Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De ideale strandreisfiets - Forum Wereldfietser

De ideale strandreisfiets

Hoe ziet in jullie ogen de ideale strandreisfiets eruit?

Afgelopen weekend op het vlieland geweest en wow wat een leuk fietseiland lijkt me dat als je een fiets hebt waarmee je lekker over het vliehors, de duinen en het strand kunt scheuren.

Maar de zee is natuurlijk vijand nummer 1 voor elke fiets. Zout zeewater dat vreet de fiets bijna levend op (roest) en het fijne zand gaat overal in zitten en schuurt alles weg.

Maar al mijmerend lijkt me een tocht van Calais naar Schiermonikkoog wel een leuke tocht. Fietsen over het strand, vanaf Calais, Duinkerken, richting Belgische kust, wat ombuigingen in Zeeland en dan verder vanaf Hoek van Holland richting Den Helder, en dan gebruikmakend van zomerveerdiensten tussen de eilanden al eilandhoppend richting Schiermonikkoog.....

Vereisten:
Zand fietst zwaar, dus lichte versnelling is nodig, maar een singlespeed zou misschien zelfs kunnen. Lagers van bracket, balhoofd, en naaf moeten goed afgedicht worden en achteraf weer te onderhouden zijn. Verlichting lijkt me niet belangrijk, dus son-naaf lijkt me overbodig. Breedst mogelijke banden natuurlijk, Super Moto oid.
Verder alles zo simpel, goedkoop en hufterproof mogelijk.

Waar zou je beginnen? Marktplaats? en dan een oude fiets opkopen en afraggen. Of op zoek naar de best mogelijk afgedichte lagers, een rigide stalen mountainbike frame en dan zelf iets opbouwen? Of gewoon een Surly Pugsly opkopen en dan na gebruik helemaal uitelkaar halen en alles opnieuw oppoetsen en invetten? en dezelfde fiets in de winter opnieuw gebruiken?
AB schreef:Hoe ziet in jullie ogen de ideale strandreisfiets eruit?

...
Waar zou je beginnen? Marktplaats? en dan een oude fiets opkopen en afraggen.

On-One Inbred scoren oid, daar passen dikke banden in
En anders is er altijd nog de Surly Pugsley: http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/ :D
Wim
Nog een ding om rekening mee te houden; eb en vloed zoals wij ondervonden op plage Blanche, een strand van 25 km lang in Marokko. Als de zee van vloed naar eb gaat is het prima rijden op dat stuk wat nat is geweest.
Aluminium en zout water worden geen vrienden... Ik zou als ik een fiets had zoveel mogelijk alles inspuiten met blanke tectyl voor dat ik het strand op zou gaan.

Googlen op blanke tectyl en motor geeft je net zoveel religies in bescherming van de motorfiets tegen pekel als er onder de fietsers aanhangers van een bepaald kettingsmeermiddel zijn..

Succes!
Eric
Wim schreef:En anders is er altijd nog de Surly Pugsley: http://surlybikes.com/bikes/pugsley_complete/ :D
Wim
+ de Vicious Cycles Thunderwing en de Salsa Mukluk

http://www.viciouscycles.com/frames-thunderwing.php3
http://salsacycles.com/bikes/mukluk/

Keus genoeg dus!
Leuk al die winterfietsen. Zet er dikke banden onder en gaan ;)
Afbeelding

Maar als ik er zo over nadenk toch iets teveel van het goede, hoewel die Salsa Mukluk wel redelijk betaalbaar lijkt... 1499dollar. Zeg maar duizend euro... Je zou er bijna naar toe vliegen, fiets kopen, fietsvakantie houden en mee terug nemen :).

Maar om het lowbudget (maar toch nieuw) te houden.
Uitgangspunt, 26" wielen, 2,35" big apples.
Dan lijkt me die On One Inbred wel erg leuk, hier in een setaanbieding (ca 275euro). Heb thuis nog een alivio-set liggen..... dan zou ik alleen nog maar een set wielen hoeven kopen en klaar, ca 500-600euro totaal?

