Additionally, paste this code immediately after the opening tag: scheurtje in frame - Forum Wereldfietser

scheurtje in frame

Gisteren tijdens het schoonmaken van mijn fiets, Batavus Jakima 1998, constateerde ik een klein scheurtje in het frame thv. de achterpad. Hier is het frame behoorrlijk dunner. Eerst dacht ik nog met een krasje van doen te hebben, maar na het demonteren van de achterpad zag ik duidelijk dat het een scheur is.
Dealer vond scheurtje overigens niet noemenswaardig, maar neemt op mijn verzoek contact met Batavus op, maar zei dat Batavus waarschijnlijk niet het arbeidsloon vergoed. En de kosten voor een evt. nieuwe voorvork ook niet vergoed, mijn huidige vork is 1inch en nieuwe frame wellicht 1 1/8inch

Zijn er mensen die dit al eens ter hand hebben gehad.

Gideon
Hoi Gideon,
Het is inderdaad helaas normaal dat het arbeidsloon voor de- en hermontage niet onder de fabrieksgarantie valt. In geval het een nieuwe fiets zou betreffen die al bijvoorbeeld in het eerste jaar spontaan stuk zou gaan, zou je de winkelier volledig moeten aanspreken. Voor een 6 jaar oude fiets is dat niet helemaal zo redelijk meer. Dat je een nieuw frame krijgt (ik neem aan dat je dat bedoelt) moet je als mooi meegenomen beschouwen. Aleen jammer dat je er geen nieuwe vork bijkrijgt. Probeer die voor de inkoopprijs te krijgen; het zou ca. 60 euro moeten zijn, gok ik zo.
Een andere leuke optie is dat jij de fiets voor een deel zelf zou uit- en in elkaar zou knutselen en dat je fietsenmaker alleen de moeilijke dingen doet: het balhoofdstel, de trapas en het indien nogig uitfrezen van de zadellug en de onderdelen aan het frame met (kleine) schroefdraad. Voor de fietsenmaker betekent dit een enorme besparing op het werk wat deze klussen vereisen wel wat vakkennis en speciaal gereedschap, maar zijn wel zo gebeurd. Daarna kun jij de fiets weer mooi in elkaar zetten.
Groeten,
Leon

Het overzetten van de onderdelen doe ik zelf, het gaat mij met name om het balhoofd en voorvork. Ik wacht de reactie van Batavus maar even af.

Gideon

Bij Merida deden ze er mij een andere balhoofd set (in het frame gezet) bij.

Enkel heb ik 30 Euro bijgelegd omdat het een Frame up grade was omdat het oude model niet onmiddellijk beschikbaar was.

Het frame was 3 jaar oud.

Het is rond, Batavus stuurt het frame in week 21 naar de winkel. Nu maar hopen dat de maatvoering van balhoofd en voorvork overeen komen.

Gideon