Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga of RIH? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Koga of RIH?

Mattheus schreef:
eenzame schreef:
Mattheus schreef: De Koga Liteace kost 1399 euro en wordt afgeleverd met Schwalbe Citizen banden. De RIH Delta kost 1099 euro en wordt afgeleverd met Schwalbe Marathon banden, die wel een goede anti-lek bescherming bieden. Het valt me tegen van Koga dat ze voor een vraagprijs van 1399 euro beknibbelen op enkele toch wel essentiële onderdelen.
Mijn Koga Silverace was aan onderhoud toe. Er moesten diverse onderdelen worden vervangen, zoals banden, ketting, tandwielen, standaard, etc. Ik stond voor de keus: een dure onderhoudsbeurt of mijn fiets inruilen. Dat laatste heb ik gedaan. Mijn keus is gevallen op de RIH Delta, nog steeds voor 1099 euro. De Koga Liteace komt op 1449 euro. Vandaag kon ik de fiets ophalen en ik heb er direct een eindje mee gefietst. Prima fiets. I.t.t. Koga beknibbelt RIH niet op enkele essentiële onderdelen.
Mattheus schreef:Mijn Koga Silverace was aan onderhoud toe. Er moesten diverse onderdelen worden vervangen, zoals banden, ketting, tandwielen, standaard, etc. Ik stond voor de keus: een dure onderhoudsbeurt of mijn fiets inruilen. Dat laatste heb ik gedaan.
Is die Koga te koop? Zo te horen wil je die voor een paar tientjes wel kwijt :lol:
Leon schreef: Is die Koga te koop? Zo te horen wil je die voor een paar tientjes wel kwijt :lol:
Natuurlijk wil de fietsenmaker de Koga wel verkopen. Je moet alleen een stevige prijs betalen. Ik heb een prima prijs gehad en er moet voor minimaal 100 euro aan nieuwe onderdelen worden 'verspijkerd'.
Mattheus schreef:...er moet voor minimaal 100 euro aan nieuwe onderdelen worden 'verspijkerd'
Een normaal jaarlijks onderhoud dus :
2 kettingen = 50 €
1 cassette = 35 €
2 banden = 65 €
Oei, ik zit al over de 100 €, elk jaar een nieuwe fiets dus :?: :idea:
den boete schreef: elk jaar een nieuwe fiets dus
Of dat verstandig is, weet ik niet. Dat zou ik nooit doen. Ik koop meestal om de vier of vijf jaar een nieuwe fiets, vooral als ik een goede inruilprijs kan krijgen.

Maar wat jij doet/wilt, is heel goed voor de fietsenindustrie. Het aantal verkochte fietsen was vorig jaar gedaald, las ik.
Wim schreef:Hier zie ik toch wel veel misverstanden. Het beste wat je kunt doen als je veel tegen de wind in fietst is een wat lagere fietshouding. Ga niet zo als een windvanger op je fiets zitten en je bent veel gelukkiger.
Ik denk dat de 'duikhouding' het grootste misverstand is. Nu heb ik een RIH met naafversnelling en krijg nog een RIH met derailleurversnelling.

Als ik RIH vergelijk met Koga dan zit je op een Koga verder voorover dan op een RIH. Ik heb 5 seizoenen gefietst op een Koga met derailleurversnelling. Ik heb nu 4 toertochten gemaakt op een RIH met naafversnelling, maar op de RIH met naafversnelling kan ik harder fietsen dan op de Koga met derailleurversnelling. En ik kan aanzienlijk harder fietsen op een RIH met naafversnelling dan op een Koga met naafverversnelling.

Dit is achteraf gezien het beste advies geweest:

"Het is vooral zaak dat je diverse modellen uitprobeert, op zoek naar de goede maat en de fijnste zithouding. Neem daar rustig de tijd voor."
Mattheus schreef:Als ik RIH vergelijk met Koga dan zit je op een Koga verder voorover dan op een RIH. Ik heb 5 seizoenen gefietst op een Koga met derailleurversnelling. Ik heb nu 4 toertochten gemaakt op een RIH met naafversnelling, maar op de RIH met naafversnelling kan ik harder fietsen dan op de Koga met derailleurversnelling. En ik kan aanzienlijk harder fietsen op een RIH met naafversnelling dan op een Koga met naafverversnelling.
Als je het zo presenteert dan lijkt het alsof je de derailleur de schuld geeft :lol:
Ik denk dat er toch wel meer verschillen in het spel waren.
Leon schreef: Ik denk dat er toch wel meer verschillen in het spel waren.
"Het is vooral zaak dat je diverse modellen uitprobeert, op zoek naar de goede maat en de fijnste zithouding."

Ik schreef niet voor niets dat dit het beste advies was :wink:

Helaas is het pas na enkele fietstochten duidelijk of een fiets goed bevalt qua zithouding. Even proeffietsen bij een dealer geeft een indruk, maar niet meer dan dat.

Mensen verschillen, fietsen verschillen. Wat voor de één een prima fiets is, hoeft dat niet voor een ander te zijn.
rih een prima fiets ik heb hem ook en en heb er al 12000 mee gefiets
Het verschil in snelheid zal vast in de gebruikte banden zitten. Of liggen om de Koga en de Rih dezelfde banden?
Aart Veldhuizen schreef:Het verschil in snelheid zal vast in de gebruikte banden zitten. Of liggen om de Koga en de Rih dezelfde banden?
Allebei hetzelfde type Schwalbe Marathon.
Morgen haal ik mijn nieuwe KOGA F3 2.1R 2019 op...Na het lezen van sommige reviews wel spannend. Ben benieuwd naar de kwaliteit. Zat zelf ook te twijfelen tussen de RIH z-800 of de Koga, maar het lijkt erop dat de meeste slijtage onderdelen ketting ect ect allemaal hetzelfde zijn. Waarbij ik het idee heb dat de afwerk materialen bij de RIH mooier zijn en de looks van het frame bij de Koga.
Zal richting de 10.000 km per jaar gaan fietsen met deze fiets in Nederland en Duitsland dus de kwaliteit zal zich snel laten zien....
Ben erg benieuwd