Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff kwaliteit - Forum Wereldfietser

Rohloff kwaliteit

Speurend naar een fiets met een Rohloffnaaf vroeg ik me af zijn er mensen met problemen met deze naaf? Er zijn namelijk verschillende fietsmerken leverbaar met een dergelijke naaf alleen ze zitten niet allemaal bij mij naast de deur. Afhankelijk van het risico op problemen met de naaf kun je overwegen een fiets dichtbij (veelal duurder) of wat verder weg aan te schaffen. Ik begrijp dat de naaf een kwaliteitsproduct is maar ik vroeg me af of dit echt zo is.

Alvast bedankt voor de reacties,
Martin.
Alles kan stuk en met alles kan wel eens wat zijn. Toch is er denk ik wel een consensus dat dit dus een heel erg goed product is, met een geweldige service. Het is makkelijk als je leverancier om de hoek zit, maar je hebt meer aan een bouwer/winkel waar ze er echt verstand van hebben, en je bijvoorbeeld een goede maat leveren. Ook de kwaliteit van de wielen is erg belangrijk. Daar zit meer risico dan bij de naaf.
Wim
Het hangt er denk ik van af wat je met je fiets wilt gaan doen. Ga je ver weg of blijf je dichtbij.
Ga je ver (en lang) weg, dan maakt het in principe niet uit waar je je fiets vandaan haalt. Blijf je dichtbij, dan is het misschien handiger om je service-punt om de hoek te hebben. Maar als er iets met je Rohloff naaf aan de hand is, moet die toch terug naar Duitsland... en dat is dan weer niet zo handig als je ver (en lang) weg bent :wink:
De Rohloff-naaf kent, zoals bekend, vele voordelen, maar er kleeft toch een nadeel aan… Echter, dit nadeel geldt voor de fietsenmaker en niet voor de Rohloff-rijder… Een Rohloff-klant zie je namelijk nauwelijks meer in de werkplaats terug voor onderhoud!

Als er ooit iets mis zou zijn met het binnenwerk van de naaf, dan kan/mag de dealer daar niks aan doen. Het wiel gaat dan in z'n geheel naar Rohloff en wordt daar gerepareerd (levenslange garantie).
Het enige waar je dealer je nog bij kan helpen is het leveren van de onderhoudsbenodigdheden. Al het onderhoud wat er gedaan moet worden kan je prima zelf: http://www.sintchristophorus.nl/les-6-a ... loff-naaf/
Recent wat olielekkage gezien aan linkerkant can de naaf.
Neuwe keerring en pakking, ongeveer € 50,-- reparatie kosten.
Naaf heeft ongeveer 15.000 km.
Er zijn dus wel enige onderhoudsksten te melden.
Ruim een jaar geleden 2 nieuwe fietsen gekocht met rohloff.
Fiets 1 geen enkel probleem. Fiets 2 heeft zowel links als rechts flink gelekt, 4500 km op de teller. Na het seizoen, december, gaat de naaf onder garantie naar Duitsland.

Joop
D'r loopt ook een draadje over Rohloff ervaringen en 't aantal km's dat men er mee trapt: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... m+hoe+veel

misschien heb je wat aan die informatie.
't meest voorkomende euvel lijkt een lekkende pakking te zijn, veelal valt dit onder de garantie. Nadeel is dat je je achterwiel een tijdje (paar weken) kwijt bent omdat deze naar Duitsland toe moet. Zou mooi zijn als de fietsenmaken een leen achterwiel met Rohloff zou hebben :wink:
TravelDuck schreef:D'r loopt ook een draadje over Rohloff ervaringen en 't aantal km's dat men er mee trapt: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... m+hoe+veel

misschien heb je wat aan die informatie.
't meest voorkomende euvel lijkt een lekkende pakking te zijn, veelal valt dit onder de garantie. Nadeel is dat je je achterwiel een tijdje (paar weken) kwijt bent omdat deze naar Duitsland toe moet. Zou mooi zijn als de fietsenmaken een leen achterwiel met Rohloff zou hebben :wink:
er zijn fietsenmakers met
a) leenwiel
b) pakkingen en het montagegereedschap, dan kun je er op wachten

;)
m-gineering schreef:
TravelDuck schreef:D'r loopt ook een draadje over Rohloff ervaringen en 't aantal km's dat men er mee trapt: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... m+hoe+veel

misschien heb je wat aan die informatie.
't meest voorkomende euvel lijkt een lekkende pakking te zijn, veelal valt dit onder de garantie. Nadeel is dat je je achterwiel een tijdje (paar weken) kwijt bent omdat deze naar Duitsland toe moet. Zou mooi zijn als de fietsenmaken een leen achterwiel met Rohloff zou hebben :wink:
er zijn fietsenmakers met
a) leenwiel
b) pakkingen en het montagegereedschap, dan kun je er op wachten

;)
in Kiel-WW zeker? :wink:
Dat is in een wknd nog wel te bereizen, in iedergeval sneller dan die paar wkn wachten.
TravelDuck schreef:
m-gineering schreef:
TravelDuck schreef:D'r loopt ook een draadje over Rohloff ervaringen en 't aantal km's dat men er mee trapt: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... m+hoe+veel

misschien heb je wat aan die informatie.
't meest voorkomende euvel lijkt een lekkende pakking te zijn, veelal valt dit onder de garantie. Nadeel is dat je je achterwiel een tijdje (paar weken) kwijt bent omdat deze naar Duitsland toe moet. Zou mooi zijn als de fietsenmaken een leen achterwiel met Rohloff zou hebben :wink:
er zijn fietsenmakers met
a) leenwiel
b) pakkingen en het montagegereedschap, dan kun je er op wachten

