Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Fiets zelf in elkaar steken: onderdelen?

135 berichten
Dag allemaal,

Ik heb ook een nieuw project. Een Salsa Fargo. Komende maand ga ik mijn nieuwe vakantiefiets opbouwen/in elkaar steken. Ik heb net het frame opgehaald. Waarom een Fargo, ik twijfelde eerst tussen LHT/26inch wielen of Salsa - 29er. Na een proefritje op de fargo was ik verkocht, heerlijk fietsen, ook met het woodchipper stuur. Ik voelde me weer als klein jongetje op mijn BMX! De fargo is een beetje aparte fiets, ik ga hem vooral gebruiken voor kortere en langere meerdaagse tochten - daarnaast ook als 29er hardtail mtb. Mijn giant is hard aan vervanging toe

Hier wat foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hou jullie op de hoogte.
Patrick
Leuk! Ik ben op het moment ook bezig met de opbouw van een Fargo, met de dezelfde doelen, alleen niet echt MTB'en maar meer offroad toeren. Ga je er ook een dropbar opzetten?
Hallo Jan,

Ik ga hem ook gebruiken voor langere offroad tochten. Kan ik ook een keer de offroad tocht fietsen van de wereldfietser. Er komt ook een dropbar op - hier is de geometrie van de fiets eigenlijk op gebaseerd. Er komt een woodchipper van salsa op.
Hoever ben jij met de opbouw en wat voor onderdelen ga je gebruiken?

Patrick

PS Ik heb net heel wat onderdelen besteld. Naast het bekende http://www.bike-components.de ook bij www.bikeparts4U.nl, hier nog soms voordeliger! Veel SRAM onderdelen, bij ROSE-versand weinig SRAM.
Ik heb ook een salsa woodchipper stuur brede versie
Avid BB7 road mechanische schijfremmen
Dura ace bas end vertstellers
SLX 2013 3x 10 speed groep met XT 9 speed achterderailleur.
Tubus achterdrager, en voor een paar Salsa Anything cages.
Schwalbe marathon supreme 2.0 banden.
Geen voordragers nog.
Spatborden twijfel ik nog over, ik hen nu een set SKS die eigenlijk te smal is maar wel op maat gemaakt zou kunnen worden.
De Planet Cascadia, wat de enige optie lijkt vindt ik niet mooi.

Succes met de opbouw!
JanW schreef:Ik heb ook een salsa woodchipper stuur brede versie
Avid BB7 road mechanische schijfremmen
Dura ace bas end vertstellers
SLX 2013 3x 10 speed groep met XT 9 speed achterderailleur.
Tubus achterdrager, en voor een paar Salsa Anything cages.
Schwalbe marathon supreme 2.0 banden.
Geen voordragers nog.
Spatborden twijfel ik nog over, ik hen nu een set SKS die eigenlijk te smal is maar wel op maat gemaakt zou kunnen worden.
De Planet Cascadia, wat de enige optie lijkt vindt ik niet mooi.

Succes met de opbouw!
foto's! :)
Een crappy phone pic van tijdens het opbouwen:

Afbeelding

Als de fiets klaar is zal ik nog een paar goede foto's maken.
Geweldig, mijn droomfiets. Wil je ook eens de gemaakte kosten onder elkaar zetten. Ik ben erg benieuwd wat dat moois nu allemaal kost.

Groet Leo
De wielen had ik al ( de stikkers moeten er nog van af ).
Daarnaast denk ik dat ik ongeveer op €1.700 uitkom. Alles is nieuw op het stuur en remhendels na.

Ik ben net even een proefrondje gemaakt en alles gaat lekker alleen de stuurpen mag iets langer en lager.
Leuk! Laat maar komen die Salsa's.
Hier kun je een film downloaden (reveal the path), slechte film, ride the divide was leuker, maar aan het eind van die "reveal the path" zie je hoe kurt refsnider zijn salsa bepakt en bezakt heeft. Dat maakte de download weer net de moeite waard.
Al enig idee welke routes je wilt fietsen en hoe je een en ander wilt meenemen?
Dit is mijn tweede Salsa die ik aan het samenbouwen ben, die eerste bevalt mij zo goed dat ik eigenlijk meteen voor de Fargo ben gegaan aangezien het doel van die fiets exact is wat ik ermee voor ogen heb: meerdaagse tochten met bepakking en offroad gebruik. (go far!)

Ik ben al jaren aan het dromen van meerdaagse tochten, maar krijg mijn vrienden met wie ik veel mountainbike en mijn gezin niet mee. Nu dus maar de knoop doorgehakt en ga ik dit alleen doen.

