Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verlichting met SON werkt niet - Forum Wereldfietser

verlichting met SON werkt niet

Sinds een week of twee doet mijn voorlamp het niet meer. Mijn fiets is uitgerust met een SON naafdynamo en een B&M voorlamp, de goedkopere ronde hallogeenlamp. Het batterijachterlicht heb ik niet op de SON aangesloten.

Als ik nu de schakelaar aanzet en fiets komt er geen licht, en mijn opgetilde voorwiel draait nu (dus) even soepel als wanneer de schakelaar op uit staat. Dat was eerst niet zo.

Zelf op onderzoek uit geweest wat het probleem is. De dynamo heb ik gecontroleerd door het voorwiel te laten draaien en met een schroevendraaier de 2 contactjes van de naaf aan te raken. Hierbij verschenen vonkjes. Kan ik dit als bewijs zien dat er met de naaf niets mis is?

Het lampje is niet doorgebrand. De kabel tussen lamp en dynamo ziet er van buiten nog goed uit. Misschien irrelevant, maar het licht viel uit tijdens een tocht in een harde en lange regenbui. Hebben jullie tips hoe ik achter de oorzaak kan komen en wat te doen?
Mogelijk water in de behuizing van de B&M koplamp met als gevolg kortsluiting of zo. Ik heb dat ook gehad na een fikse regenbui. Eerlijk gezegd was ik die halogeenhandel snel beu, de lampjes begonnen telkens minder lang mee te gaan. Overgeschakeld op B&M IQ Fly LED verlichting. Nog geen seconde spijt van gehad (fit & forget, en bakken licht).
javb2812 schreef:Sinds een week of twee doet mijn voorlamp het niet meer. Mijn fiets is uitgerust met een SON naafdynamo en een B&M voorlamp, de goedkopere ronde hallogeenlamp. Het batterijachterlicht heb ik niet op de SON aangesloten.

Als ik nu de schakelaar aanzet en fiets komt er geen licht, en mijn opgetilde voorwiel draait nu (dus) even soepel als wanneer de schakelaar op uit staat. Dat was eerst niet zo.

Zelf op onderzoek uit geweest wat het probleem is. De dynamo heb ik gecontroleerd door het voorwiel te laten draaien en met een schroevendraaier de 2 contactjes van de naaf aan te raken. Hierbij verschenen vonkjes. Kan ik dit als bewijs zien dat er met de naaf niets mis is?
ja, als de dynamo vonkt en remt is die OK


Het lampje is niet doorgebrand. De kabel tussen lamp en dynamo ziet er van buiten nog goed uit. Misschien irrelevant, maar het licht viel uit tijdens een tocht in een harde en lange regenbui. Hebben jullie tips hoe ik achter de oorzaak kan komen en wat te doen?
1) is het lampje echt niet stuk? Als je een 2.4w lampje zonder achterlicht gebruikt is de levensduur nog korter dan normaal

2) een frequente storing bij de ronde lumotec is het niet meer contact maken van de bladveer die het puntje van het lampje moet raken. Deze kan versteld raken door de koplamp te verdraaien in de beugel als de bout heel strak zit.
bedankt voor de antwoorden tot zover. Ik ben weer gaan kijken binnenin de lamp. Met het lampje eruit heb ik geconstateerd dat de bladveer niet zichtbaar beweegt wanneer ik de schakelaar aan en uitzet. De schakelaar, bladveer of de verbinding tussen die twee (waar ik nog niet bijgekomen ben) lijkt mij dus defect. Is die conclusie juist?