;)
En de importeur zit in Nijmegen, dat is ook een optie

in Kiel-WW zeker? :wink:
Dat is in een wknd nog wel te bereizen, in iedergeval sneller dan die paar wkn wachten.
TravelDuck schreef:
m-gineering schreef:
TravelDuck schreef:D'r loopt ook een draadje over Rohloff ervaringen en 't aantal km's dat men er mee trapt: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... m+hoe+veel

misschien heb je wat aan die informatie.
't meest voorkomende euvel lijkt een lekkende pakking te zijn, veelal valt dit onder de garantie. Nadeel is dat je je achterwiel een tijdje (paar weken) kwijt bent omdat deze naar Duitsland toe moet. Zou mooi zijn als de fietsenmaken een leen achterwiel met Rohloff zou hebben :wink:
er zijn fietsenmakers met
a) leenwiel
b) pakkingen en het montagegereedschap, dan kun je er op wachten

;)
in Kiel-WW zeker? :wink:
Dat is in een wknd nog wel te bereizen, in iedergeval sneller dan die paar wkn wachten.
In Maasland ook :P
Volgens mij is dit het onderdeel waar je je geen zorgen over hoeft te maken en na zeer korte periode ben je gewend aan het schakelen wat ook werkt als je stilstaat ben er zelf zeer tevreden over en had hem eerder willen hebben aantal fabrikanten dat deze standaard levert is echter niet erg groot.
TravelDuck schreef:'t meest voorkomende euvel lijkt een lekkende pakking te zijn, veelal valt dit onder de garantie. Nadeel is dat je je achterwiel een tijdje (paar weken) kwijt bent omdat deze naar Duitsland toe moet.
Dat kan gelukkig ook sneller. Laatst had ik een klant wiens naaf aan alle kanten lekte. Opgestuurd naar Rohloff, na vier dagen was deze weer terug, met allemaal nieuwe afdichtingen. Gratis, garantie. Rohloff had er ook een nieuw tandwiel opgedaan, ook gratis onder het mom van garantie, terwijl de originele inmiddels aan vervanging toe was.

Dat doet Rohloff dus erg netjes.
Martin_123 schreef:Afhankelijk van het risico op problemen met de naaf kun je overwegen een fiets dichtbij (veelal duurder) of wat verder weg aan te schaffen.
Ik heb geen R-naaf dus je zult me er verder dus ook zelden over horen maar de vele berichten erover op dit forum lezende ben ik ervan overtuigd dat zo'n naaf zo'n beetje het enige is wat ik niet versleten zou kunnen krijgen aan een fiets.
Ik overweeg dan ook om na mijn huidige 7-speedfiets de 8, 9 en 10-speed over te slaan.
Leon
Mijn ervaring is dat vooral het bouwen een kritisch punt is.
Wat te denken van verkeerde spaken, verkeerd patroon, verkeerde velgen en nooit 'nagetrokken' spaken?

Soms worden we zelfs gebeld door winkels die denken dat wij de importeur zijn (ik kan er ook niets aan doen dat wij op 1 en 2 in Google staan zonder dat ik er iets voor doe :oops: )
Ik adviseer ze dan vooral eens de handleiding eens te lezen.

Afbeelding
De importeur schijnt sinds kort Elan in Nijmegen te zijn. Tevens ligfietsenwinkel. :wink:
http://www.elan-ligfietsen.com/
Eric Schuijt schreef:(ik kan er ook niets aan doen dat wij op 1 en 2 in Google staan zonder dat ik er iets voor doe :oops: )
Grappig, met trefwoord "Rohloff" in mijn Google staat mijn liefhebberij-site op twee achter jou. ;)
Elan is al jaren importeur/vertegenwoordiging van Rohloff en ook vertegenwoordiging van onder andere Tout Terrain, verkoopt goede ligfietsen en is volgens mij tevens postkantoor.

Tja, je moet je risico een beetje spreiden :)
Gaastra gekocht februari 2012. De afgelopen vier jaar bijna 32.000 km. mee gereden, altijd voorgeschreven onderhoud door de dealer. Afgelopen week weer: kreeg ik de fiets terug met een leenwiel (gelukkig ook Rohloff) omdat mijn naaf gescheurd blijkt te zijn, die is opgestuurd.
De kwaliteit was ik meer van overtuigd dan nu. Maar ter verdediging: ik heb blijkbaar met een gescheurde naaf rondgefietst zonder echte problemen te ervaren (het zwaardere trappen weet ik aan slecht weer en toe aan onderhoud).

Nu dus afwachten...
Polling schreef:naaf gescheurd
Ik neem aan dat een spaak een stuk uit de flens getrokken heeft?

Alles gaat vroeg of laat kapot, en de Rohloff naaf kan daar niet aan ontsnappen. Los daarvan kan een gescheurde flens ook duiden op een verkeerd (te strak) gespaakt wiel. Met die enorme diameter van de Rohloff naaf worden die spaken wel erg kort, als je ze dan ook nog strak opspant blijft er weinig ruimte over om nog wat te veren.

Overigens ben je niet de enige die problemen heeft gehad met de Rohloff naaf, het is nog erger als het tijdens een vakantie gebeurd, zoals deze mensen hebben ondervonden, en ikzelf ook.