Volgend jaar wil ik als eerste een keer een nachtje weg, om te kijken of alles werkt en om een beetje de spullen te testen. Dan wil ik in de zomer een combinatie van de 10 provincien route en het fietserpad doen.

De routes die ik graag een keer zou doen is Santiago de Compostella, Rome, met de trein naar Basel en weer naar huis fietsen. Wel binnen europa, de rest lijkt mij fantastisch om te doen, maar ik heb niet de illusie dat dit qua vrije tijd de eerste jaren haalbaar gaat worden.

Een foto van mijn eerste Salsa:
Afbeelding
Ondertussen wordt mijn zelfbouwproject alsmaar meer afgewerkt. De SKS spatborden waar ik niet voldoende tevreden van was zijn nu vervangen door roestvrijstalen 60mm Gilles Berthoud spatborden:

Installatie op mijn LHT was eenvoudig met de meegeleverde hardware en een SKS schuivende brug (rvs). Het was alleen nodig de spatborden een beetje samen te knijpen (met de hand) ter hoogte van de liggende achtervork en de voorvork. Voor montage van de spatborden boorde ik snel 2 gaten in het spatbord na er een 'startputje' ingeslagen te hebben. Alles zit (voorlopig) trillingsvrij vast en maakt dus geen lawaai. Ben er na een paar 100km nog steeds tevreden van. (Benieuwd wanneer het eerste probleem opduikt.)

Merkbare voordelen tov de Bluemels met Chromoplastics hardware zijn de veel betere dekking vooraan (aan beide uiteinden, natuurlijk ook grotendeels dankzij de spatlap) en de mindere last van trillingen tov het voorwiel (die er duidelijk wel nog zijn, maar de band is nog geen enkele keer geraakt, wellicht ook door de grotere afstand tov de band).

De lange 60mm Gilles Berthoud spatborden zien er zo uit op mijn 26" 62cm LHT:
Afbeelding

Afbeelding
Ziet er heel classy uit, zo glanzend :)
Ondertussen ruim 10000km ver en nog steeds tevreden van mijn zelfbouwfiets. Het nodige onderhoud was tot nu toe vrij beperkt:

Code: Selecteer alles

datum	km	type	onderdeel	reden
16/10/12	3400	vervangen	BB	nieuwe cranks
16/10/12	3400	vervangen	cranks, kettingbladen	kapotte crankarm links (niet vast genoeg gemonteerd?)
17/10/12	3400	vervangen	binnenband	voorkeur autoventiel
17/10/12	3400	vervangen	pedalen	oude waren versleten
17/12/12	4200	vervangen	spatbord	oude waren niet goed genoeg (nieuwe: meer dekking, stabieler)
14/04/13	5000	vervangen	ketting	oude was versleten
14/04/13	5000	afstellen	achterderailleur	
14/04/13	5000	afstellen	remmen	
14/04/13	5000	controle	bouten en moeren	
14/04/13	5000	vervangen	cassette	oude was versleten (nieuwe ketting sloeg door)
06/06/13	5600	afstellen	zadel	doorgezakt, 360° aangespannen
20/06/13	5800	vet vervangen	pedalen	periodiek onderhoud
28/09/13	6900	wax	spatbordflap	tegen uitdrogen
21/01/14	8200	vervangen	ketting	oude was versleten
21/01/14	8200	vet vervangen	achterderailleur	nieuwe ketting, dus aandrijflijn kuisen en invetten
14/04/14	9300	afstellen	zadel	licht doorgezakt, 360° aangespannen
De zalmkleurige Koolstop remblokjes zijn nog steeds niet aan vervanging toe (tot mijn verbazing). Smeren van de ketting, op druk houden van de banden en corrigeren van de zadelhoogte houd ik niet bij ;)

Afbeelding
Bedankt voor alle tips, ik zit ook te denken om een eigen reisfiets op te bouwen. Mijn oude omgebouwde moutainbike is aan vervanging toe al doet hij het na dik 20 jaar nog steeds prima. We hebben wat verdere/langere reisplannen dus een nieuwe fiets is geen overbodige luxe.

P.s. dit is mn eerste post onder een nieuwe naam, was in een ver verleden ook actief op dit forum maar kon de inloggevens helaas niet meer boven water krijgen...
Voor het geval iemand er iets aan heeft: na 20000 km ben ik nog steeds tevreden over mijn LHT, maar er zijn wel een paar onderdelen gesneuveld en/of vervangen. Hier vind je daar een kort verslag van: https://lassesix.wordpress.com/2017/10/ ... -20000-km/