Additionally, paste this code immediately after the opening tag: krakend stuur? - Forum Wereldfietser

krakend stuur?

Sinds enige tijd kraakt m'n stuur als ik over hobbelige wegen rijdt of als ik m'n gewicht wat meer naar het stuur verplaats cq ervan af (dus meer op het stuur leun of niet). 't geluid lijkt wat op het knisperen van regen op een hoogspanningsleiding.

Iemand enig idee wat 't zou kunnen zijn en wat ik er aan kan doen?

't ontstond nadat ik een ritje had gemaakt met de stuurtas erop over hobbelige wegen (klinkerstraatjes met kinderkopjes/kaseien).

alvast bedankt,
euhm, heb je een verstelbare stuurpen?

Zo nee, even het stuur loshalen, schoonmaken op de contact vlakken, voorzien van montagepasta/ anti seize of kopervet. Hermonteren met de bouten op het juiste aanhaal moment dan zou het kraken over moeten zijn.

Bij een krakende stuurpen bij een verstelbare stuurpen kun je wat proberen met een smeermiddel uit een spuitbus.

Succes.

Bas
Inssufficient data error.... je moet wel wat meer informatie geven over wat voor stuur met stuurpen het is, hoe oud, of je hem in de regen hebt gezet etc. etc. Heb je er een foto van?
Standaard antwoord is dat verstelbare stuurpennen altijd wel gaan kraken. Remedie = uit elkaar halen en invetten, eventueel na bijschuren of bijvijlen van de raakpunten zodat het raakvlak groter wordt, maar wel zonder dat er randjes ontstaan.
Leon
Leon schreef:Inssufficient data error.... je moet wel wat meer informatie geven over wat voor stuur met stuurpen het is, hoe oud, of je hem in de regen hebt gezet etc. etc. Heb je er een foto van?
Standaard antwoord is dat verstelbare stuurpennen altijd wel gaan kraken. Remedie = uit elkaar halen en invetten, eventueel na bijschuren of bijvijlen van de raakpunten zodat het raakvlak groter wordt, maar wel zonder dat er randjes ontstaan.
Leon
Als je het stuur en de stuurpen los hebt bekijk je de klemverbinding (en het stuur net naast) uiteraard goed op mogelijke scheurvorming.



En als dat niet helpt doe je hetzelfde met de zadelpen, want die kan het ook zijn. Het is nou eenmaal moeilijk om aan je stuur te trekken zonder het zadel te ontlasten.
Het geluid dat je beschrijft doet mij denken aan dat van een remkabel waar één of meerdere draden in geknapt is. Als je dan het stuur beweegt klinkt het als een knisperend geluid. Check dus ook eens of het geluid niet ontstaat door één van de kabels.
Even ter extra info:
't is een santos met verstelbare stuurpen (zoom) en recht mountainbike stuur (Ritchy oid).
Afbeelding

de remkabels zullen 't niet zijn, daar zit vloeistof in :)

de fiets heeft al menig regenbui doorstaan en inmiddels ruim 4000km op getrapt.
Ik ken geen verstelbare stuurpen die niet gaat kraken. En licht zijn ze evenmin, dus waarom niet een vaste, nu je eenmaal de goede stand hebt. Overigens had ik laatst ook zoiets op mijn stadsbarrel. Ik maar klooien om dat stuur beter vast te zetten. Totdat ik ontdekte dat het het lager van de voornaaf was dat kraakte....
Wim
TravelDuck schreef:
de remkabels zullen 't niet zijn, daar zit vloeistof in :)
Foute aanname! Als je aan je stuur draait bewegen de stugge leidingen, en als ze ergens langs schuren of niet klem zitten in de geleideoogjes kunnen ze ook lawaai maken

meer herrie: http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Leon schreef:Inssufficient data error.... je moet wel wat meer informatie geven over wat voor stuur met stuurpen het is, hoe oud, of je hem in de regen hebt gezet etc. etc. Heb je er een foto van?
Standaard antwoord is dat verstelbare stuurpennen altijd wel gaan kraken. Remedie = uit elkaar halen en invetten, eventueel na bijschuren of bijvijlen van de raakpunten zodat het raakvlak groter wordt, maar wel zonder dat er randjes ontstaan.
Leon
Aanvulling: ik heb ook een vertselbare zoom-stuurpen, al hoeft het niet dezelfde te zijn (op de foto niet te zien). Ook de mijne begon na een typische enkele duizenden km te kraken. Bij sommige onderdelen wordt het kraken na verloop van tijd minder door oxidevorming, wat bij aluminium nog zelden iets met doorroesten te maken heeft.
Leon
Ga van de week 't stuur maar weer 's losschroeven om te kijken of ik iets kan ontdekken. Schoonmaken en invetten en dan zien we wel weer.