Voordeel van fietsen aan de kust is dat het vlak is...., maar je kunt uiteraard wel met ferme tegenwind en mul zand te maken hebben. Welke versnelling kies je dan als je singlespeed gaat? Een Rohloff-naaf is wel erg prijzig om aan zand en zout bloot te laten stellen. Hetzelfde zal voor een alfine-naaf gelden. Een singlespeed is simpel en wellicht makkelijker te onderhouden en met een goede douche op de camping aan het eind van de dag weer schoon te krijgen (spuitbuis tectyl superwax standaard in de bagage ;)). Verder voordeel voor singlespeed: brede krans, dikke ketting.

zoiets dus, geen schijfremmen maar gewoon remmen op de velg
Afbeelding

Of is een derailleursysteem met bergcassette echt te prevaleren?
Mijn idee van een kust is dat je óf een knetterwind tegen óf mee hebt, tel daar de duinen en het mulle zand bij op.... ik zou geen singlespeed nemen....

Mijn zoontje fietst met een 3 speed versnellingsnaaf met terugtraprem...... per saldo misschien wel de meest praktische oplossing als je zelf kan spaken....

Succes
Eric
eric190173 schreef:Mijn idee van een kust is dat je óf een knetterwind tegen óf mee hebt, tel daar de duinen en het mulle zand bij op.... ik zou geen singlespeed nemen....

Mijn zoontje fietst met een 3 speed versnellingsnaaf met terugtraprem...... per saldo misschien wel de meest praktische oplossing als je zelf kan spaken....

Succes
Eric
Ik snap uiteraard wat je bedoelt, tegenwind, mul zand, duinopgangen.

Ik praat het pro-singlespeed maar als volgt goed:
- simpel tot het laatste onderdeeltje uitelkaar te halen om het dan na strand/zee gebruik weer goed schoon te maken en opnieuw in te vetten
- de versnellingen zit in je benen, goed voor je souplesse om te varieren tussen de 50 en 120 omwentelingen per minuut; een voorderailleur en een licht voorblad zou nog een optie zijn (maar dan heb je wel een kettingveerspanner (of hoe het ook maar heet) tpv je achterpad nodig)
- lichte fiets, dus makkelijker hike-a-bike als fietsen niet meer lukt
- bagage zo licht mogelijk a la bikepacking (frametas, zadeltas, stuurtas, rugtas)
- racestuurtje erop om tegen de wind in te beuken
- singlespeed: goedkoop, hufterproof, het echte fietsen

deze variant (surly karate monkey, 29'er, big apple, racestuur) lijkt me ook mooi, dan alleen nog op zoek naar velgremmen. Heb nog nooit met schijfremmen gefietst, maar voor strand lijken me schijfremmen nogal corrosiegevoelig en lastig schoon te maken.
Afbeelding

of leuk voorbeeld van de veelzijdigheid van de surly op sheldon brown.
Afbeelding
Het is misschien niet 'cool' een versnellingsnaaf, ik heb het gevoel dat 'het echte fietsen' voor jou het belangrijkste argument is :wink:
Maar als je een eenvoudige naaf neemt ben je goedkoop uit en ben je flexibel in je stuuropbouw (vergeet remhendels en remmen), en bevalt het niet dan kun je met een Surley K. Monkey weer alle kanten op. Ik weet alleen niet hoe het met de degelijkheid van de moderne 3-versnellingsnaaf / terugtrapremmen is gesteld.
Een terugtraprem loopt duidelijk minder licht dan een gewoon wiel. Uit oogpunt van eenvoud/fietsbehoud vereisen de zilte baren ook geen terugtraprem, dus ik zou gewoon een velgremmetje doen.

