Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenspanning Schwalbe Marathon Supreme - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Bandenspanning Schwalbe Marathon Supreme

De juiste bandenspanning is van verschrikkelijk veel dingen afhankelijk.
De ondergrond en het gewicht zijn al genoemd en ook de rolweerstand is aan bod geweest.

Even een stukje theorie: Elk materiaal heeft zijn eigen inwendige demping, dit betekent dat je bij elastische vervorming altijd energieverlies hebt. Dit energieverlies dissipeert in warmte, en daar heb je dus niks aan.

Aluminium heeft een beduidend lagere demping dan (chro-mo)staal, en is daarmee efficiënter maar ook 'stuiteriger'.
Ditzelfde effect is terug te vinden in de banden, veel vervorming kost veel energie.
Het compromis ligt tussen prestatie en comfort. Maar dit is complexer dan het lijkt, een lichaam presteert namelijk beter in een comfortabel milieu.

Een nog te vaak verkondigde mythe is 'dunne bandjes gaan lekker hard'. Echter moet je deze zo gruwelijk hard oppompen dat je op een beetje slecht terrein eerder een klaplong krijgt dan dat je lekker doorfietst. De reden dat ze op race-fietsen zitten is vanwege het aerodynamische voordeel en de gewichtsbesparing.
Dikke banden wegen iets meer maar vervormen bij eenzelfde druk minder dan dunnen banden. Dit is af te leiden uit de wet van Pascal, druk=kracht/oppervlakte.
Het is dus mogelijk om met een lage weerstand te rijden en toch comfort te hebben. Naar mijn mening kan dat zelfs met superstijf alu frame en zonder verende pennetjes hier en daar. De enige concessie die je moet doen is dat het wat meer weegt...
hester b. schreef:Hej!
Twee vragen: Wat is de juiste bandenspanning voor mijn Marathon Supremes
26 x 2.0? Op de band staat een min/max van 2.0-5.0 bar.
De leverancier van mijn fiets adviseert 3.0 bar, mét en zonder bagage.
Lijkt mij (te) weinig, graag advies.
Zijn deze banden ook geschikt om over voornamelijk gravelwegen in Zweden/Noorwegen te fietsen of is het beter om bijvoorbeeld de Marathon Extremes te monteren?
Groet,
Hester
Ik heb in Zweden gefietst met Vredestein Perfect moiree en die voldeden op de gravelwegen. Je hebt echt geen profiel nodig om voldoende grip te hebben. Een brede band met een beetje stevig rubber kan echter geen kwaad op de scherpe gravel en dan is een Supreme geen verkeerde keus. Een band zonder noppen heeft ook altijd mijn voorkeur in bergachtig gebied in verband met de afdalingen. Dan kan je de fiets lekker plat door de bocht laten gaan. Op de fiets die ik voor mijn woon-werk ritten gebruik heb ik ook een tijd een Supreme gehad en deze reed het best op 5 bar. Zolang je geen klinkerwegen hebt is het niet oncomfortabel hard maar heb je wel een lage rolweerstand. Ook wel eens 6 bar geprobeerd maar dan ga je zelfs de steentjes in het asfalt voelen.
Wat is eigenlijk het minimum aantal barren dat ik in mijn Marathon Supremes 50-622 moet stoppen?

Schwalbe zelf zegt dat er tussen de 2,0 en 5,0 bar in moet, maar ik neem aan dat ik met mijn 83 kg en 20 kg bagage een hoger minimum moet hanteren dan iemand van 70 kg. Met een te lage luchtdruk rij je namelijk de banden (karkas) kapot, vandaar.