bedankt alvast voor de reacties.
Hoi,
Ik heb ook een Santos met verstelbaar stuur dat kraakt. Er zijn twee bewegende delen, het deel het verst van het wiel is inmiddels door de fietsenmaker goed ingesmeerd met vet, dat moet nu waarschijnlijk ook voor het andere deel. Mijn Santos heeft trouwens ook spatborden die op de straatstenen enorme herrie maken omdat ze nog erger trillen dan een gemiddelde studentenfiets. Jammer, want verder bevalt mijn groene Santos prima!!
Groet, Petra.
Gister middag even een test uitgevoerd.
naast de fiets gaan staan en toen ik op het stuur duwde, recht naar beneden aan beide kanten tegelijk hoorde ik 't kraak/tik geluid.
't zit dus wel degelijk in het stuur en niet in de zadelpen.
Mogelijke oorzaken waar te zoeken:
- balhoofd lager
-stuur zelf, bij bevestiging met stuurstang nakijken
- stuurstang (bevestiging in voorvork)
- stuurstang verstelling voor hoek.
Ook ik heb 2 keer een irritante kraak gehad bij belasting van mijn stuur.

Bij mij bleek het kraken/piepen veroorzaakt door de schroeven in de bevestiging van mijn remgrepen. Ik heb grepen van magura HS33, het 2011 model.
Schroeven eruit, schoonmaken, pasta erop en terug.
Na een jaar kwam het krakende geluid terug, het bleek de andere remgreep, zelfde behandeling, weg kraak.

Misschien heeft iemand hier iets aan...
TravelDuck schreef:Gister middag even een test uitgevoerd.
naast de fiets gaan staan en toen ik op het stuur duwde, recht naar beneden aan beide kanten tegelijk hoorde ik 't kraak/tik geluid.
't zit dus wel degelijk in het stuur en niet in de zadelpen.
Mogelijke oorzaken waar te zoeken:
- balhoofd lager
-stuur zelf, bij bevestiging met stuurstang nakijken
- stuurstang (bevestiging in voorvork)
- stuurstang verstelling voor hoek.
heb destijds de verbindingen van de stuurstang los gemaakt, van een likje vet voorzien en weer goed vast in elkaar gezet. Dat heeft geholpen.
Om de hoek/stand van de verstelbare stuurstang in te stellen zit er een soort van vertanding die in elkaar grijpt en geklemt wordt met een inbus bout. Deze vertanding goed op elkaar laten ingrijpen door wat heen en weer te bewegen tijdens vastdraaien hielp ook al flink. De tik is inmiddels al een hele tijd weg.
Ik was al bezig met een antwoord, voordat ik zag dat er een topic van 3 jaar oud uit de motteballen was gehaald.
TravelDuck schreef:Om de hoek/stand van de verstelbare stuurstang in te stellen zit er een soort van vertanding die in elkaar grijpt en geklemt wordt met een inbus bout. Deze vertanding goed op elkaar laten ingrijpen door wat heen en weer te bewegen tijdens vastdraaien hielp ook al flink.
Ja, da's het juiste antwoord op de vraag.
Ik heb ook een Santos en ik had ook gekraak uit de 'stuurpen'. Beetje wiebelen aan het stuur, dan de inbus-moer van dat plaatje aandraaien en het gekraak is weg.
Kopervet. Vlakken van aluminium en staal die in aanraking komen met elkaar moet je met dit vet niet insmeren.
multiwgb schreef:Kopervet. Vlakken van aluminium en staal die in aanraking komen met elkaar moet je met dit vet niet insmeren.
Met welk vet dan wel ?
Elk ander vet ;-). Kopervet geeft galvanische corrosie, elk ander vet niet. Montagepasta, kogellagervet, etc zijn allemaal prima, zolang het maar watervast is.
Hier nu ook op irriterende wijze last van een krakend stuur (met verstelbare stuurpen). Even flink aan de gang met de tips hiero. En misschien ook gewoon de stuurpen vervangen door een vaste (ik denk dat mijn stuur nu wel perfect staat voor mij).
Fedor schreef:
di 15 sep, 2020 20:44
Hier nu ook op irriterende wijze last van een krakend stuur (met verstelbare stuurpen). Even flink aan de gang met de tips hiero. En misschien ook gewoon de stuurpen vervangen door een vaste (ik denk dat mijn stuur nu wel perfect staat voor mij).
Verstelbare deel van de stuurpen met montagepasta opnieuw monteren werkte niet. Uiteindelijk bleek het het bovenste boutje te zijn van de stuurpen waarmee deze op de vork was gemonteerd.