Kan ik dit repareren en is deze lamp (ronde lumotec halogeen) verder te openen? Of moet ik me er bij neerleggen dat mijn lamp vanaf nu voor altijd een hallo-GEEN-lamp zal blijven en ik een andere lamp moet kopen?
PS het 3 watt lampje ziet er goed uit, geen zwarte vlekken en de draad intact.
javb2812 schreef:bedankt voor de antwoorden tot zover. Ik ben weer gaan kijken binnenin de lamp. Met het lampje eruit heb ik geconstateerd dat de bladveer niet zichtbaar beweegt wanneer ik de schakelaar aan en uitzet.
die bladveer moet gewoon permanent tegen het lampje duwen, net als de schroefveer er omheen.

Maar waarom heb je het idee de de bladveer zou moeten bewegen? Heb je ipv een Son-lumotec met dik aansluitsneor en tuimelschakelaar een originele Lumotec met B&M schuifschakelaar? In het laatste geval kun je er een krat bier opzetten dat de schuifschakelaar de boosdoener is ;)
Waarom ging ik er vanuit dat de bladveer moest bewegen? Vanwege mijn beperkte kennis van zaken meende ik dat de schakelaar de bladveer tegen de achterkant van het lampje zou bewegen, en er vanaf.

Ik heb er een met dik snoer en tuimelschakelaar, geschikt voor SON.

De bladveer heb ik een klein stukje naar voren geduwd (naar het lampje toe) zodat hij zeker contact maakt. Maar het heeft niet geholpen. Het is me dus nog steeds onbekend waarom het nu niet werkt.

Is er nog iets dat ik kan proberen om deze lamp weer aan de praat te krijgen?
javb2812 schreef:met een schroevendraaier de 2 contactjes van de naaf aan te raken
Heb je ook al hetzelfde foefje uitgeprobeerd, maar dan op de schroefveer en bladveer? Want dan heb je de zekerheid dat daar wel of geen spanning op zit.
Bovendien kan op het tin of lood gedeelte van de achterkant van het lampje een oxidatielaagje opzitten. Maakt dat even schoon met zo'n schoonmaaksponsje.
javb2812 schreef: Is er nog iets dat ik kan proberen om deze lamp weer aan de praat te krijgen?
volgende logische stap is alles doormeten met een multimeter, maar dan enige kennis van zaken om de metingen te interpreteren wel handig
m-gineering schreef:
javb2812 schreef: Is er nog iets dat ik kan proberen om deze lamp weer aan de praat te krijgen?
volgende logische stap is alles doormeten met een multimeter, maar dan enige kennis van zaken om de metingen te interpreteren wel handig
En een set testsnoertjes met krokodillenbekjes ook :wink:

Meer praktisch dan, en in volgorde van moeilijkheisgraad ( en niet allesomvattend er zijn nog meer foutmogelijkheden ).

(Multimeter ( doorgangstester ) met pieper heeft de voorkeur)

- [Ohm]meet het lampje eerst: lampjes lijken wel eens goed maar de draad is toch gebroken > geen verbinding dan lamp vervangen
- [V AC]meet (op) de spanningsbron: eigenlijk de schroevendraaiertest. Geen spanning > dynamo stuk of interne connectors aangetast.
- [Ohm]meet de snoeren van de dynamo naar de koplamp door ( wel los nemen ) > bij geen verbinding vervangen
- [Ohm]meet van beide koplampaansluitingen naar beide metalen lipjes ( dan maakt het niet uit welke klem naar welk lipje gaat, meten van 1 aansluitklem geldt als 1 meting):
> 1 meting verbinding en 1 niet, dan schakelaar omzetten naar aan
> nog steeds 1 wel 1 niet > schakelaar defect
> beide verbinding > contactprobleem
- contactprobleem? Reinig beide lipjes met glasborstel en strip van de draden de uiteinden opnieuw tot je koperkleurig draad ziet ( dus niet dat zwart uitgeslagen spul ). Trek nagelvijltje over achterkant lampje tot glimmend.

Overigens is mijn niet wetenschappelijk onderbouwde ervaring dat 99,9% van alle ellende contactproblemen zijn. Bij het ontwerpen van aansluitingen hebben ze meestal niet het Nederlandse weer in gedachten.