Ik ben ooit via dit forum op een staatje uit Bicycle Quarterly gekomen, waarop het gewicht per wiel werd afgezet tegen de banddikte en de aanbevolen hoeveelheid luchtdruk, maar dat ging maar tot 37 mm.
Voor 3, achter 5?
Wim schreef:Voor 3, achter 5?
Ik bedoel de minimum luchtdruk. Dit in verband met onverharde avonturen.
Dit is wel wat ik off road in Noorwegen deed met mijn 50 mm Extremes (en alleen achtertassen). Ietsje minder kan wel, maar niet veel minder denk ik, als je geen stootlekken wilt hebben en geen zwabberfiets op de stukken asfalt.
Wim
Ik rij nu met 3 voor, 3,5 achter. Geen gezwabber en al helemaal geen stootlekken.

Volgens mij moet het met minder kunnen om comfortabeler over onverharde stroken te gaan. Maar hoeveel minder? Zou drie bar achter nog moeten kunnen met mijn lichaamsgewicht en bagage (die over voor- en achtertassen is verdeeld)?
Pedalero schreef:Zou drie bar achter nog moeten kunnen met mijn lichaamsgewicht en bagage (die over voor- en achtertassen is verdeeld)?
Zou ik niet doen. Minimaal 4. Anders krijg je meer kans op* stootlekken, gewone lekken, karkasproblemen en zwabberfiets.
Leon (622-47, 5 bar achter, 130 kg treingewicht)
Frits schreef:Schwalbe adviseert als bandenspanning tussen de 2.0 - 5.0 Bar, waarom dan 6.0 Bar? (dan ga je stuiterend over de weg!!)
Of doe je dit als je de fiets een tijd niet gebruikt?
Ga je de bergen in met MTB of met een bepakte vakantiefiets?
Dat is nogal een verschil.
Zeker in de bergen met afdalingen (op asfalt) met bepakking zal ik de banden zeker niet op 6.0 Bar zetten!! Als je onderuit wilt gaan, of een klapband (de velg wordt heet, waardoor de binnenband kan ontploffen) wilt krijgen dan moet je de banden op 6.0 Bar zetten. Wees verstandig en doe het niet!!!!!!
Ga je van het asfalt af, b.v. met een MTB dan kan je de bandenspanning op 2.5 Bar zetten, zowel omhoog als omlaag, je hebt dan nog enig comfort.
Frits
Hoe nauwkeurig is zo'n manometer van een pomp? Ik stuiterde in elk geval niet op de baan en had nog genoeg grip in de afdalingen. Ik ga de bergen in met mijn onbepakte MTB zonder vering. at is een groot verschil. Hoewel ik zelden meer dan 10kg bagage op de fiets heb als ik wel met bagage fiets.
Mijn velgen zijn Mavic A319 en daar kunnen maximaal 50mm banden op, maar dan wordt niet aangeraden daar 5 bar op te zetten. Wie weet misschien zeker niet als je zoals ik met vouwbanden rijdt. Deze zomer vertrek ik voor 8 dagen met bagage naar Vichy, van daaruit fiets ik 12 dagen zonder bagage door de Auvergne.
Ik zet wellicht 3.5 a 4 bar vooraan en 4 a 4.5 bar achteraan met bagage. Als ik in Vichy aankom gaat er 4.5 a 5 bar vooraan op en 5 a 5.5 bar achteraan.
Ik weet niet of de manometers van zowel de grote als kleine fietspompen ge-ijkt zijn. Misschien is er iemand op het forum die een test hiervan gelezen heeft??
Als er wordt aangeraden bij de Mavic A319 velg bij 50-599 banden hier geen 5 Bar op te zetten, waarom dan onverstandig zijn en het toch doen (en zelfs nog hoger oppompen tot 5,5 Bar)?!
Hou je gewoon aan de voorschriften van zowel Mavic als van Schwalbe.
Ik wens je alvast een fijne en vooral veilige vakantie in Vichy toe.
Frits
Hoi, even een oud draadje afstoffen :D

Ik heb Supremes 26x2.00 (2.5-4.5 bar) gekocht voor fietsvakanties op voornamelijk asfalt, met zo nu en dan slechte fietspaden en gravelwegen, zoals je die in Duitsland soms hebt. Ik reis met twee achtertassen en een stuurtas. Totaalgewicht van berijder, fiets en bagage komt iets boven de 100kg uit. Ik ben gewend om met vrij hard opgepompte banden te rijden, maar wat comfort is niet verkeerd. Ik wil echter stootlekken voorkomen. Ik denk aan 3 bar voor en 4 bar achter.

