Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (spoed) 8 speed ketting op 9 speed systeem te proberen? - Forum Wereldfietser

(spoed) 8 speed ketting op 9 speed systeem te proberen?

Hoi,

Een vriend SMSt nu vanaf faerøyjunum (schaapeilanden, of hoe je dat ook noemt) dat z'n (9 speed) ketting defect blijkt. (dus ook ponsen helpt niet meer). Hij heeft een 9 speed systeem en kan er alleen 8 speed ketting krijgen ter plekke. Weet iemand of dit te proberen is of gaat dit echt problemen opleveren? Hij is onderweg naar IJsland (met de boot) dus overwegen is ook nog om daari ets te zoeken of iets op te sturen.

Alvast bedankt,

Groeten, Bastiaan
Føroyar dus, of Faeröerne in het Deens of Faeröer in het Nederlands ;)

Met mijn 9 speed voorderailleur kan ik niet het volle bereik gebruiken wanneer er een 8 speed ketting op zit, maar het valt zeer goed mee. (Is op mijn 8 speed MTB waar een nieuwe derailleur op moest, wist niet dat er onderscheid was voor voorderailleurs...)

Geen ervaring met achterderailleur, als ik me het goed herinner staat er wel iets over geschreven op Sheldon Brown zijn website.
welmers schreef:Hoi,

Een vriend SMSt nu vanaf faerøyjunum (schaapeilanden, of hoe je dat ook noemt) dat z'n (9 speed) ketting defect blijkt. (dus ook ponsen helpt niet meer). Hij heeft een 9 speed systeem en kan er alleen 8 speed ketting krijgen ter plekke. Weet iemand of dit te proberen is of gaat dit echt problemen opleveren? Hij is onderweg naar IJsland (met de boot) dus overwegen is ook nog om daari ets te zoeken of iets op te sturen.

Alvast bedankt,

Groeten, Bastiaan
8 sp ketting is breder dan 9 sp ketting.
Misschien dat de ketting dus in de kooi van de achterderailleur haakt, dat kun je oplossen met dunne ringetjes tussen wieltje en kooi

De ketting zal ook gauw tegen de kooi van de voorderailleur blijven slijpen, doe je niks tegen als je geindexeerd schakelt

de ketting zal voortdurend tegen het volgende grotere tandwiel op de cassette schuren, en als je pech hebt ook doorslaan. In 1 heb je daar geen last van ;)

Als je er ook een 8sp cassette bij kunt krijgen kun je de derailleurkabel aan de verkeerde kant van de stelschroef vastzetten, dan schakelt de derailleur 8sp (shimano)
Ik heb een oude LX groep op mijn 2de hands fiets. En kwam er laatste achter dat er een 8 speed ketting op gemonteerd zat terwijl ik 9 kransjes heb.

Dit werkte prima. Alleen had je iets meer last van bijgeluiden als de kettinglijn te schuin werd. Dus gewoon doen. Wel slijt alles wat sneller als ik me niet vergis.
welmers schreef: Hij heeft een 9 speed systeem en kan er alleen 8 speed ketting krijgen ter plekke. Weet iemand of dit te proberen is of gaat dit echt problemen opleveren?
"alleen 8-speed" betekent dat:
a) Ze hebben hier niks moderners;
b) Ze hebben alles maar de 9-speed kettingen zijn toevallig net uitverkocht.

Indien b) kan hij ook een 10-speed kopen. Dat loopt vaak zelfs mooier op een 9-speed systeem.

En doe hem de groeten van me.

Walter
Dank voor antwoorden. Aangezien hij ook nog minstens 1500 door IJsland moet lijkt me 9 speed zoeken het beste. Om nu vooruit te komen toch maar de 8 speed aanraden. Ik kan geen fietsenwinkel vinden in Þórshafn (wel in Klaksvík oid), mss straks in Seyðisfirði ofzo of elders Oost-IJsland als ie daar aankomt.
Ketting opsturen naar Seydisfjordur gaat ook prima, doet er een paar dagen over, maar de boot ook
Poste Restante naar het postkantoor
welmers schreef:Þórshafn
Tórshavn bedoel je waarschijnlijk? Sorry, kan het niet laten, ik ben een halfling van daar ;)
Ik denk dat opsturen naar Seyðisfirði het best is dan als het idd maar een paar dagen duurt! Vandaag mee bezig.
Lasse schreef:
welmers schreef:Þórshafn
Tórshavn bedoel je waarschijnlijk? Sorry, kan het niet laten, ik ben een halfling van daar ;)
Hm ja sorry, ik ben IJslandse spelling gewend dus vandaar ;)