Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke stadsfiets is nou beter? - Forum Wereldfietser

Welke stadsfiets is nou beter?

Mijn zus zit te dubben welke fiets ze moet kopen. Nu zijn het geen echte vakantiefietsen. Maar er zit hier zoveel kennis dat ik toch jullie mening wil weten.

Ze zit te dubben tussen:

Batavus Mambo Supreme 2011

en

Gazelle Orange Excellent 2011

Mijn vragen over deze fietsen.

Is dat aangepaste spaakpatroon wel sterk genoeg?

Zit er nou werkelijk verschil tussen de Nexus en de Nexus Premium? Het enige wat ik kan lezen is dat de Premium iets stiller zou moeten zijn. En dat er onderdelen lichter gemaakt zijn. Maar geeft dit dan ook minder duurzaamheid?

Verder lijken ze volledig uitwisselbaar? maar dat kan ik mis hebben?
Hebben ze eigenlijk wel versnellingen nodig? Afgezien van die openingsvraag, zou geen van beide bij mij de deur in komen: duur, te zwaar, matige afmontage en ook nog eens vering. Kijk eens bij het Duitse merk Fahrradmanufaktur (te koop bij de Vakantiefietser in Amsterdam en Bike4travel in Rotterdam), en als je zus wat kleiner is ook bij de 26 inch modellen zoals deze: http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=2003. Het eveneens Duitse Stevens heeft ook veel betere stadsfietsen dan de Nederlandse aanbieders, en is wat makkelijker te krijgen.
Wim
Ik zou ook nooit voor zo'n fiets gaan. Maar mijn zus wil alleen een stadsfiets met naafversnelling. Dus ik kan dat er niet uit krijgen. Heb het wel geprobeerd. Maar geen succes.

Dus meegenomen dat dat niet gaat lukken. Welke van de 2 zou de voorkeur hebben??
Ik ben het met Wim eens, persoonlijk zou ik ook voor de VSF i.p.v. deze twee Nederlandse fietsen gaan. Zelf had ik ook ooit een trendy Batavus en daar heb ik toen veel spijt van gehad. Hij was zwaar, oncomfortabel, had slechte remmen (rollerbrakes, in Nederland geen echt probleem maar in heuvel gebieden en bergen wel) en ik zie dat die Nederlandse merken tegenwoordig ook vaak vreemde spaakpatronen hebben. Die VSF is nauwelijks duurder en ziet er naar mijn mening een stuk serieuzer uit... (Hydraulische remmen i.p.v. rollerbrakes, normale wielen, zo te zien iets dikkere banden voor meer vering? en geen geveerde voorvork (extra gewicht en snel kapot?)
Maar waarom niet die T400 of een Stevens? Die hebben toch ook een 8speed Shimano naaf? De Premium is inderdaad wel beter, en dat pleit voor de Gazelle. Laat je zus ook nog eens naar de gewichten kijken: 17,2 voor de compleet afgemonteerde T400, tegen ruim 20 voor de Gazelle en ruim 22 (!!!!!!) voor de Batavus. De vermoedelijk wat kwetsbaarder Stevens is zelfs nog geen 14 kg. Rare spaakpatronen dienen geen praktisch nut, en geven problemen als er een spaak breekt. Bij de Gazelle heb ik vraagtekens bij de carbon verende vork. Ik vind carbon toch een wat gevaarlijk materiaal voor een stadsfiets die onvermijdelijk af en toe een opdonder krijgt zonder dat je het merkt. Zowel de Gazelle als de Batavus hebben tamelijk brakke rollerbrakes, terwijl de T400 Magura hydraulische velgremmen heeft die niet alleen veel en veel beter remmen, maar ook vele malen langer meegaan.
Stevens vind je hier: http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... lang=en_US Chainglider kettingkast erop en klaar ben je.
Zelf zou ik vanwege de degelijkheid en de sublieme remmen de T400 kopen, al weet ik niet of die ergens wordt aangeboden met een fietsplan van de zaak.
Wim
Wendy1 schreef:Ik zou ook nooit voor zo'n fiets gaan. Maar mijn zus wil alleen een stadsfiets met naafversnelling. Dus ik kan dat er niet uit krijgen. Heb het wel geprobeerd. Maar geen succes.

Dus meegenomen dat dat niet gaat lukken. Welke van de 2 zou de voorkeur hebben??
Ik denk dat er nauwelijks verschil zit tussen de fietsen en dat het hoofdzakelijk een kwestie van smaak is. De Gazelle werd een paar jaar geleden nog uitgerust met zeer zwaar lopende banden. Als dat nog zo is dan heeft de Batavus de voorkeur. Al zou je kunnen vragen om op de Gazelle ook Marathons te laten monteren.
Ik denk niet dat mijn zus die duitse fietsen mooi vind. Ook al zijn ze beter. Maar ik ga dit topic even mailen naar haar. Kan ze haar eigen oordeel trekken

Verder lees ik dus dat het aangepaste spaakpatroon geen voordeel is?
En is er verschil merkbaar tussen de 2 verschillende nexus naven?

Ik had trouwens niet gezien dat die gazelle een carbon voorvork had. Dat is idd niet zo heel handig met een stadsfiets

bedankt alvast...
Welke stadsfiets is nou beter?
Een goedkope omafiets.