De meest recente reactie in dit draadje is uit 2011, en misschien hebben inmiddels meer mensen op dit forum ervaring met de Supremes.

Welke bandendruk adviseren jullie?
Ik heb enkele jaren op Supremes (maat 50-559) gereden. Totaal eigengewicht + fiets + bepakking was circa 120 kg. Voor vertrek pompte ik de achterband op tot 4 bar en de voorband tot 3 bar. Onderweg raakte ik de fietspomp zelden aan, dus na 2 of 3 weken zal de bandenspanning wel een halve bar lager zijn geweest.

Ik ben nerdy genoeg om er een bandenkilometeradministratie op na te houden, met de volgende resultaten. Supreme 1 eerst 11.000 km om het voorwiel en daarna nog 8000 km op het achterwiel, wat voor mij een tot nu toe ongebroken record is. Supreme 2 was een maandagochtendexemplaar dat ik na 3000 achterwielkilometers en 3 of 4 keer lekrijden (zonder duidelijke oorzaak) heb ingeruild. Supreme 3 zat 8000 km op het achterwiel en nog eens 5000 km op het achterwiel, totdat er opeens een snelgroeiende bobbel in het loopvlak ontstond.
Op redelijk onderhouden asfalt en niet al te slecht gravel waren het fijne banden. (Later ben ik op Big Apples gaan fietsen. Die waren een stuk goedkoper dan de Supreme en niet merkbaar slechter. Ook de Big Apples haalden meer dan 10.000 km; een exemplaar dat alleen op het voorwiel heeft gezeten, hield het zelfs 17.000 km uit.) In IJsland, Noorwegen, de Balkanlanden, Italië ten zuiden van Toscane en op onverharde bergwegen rij ik toch liever op Marathon XR banden (verre voorgangers van de Mondial, aangeschaft in 2008); in ieder geval om het voorwiel.
Verschillen in rolweerstand zullen er tussen die banden vast wel zijn, maar wijt ik vooral aan verschillen in wegdek en persoonlijk humeur/temperament :wink: .
Ik rijdt dagelijks woon/werk op Supremes.
Prima banden die hard opgepompt ( 3,5 - 4 bar) lekker snel zijn.
Maar op zand, modder, grind, bosgrond etc..mis ik echt wel grip, ook met bepakking
Voor langere en buitenlandse vakanties met natuurgebieden onderweg zou ik meer profiel wensen.
Terra schreef:
wo 21 aug, 2019 00:05
......Voor langere en buitenlandse vakanties met natuurgebieden onderweg zou ik meer profiel wensen.
Moet ik dan denken aan de echte MTBbanden met noppen van een cm hoog?

Schwalbe maakt ook Gravel banden met noppen van 1.5 mm hoog
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... speed.html

Ik heb de 70mm op mijn MTB gemonteerd.
Ze lopen heerlijk.
Maar de logica heb ik nooit begrepen.
Want gravel ligt los op de grond.
En de grip van je band wordt bepaald door de grip van het gravel op de grond.
Volgens mij heb je op gravel alleen grip met dikke banden met zeer lage bandendruk.
Te laag voor een tocht van 100+km

Of denk je toch aan dunne noppenbanden die in 33 tot 50 mm dikte verkrijgbaar zijn, maar tot 4 atm moeten worden opgepompt.
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... speed.html
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... -bite.html
liefhebber schreef:
wo 21 aug, 2019 17:13
Terra schreef:
wo 21 aug, 2019 00:05
......Voor langere en buitenlandse vakanties met natuurgebieden onderweg zou ik meer profiel wensen.
Moet ik dan denken aan de echte MTBbanden met noppen van een cm hoog?

