Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhandel prijs fiets - Forum Wereldfietser

Onderhandel prijs fiets

Beste allemaal,

Ik en mij vrouw zijn van plan om twee Santos fietsen aan te schaffen met een totale waarde van 6000 euro. Nu vroegen wij ons af of het mogelijk is om te onderhandelen over de prijs en of andere fietsers hier al ervaring mee hebben?

Het gaat om twee Travel Masters + rohlofnaaf.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

groeten,
sap schreef:Beste allemaal,

Ik en mij vrouw zijn van plan om twee Santos fietsen aan te schaffen met een totale waarde van 6000 euro. Nu vroegen wij ons af of het mogelijk is om te onderhandelen over de prijs en of andere fietsers hier al ervaring mee hebben?

Het gaat om twee Travel Masters + rohlofnaaf.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

groeten,
Deze fietsen liggen ver buiten mijn financiele 'league', maar het lijkt me dat je deze vraag toch gewoon aan de verkoper kunt stellen?
Zelf doe ik dat nooit want ik heb daar geen zin in (veel goede fietshandelaren doen ook niet mee). Ik stem met mijn geld: als ik iets te duur vind koop ik het niet maar ga ik naar een andere zaak en koop ik iets anders.
In jullie geval heb ik wat dat betreft twee suggesties. De eerste is te kijken naar de mogelijkheden om een of meer fietsen in een fiets van de baas programma te kopen. Dat geeft toch per fiets een paar honderd euro fiscaal voordeel, als het op je van toepassing is. Een deel van dat voordeel wordt overigens door de winkel betaald, want de organisatie van die fietsprojecten knijpt de winkelier ook nog eens flink uit. De tweede mogelijkheid is een ander merk te kopen dan Santos. Santos is gewoon vrij duur omdat Santos eraan moet verdienen en ook nog eens de winkel.
Wim
Onze ervaring is dat er bij de betere fietsenhandel niet veel in de prijs zit. Maar je kan het zeker vragen. Denk daarbij ook aan gratis onderhoud / forse korting op tassen, kleding etc. Daar zit vaak veel meer marge op.
Ik zou ook niet op de prijs afdingen, maar eerder vragen of er geen accessoires gratis/tegen korting worden aangeboden (of onderhoud, ...)
sap schreef:Ik en mij vrouw zijn van plan om twee Santos fietsen aan te schaffen met een totale waarde van 6000 euro. Nu vroegen wij ons af of het mogelijk is om te onderhandelen over de prijs en of andere fietsers hier al ervaring mee hebben?
Gewoon proberen; ik heb ook wel eens een fiets van 3300 voor 3000 meegekregen (toen nog guldens). Ook wel eens voor een vriend bij een nieuwe fiets een volledige tassenset erbij gekregen.

Zo wie zo kan fietsen aanschaffen in het najaar (veel) goedkoper uitpakken omdat ze dan bijna overjarig zijn. Zeker als de catalogus voor het nieuwe jaar er aankomt.
Bij een fiets van 3000 euro zou ik zonder korting de deur weer uitlopen. Voor 2 stuks zou ik een fikse korting bedingen. Staat vooraf al vast dat je deze fietsen wilt? Dat bespaart de verkoper ook tijd aan advies e.d. zo heb ik al eens 20 % korting bedongen.
Bedankt voor de reacties.

Ik ben zeker niet van plan of heb de intentie om zwaar te onderhandelen voor de meest mininimale prijs.

Ik vind het niet erg om wat extra te betalen voor service en goed advies, maar ik zou het jammer vinden als ik honderden euro's teveel betaal. De fietsen koop ik toch wel.

Ik ga de 'fietsen man' gewoon vragen of er iets geregeld kan worden. En misschien ook even bij een andere zaak.

Sap
sap schreef:De fietsen koop ik toch wel.
Onderhandelen over de prijs zit niet in onze cultuur. Maar of de verkoper 40% winst maakt of 30% maakt hem echt niet zoveel uit zolang hij maar verkoopt en winst maakt. 8)
Michael W schreef:
sap schreef:De fietsen koop ik toch wel.
Onderhandelen over de prijs zit niet in onze cultuur. Maar of de verkoper 40% winst maakt of 30% maakt hem echt niet zoveel uit zolang hij maar verkoopt en winst maakt. 8)
any fool can sell a pound for 50P

