Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga of RIH? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Koga of RIH?

We zijn het er in ieder geval over eens dat het een prima verkoper betreft. Klant blij, verkoper blij. :D
Geweldig toch.

Veel plezier met je nieuwe fiets
Groet, Marc
multiwgb schreef:Tegenwoordig is het vak van verkoper best lastig wat komt die persoon bij me doen geheel gratis info winnen en vervolgens terug naar huis en hup het Internet op. :(
Dat gebeurt, maar goedkoop is vaak duurkoop. In geval van garantie moet je ook terug naar de internetverkoper en dan valt het wel eens tegen, zoals heel lang moeten wachten. Bij een gewone zaak is het dan een fluitje van een (euro)cent. In het geval van een fiets ben je ver weg soms 50 euro goedkoper uit, maar voor halen, brengen, onderhoud, service ben je ook tijd en meer geld kwijt.
geelfietsje schreef: Veel plezier met je nieuwe fiets
Bedankt. Ik kan me jouw frustratie wat betreft de Balance wel voorstellen. Mijn Balance komt nu de deur niet meer uit. Dat is ook de reden dat ik een fiets met naafversnelling en dichte kettingkast heb gekocht. Ik heb nu twee tochten ermee gemaakt en hij fietst licht en dus heel prettig. Een derailleurfiets fietst iets beter omdat het bereik van de versnelling groter is. Maar ik heb geen zin om de ketting steeds schoon te maken.
Mattheus schreef:
multiwgb schreef:Tegenwoordig is het vak van verkoper best lastig wat komt die persoon bij me doen geheel gratis info winnen en vervolgens terug naar huis en hup het Internet op. :(
Dat gebeurt, maar goedkoop is vaak duurkoop. In geval van garantie moet je ook terug naar de internetverkoper en dan valt het wel eens tegen, zoals heel lang moeten wachten. Bij een gewone zaak is het dan een fluitje van een (euro)cent. In het geval van een fiets ben je ver weg soms 50 euro goedkoper uit, maar voor halen, brengen, onderhoud, service ben je ook tijd en meer geld kwijt.
Wat een gespeculeer, wat valt er tegen? Dat je het op moet sturen? Ik koop al jaren via internet en afgezien van het feit dat er vrijwel nooit iets stuk gaat, is de service via internet erg goed, ook bij goedkopere bedrijven. En je kunt via internet net zoveel vragen als aan een 'gewone' fietsenmaker. De laatste keer dat ik bij een fietsenmaker was vroeg deze €25,- voor een balhoofdstel dat online €4,- kost, tel uit je winst...

Ik zal maar niet opnieuw beginnen over koga. Mijn traveller heeft vrijwel geen orgineel onderdeel meer.
Ach zo erg is dat nu ook weer niet met derailleurversnellingen. Mijn vrouw gebruikt haar Santos met derailleur dag in dag uit, ook in de winter. Veel onderhoud doen we niet, behalve genereus olie op de ketting. Gemiddeld om het jaar gaat er een nieuwe cassette op, en een nieuwe ketting. Als je dat door de fietsenmaker laat doen kost het veel geld, maar als je het zelf doet ben je voor zes tientjes en minder dan een uur klaar - het is een fluitje van een cent.
Ik snap niet dat er zoveel aan die Koga vervangen moest worden. Het is allemaal gewoon Shimano spul. Dat gaat toch meestal redelijk lang mee, zolang je niet de allergoedkooste of de allerduurste modellen koopt.
Wim
Christophorus schreef: De Koga Balance is een prima fiets met een lekkere comfort-houding. In alle opzichten beter dan de Gazelle, maar dat is natuurlijk ook een ander segment.
Ik zou de Balance verkiezen boven de nieuwe Advance vanwege betere prijs-kwaliteit verhouding.
Na drie jaar wil ik even terugkijken. De Koga Balance bevalt prima, evenals de Koga Silverace. Ik heb er totaal geen spijt van dat ik twee fietsen heb gekocht. Beide fietsen bevallen uitstekend en ik heb geen pech gehad.

Maar of ik weer een Koga zou kopen? Waarschijnlijk niet. Met de Koga Balance heb ik 5 keer een lekke band gehad. De kwaliteit banden die Koga om de nieuwe fietsen legt, zijn bepaald niet van topkwaliteit (Schwalbe Citizen). Ik heb eind vorig jaar Schwalbe Marathons (de gewone) laten monteren. Daarmee heb ik geen lekke band gehad.

