Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wel of geen SPD - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

wel of geen SPD

Thanks Leon.
Ik begrijp inmiddels ook dat er aan de pedalen zelf niets te stellen is (m.u.v. de veerkracht).
Al met al zal ik er nog maar eens over na denken. Wellicht kan een bike-fitting uitkomst bieden.

Groet, Tom.
Iemand die er veel van weet kan je de plaatjes wellicht recht monteren, maar of je voeten het leuk vinden kun je alleen zelf ondervinden. De middelste stand in voor-achter is nooit verkeerd.
Het pedaal afstellen is eenvoudig: het is vanwege voor de hand liggende redenen verstandig om eerst in de meest losse stand te beginnen. Of je ooit vaster wilt leer je vanzelf.

Mijn ervaringen:
* uiteindelijk de plaatjes zo ver mogelijk naar achteren in de schoen gezet.
* na jaren en jaren heb ik ze nog steeds erg los afgesteld; ik ga nooit staan op de pedalen, daarvoor staan ze te los
* in de stad, op onverharde hellingen en in kletsgroepen gebruik ik ze liever niet.

Mijn eerste ervaring: doordat ik ook de 'trekspieren' kon gebruiken kreek ik ineens veel meer power en schoot ik met ruim 40 km/u door de straat. 300 m verder kwam ik er achter dat mijn hartlongmachine helaas geen grotere capaciteit had gekregen.

Al met al zijn fietsschoenen met hun stijve zool altijd een goede investering. De plaatjes zelf zijn niet duur, dus het is geen duur experiment als je besluit ze er na een tijd uit te schroeven, al heb je afhankelijk van de schoen dan mogelijk een gat in je zool.
Tom vds schreef:
do 01 feb, 2018 16:15
Wat ik me nu als “click leek” afvraag, is wat er zoal af te stellen valt aan die SPD pedalen en schoenen.
De meeste (?) die ik op het net heb gezien hebben toch maar 2 posities voor het plaatje, en (buiten de veer-kracht) valt er toch ook aan de clicker op het pedaal weinig af te stellen?
In aanvulling op het al door Leon gegeven antwoord: het deel in de schoenzool waar de schroefgaten in zitten (zoals je al aangeeft vaak met twee posities) kan zelf nog wat schuiven. Daarnaast kun je de schoenplaatjes ook zijwaarts heen en weer schuiven, een foto maakt dat wel duidelijk:
Afbeelding (Bron: mantel.com)De boutjes leggen het zwarte plaatje vast, het zilverkleurige kun je, voor het vastdraaien, nog wat links-rechts verschuiven. Aan het klemsysteem op het pedaal kun je inderdaad alleen de veerkracht instellen; wel zijn er verschillen tussen de pedalen in hoe ver je voeten uit elkaar staan, en er zijn afstandsbusjes om tussen pedaal en crank te schroeven ('kneesavers') hoewel veel mensen eerder de andere kant op zouden willen (voeten dichter bij elkaar in plaats van wijder uiteen).

Groetjes,

Carl
Carl bedankt voor de correctie; ze kunnen ook links-rechts. Kun je nagaan hoe lang ze meegaan, ik was het al vergeten. :D
Alles is wel zo een beetje gezegd en volgens mij moet ieder kijken wat hij prettig vindt. Ik heb een randonneur gravelachtige fiets met SPD-SL pedalen en raceschoenen. Als ik met mijn gewone schoenen fiets klik ik er de Fly Pedals type 2 op. Klikpedalen was al ff oefenen en dit ook weer, maar wel heel prettig voor langere afstanden.

https://www.flypedals.com/products/fly-pedals-version-2

Deze Nederlandse zijn kleiner, dus dat geeft een hogere druk op een klein punt van je voet.
https://www.fiets.nl/2017/07/13/review-pedal-plate/
Er is nog een andere richting van afstellen die voor sommige mensen, waaronder ikzelf, heel belangrijk is. Dit is de horizontale richting. Omdat je op de fiets een kleine spreidstand hebt, moeten je enkels normaal gesproken een klein knikje naar binnen maken om te zorgen dat je voeten horizontaal op de pedalen staan.

Door aan de buitenkant van je voet tussen zool en schoenplaatje een heel dun ringetje of vulplaatje te plaatsen, zet je het plaatje een klein beetje uit de horizontaal. Hiermee compenseer je de spreidstand. Voor mij het verschil tussen pijn in mijn knieën en zorgeloos grote afstanden fietsen.

Groet,
Walter