Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenspanning Schwalbe Marathon Supreme - Forum Wereldfietser

Bandenspanning Schwalbe Marathon Supreme

Hej!
Twee vragen: Wat is de juiste bandenspanning voor mijn Marathon Supremes
26 x 2.0? Op de band staat een min/max van 2.0-5.0 bar.
De leverancier van mijn fiets adviseert 3.0 bar, mét en zonder bagage.
Lijkt mij (te) weinig, graag advies.
Zijn deze banden ook geschikt om over voornamelijk gravelwegen in Zweden/Noorwegen te fietsen of is het beter om bijvoorbeeld de Marathon Extremes te monteren?
Groet,
Hester
Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar als ik met mijn 83 kg mijn Supremes van dezelfde breedte (maar dan 28 inch) oppomp tot 3,5 bar achter en 3 bar voor, zijn ze snoeihard. Loopt dan als een trein, zonder comfort te verliezen. Harder is in mijn ogen onzin.

Met die banden heb ik in Slovenië en de Frans-Italiaanse Alpen veel gravel gereden en dat is geen probleem met bepakking. Het is eerder zonder bepakking dat ik dan noppen zou wensen. Dat was wel onder droge omstandigheden, hoewel nattigheid me ook niet zo'n probleem lijkt. Verruil je de gravel echt voor modder, dan lijkt profiel me gewenst.
Dag Hester,
Welke wegen kom je tegen, is 3/4 verhard dan zou ik Supremes monteren.
Bandenspanning dan 4 of 5 bar afhankelijk van de zwaarte van de fiets met bepakking en berijder.
Is het merendeel onverhard dan zou ik kiezen voor Extremes.
Omwille van het comfort zou ik de bandenspanning op maximaal 3 à 3.5 bar zetten (heb je nog enige vering).
Het is ook een beetje uitvogelen welke bandenspanning voor jou het comfortabelste is.
Een goed fietspompje meenemen b.v. Topeak Morph Turbo Master Blaster met Bar/PSI indicator is een verstandig besluit.
Groet,
Frits
Je zet toch brede banden op de fiets om comfort te hebben/oneffenheden te absorberen? 4,5 bar op verharde weg vind ik dan echt absurd veel, zeker als je niet zo zwaar bent. Op gravel zou ik het spul dan juist eerder op 2,5 bar zetten (als je niet te zwaar bent/te veel zooi mee hebt). Ander tril je echt aan alle kanten van je fiets hebt, terwijl dat met die dikke banden helemaal niet nodig is.
Ik wil er mee aangeven dat bandenspanning heel persoonlijk is.
Over het algemeen genomen adviseer ik altijd de bandenspanning afhankelijk te stellen van het totale gewicht (fiets, bepakking en berijder).
Ik prefereer wat hardere spanning bij bepakking op verharde wegen, fiets voelt dan wat stabieler aan. Heb dan niet het gevoel dat de fiets gaat dweilen.
Ik heb tijdens een fietsvakantie ook wel eens geëxperimenteerd met lagere bandenspanning tijdens onverharde stukken, maar had hierbij het gevoel dat mijn banden lek raakten, wat natuurlijk niet zo was. Ook vond ik de fiets er niet stabieler op worden, maar dat is mijn gevoel.
Nogmaals bandenspanning is persoonlijk kwestie.
Zowel bij de Supremes als bij de Extremes correspondeert de bandenmaat 26x2.00 met 50-559. Dit zijn dus redelijk dikke banden.
Alleen het loopvlak van de Extremes is natuurlijk anders, meer voor het ruige werk.
Schwalbe geeft overigens voor beide banden als advies 2.0-5.0 Bar.
Frits
Dank voor jullie antwoorden.
Ik had op mijn vorige fiets Marathon Extremes (28x1.6). Voor die banden werd 5 bar geadviseerd, vandaar mijn vraag.
Is natuurlijk wel een totaal ander type band (vouwband) en smaller. De Extreme vond ik een prima slijtvaste band met veel grip tijdens regen en op onverharde wegen.
Voor de Extremes had ik Continental Travelcontact banden , die waren slecht! Weinig grip en na 4000 km. versleten.....
De Supremes lopen een stuk lichter dan de Extremes, als die ook geschikt zijn voor Scandinavische gravelwegen en weersomstandigheden, dan hebben die mijn voorkeur :D .
Ik heb mijn nieuwe fiets nog niet zo lang en ik wil tijdens de vakantie niet voor verrassingen komen te staan.
Ik was een beetje bang dat de Supremes met met maar 3 bar sneller lek rijden of slijten en dat de rolweerstand groter wordt.
Baaidewee: mijn gewicht is 70 kilo, fiets is ongeveer 15 kilo en bagage tussen de 15 en de 20, dus samen zo'n 100 kilo (OEPS) en ik heb een Thudbuster ST verende zadelpen.
hester b. schreef: Baaidewee: mijn gewicht is 70 kilo, fiets is ongeveer 15 kilo en bagage tussen de 15 en de 20, dus samen zo'n 100 kilo (OEPS) en ik heb een Thudbuster ST verende zadelpen.
Met Supremes op 5 bar is het draagvermogen in totaal 280 kilo. Ik zou het dus eerder in 2.5- 3 bar zoeken, dan hebben de velgen en je rugwervels ook nog kans het te overleven.

