Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage schijfremblokjes - Forum Wereldfietser

Slijtage schijfremblokjes

Zijn er mensen met ervaring met zowel schijfremmen als velgremmen? Ik vroeg met af hoe de slijtage van schijfremblokjes is vergeleken met blokjes van V-brakes en Magura-velgremmen. Uiteraard gebruikt op vakantiefietsen.
eindgebruiker schreef:Zijn er mensen met ervaring met zowel schijfremmen als velgremmen? Ik vroeg met af hoe de slijtage van schijfremblokjes is vergeleken met blokjes van V-brakes en Magura-velgremmen. Uiteraard gebruikt op vakantiefietsen.

net als bij andere remmen is de slijtage sterk afhankelijk van het weer (regen-modder) en hoeveel en hoe hard je remt.

Gesinterde blokken gaan wel een stuk langer mee dan 'resin', maar de schijven moeten dan wel hard genoeg zijn. En soms kun je kiezen tussen 'performance' en 'endurance', dan kies je uiteraard de laatste. Ik zou op reis altijd reserveblokken meenemen, en dan heb je als je in de bewoonde wereld blijft genoeg tijd om weer boodschappen te doen
Wat Marten al zegt, bij mij eigenlijk onafhankelijk van het weer en hoe vaak je op wat voor velg (ceramisch en/of aluminium) remt kom ik op ongeveer 5000 km voordat ik de remblokken/schijfrempads vervang. Houdt er wel rekening mee dat er in onze bewoonde wereld ook niet altijd om de hoek te vinden is wat je zoekt, dus zodra je toebent aan nieuw remmateriaal kun je beter beginnen met zoeken, beter mee dan om verlegen.
eindgebruiker schreef:Zijn er mensen met ervaring met zowel schijfremmen als velgremmen? Ik vroeg met af hoe de slijtage van schijfremblokjes is vergeleken met blokjes van V-brakes en Magura-velgremmen. Uiteraard gebruikt op vakantiefietsen.
Ik heb een schijfrem op mijn voorwiel en een velgrem op mijn achterwiel. Achterrem doe ik zelden iets mee. Schijfremblokjes slijten eigenlijk alleen in de regen, maar dan kan het ook hard gaan. In mijn ervaring kun je beter met imitatieblokjes van BBB rijden dan met 'originele' blokjes van Avid of Shimano. Op dit moment gebruik ik imitatieblokjes van Jagwire, daar ben ik tot nog toe ook tevreden over.

In Scandinavië doe ik 2 à 3000 km met een setje, maar dan is het dus één rem die al het werk doet. Het gros van die slijtage vindt uiteraard plaats in Noorwegen :-)

Groetjes,

Walter
velgremmen (v-brakes):
+ zeer gemakkelijk zelf te onderhouden (één inbussleutel doet alles)
+ standaard remblokjes vind je overal
+ goedkoper en lichter
+ slijtage remblokje gemakkelijker zichtbaar
- minder remkracht (zeker bergaf met veel bagage)
- zeer slechte remkracht bij regenweer of modder

schijfremmen:
+ betere en doseerbare remkracht in alle weersomstandigheden
+ velgen verslijten niet (schijven natuurlijk wel)
- onderhoud moeilijker
- onderdelen (remblokjes, olie, enz) vind je enkel in gespecialiseerde fietswinkels en zelfs daar niet altijd op stock
- eenmaal remblokje op dan nul remkracht
Gunter schreef: schijfremmen:
- onderhoud moeilijker
- onderdelen (remblokjes, olie, enz) vind je enkel in gespecialiseerde fietswinkels en zelfs daar niet altijd op stock
Valt mee als je kabelbediende schijfremmen neemt ipv hydraulische. Voor de Avid BB7 (in mijn ogen de rem voor een vakantiefiets) heb je alleen een imbussleutel en bijgeleverde torxsleutel nodig om hem uit elkaar te halen, mocht dat ooit nodig zijn. Vervangen remblokjes kan zelfs zonder gereedschap en is in twee minuten gefikst als je het netjes doet.

