Additionally, paste this code immediately after the opening tag: jan janssens globe of Cannondale traveller classic? - Forum Wereldfietser

jan janssens globe of Cannondale traveller classic?

Hoi fietsliefhebbers,
Lees al enige tijd op dit forum en heb me juist aangemeld.
Pas nieuw hier, en kom al meteen met een vraagje. Ik overweeg de aanschaf van een fiets en twijfel tussen een jan janssens globe en een cannondale traveller classic. Aangezien hier heel wat kenners zitten was ik eens benieuwd naar meningen.
Kunnen jullie eens aangeven welke jullie zouden kiezen? (Ik reed vroeger met een kettler paramount street ('91)en nu heb ik een koga light runner uit 2005.)
Of zie ik nog andere fietsen over het hoofd in deze klasse?
Ben benieuwd naar jullie bedenkingen!
Ik rij voor het moment met een VSF T-randonneur van 2010.
Hier zijn wel enkel minpunten op:
-het verzet is te klein (11-28 tandjes achter en 30 is het kleinste vooraan)
-de versnellingkabels lopen naar binnen waardoor het niet ideaal is een stuurtas te monteren.
-de mini V-brakes zijn moeilijk af te stellen (amper 1mm speling) en niet zo veel remkracht

Nu zag ik dat bij het nieuwe model enkele minpunten zijn weggewerkt (o.a. 11-32 achter) Nu kost hij 1299. Ik zag vandaag zo'n Jan Jansen en vond hem aan de dure kant: 1570 zag ik zonder verlichting, maar met voordrager.

VSF biedt dus een goede prijs/kwaliteit.

Wouter

www.berideback.be
Die Janssens zou ik niet zo gauw doen. Hier in Sneek staat de VSF T400, goedkoper (tenminste zonder Rohloff), en waarschijnlijk completer. Verder kun je voor hetzelfde geld ook een Santos kopen. Die heeft dan wel maar Deore, maar dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn. Ik heb er een proefrit op gemaakt, oer- en oerdegelijk. Als mijn Koga vervangen moet worden, gaat mijn keuze tussen de VSF T400 of de kale Santos.
Die Cannondale is erg sexy. :wink:
Ik rijd al jaren met zeer veel plezier en naar volle tevredenheid op een Cannondale.
Volgens mij de voorloper van dit model, dus ik zou het wel weten.
Een zeer sterke reisfiets.
De Jan Jansens is fake*) , de Cannondale heeft ook zijn beperkingen maar is tenminste van goede wil


*) 28mm bandjes is niet van deze tijd, als er inderdaad een 105 = 130mm smalle achternaaf inzit ben je ook niet blij....
Aan allen al heel erg bedankt voor de reacties!! Hier ben ik wat mee! 8)
Die VSF T400 is idd wel value for money, kende dat eigenlijk niet. Santos moet ik ook zeker eens bekijken. Die Cannondale is ook met 105, is dat dan een nadeel? De Cannondale lijkt me voor mij alvast nog steeds een kanshebber.
@ Wouter, eens je site bekeken...Respect! :)
Allereerst heb ik toch de vraag wat je ermee wilt doen. Dat lijkt me de eerste vraag, en als je vervolgens bedacht hebt wat voor type fiets je dus nodig hebt, dan komt daarna pas de vraag welk merk en welk model. Zie ook hier: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Wim
In de zelfde stijl is (of was?) er ook de Stevens gran turismo
http://www.stevensbikes.de/2010/index.p ... _NL&cou=NL
Maar 10,9 kg licht!
Wat wil ik er mee doen? Gewoon een fiets om lange tochten (of een reis) te maken, zonder tent wel met bagage. Liefst een snelle fiets dus.(lees: iets wat makkelijk loopt) Vandaar dat ik dacht aan iets met een racestuur. Zou naast m'n koga lightrunner gebruikt worden. Mezelf eens verwennen met een mooie fiets dus. :wink:
Ik heb veel motorreizen gedaan, nu heb ik de motor weggedaan en denk ik erover om reizen eens met de fiets te doen. Ben dus een beginner...
Bedankt nog voor de reacties!
Dat is duidelijk. Het leuke is dat je bestaande fiets daar niet eens zo gek voor is. Hij is best redelijk licht en snel, en niet zo´n zware tractor voor een tocht met 40 kg. Je zou dus best kunnen beginnen met wat je hebt, eventueel een beetje aangepast. Als simpele aanpassing denk ik dan vooral aan snellere banden (dat maakt heel veel uit) zoals de Panaracer Pasela, liefst in een brede maat, een iets lagere stand van het stuur, klikpedalen en een leren zadel.
Je hebt gelijk dat het ook nog mooier kan, en dat een racestuur al snel in beeld komt. Het eerste waar je dan aan denkt is een zogeheten brevet of audaxfiets, dwz een soort van comfortable racefiets met 57 mm hoge remmen en max 32 mm bandjes, een een frame dat stevig genoeg is om 10 kg bagage mee te nemen, en versnellingen die een laag genoeg verzet bieden. Een stap comfortabeler en duurder is zoiets maar dan met kleinere maar bredere 650B banden, in de traditie van de Franse randonneur fietsen. Ideaal hierbij zijn ultracompacte double cranks met bijvoorbeeld 42 en 26 t voor, en achter max 28t. Zonder veel bagage kom je daarmee zowat alles op. Zie hier voor wat inspiratie: http://janheine.wordpress.com/
Wim
swift schreef:Die Cannondale is ook met 105, is dat dan een nadeel?
Maar wel met LX naven voor 135mm inbouwbreedte en dus een sterker achterwiel

Voor bagage is een standaard weg triple groep niet optimaal (crankstel bladen zijn te groot, eerste versnelling zou lager mogen, hoogste versnelling is veel te hoog) maar het is dan ook geen maatwerk ;)
franck schreef:Ik rijd al jaren met zeer veel plezier en naar volle tevredenheid op een Cannondale.
ik fiets sinds 1991 op mijn Cannondale. Ook met veel plezier, een snelle zeer stijve fiets.