Je wil de band zo hard hebben dat je geen stootlekken krijgt, maar op wegoneffenheden wil je wel dat de band het werk doet in plaats van de fiets te laten stuiteren. Als het rubber niet zo strak op spanning staat rijdt je in de regen ook minder snel lek op klein grit
Op mijn velgen zit een plakker waarop staat dat ik met 28 x 2.0 4 bar niet mag overschrijden. Ik rijd onbepakt met +/- 2.7 bar. :)
Hallo Hester,
Ik breng dezelfde gewichten als jij op de fiets en pomp mijn Supremes op tot 4,5 (achter) en 4,0 (voor) voor asfalt, voor onverhard 0,5 minder. Dan heb je ook met Supremes nog voldoende grip en comfort, zeker met een geveerde zadelpen. De gravelwegen in Scandinavië zijn verder meestal vrij vlak en hebben in de rijsporen weinig stenen, die liggen meer naar de zijkant.
Overigens kun je met de Supremes ook best erg steile, stenige weggetjes rijden zonder grote problemen. Rijd dan met een zo klein mogelijke versnelling om te voorkomen dat het achterwiel slipt.
hester b. schreef:Wat is de juiste bandenspanning voor mijn Marathon Supremes 26 x 2.0? Op de band staat een min/max van 2.0-5.0 bar.
Dan is de juiste bandenspanning de waarde tussen 2.0 en 5.0 die jíj lekker vindt rijden.

.tsooJ
Heren,bedankt voor jullie adviezen. Nu kan ik met een gerust hart gaan experimenteren met de bandenspanning.
Groet,
Hester
Los van de rolweerstand, wat voor voordeel heeft het fietsen met een kei harde band?

Het lijkt me dat je daarmee over de weg stuitert. Ik meet het nooit maar volgens mijn zit ik tussen de 2 en 3 bar voor 82 kg Hans en 20-25kg bagage.

Ik vraag me af of ik dit moet gaan aanpassen. Heb ik zeker een andere pomp nodig en ook een metertje....
HansvanderVeeke schreef:Los van de rolweerstand, wat voor voordeel heeft het fietsen met een kei harde band?
Ik bespeur hier al een aanname die niet correct is, tenzij je uitsluitend op kleine diameter gladde rollen fietst. :D

Op een niet gladde weg met keiharde banden fietsen is niet comfortabel, om te beginnen omdat al dat vlees pijnlijk heen en weer wordt geschud. Maar daar gaat ook een boel energieverlies in zitten.

Te lage druk en je hebt te veel verlies door vervorming in het karkas (en stootlekken), maar te veel en het stuiteren slokt energie.
Al dat vlees????
:shock:
hester b. schreef:Al dat vlees????
:shock:
en bindweefsel, en vetweefsel en huidweefsel en al dat andere flexibele spul dat aan het stijve skelet hangt te rammelen

Afbeelding
Ik heb er al tot 6 bar opgezet, zonder bagage, ikzelf weeg 71kg. Ik rijd met 50mm Supremes.
Een maand terug, na maanden in het tuinhok, heb ik ze nog eens tot 4-4,5 bar opgepompt. Er stond minder dan 2 bar op en eigenlijk was er nog best op te fietsen. Meer dan 3 bar heeft inderdaag weinig zin.
Toch zet ik ze snoeihard omdat ik in juli in de bergen ga fietsen en ook uitsluitend verhard fiets, dan moeten de banden ook "verhard".
Schwalbe adviseert als bandenspanning tussen de 2.0 - 5.0 Bar, waarom dan 6.0 Bar? (dan ga je stuiterend over de weg!!)
Of doe je dit als je de fiets een tijd niet gebruikt?
Ga je de bergen in met MTB of met een bepakte vakantiefiets?
Dat is nogal een verschil.
Zeker in de bergen met afdalingen (op asfalt) met bepakking zal ik de banden zeker niet op 6.0 Bar zetten!! Als je onderuit wilt gaan, of een klapband (de velg wordt heet, waardoor de binnenband kan ontploffen) wilt krijgen dan moet je de banden op 6.0 Bar zetten. Wees verstandig en doe het niet!!!!!!
Ga je van het asfalt af, b.v. met een MTB dan kan je de bandenspanning op 2.5 Bar zetten, zowel omhoog als omlaag, je hebt dan nog enig comfort.
Frits
Ik had er afgelopen zomer in Noorwegen Extremes op en was er erg bij mee. De grip op onverharde wegen was goed, en het gewicht was laag en dat was fijn bij het klimmen. Op asfalt was de rolweerstand wel vrij groot en dat was te merken als je met anderen reed die bijvoorbeeld snelle Big Apples hadden. Maar de vlakke asfalt stukken waren natuurlijk de lichtste etappes.
Ik reed met alleen achtertassen, dus het gewichtsverschil voor en achter was vrij groot. Voor reed ik daarom met 3 bar, maar achter met 5 bar (zonder bagage liever 3 voor en 4 achter bij deze banden). Als het achter minder dan 5 bar was begon de fiets een beetje te dweilen in de afdalingen.
Wim
s0lar schreef:Ik heb er al tot 6 bar opgezet, ... 50mm Supremes.
Beter niet doen. Je velgen vinden het misschien ook niet leuk.
Leon
Het is erg off-topic, maar een juiste bandenkeuze is wel erg belangrijk

Afgelopen zomer in Frankrijk, Lotharingen, had ik het met Marathon XR's ook, ik dacht zo fel zal het wel niet uitmaken, een XR band of een gewone Marathon.

Onderweg kwam ik een groepje lichterbepakte twintigers in wielrenoutfit tegen en op vlakke stukken reden die zo weg van me, maar bergop viel het verschil bijna geheel weg.

Nu dus maar de gewone Marathon banden op de fiets gemonteerd.
Benieuwd of ik dat groepje nogmaals tegenkom. Al is dit onwaarschijnlijk.

Groeten,
Willem