Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhandel prijs fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Onderhandel prijs fiets

Ik liep net langs een fm, waar op de ruit een poster hangt met de tekst:

Te koop nog een paar MTB's van o.a Koga e.d van 2010, nu te koop met 20% korting.

Het kan dus wel.

mario
peter de rijk schreef:Niemand koopt een nieuwe auto of keuken zonder te onderhandelen over de prijs,
hoeveel fietsenmakers ken jij met een showroom waar een gladjanus zit te wachten met een te snel pak en glimmende schoenen ? ;)
waarom zou dat bij een fiets dan ineens ongepast of raar zijn of de fietsenmaker in zijn business schaden?
Gelden voor fietsenmakers andere economische wetten?
succes vanavond als je bij Appie je boodschappen haalt ;)
Ik ben wel eens langs een FM gelopen waar een nieuwe Idworx EasyTirohler (van het nieuwe modeljaar) in de etalage stond aangeprezen met bijna 30% korting (van 5.800 voor 4.200 euro) :shock: Maar tegen zo'n aanbieding moet je nét aanlopen. Als de winkelier de korting niet zelf zo aanbiedt, betaal ik graag de normale winkelprijs. De FM moet ook zijn brood verdienen.
Als je weet wat je wilt en de verkoper daar dus tijd op bespaard. De fietsen na opdracht bij Santos in elkaar worden gezet en verzonden naar de dealer (heeft dus geen voorraad kosten) zit er heus wel ruimte voor onderhandelen. Ik heb vorig jaar zo mijn koga signature van €3.300 voor €2.800 gekocht. Succes met onderhandelen!
Ik geloof niet dat ik veel rijke fietsenmakers ken. Natuurlijk kan het goedkoper, maar dan wordt het dozen schuiven. Zo heb ik ooit in de VS een fiets gekocht. Zelf had ik liever dat de fietsenmakers hun vakbekwaamheid en service verbeterden. Te vaak horen we hier afschuwelijke verhalen van mensen die ongeschikte fietsen in ook nog eens een verkeerde maat krijgen aangesmeerd. Dat lijkt me heel wat zorgwekkender.
Wim
Een gekleurd bericht van een dealer (die geen auto heeft :wink: ): Ik vind het erg fijn om geen korting te geven. Dat geeft de rust (en de tijd, en dus geld) om een fiets aan te passen, goed af te leveren en bij een eerste beurt (of later) die problemen op te lossen die opgelost moeten worden. (En nee, niet alles valt onder garantie.)

De monteur kan de tijd nemen om nog eens opnieuw uit leggen hoe een excenter werkt of hoe je olie moet spoelen. Een klant kan meekijken bij een eerste beurt, wat eigenlijk neerkomt op een privecursusje.

Ben je ver weg (China of zo), dan stuurt een goede winkel gewoon spullen op en kijkt later of het nou garantie is of niet en neemt de verzendkosten voor zijn rekening. En zo kan ik nog wel even doorgaan met voorbeelden die je als service kan verlenen omdat je een gezond bedrijf hebt.

Een fiets-collega van mij solliciteerde bij een zeer grote winkel waar ze soms wel korting geven. Toen hoorde hij dat hij een x-aantal fietsen per dag moest verkopen. Daar gaat je objectieve advies en zijn integriteit. Hij is maar hier blijven werken:-)

Denk je dat een fiets goedkoper is van een directe bouwer, dan klopt dat deels, want er zit niemand tussen.
Bij alle andere merken zit er een schakel tussen (de FM dus) die geld 'kost'. Maar die wel weer een fiets levert die in grotere aantallen geproduceerd worden, waardoor je dus van de schaalvoordelen kunt profiteren en de prijs uiteindelijk laag blijft.