Koga maakt op zich goede fietsen, maar niet elk onderdeel is van topkwaliteit.
In drie jaar vijf keer een lekke band? Zou voor mij geen reden zijn om meteen een merk terzijde te schuiven. Geen enkel merk is perfect, en een buitenbandje is gauw vervangen, zoals je dan ook hebt gedaan.
Mattheus schreef:Maar of ik weer een Koga zou kopen? Waarschijnlijk niet. Met de Koga Balance heb ik 5 keer een lekke band gehad. De kwaliteit banden die Koga om de nieuwe fietsen legt, zijn bepaald niet van topkwaliteit (Schwalbe Citizen).
Als je een merk fiets terzijde schuift omdat ze een voor jou verkeerd type van één onderdeel monteren dan zul je zelf je fiets moeten bouwen.
Travelmaster schreef:In drie jaar vijf keer een lekke band? Zou voor mij geen reden zijn om meteen een merk terzijde te schuiven. Geen enkel merk is perfect,
Natuurlijk is geen enkel merk perfect. Ik ben ook niet van plan om een andere fiets te kopen. De fietsen bevallen prima. Maar hun slogan PERFECTIE TOT IN DE DETAILS maken ze niet geheel waar.
Je leest het verkeerd. Er staat: perfectie, tót in de details. Details zijn dus uitgezonderd :lol: .
Travelmaster schreef:Je leest het verkeerd. Er staat: perfectie, tót in de details. Details zijn dus uitgezonderd :lol: .
Dat zal het zijn. Nu snap ik ook waarom er roestplekjes op de handels van de wielbevestiging zitten:-)
Mattheus schreef:
Natuurlijk is geen enkel merk perfect. Ik ben ook niet van plan om een andere fiets te kopen. De fietsen bevallen prima. Maar hun slogan PERFECTIE TOT IN DE DETAILS maken ze niet geheel waar.
Tja, je mag iets duurder zijn dan andere merken, en je mag trots zijn op je product, maar........ dan moet je het wel waar maken natuurlijk.
En zelf heb ik verschillende collega's die met een Koga rijden, en 100%
tevreden is er geen een. Zeer snel hadden ze kleine probleempjes met hun fietsen.
Zelf heb ik al veel verschillende fietsen gehad, en de enige 2 merken waar ik zeer tevreden over was/ben is VSF en Stevens.....
eenzame schreef:
Mattheus schreef: En zelf heb ik verschillende collega's die met een Koga rijden, en 100%
tevreden is er geen een. Zeer snel hadden ze kleine probleempjes met hun fietsen.
Op zich heb ik geen problemen gehad met de fietsen, ook geen pech, afgezien van het feit dat ik 3 weken geleden ben aangereden door een auto waardoor achterwiel en bagagedrager total loss waren. Dit is naar alle tevredenheid hersteld.

Maar het zette me wel aan het denken: stel mijn fiets is total loss, koop ik een nieuwe Koga weer of een ander merk dat ook zeer veel zorg aan het assembleren besteed?

Koga maakt prima fietsen, maar het maximaliseren van de winst is belangrijker dan het afleveren met goede banden, roestvrije handels, etc. De Gazelle die ik in 2010 kocht had ook Schwalbe banden, die na 1000 km zo versleten waren dat je de binnenband kon zien. Koga levert vele stads/toerfietsen af met Schwalbe Citizen banden die vrijwel geen anti-lek bescherming bieden. Een Schwalbe Citizen band trapt relatief zwaar, zwaarder dan een Schwalbe Marathon.

De Koga Liteace kost 1399 euro en wordt afgeleverd met Schwalbe Citizen banden. De RIH Delta kost 1099 euro en wordt afgeleverd met Schwalbe Marathon banden, die wel een goede anti-lek bescherming bieden. Het valt me tegen van Koga dat ze voor een vraagprijs van 1399 euro beknibbelen op enkele toch wel essentiële onderdelen.
Zo'n zelfde redenering kun je opzetten over een aantal andere onderdelen van de meeste merken confectiefietsen. Doe jezelf een lol en koop gewoon een fiets die in de basis bij je past, niet te duur is, haal er af wat je niet bevalt en zet er op wat je wel bevalt.
Ik neem meestal ook wat onderdelen mee van de vorige fiets. Zo hebben mijn voordrager en mijn bar-ends al op 5 fietsen gezeten, in totaal een stuk of 7 frames, ik weet het zelfs niet meer precies hoeveel.
Meestal hou ik een boel geld over in vergelijking met het kopen van een helemaal nieuwe fiets uit de folder.
Al met al worden er in dit topic nogal wat reputaties van fietsenmerken ter discussie gesteld op vervangbare onderdelen.

