Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiest schoonhouden "on the road" - Forum Wereldfietser

Fiest schoonhouden "on the road"

Hallo! Wat is de beste manier om de fiets (incl. ketting, bladen enz.) schoon te houden tijdens een lange tocht?!?! Voor de ketting schijnt het goed te zijn om deze in een badje met dieselolie te leggen, maar dat is natuurlijk niet altijd voorhanden en het lijkt me ook niet echt denderend om elke keer de ketting los te halen!
Verder, welke smeerolie of spray kan ik het best gebruiken om mijn fiets onderweg in optimale conditie te houden?!?!?!

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen,
Alvast bedankt!!

Ik weet niet hoe lang de tocht is en waar. Maar wat toch in Europa in elk geval vaak voor handen is, is de hogedruk spuit. Die een halve minuut tegen de draairichting op de ketting zetten doet wonderen. Daarna paar minuten laten drogen (droogrijden eventueel) en opnieuw in de teflon zetten.

Maar als je een paar weken gaat rijden op voornamelijk goede wegen voldoet zo nu en dan een beetje teflon volgens mij wel. Ik red het er mee.

onze tocht gaat door amerika van (oost-west). er zal dus niet altijd een hogedruk spuit voorhanden zijn :wink: Is het dan misschien handig om een oude tandeborstel te gebruiken om de ketting schoon te krijgen of verwijder ik daarmee juist teveel (vet/ olie!?)
Je kan niet én je fiets schoonmaken én bang zijn om teveel olie weg te poetsen.
De oliën die het minst vuil aantrakken zijn de oliën op wax-basis. Dit soort produkten moet je een paar uur voordat je gaat fietsen aanbrengen. Nadat het is opgedroogd vormt de wax een "harde" laag over je ketting. Deze laag trekt nauwelijks vuil aan en is minder gevoelig voor water (regen! ook in amerika!). Nadeel is dat het stevig poetsen is om de ketting/tandwielen weer schoon te krijgen maar gelukkig doe je dat nu minder vaak. "White-Lightning" is zo'n produkt op wax-basis en is ook in Amerika te krijgen.
Schoonmaken moet je goed doen. Dus niet bang zijn voor vuile handen en poetsen maar, totdat al het vuil is verdwenen. Het vuil tussen de schakeltjes is natuurlijk moeilijk weg te krijgen maar dat lost zich voor een deel op wanneer je de ketting opnieuw voorziet van olie. De tandwielen drukken het vuil er dan uit.
Gouden regel is altijd dat alles wat beweegt goed geolied moet zijn. Droge, piepende kettingen vreten je tandwielen op. Je kan nog beter een vuile, met klodders olie bedolven ketting hebben dan een droge ketting. Desnoods gebruik je motorolie.
Olie op teflon-basis is eveneens goed te gebruiken. Is beter te verwijderen en heeft een zeer lage wrijvingscoefficiënt.
Gewone ouderwetse olie smeert redelijk maar bij één regenbui is het vaak al weer verdwenen van je ketting en blijf je achter met een knarsende fiets.
Succes....

Hallo Marcel,

De beste manier om mijn fietsketting en tandwielen schoon te maken was ouderwets waspoeder. Even laten weken, met een tandenborstel schoon borstelen, goed drogen en invetten. Je kan ook speciaal spul kopen bij de fietsenwinkel.
Een pijpragertje of sateprikker is altijd handig om extra vastzittend vuil weg te werken. Voor onderhoud van de ketting gebruikte ik een flesje Cross Country van Finish Line. In 10 maanden nog geen 120ml gebruikt. Indien nodig 's avonds insmeren, 's morgens voor vertrek het overtollig vet wegvegen.
Succes!
Bernadette

Hoi,

Een ketting, hoe vies dan ook kan je heel goed met benzine schoonmaken.
Als je geen vieze handen wilt doe je de ketting in een petfles en je voegt dan ongeveer 200 ml benzine toe, daarna goed schudden, dit proces
een aantal keer herhalen.
Op de bodem van de fles ligt na afloop een flinke hoeveelheid zand e.d.
Ketting laten drogen en olie naar smaak toevoegen.
Vieze benzine in de 'beschaafde' wereld wegbrengen naar autogarage.
In derde wereld kan je het in zand gieten en aansteken.

Sucses, John Telleman. : :D

Hoi,

een ketting loshalen gaat heel eenvoudig als je een connectlink van b.v. sachs monteert.
Hiermee haal je je ketting zonder gereedschap heel snel en eenvoudig
van je fiets, ik rij al jaren met zo'n link en heij is niet zwakker gebleken.

Groeten John Telleman. :idea:
En een misschien nog onbekende tip om daarna je handen weer schoon te krijgen. Was je handen met een restje koffiedik en een klein beetje water, dat stinkt minder en werkt net zo goed als welke zeep dan ook en het is nog milieuvriendelijk ook.
(Voor wie geen koffie drinkt: of het met oude thee ook werkt weet ik niet. :lol: )
Een hogedrukspuit lijkt mij de beste manier om de schakels van je ketting en 'omdat je toch bezig bent' wat andere lagers vol rotzooi te jagen. En dat wil je niet. Ik trek de ketting thuis door een doek met wat lampenolie om hem schoon te maken. Op tochten tot een maand doe ik dat niet. Dan gooi ik regelmatig wat nieuwe olie op de ketting. Als ik de ketting dan door een oude doek trek om de overtollige olie te verwijderen, maak ik de ketting ook automatisch scho(o)n(er). Misschien niet optimaal, maar het is maar een ketting. Hooguit slijten ketting en tandwielen wat harder. Maar goed, als je coast to coast met één ketting doet, ben je naderhand waarschijnlijk toch aan nieuwe achtertandwielen toe. Ik zou in dat geval wel met een nieuwe ketting vertrekken.

Kettingbladen/tandwielen kun je met een doekje schoonmaken. Achter flos je dan met de doek tussen de kransjes. Ook even de koek van de derailleurwieltjes halen als je toch bezig bent.

Enjoy!
Pedalero schreef:Een hogedrukspuit lijkt mij de beste manier om de schakels van je ketting en 'omdat je toch bezig bent' wat andere lagers vol rotzooi te jagen.
Het vergt inderdaad een paar dingen om het goed te doen:
- Een echte hogedrukspuit en niet zo'n gele piepspuit.
- Er moet heet water uitkomen.
- Je moet het begin van de straal dichtbij de ketting houden. Dat is eerder 2 cm dan 6 cm!
- Je moet tijdens het spuiten de crancks achteruit draaien zodat de ketting helemaal aan de beurt komt.
- Je moet niet zo spuiten dat je in de lagers spuit. Maar ik geef toe dat je daarvoor hyperintelligent moet zijn om te analyseren wat dat betekent en een stalen zelfbeheersing moet hebben om het niet stiekem toch te doen.
Leon