Additionally, paste this code immediately after the opening tag: HG ketting en cassette (shimano) geschikt voor wereldreis? - Forum Wereldfietser

HG ketting en cassette (shimano) geschikt voor wereldreis?

Beste wereldfietsers,

We zijn nog altijd druk in de weer met de voorbereiding van een tocht om de Golf van Bengalen in 7 maanden. (Srilanka, India, Nepal, Tibet, Vietnam, Laos Cambodja, Thailand)

Uiteindelijk fiets gekocht bij een gerenomeerde fietsbouwer en vertrouwd op zijn kennis. Echter ik krijg steeds meer geluiden dat het door hem geadviseerde HG systeem van Shimano ongeveer 5000km meegaat. Naar mijn idee geen optie voor een wereldreis waar wel 10000km gefiets gaat worden.

Kortom:

Is het HG systeem van shimano incl ketting wel geschikt voor onze reis?
Groeten Bart en Marian

Je bent zeker niet de enige die verontrust (of gewoon boos) is over de geringe levensduur van de moderne casette/ketting combinaties. Wie kijkt op de sites van wereldreizigers ziet dat ze veel kettingen en cassettes verslijten. Voor de wereldfietser was het beter geweest als er goede seven speed cassettenaven op de markt gebleven zouden zijn; dat had veel problemen voorkomen (minder slijtage, steviger wiel want minder noodzaak paraplu te spaken). Die tijd is helaas voorbij, en we zijn gedwongen de dolle zucht naar steeds meer versnellingen te volgen. Het enige voordeel van het monopolie van Shimano is dat hun spullen overal te krijgen zijn.
De vraag is dus uiteindelijk vooral wat je alternatief is: het enige echte alternatief is eigenlijk een Rohloff naaf, bij voorkeur met een gesloten kettingkast.
Je fietsen bouwer had gelijk, in de zin dat er dus eigenlijk niets anders te koop is.
groetjes,
Wim

Negen speed is inderdaad niet bevorderlijk voor de levensduur, maar meer dan 5000km moet wel lukken.
Het gaat erom dat men adviseert regelmatig de ketting te vervangen (bijv. max. eens in de 5000km), omdat je dan niet meteen aan een nieuwe cassette vastzit als je er een nieuwe ketting omlegt. Dat wil dus niet zeggen dat je na 5000km je aandrijving aan gort hebt ofzo. Je kan dan best normaal verder fietsen. Een 10.000km moet mogelijk zijn met een beetje fatsoenlijk onderhoud. Desnoods met twee kettingen en een cassette.
Gebruik in dat geval een SRAM ketting met Powerlink. Wissel je de ketting gemakkelijk om eens per 1.000km.

Willem Jongman schreef:Voor de wereldfietser was het beter geweest als er goede seven speed cassettenaven op de markt gebleven zouden zijn...
??????

Onze fietsenmaker maakt nog steeds volledig handgemaakte maatfietsen met uitstekende zevenversnellingsnaven. Niet alleen met cassettes maar ook - desgewenst - met verwisselbare tandwielen.
Kettingen voor 7 en 8 speed zijn, overal ter wereld, nog steeds in overvloed verkrijgbaar.

Dick

7/8-speed cassettes deore en lx kwaliteit zijn nog goed te verkrijgen. Het probleem zit hem in de shifters, hier is nieuw moeilijk aan te komen. Zelf rij ik met 8 en 9-speed.
Inderdaad slijt 9-speed iets sneller dan 7- of 8 speed. Daarom vervang ik de ketting bij een slijtage van ongeveer 0,3% (rek) Dit is gemiddeld na iets meer dan 3000km. Hierdoor gaat mijn cassette gemiddeld 9000km mee. Nu moet ik wel zeggen dat alleen het 15 tands tandwieltje versleten is, (deze gebruik ik het meest op mijn woon-werk verkeer fiets). Deze zijn (niet voor alle type cassettes) los te verkrijgen.
Conclusie, neem 3 reserve kettingen mee en enkele van de meest gebruikte cassette tandwieltjes, en je kan een aardige wereldreis maken.

tip: maak de kettingen vooraf op de juiste lengte, ingevet en wel per stuk verpakt. Evt. voorzien van een powerlink. Zo kan je de ketting onderweg makkelijk en snel verwisselen.