Een kijkje in de economische keuken (maar alleen doorlezen als je het begrijpt en iets van snapt van btw-afdracht, VPB, IB, loonheffingen, precariobelasting, OZB, etcetera :twisted: ):
Als je 10 procent korting geeft (inclusief btw), dan kukelt je netto-winst (exclusief btw, dus daar gaat al van de verkoopprijs 16 procent vanaf -t.o.v. 119%- die naar de belastingdienst gaat) 30 to 60 procent naar beneden. En van wat overblijft moet je dan nog salarissen, gas, elektra, erfpacht, huur/hypotheek, telefoon, afschrijving, voorraad, rente, verzekeringen, boekhouder, koffie, thee en negerzoenen, vervanging gereedschap, winkelinrichting, bankkosten, link op de site van de wereldfietser, stand op de Fiets- en Wandelbeurs, foldertje, computers, verdere inventaris, mijn vakantie, reinigingsheffing enzovoort van betalen.
En dan mogen klanten 's middags en op donderdagavond ook nog eens bij ons mee-eten :lol:
Kijk, daar doen we het (de normale prijs betalen) voor! Ik voel me bijna bezwaard dat mijn FM me een fietscomputer cadeau gaf :o
Eric Schuijt schreef: Een kijkje in de economische keuken (maar alleen doorlezen als je het begrijpt en iets van snapt van btw-afdracht, VPB, IB, loonheffingen, precariobelasting, OZB, etcetera :twisted: ):
Als je 10 procent korting geeft (inclusief btw), dan kukelt je netto-winst (exclusief btw, dus daar gaat al van de verkoopprijs 16 procent vanaf -t.o.v. 119%- die naar de belastingdienst gaat) 30 to 60 procent naar beneden. En van wat overblijft moet je dan nog salarissen, gas, elektra, erfpacht, huur/hypotheek, telefoon, afschrijving, voorraad, rente, verzekeringen, boekhouder, koffie, thee en negerzoenen, vervanging gereedschap, winkelinrichting, bankkosten, link op de site van de wereldfietser, stand op de Fiets- en Wandelbeurs, foldertje, computers, verdere inventaris, mijn vakantie, reinigingsheffing enzovoort van betalen.
Ik blij dat ik niet kan rekenen, maar als je 10% korting geeft op een fiets van zeg 1000 euro, dan gaat het bedrag aan btw dat je moet afdragen omlaag van 159,66 naar 143,70 (= 15,96 lager). Kortom die 100 euro korting kost je als winkelier maar 84,04 euro.

Ik ben toch wel heel benieuwd waar jouw 30 tot 60% vandaan komen? 8)
Michael W schreef: Ik ben toch wel heel benieuwd waar jouw 30 tot 60% vandaan komen? 8)
even een gechargeerd voorbeeld:

stel een winkelier koopt een fiets voor 750 ex btw, en zet hem voor 1000 in de etalage.
Jij wil graag 10% korting.

a) dat kan makkelijk, wat is nou €86 op 1000 euro
b) waarom gaat die volwassen vent nou huilen?
c) een snellere manier om buiten te komen bestaat niet
d) wie wil er nou niet 6.30 verdienen?

:wink:
Kortom, alles draait om de marge: is die reeel of niet? Als koper heb je daar geen idee van. Wat je kunt zien is dat niet heel exotische fietsen in Nederland duurder zijn dan in Duitsland of (al is dat vast moeilijker vergelijkbaar) de VS. De vraag is waar dat prijsverschil vandaan komt: te hoge marges voor winkels, te hoge verkoopprijzen door fabrieken plus kartelvorming door die fabrieken, inefficiente distributie? Vooralsnog denk ik allereerst aan nummer twee.
Wim
m-gineering schreef: even een gechargeerd voorbeeld:

stel een winkelier koopt een fiets voor 750 ex btw, en zet hem voor 1000 in de etalage.
Jij wil graag 10% korting.

a) dat kan makkelijk, wat is nou €86 op 1000 euro
b) waarom gaat die volwassen vent nou huilen?
c) een snellere manier om buiten te komen bestaat niet
d) wie wil er nou niet 6.30 verdienen?

:wink:
Wordt natuurlijk een heel ander verhaal als de inkoopprijs 500 euro ex BTW is :wink:
Michael W schreef: Wordt natuurlijk een heel ander verhaal als de inkoopprijs 500 euro ex BTW is :wink:
En als jouw baas je morgen 25% (netto) loonsverlaging voorstelt denk jij ook waar hebben we het over?

:D
m-gineering schreef:En als jouw baas je morgen 25% (netto) loonsverlaging voorstelt denk jij ook waar hebben we het over?