Voor hydraulische remmen ben ik het met je eens, dat vraagt speciale spullen en vaardigheden voor het onderhoud. Maar een goede mechanische schijfrem kan de vergelijking met een V-brake op dit vlak glansrijk doorstaan.

Grtjs, Walter
In mijn ervaring kun je beter met imitatieblokjes van BBB rijden dan met 'originele' blokjes van Avid of Shimano. Op dit moment gebruik ik imitatieblokjes van Jagwire, daar ben ik tot nog toe ook tevreden over.
We gingen met spiksplinternieuwe originele Shimano remblokes weg voor onze eerste fietsvakantie in Zwitserland. Na 1 lange afdaling in regen konden we ze al wegdoen. In Tessin, Zwitserland Jagwire remblokjes gemonteerd gekregen van de fietsenmaker daar (2008). Dit was m.n. een racefiets-fietswinkel. Deze remblokjes hebben het erg lang volgehouden (mijn vriend heeft ze pas afgelopen reisje vervangen, ikzelf had al 1000 km meer erop zitten en ze net iets eerder vervangen, ik rem ook stukken meer in de bocht :-P )

Ik heb nu zelf van die BBB dingen die je kan vervangen zonder het hele remblokje zelf los te maken (tip van mountainbikende vader), dus je hoeft er alleen maar een nieuw rubbertje in te zetten. Dit bevalt goed, maar ik moet zeggen dat de originele BBB remblokjes dus wel echt snel zijn opgegaan: in Noorwegen tijdens steile afdaling moest ik ze alweer vervangen, dus die blokjes zijn maar zo'n 1000 km meegegaan... :s

Is er nog iets waar je op moet letten met de aanschaf van die remblokjes? Je hebt ze natuurlijk voor bepaalde types weer etc, maar je wilt ze natuurlijk zo allround mogelijk. Ze wegen verder niets, dus op een langere reis zal ik er wel voldoende zelf meenemen... Ook hoorde ik een keer verhaal over remblokjes die je velg kunnen vernielen doordat ze te hard zijn en je velg teveel beschadigen?
Janneke schreef:Ook hoorde ik een keer verhaal over remblokjes die je velg kunnen vernielen doordat ze te hard zijn en je velg teveel beschadigen?
Die waren niet te hard maar te zacht. Er gaan dan steentjes inzitten en die verslijten je velg. Ik heb dat ook gehad met Shimanoblokjes.
De oudste remblokjes die ik nu in gebruik heb zijn uit ca. 1999 a 2000. Ze zaten eerst op mijn vakantiefiets maar ik heb ze later op de achterremmen van een andere fiets gezet. Met die laatste heb ik nu 19500 km gefietst, dus bij elkaar zal het zo'n 25000 km zijn, meest hier in de buurt waar je soms flink moet remmen. Ze komen zelden in de regen en hebben het nadeel dat ze altijd enorm piepen als je iets harder remt. Ik gebruik dat dan weer nuttig omdat dat een handige manier is om voorrang te krijgen van lui die oversteken waar dat niet hoort.
De verkoper bij Avaghon vertelde me dat deze zalmkleurige blokjes gemaakt waren door de uitvinders die het recept van de compound later aan Kool Stop hebben verkocht. Gezien de levensduur ervan zou dat best eens kunnen kloppen :D
Leon
Voor velgremmen (gewoon V brake, cartridge V brake of Magura) heb ik maar een advies: Koolstop Salmon. Die remmen mooi, vooral ook in nat weer, zijn aardig voor je velgen, en gaan lang mee. Wel heb ik altijd een setje als reserve bij me, en op een lange tocht zou ik nog wel meer meenemen, zeker voor mijn Magura's, want de blokken daarvoor zijn in het buitenland lang niet altijd makkelijk te krijgen. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor V brake inserts, maar dan kun je natuurlijk altijd ook gewone blokjes op pennen monteren.
Van schijfremmen weet ik uit eigen ervaring niet veel. Ik heb twee weken geleden in Italie op een heel mooie gehuurde full suspension mtb met Avid hydraulische schijven een vrij woeste tocht in de bergen gemaakt, en die remmen bevielen me heel erg. Remkracht en doseerbaarheid waren heel goed. Hoe lang die blokken meegaan zou ik niet kunnen zeggen. Mijn zoontje had overigens bij die gelegenheid een fiets met goedkope schijven en die vond hij veel slechter dan zijn eigen HS 33 velgremmen: aan of uit en niets ertussen.
Wim
Achterrem doe ik zelden iets mee.
Rem je nooit in bochten met glad of los wegdek?
Het gebruiken van alleen je voorrem lijkt me onverstandig aangeleerd gedrag.
Jan Eleveld schreef:
Achterrem doe ik zelden iets mee.
Rem je nooit in bochten met glad of los wegdek?
Het gebruiken van alleen je voorrem lijkt me onverstandig aangeleerd gedrag.
Ik snap niet dat waltertje zijn achterrem uberhaupt nog heeft; als ik hem was zou ik die hele achterrem, bekabeling en shifter eraf slopen, liefst met een hamer :D.
Jan Eleveld schreef:
Achterrem doe ik zelden iets mee.
Rem je nooit in bochten met glad of los wegdek?
Het gebruiken van alleen je voorrem lijkt me onverstandig aangeleerd gedrag.
Hoezo? Het lijkt me juist goed om jezelf aan te leren de achterrem alleen welbewust te gebruiken. Simpele mechanica leert dat bij hard remmen je achterwiel eerder gaat slippen dan je voorwiel. Als je dus in een reflex beide remmen hard inknijpt heb je kans dat het achterwiel gaat slippen en je daardoor onderuit glijdt.