Tommy

Is dat oude voorraad? Shimano maakt geen 7 speed XT naven meer (gelukkig heb ik er zelf nog wel een), en Phil Wood (voor de rijkaards onder ons) bijvoorbeeld ook niet. De 7 speed Shimano LX tandemnaven schijnen evenmin nog gemaakt te worden. De 7 speed naven waarvan ik weet dat ze nog wel te leveren zijn, zijn allemaal erg goedkoop, maar helaas ook nogal matig. Wat heb ik over het hoofd gezien? Kettingen en casettes zijn er inderdaad gelukkig probleemloos.
hartelijke groeten,
Wim

Willem Jongman schreef:Is dat oude voorraad? Shimano maakt geen 7 speed XT naven meer
Niks oude voorraad. XT, nieuw. De bewering dat er geen 7 speed kwaliteitsnaven meer leverbaar zijn klopt echt niet Willem.
Shimano maakt nog steeds nieuwe 7 speed XT naven voor 48 spaaks wielen (tandems). Dat geldt overigens ook voor Phil Woods.
Wanneer je minder spaken wilt dan kun je gewoon een 9 speed XT naaf nemen. Daar levert Shimano setjes vulringen voor waarmee je op dezelfde naaf ook een 8- of 7- of zelfs een 6-speed cassette kunt plaatsen.

Buiscommadeurs met een index voor 7 of 8 zijn inderdaad alleen nog tweedehands verkrijgbaar of uit de voorraad van een fietsenmakerij in een klein dorp. Duimshifters zijn nog wel gewoon verkrijgbaar. Nieuw.


Dick

Ik kan de strekking van Dick's verhaal wel (deels) beamen. Op mijn Snel zit een Tiagra "9-speed" naaf waarop 8-speed kransjes (8 stuks), geschakeld door 8-speed Alivio-shifters. Die shifters zijn goedkoop, maar m.i. is er bijzonder weinig mee mis. Een kennis van me had Acera-shifters (nog goedkoper) op de fiets waar hij dag in dag uit mee naar het werk fietste en ik mocht het wrak hebben toen hij de fiets afdankte. Het was zeer twijfelachtig of het wel verstandig was dat ik het wrak had meegenomen, maar de shifters werkten nog!
Leon

als je echt alles in topconditie wilt houden, dus niet door slijtage van je cassette ook nog eens van alle andere draaiende delen, dan kan je het beste om de 4000km je ketting+cassette vervangen.
trouwens XT 48sp naven bestaan er ook in 8 en 9 speed ;) er moet alleen een andere body op.

Willem Jongman schreef:Is dat oude voorraad? Shimano maakt geen 7 speed XT naven meer (gelukkig heb ik er zelf nog wel een), en Phil Wood (voor de rijkaards onder ons) bijvoorbeeld ook niet. De 7 speed Shimano LX tandemnaven schijnen evenmin nog gemaakt te worden. De 7 speed naven waarvan ik weet dat ze nog wel te leveren zijn, zijn allemaal erg goedkoop, maar helaas ook nogal matig. Wat heb ik over het hoofd gezien? Kettingen en casettes zijn er inderdaad gelukkig probleemloos.
hartelijke groeten,
Wim
Ik bedoel de cassettes en kettingen, en niet de naven.

Tommy

Ik heb het dus maar eens nagevraagd bij Shimano over die 7 speed naven, want het zat me toch niet lekker: 7 speed wordt niet meer gemaakt en is bij Shimano ook niet meer leverbaar. De 8/9 speed tandemnaaf is uiteraard wel leverbaar, maar de 7 speed tandemnaaf ook niet meer. Bij Phil Wood staat op de website alleen een gewone (dus met freewheel en niet met cassette) 7 speed naaf. Nu weet ik dat ze bij Phil Wood van alles op bestelling kunnen maken, dus misschien is daar iets mogelijk.
Verschillende mensen hebben geschreven dat je op een 8/9 speed naaf ook een 7 speed cassette kunt gebruiken als je er een speciale vulring tussen doet. Dat is natuurlijk waar, maar tegelijk jammer, want het grote voordeel van 7 speed naven is nu juist dat de cassette smaller is en de flenzen dus verder uit elkaar kunnen staan. Daardoor hoeft het wiel iets minder paraplu gespaakt te worden, en kan het dus sterker zijn.

Wie toch nog 7 speed wil kan dus blijkbaar gelukkig nog wel steeds bij het onvolprezen Vittorio terecht.
hartelijke groeten,
Wim

Beste wereldfietsers.

Bedankt voor al uw antwoorden. We zijn "gerustgesteld" en zullen dan ook met het veel besproken HG systeem op reis gaan. Ook nog even bij het geprezen Vittorio op bezoek geweest en ook zij hadden een gerust stellend antwoord.

Kortom. een beetje avontuur houden we erin!

Nogmaals bedankt.

Groet Bart en Marian

Nog eens over 7 speed naven zagen....

Een nieuwe LX (8/9 speed) met een freewheelbody van Alivio/STX geeft een aardig houdbare combinatie. 7 speed Alivio/STX body's worden nog wel door the S gemaakt. Er moeten dan wel een paar ringetjes bij om de juiste inbouw breedte te houden.