:D
Ik blij dat ik al heeeeeeeeeeel lang eigen baas ben :wink:
Als je veel korting wil, past de verkoper zijn vraagprijs er op aan. Dat leerde ik 25 jaar geleden al bij Zwaga & Partners op verkoopcommunicatie training maar ook op de fiets en niet alleen in Azie. 75% korting is geen enkel probleem, als verkoper pas je daar de vraagprijs/listprice op aan. Het is wel cultureel bepaald hoe je daar mee omgaat. Nieuwe bedrijven als MediaMarkt, Carpet Right etc passen hun prijs strategie aan op het geven van een hoge "korting". De degelijke FM (nog) niet. Uiteindelijk gaat het om prijs kwaliteit en duurzaamheid. Wat mij betreft om duurzaam ondernemen. :wink:
Eric op de Fiets schreef:Als je veel korting wil, past de verkoper zijn vraagprijs er op aan.
Dat gaat in de fietsbranche niet op; de verkoop(cq advies)prijs wordt bepaald door de fabrikant. In tegenstelling tot bij de de boekhandel is er geen vaste verkoopsprijs.
Wil je service en een relatie met het FM waar je iets koopt, betaal dan de prijs die er voor gevraagd wordt en probeer korting te krijgen op accessoires die je nodig hebt of leuk vindt.

Ik ben geen deskundige in de fietsenhandel, maar over het algemeen zit er meer marge op accessoires en kleding dan op zoiets als de fietsen zelf.

Aan het eind van de rit is het gewoon belangrijk dat zowel de FM als jij een goed gevoel over de transactie hebben, dan kun je ook nog een keer terug komen.

Veel plezier met je nieuwe fiets!

Eric
Een kennis van mij kocht voor 995 euro een 2 jaar oude Koga Randonneur, bij Hans Struijk fieten in Den Haag, met 6 maanden Bovag garantie. Toen hij de fiets een week later aan mij liet zien bleek dat het grootste voor blad niet goed meer was, en dat de achter velg al redelijk was ingesleten. Samen gingen wij terug en zonder problemen hebben zij er een nieuw Koga wiel in gezet en een nieuw voor blad ter waarde van 90 euro. Dit is nou service.

Je kan ook een fiets kopen op markplaats, maar als later blijkt dat iets niet goed is dan heb je nergens meer recht op.

Ik verkocht jaren geleden eens een Koga Randonneur, 3 maanden later belde de man mij op en vertelde mij dat hij fietsende in belgie krak hoorde en bleek dat zijn bracket pot was gebroken, omdat hij niet de eerste eigenaar was wilde koga niks vergoeden.

mario
Voor diegenen die nog een nieuwe fiets gaan kopen.

Bij Hans Struijk fietsen in de Globe in Den Haag, krijg je nu t/m 26 maart 2011 bij aanschaf van een nieuwe fiets, een set ortlieb tassen en fiets computer er gratis bij. t.w.v. max:169 euro.

Mario
Zelf onderhandel ik niet over een prijs, kwestie van kultuur denk ik, aan de andere kant kun je gewoon vragen, Als je bijvoorbeeld, om even in de fietsenwereld te blijven, een 800 euro wilt uitgeven voor een fiets, en je ziet er een van 825 euro,
kun je gewoon vragen,

De eigenaar heeft dan gewoon de vrijheid om al dan niet te verkopen. Daar hoef je niet moeilijk over te doen. Gewoon vragen en antwoord accepteren. De winsmarges en de hele ekonomische kringloop gaan de klant uiteindelijk niets aan. Net zoals het salaris van de klant de verkoper niets aangaat.
Vragen om korting is dus niet meer dan dat, een vraag, waarop de verkoper antwoordt.
Mijn zoon heeft gisteren een VSF gekocht, hij moet nog opgehaald. Hij had er op de fietsbeurs al bij staan kijken (bij een ander bedrijf). Daar was de prijs 2399 euro. Op mijn vraag of hij een er niet een leuke beursaanbieding van kon maken? Nee, dat nou weer niet.
Mijn zoon heeft nu dezelfde VSF gekocht als extra is daar opgekomen een slot met extra kabel, brooks zadel, eenvoudige km teller, draaibare trappers (klick en gewoon), stuurtas van Ortlieb, extra bidonhouder. Hij heeft betaald (of gaat betalen): 2309 euro! We hoefden niet af te dingen zijn heel goed geholpen, de winkel bestaat al 83 jaar en de eigenaar hoopt de 100 vol te maken!
Omdat 'mijn' dealer naar Rotterdam gaat, ik rijd Avaghon, boodt hij aan om mijn fiets in onderhoud te nemen! Dus afdingen weet ik niet, maar korting geven of wat extra doen kan dus zeker wel.