Je kunt een ss-naaf natuurlijk combineren met de hier onlangs al aangehaalde Surly Dingle en twee voorbladen. Als je horizontale/diagonale pads voor het achterwiel hebt die ruim genoeg zijn en/of een goede kettingspanner, dan moet je zo toch vier versnellingen hebben. Over het algemeen zul je op het strand toch lange stukken onder dezelfde omstandigheden fietsen zus om de haverklap kunnen schakelen hoeft dan niet.
eric190173 schreef:Het is misschien niet 'cool' een versnellingsnaaf, ik heb het gevoel dat 'het echte fietsen' voor jou het belangrijkste argument is :wink:
Maar als je een eenvoudige naaf neemt ben je goedkoop uit en ben je flexibel in je stuuropbouw (vergeet remhendels en remmen), en bevalt het niet dan kun je met een Surley K. Monkey weer alle kanten op. Ik weet alleen niet hoe het met de degelijkheid van de moderne 3-versnellingsnaaf / terugtrapremmen is gesteld.
haha, ja, wie weet ken je me beter dan ikzelf, maar persoonlijk denk ik dat ik zo langzamerhand een leeftijd bereik waarop "cool"-zijn automatisch buiten mijn domein komt te liggen. Of kom ik binnenkort dan toch nog eindelijk in de midlife :).

Nee, het gaat me echt om de simpelheid en de eenvoudigheid waarmee iets te onderhouden is. Teveel draadjes en schroefjes leidt alleen maar tot plekken waar je niet kunt schoonmaken en waar zich dan roest gaat vormen. Een zesdaagse fietstocht langs de kust en de waddeneilanden zou al eens te lang kunnen zijn om roest te voorkomen. Elke avond een zoet waterbadje en het nodige onderhoud (ketting insmeren met olie, draaiende delen ter preventie weer volspuiten met superwax en vaseline).


Vind het gewoon te zonde om een dergelijke tocht op mijn rohloff fiets te doen. De dingle cog is ook nog een optie idd.

Maar stel 38x19t levert bij 60 omwentelingen 15.3kmh, dan levert 38x19t bij 120 omwentelingen 30.6kmh, niet ideaal, okay, maar snel genoeg voor mij (hoop ik :))
Leuk plan Auke!

Als kustbewoner mag ik 's winters graag over het strand karren op mijn MTB. Het valt mij op dat in de laatste strandraces de echt snelle jongens steeds vaker voor een 29'er met schijfremmen en 2,35 BA's kiezen, dus die Surly is zo gek nog niet..

Maar, jouw tocht is geen wedstrijd dus een singlespeed is IMHO de way-to-go als je van plan bent meerdere dagen achter elkaar over strand te fietsen - brede ketting, ideale kettinglijn, lekker dikke stalen Surly tandwieltjes, simpel onderhoud.
Een gemiddelde snelheid van 15-17km/u over strand is reeel, daar past idd. een verzet van pakweg 32x16 (afhankelijk van hoeveelheid bagage) bij. Het strand is nl. zelden kilometers lang mul; meestal gaat het om stukjes van 50-150 meter, duinopgangen zijn zelfs met een 22x32 niet op te fietsen.
Houd bij het plannen van je tocht wel rekening met het tij. Bij westenwind en hoogwater kun je eenvoudigweg niet over het Noordzeestrand fietsen, of heel moeilijk!
AB schreef:
eric190173 schreef:Het is misschien niet 'cool' een versnellingsnaaf, ik heb het gevoel dat 'het echte fietsen' voor jou het belangrijkste argument is :wink:
Maar als je een eenvoudige naaf neemt ben je goedkoop uit en ben je flexibel in je stuuropbouw (vergeet remhendels en remmen), en bevalt het niet dan kun je met een Surley K. Monkey weer alle kanten op. Ik weet alleen niet hoe het met de degelijkheid van de moderne 3-versnellingsnaaf / terugtrapremmen is gesteld.
haha, ja, wie weet ken je me beter dan ikzelf, maar persoonlijk denk ik dat ik zo langzamerhand een leeftijd bereik waarop "cool"-zijn automatisch buiten mijn domein komt te liggen. Of kom ik binnenkort dan toch nog eindelijk in de midlife :).