Gerd
Wendy1 schreef:Ik denk niet dat mijn zus die duitse fietsen mooi vind. Ook al zijn ze beter. Maar ik ga dit topic even mailen naar haar. Kan ze haar eigen oordeel trekken

Verder lees ik dus dat het aangepaste spaakpatroon geen voordeel is?
En is er verschil merkbaar tussen de 2 verschillende nexus naven?

Ik had trouwens niet gezien dat die gazelle een carbon voorvork had. Dat is idd niet zo heel handig met een stadsfiets

bedankt alvast...
Hetzelfde als wat we hier beweren, maar een stuk officieler:
http://issuu.com/fietsersbond/docs/testkees_special

Nieuwe Marathons lijken mij geen verbetering

De Nexus 7v redband heeft meer/betere lagers en zou lichter moeten lopen

Design spaakpatronen hebben alleen voordelen voor de verkoper

geen zin om al fietsen te bekijken, maar pas op voor geintegreerde verlichting. waar ze tegenwoordig zo dol op zijn. Tenzij je graag 42.95 betaalt voor een brak achterlicht natuurlijk!
Beide voorbeelden zou ik helemaal geen stadsfiets willen noemen. Dit is wat ik bij een stadsfiets denk: http://www.workcycles.nl/home-producten ... adsfietsen

Stevige velgen, klassiek gespaakt voor comfort en veerkracht zodat stoepranden op volle snelheid kunnen worden genomen zonder dat het wiel dubbel klapt. En absoluut geen vering want dat slurpt energie met al dat stoppen en optrekken.De bagagedrager zo recht mogelijk boven de achteras, anders stijgert de fiets zo met volle fietstassen. Klassiek stuur met een bocht naar voren zodat je zonder ongelukken nauwe bochtjes door kunt.

Zelf maak ik de weg onveilig op een oude Burco, en bij de 'roltest' vanaf een viaduct wint die het van alle trendy fietsen...
Dat zijn toch Azor fietsen? Heel degelijk inderdaad.
Wim
Ook frame van Azor, en nog simpeler:
http://www.sevw.nl/Sevw/Fiets3.html
Wendy1 schreef:Mijn zus zit te dubben welke fiets ze moet kopen. Nu zijn het geen echte vakantiefietsen. Maar er zit hier zoveel kennis dat ik toch jullie mening wil weten.

Ze zit te dubben tussen:

Batavus Mambo Supreme 2011

en

Gazelle Orange Excellent 2011

Mijn vragen over deze fietsen.

Is dat aangepaste spaakpatroon wel sterk genoeg?

Zit er nou werkelijk verschil tussen de Nexus en de Nexus Premium? Het enige wat ik kan lezen is dat de Premium iets stiller zou moeten zijn. En dat er onderdelen lichter gemaakt zijn. Maar geeft dit dan ook minder duurzaamheid?

Verder lijken ze volledig uitwisselbaar? maar dat kan ik mis hebben?
Even terugkomend op je vraag.....
Ik zou je de Gazelle Orange afraden. Ik ken een aantal mensen met deze fiets en allen hebben er problemen mee gehad. Afgebroken kettingkast, speling in balhoofd, roestvorming. Hij rijdt ook erg zwaar vanwege het gewicht.
Over de Batavus kan ik niet oordelen.
Kijk ook eens naar een Giant fiets. Deze zijn al een kilootje lichter en je krijgt meer waar voor je geld. tegenwoordig zie je bij fietsenmakers ook steeds vaker betere huismerken zoals bijv. Altra. Niks mis mee voor iemand die die een fiets zoekt voor woon-werk-boodschappen of korte tochten.
Oei die Segijn en van Wees fietsen zijn ook leuk. Ik vond dat Supersport model van ze wel leuk als stadsfiets, mits met een naafdynamo natuurlijk (maar dat zal vast wel kunnen als ze de wielen zelf spaken).
Wim
M'n pa heb ik mee laten fietsen op een Altra richting Hamburg een paar jaar geleden. Voor- en achtertassen. Wel met voorvering. Altra is overigens Sparta.
gartnl schreef: Zelf maak ik de weg onveilig op een oude Burco, en bij de 'roltest' vanaf een viaduct wint die het van alle trendy fietsen...
moeten ze boven eerst zeker wel even op je wachten ;)
m-gineering schreef:
gartnl schreef: Zelf maak ik de weg onveilig op een oude Burco, en bij de 'roltest' vanaf een viaduct wint die het van alle trendy fietsen...
moeten ze boven eerst zeker wel even op je wachten ;)
Ik heb een geheim wapen op die fiets: achter 17 ipv 19 dus ik ben ook als eerste boven :D
Robertjan schreef: Altra is overigens Sparta.
Dat is niet helemaal waar... enkelen komen bij Sparta vandaan.

Qau onderdelen naderhand is een Batavus goedkoper, ook iets betere ervaring met slijtagedelen bij Batavus. De Gazelle is overigens wel meestal mooier ontworpen.
rvdh schreef:
Robertjan schreef: Altra is overigens Sparta.
Dat is niet helemaal waar... enkelen komen bij Sparta vandaan.
Ik dacht dat de Altra door Batavus gemaakt wordt.
Allen bedankt voor de antwoorden...
Ze is er nog is goed over aan het nadenken.
De duitse fietsen vond ze niet mooi. Dus die vielen af.
Volgens mij de Gazelle ook. Maar ze ging nog is verder kijken
naar andere modellen.