Afbeelding
Even een upadate, ik heb vandaag een Cannondale Tesoro Traveller Classic besteld. Na wat wikken en wegen en de reacties hier tot dit besluit gekomen. Heb maar van 1 ding schrik, en het is dat Brooks zadel B17. Maar ga het toch een kans geven. Bedankt nog voor jullie reacties! 8)
Waarom zou je daar schrik voor hebben? Het duurt wel even voor het is ingezeten, maar vanaf dan wordt het enkel beter.

Veel plezier met je nieuwe fiets!
Gefeliciteerd met je aankoop. Ik heb zelf een Stevens Gran Turismo en die fiets voegt echt wat toe naast een sportieve 'rechtop' fiets met recht stuur. Veel plezier ermee!
Dank voor jullie respons! Die Stevens zag ik ook zitten, heb deze maar leren kennen door jullie hier! Een nieuwe fiets is voor mij altijd een belevenis, ik zie er al naar uit om er op te rijden! Had in de jaren '90 al die Cannondale's met racestuur gezien, en gedacht.. die zou ik wel willen! Daardoor deels is het deze geworden. Ik ben deze week eerst een stukje gaan rijden op een Traveller Classic (3jaar oud) van een kennis omdat ik nog twijfelde. Er zijn wel enkele wijzigingen aan de huidige fiets, maar hij reed zo goed dat ik overtuigd was om het te doen. Hopelijk ben ik er tevreden mee. Het is een 2010 model omdat er geen 2011 is. Blijkbaar ligt dit soort fietsen niet meer in de markt, en vond Cannondale het niet meer de moeite om ze nog te maken? Er is blijkbaar nog stock bij de importeur (NL).
Hoor graag jullie reacties of bedenkingen! :)
Dat zou toevallig zijn. De Stevens wordt in 2011 ook niet meer gemaakt. Ik geloof dat ik 1 van de laatste in Nederland heb gekocht. Erg jammer, het zijn echt superfietsen. Ik denk dat veel racefietsers een stuk liever op zo'n fiets (met comfortabele brede banden) zouden fietsen. Los van het feit dat je er dan niet meer bij hoort natuurlijk...
Johojo schreef:Dat zou toevallig zijn. De Stevens wordt in 2011 ook niet meer gemaakt. Ik geloof dat ik 1 van de laatste in Nederland heb gekocht. Erg jammer, het zijn echt superfietsen. Ik denk dat veel racefietsers een stuk liever op zo'n fiets (met comfortabele brede banden) zouden fietsen. Los van het feit dat je er dan niet meer bij hoort natuurlijk...
Nou, dat lijkt mij niet. Ik heb een racefiets en een reisfiets met racestuur (en 37 mm banden) maar dat is een wereld van verschil. De racefiets fietst makkelijk, accelereert beter, is eigenlijk in alles superieur. Totdat je wat mee wilt nemen en lekker rustig wilt reizen, dan komt die andere fiets weer helemaal tot zijn recht.
Verder denk ik niet dat er ook maar iemand bij mijn fietsclub is die zijn racefiets zou willen ruilen voor een exemplaar met bredere banden. Iedereen maakt een hele gelukkige indruk. En dat heeft niets met erbij horen te maken.
Nou, dat lijkt mij niet. Ik heb een racefiets en een reisfiets met racestuur (en 37 mm banden) maar dat is een wereld van verschil. De racefiets fietst makkelijk, accelereert beter, is eigenlijk in alles superieur. Totdat je wat mee wilt nemen en lekker rustig wilt reizen, dan komt die andere fiets weer helemaal tot zijn recht.
Een racefiets nodigt een stuk meer uit tot gasgeven. Dat zit 'm waarschijnlijk in het nerveuzere stuurgedrag, de sportievere houding, lichtere gewicht, maar voornamelijk in die andere figuren op een racefiets om je heen ;)
Verder denk ik niet dat er ook maar iemand bij mijn fietsclub is die zijn racefiets zou willen ruilen voor een exemplaar met bredere banden. Iedereen maakt een hele gelukkige indruk. En dat heeft niets met erbij horen te maken.
Dat komt vooral omdat de meeste 'echte wielrenners' een fiets willen die als twee druppels water lijkt op de fiets van de coureurs uit het profpeloton. Als je daar gelukkig van wordt moet je dat ook zeker doen natuurlijk.

Van mij had mijn racefiets wel 57mm remmen mogen hebben: 28mm bandjes leveren op lange ritten en beroerd wegdek een hoop extra comfort op. Oogjes voor een achterdragertje had ik ook niet gek gevonden. Ik moet nu nog iets verzinnen hoe ik dat beetje bagage komende zomer ga vervoeren van Grenoble naar Nice...

Geen rugzak in ieder geval, misschien een worst tegen de zadelpen aan?

Sjors