De korting gaat over de verkoopprijs, maar omdat de inkoopprijs constant blijft is de schade voor de verkoper flink groter.
Als je korting wil helpt het om een zaak te zoeken met een cashflow probleem, waar jouw fiets al maanden stoffig staat te worden, waar de fiets met minimale zorg wordt afgeleverd en waar ze vooral goed zijn in je na de koop met een kluitje het riet in te sturen.
m-gineering schreef:Als je korting wil helpt het om een zaak te zoeken met een cashflow probleem, waar jouw fiets al maanden stoffig staat te worden, waar de fiets met minimale zorg wordt afgeleverd en waar ze vooral goed zijn in je na de koop met een kluitje het riet in te sturen.
Als ik verkoper/maker zou zijn zou ik ook zo'n soort antwoord geven of zeggen dat de winstmarge op een fiets maar 6% is. 8)
Michael W schreef:
m-gineering schreef:Als je korting wil helpt het om een zaak te zoeken met een cashflow probleem, waar jouw fiets al maanden stoffig staat te worden, waar de fiets met minimale zorg wordt afgeleverd en waar ze vooral goed zijn in je na de koop met een kluitje het riet in te sturen.
Als ik verkoper/maker zou zijn zou ik ook zo'n soort antwoord geven
tja, het is het soort inzicht wat je krijgt als je aan het eind van de maand alle bonnetjes optelt ;)
Michael W schreef:Als ik verkoper/maker zou zijn zou ik ook zo'n soort antwoord geven of zeggen dat de winstmarge op een fiets maar 6% is. 8)
Kun je misschien aangeven wat de WINSTmarge dan wel is? (winst is na aftrek van alle kosten)
rvdh schreef:
Michael W schreef:Als ik verkoper/maker zou zijn zou ik ook zo'n soort antwoord geven of zeggen dat de winstmarge op een fiets maar 6% is. 8)
Kun je misschien aangeven wat de WINSTmarge dan wel is? (winst is na aftrek van alle kosten)
Gewoon de winstmarge op de verkoop van één fiets, dus verkoopprijs min inkoopsprijs. Dat hij daar z'n kosten ook van moet betalen weet ieder beetje ondernemer. Die netto winstmarge weet ik niet, zal ook afhangen van hoeveel hij inkoopt of via welke inkooporganisatie hij dat doet en natuurlijk hoe hoog z'n bedrijfskosten zijn.
Bij aanschaf van een fiets van bijna €1300 (Een Giant) in Almere, kreeg ik bij één FM de pedalen gratis, bij de ander 10% korting en een fietscomputer gratis en bij de derde hadden ze de fiets staan (kon 'm dus meteen meenemen). Hier kreeg ik 10% korting en de Shimano SPD pedalen gratis. Fietscomputer moest ik wel gewoon betalen. Uiteindelijk maar bij de laatste gekocht :)

Korting werd overigens niet aangeboden, moest er steeds om vragen.

Op een gegeven moment werd 'gratis montage van de pedalen' aangeboden. Guttegut, niet ééns een minuut werk :shock:

Voor service en onderhoud ga ik meestal niet naar de FM, maar haal ik onderdelen en vervang deze gewoon zelf.
Michael W schreef:
rvdh schreef:
Michael W schreef:Als ik verkoper/maker zou zijn zou ik ook zo'n soort antwoord geven of zeggen dat de winstmarge op een fiets maar 6% is. 8)
Kun je misschien aangeven wat de WINSTmarge dan wel is? (winst is na aftrek van alle kosten)
Gewoon de winstmarge op de verkoop van één fiets, dus verkoopprijs min inkoopsprijs. Dat hij daar z'n kosten ook van moet betalen weet ieder beetje ondernemer. Die netto winstmarge weet ik niet, zal ook afhangen van hoeveel hij inkoopt of via welke inkooporganisatie hij dat doet en natuurlijk hoe hoog z'n bedrijfskosten zijn.
Precies, geen idee wat de marge nu echt is.
Altijd korting / speciale prijs vragen! Wanneer de verkoper geen korting geeft vraag dan naar gratis "accesoires" zoals tas, pedalen, verende zadelpen, etc... (zolang het maar substantieel is).
Ik doe dit altijd, ook bij Mediamarkt e.d. en je zult verbaasd zijn over wat er met de prijs / accesoires kan worden gedaan.
Knerbert schreef:Altijd korting / speciale prijs vragen! Wanneer de verkoper geen korting geeft vraag dan naar gratis "accesoires" zoals tas, pedalen, verende zadelpen, etc... (zolang het maar substantieel is).
Ik doe dit altijd, ook bij Mediamarkt e.d. en je zult verbaasd zijn over wat er met de prijs / accesoires kan worden gedaan.
En wat zeg je dan wanneer de verkoper na een 2 uur durend gesprek, proefritjes enz zegt dat korting niet mogelijk is zodat hij u de service in de toekomst kan blijven bieden die u nu al ontvangen heeft (gratis) in de vorm van een goed advies? Loop je dan weg?

Bij de media markt krijg ik meestal geen (goed) langdurig advies.
Ik koop ook nooit met korting. Ik waardeer de service die de FM geeft, en daar wil ik graag voor betalen. Bij de aankoop van mijn Easy Rohler heb ik wel een fietscomputer gekregen, dat was erg attent van de FM :D
Niemand koopt een nieuwe auto of keuken zonder te onderhandelen over de prijs, waarom zou dat bij een fiets dan ineens ongepast of raar zijn of de fietsenmaker in zijn business schaden?
Gelden voor fietsenmakers andere economische wetten?