5 lekke banden in drie jaar....
Ik heb wel eens mijn voorband 7 keer moeten plakken in één rit. Maar dat verwijt ik mijn Santos niet.
Ter verdediging van Koga, ik ben zeer tevreden met mijn koga.
In de winkel de stuurpen gratis omgeruild voor een ander model, en zelf alleen een ander zadel en klikpedalen gemonteerd. Nu al weer een dik jaar door weer en wind en nog geen spatje roest!!! Alleen bij de achterdragers waar de tassen zitten wat beschadiging op de lak, maar dat is weer de schuld van tubus en ortlieb.
En nog geen lekke band gehad !!! met de standaard gemonteerde banden, vredestein (even afkloppen) Dus zo slecht zijn die koga's nog niet.

p.s. ik rijd op een world traveller 29
Erik v S schreef:Al met al worden er in dit topic nogal wat reputaties van fietsenmerken ter discussie gesteld op vervangbare onderdelen.
Het gaat niet om de reputatie, maar om de prijs/kwaliteitverhouding.

Ik heb in mijn postings aangegeven dat ik tevreden ben met mijn Koga's, Over de constructie van deze fietsen, niets dan lof. Maar vele Koga's worden standaard voorzien van enkele budget onderdelen, om het zo te zeggen. Voor de stevige prijs die ze vragen, verwacht je dat niet. Vooral niet als je kijkt naar andere fietsen in dit segment.
Den Haag schreef:Ter verdediging van Koga, ik ben zeer tevreden met mijn koga.
In de winkel de stuurpen gratis omgeruild voor een ander model, en zelf alleen een ander zadel en klikpedalen gemonteerd. Nu al weer een dik jaar door weer en wind en nog geen spatje roest!!! Alleen bij de achterdragers waar de tassen zitten wat beschadiging op de lak, maar dat is weer de schuld van tubus en ortlieb.
En nog geen lekke band gehad !!! met de standaard gemonteerde banden, vredestein (even afkloppen) Dus zo slecht zijn die koga's nog niet.

p.s. ik rijd op een world traveller 29
Roest? Waar zou dat vandaan moeten komen dan? Of is een WT 29 van staal?

Overigens is het service van de winkel, en niet van Koga, dat je je stuurpen kon omruilen. Zelfde als bij mijn Santos: ik mocht verschillende zadels proberen van Van Herwerden, en de beste houden. Ook na een paar honderd kilometer.
Nee is van alu (het frame) maar zitten genoeg onderdelen op die zouden kunnen roesten maar die zijn dan weer van o.a. Shimano.
Ik vond alleen dat jullie het merk Koga een beetje begonnen af te kraken omdat er wat lekke banden mee waren en een snelsluiter begon te roesten.
Kan met elk merk gebeuren.
In 2007 kocht ik een nieuwe Sparta Stilio (sportieve stadfiets/stadshybride of hoe je het ook noemen wilt) Ik zocht destijds een fiets voor dagelijks gebruik en waar je ook niet al te verre tochten mee kunt rijden. Voor beide doeleinden voldoet de fiets uitstekend. Deze fiets was destijds een actiemodel voor 600 euro. Niet slecht voor een fiets met voorvering (doet zo nu en dan wat) een verende zadelpen (niet echt effectief) en een naafdynamo. De fiets blijkt betrouwbaar tot nu toe en ik zit er lekker op. Wel zaten er goedkope Chinese banden op die na 3 jaar nog ruim voldoende profiel hadden, maar aan de wangen flink begonnen in te scheuren. Sinds die tijd zitten er (wat duurdere) Michelins op en die zijn nog lang niet versleten.

Dat zie je vaak bij scherp geprijsde fietsen, dat sommige onderdelen goedkoper en simpeler zijn, dan je zou willen: voor een paar tientjes is het wel voor elkaar en het gaat in mijn geval natuurlijk niet om een fiets die de vergelijking met een vakantiefiets uit de topklasse kan weerstaan... Bij een prijzig merk als Koga valt het me wel tegen dat er geen goede banden af kunnen.

Tegenwoordig maak ik mijn toertochten op een zeker tien jaar oude Giant Tracker die nog geen 200 euri heeft gekost. Op de kop getikt via Marktplaats bij een kleine zelfstandige fietsenzaak. Afgezien van wat krassen op de lak zo goed als nieuw. Vrij basic afgemonteerd met een oudere Nexave groep met aan elkaar geklonken voorbladen (wel een STX achterderailleur). Het is geen expeditietractor en ook geen snelheidsduivel, maar het rijdt lekker soepel, er is nog steeds niks kapotgegaan en ik kan het er uren op volhouden. Soms is goedkoop écht goedkoop!