Nee, het gaat me echt om de simpelheid en de eenvoudigheid waarmee iets te onderhouden is. Teveel draadjes en schroefjes leidt alleen maar tot plekken waar je niet kunt schoonmaken en waar zich dan roest gaat vormen. Een zesdaagse fietstocht langs de kust en de waddeneilanden zou al eens te lang kunnen zijn om roest te voorkomen. Elke avond een zoet waterbadje en het nodige onderhoud (ketting insmeren met olie, draaiende delen ter preventie weer volspuiten met superwax en vaseline).


Vind het gewoon te zonde om een dergelijke tocht op mijn rohloff fiets te doen. De dingle cog is ook nog een optie idd.

Maar stel 38x19t levert bij 60 omwentelingen 15.3kmh, dan levert 38x19t bij 120 omwentelingen 30.6kmh, niet ideaal, okay, maar snel genoeg voor mij (hoop ik :))
:D Je hebt neocool en retrocool :wink: ..... Zelf ben ik eind dertig en merk een lichte neiging om terug te vallen op vertrouwde concepten en klassieke vormen en technieken. Misschien de eerste symptomen van ouder worden en vroeger was alles beter?

Was ik vroeger vaak gecharmeerd van nieuwe modellen, ik merk dat ik nu meer zit te kijken naar Surley, Kona, One-One en Planet X.......
Ook vind ik het back to basic singlespeed aantrekkelijk al zul je me daar niet snel op vinden omdat ik het fijn vind om hoge frequenties te trappen...

Maar ik denk dat je gelijk hebt, vanuit het oogpunt van betrouwbaarheid zal 38 x 19 redelijk goed te doen moeten zijn, een paar simpele v-brakes erop en gaan met die banaan....

Leuk idee!!

Gr
Eric
Deze lijkt me ook wel mooi. Thorn Raven singlespeed..... Deore naven, is dat wat? En er zitten 2" inch big apples in, dat kan breder lijkt me toch?
Ik heb de standaard shimano singlespeed terugtraprem naaf in mijn woon-werkfiets zitten. Ik kan je die sterk afraden. Laatst heb ik het hele ding uit elkaar moeten halen om het zand eruit te spoelen en opnieuw in te vetten. De afdichtingen zijn zeer summier en houden het zand dus niet buiten. Je moet natuurlijk niet teveel verwachtingen hebben als je een naaf van 26 euro koopt en toch...
Afbeelding
Deze fiets kan ik voor een mooi prijsje meenemen. Ik wil deze Trek 970 mt53 ombouwen tot een singlespeed met 60mm big apples. Aantal vraagjes. Het frame is me qua hoogte iets te klein, maar met die lange zadelpennen tegenwoordig gaat het wel lukken. De bovenbuis is dus mooi op lengte om een racestuur te monteren, maar.....

..... heeft deze stalen Trek een ahead-systeem of is het een conventioneel systeem?...... Ik wil namelijk het stuur wat hoger hebben dan nu op de foto het geval is. En daarvoor een stuurpen monteren zoals op deze fiets te zien is.

Verder:
Afbeelding
Op deze foto lijkt een lasnaad te zien. Is dat zo? En if so, is dat normaal? Of is het een gevolg van een breuk geweest? Of is het iets totaal anders dan een lasnaad? Ik heb alleen foto's van de fiets en hem nog niet bekeken.
Er zit een ahead stuurpen op, als je de topcap losschroeft is gauw genoeg duidelijk of het origineel is of met een boel huisvlijt en gepruts op een draadvork is gezet. Als de vork ahead is , is een conventionele stuurpen monteren knap ingewikkeld

de beroerde lassen en de gusset zijn kennelijk origineel:
http://www.flickr.com/photos/ersatzspei ... otostream/
AB, wat zo snel even kan zien is dat de fiets uit 1994 komt, of ze toen al AHEAD hadden? Het lijkt mij een standaard balhoofd. Voor meer info over oude Trek fietsen http://www.vintage-trek.com/index.htm