets. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een "poets- en smeerfreak" ben :)

Kees
Kees Geleijnse schreef:Gelijk eens even de "meetregel" van Marten op mijn ketting losgelaten. Bij een strakgetrokken ketting meet ik een verlenging van slechts een kwart van een pin diameter. Dit na 5500 km op de teller. Klopt dit dan wel ? Ik had verwacht dat ik de ketting toch onderhand eens zou moeten vervangen. Ik trap flink zwaar en altijd met een flink beladen fiets. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een "poets- en smeerfreak" ben :)

Kees
Haal je geen rol- en pindiameter door elkaar? Een pin is ca 3.5mm in doorsnede, een rol 7.6mm. Het zou een spectaculair resultaat zijn
Marten,

Toch nog even nauwkeurig nagemeten, na inmiddels 6000 km is de ketting 1 mm verlengd. Wat mij wel opvalt is dat mijn achterkransje totaal geen slijtage vertoont en mijn voorblad wel, dit is toch ook beetje tegenstrijdig allemaal ?

Ketting Shimano narrow HG

groeten

Kees