Schwalbe maakt ook Gravel banden met noppen van 1.5 mm hoog
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... speed.html

Ik heb de 70mm op mijn MTB gemonteerd.
Ze lopen heerlijk.
Maar de logica heb ik nooit begrepen.
Want gravel ligt los op de grond.
En de grip van je band wordt bepaald door de grip van het gravel op de grond.
Volgens mij heb je op gravel alleen grip met dikke banden met zeer lage bandendruk.
Te laag voor een tocht van 100+km

Of denk je toch aan dunne noppenbanden die in 33 tot 50 mm dikte verkrijgbaar zijn, maar tot 4 atm moeten worden opgepompt.
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... speed.html
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... -bite.html
Meer de Mondial of de Smart Sam oid. denk ik.
liefhebber schreef:
wo 21 aug, 2019 17:13
Schwalbe maakt ook Gravel banden met noppen van 1.5 mm hoog
https://www.schwalbe.com/en/offroad-rea ... speed.html
Ik heb de 70mm op mijn MTB gemonteerd.
Ze lopen heerlijk.
Maar de logica heb ik nooit begrepen.
Want gravel ligt los op de grond.
En de grip van je band wordt bepaald door de grip van het gravel op de grond.

Volgens mij heb je op gravel alleen grip met dikke banden met zeer lage bandendruk.
De praktijk bewijst dat je hypothetische modelbeschrijving te eenvoudig is. Bij mij maakt het kleine beetje profiel van standaard stadsfietsbanden al een heel verschil ten opzichte van bijna-slicks als de supremes.

Bij een verder onverharde gravelweg zou ik zelfs durven stellen dat veel gravelkorrels juist NIET los liggen.
De trend is momenteel, dikke banden lage spanning. Maar dat kan tot problemen leiden, stootlekken en vooral karkasbreuken. Ik reed mijn Almotion 622x40 achterband kapot (karkasbreuk) omdat ik dacht, lage spanning lekkere vering. Hield de band op 3,5 bar en dat was met mijn treingewicht van 120kg toch te weinig. Je zag het ook aan het profiel, de buitenkant van het loopvlak sleet af en het midden bleef min of meer behouden.

Ik pomp de banden nu op tot, achter 4,5 en voor 3,5. Achterband slijt nu gelijkmatig. Waarmee ik maar wil zeggen dat met een hoog treingewicht die vering maar zeer beperkt is.
Het risico op stootlekken wordt m.i. overdreven. Ik rijdt met 4,5 à 5 bar in 25mm bandjes — laatste snake bite 6 jaar geleden. Deze zomer heb ik een vreselijk stenige bergweg gerond met 1,5 bar in m'n Almotions, 1,5! Zonder bagage uiteraard (50 622/ ik weeg 75kg), maar met bagage vaak toch ook niet meer dan 2,5 bar. Op 4 bar en meer filteren die banden niet veel meer weg en de grip op gravel is pakken slechter. Idealiter pas je de bandenspanning aan per strook, naargelang het wegdek, maar ja, idealiter pompt iemand je banden dan voor je op.
CarlW schreef:
wo 21 aug, 2019 21:51
Idealiter pas je de bandenspanning aan per strook, naargelang het wegdek.
Dan had ik op het tochtje van vanmiddag een keer of 75 mijn bandenspanning moeten veranderen. Maar bedankt voor de tip... :D
Leon schreef:
wo 21 aug, 2019 22:35
CarlW schreef:
wo 21 aug, 2019 21:51
Idealiter pas je de bandenspanning aan per strook, naargelang het wegdek.
Dan had ik op het tochtje van vanmiddag een keer of 75 mijn bandenspanning moeten veranderen. Maar bedankt voor de tip... :D
Nou, als je daar geen discipline voor hebt, krijg je nooit zulke gespierde armen als die van CarlW... :wink:

Capture+_2019-08-22-06-17-40.png