Nu heb ik het hier wel over een ligfiets, waarmee je veel en veel harder kunt remmen omdat je nooit over de kop zult vliegen.

Op een gravelweg gebruik ik inderdaad soms ook mijn achterrem, maar dat doe ik heel voorzichtig om die achterwielslip te voorkomen. Als je in de bocht remt is het vaak zelfs beter om een beetje aan te zetten, tenminste dat is mijn ervaring die ik heb opgedaan bij kartbaanraces.

De belangrijkste reden dat ik een achterrem heb, is dat ik niet de berg af durf met slechts één rem.

Grtjs, Walter
waltertje schreef:Op een gravelweg gebruik ik inderdaad soms ook mijn achterrem, maar dat doe ik heel voorzichtig om die achterwielslip te voorkomen.
Juist op een afdaling over een gravelweg heb je de achterrem hard nodig. Met de voorrem kun je dan niet hard remmen voordat het wiel begint te slippen. Op het achterwiel staat dan juist vanwege de beperkte voorremkracht nog genoeg gewicht om een flinke bijdrage aan de remkracht te leveren.
Manueel abs-en met beide wielen op een gravelweg is overigens niet echt moeilijk. Je moet het alleen oefenen :D
Leon
Gemiddeld 10.000 km met schijfremblokjes, type Magura Louise vanaf 2007, type Endurance.
lars de wit schreef:Gemiddeld 10.000 km met schijfremblokjes
Zo mag ik het horen! Dankjewel Lars :-)
Kun je bij schijf remmen wel een beetje fatsoenlijk zien hoever ze op zijn? Als ik zon pad zie dan istie zowieso al erg dun vind ik?
Van de buitenkant kun je niet zien in hoeverre de pads al zijn afgesleten, itt velgremmen. Op het moment dat je (bij mijn mechanische) de pads niet meer bij kan stellen is het tijd ze te vervangen, anders ga je ijzer op ijzer laten remmen. Hoe dit bij hydraulische zelfstellende remmen zit heb ik geen idee. Kijk eens rond op het weidse web.
Tuurlijk kan je de slijtage zien, bij mijn Magura Louise wel.
Als ze nieuw zijn heb je ongeveer 2 mm, ik vervang ze ( als ik het zie ) als ze zeg tussen de 0,2 en 0,5 mm zijn. En de eerste keer zag ik het niet maar hoorde ik het, het remmateriaal was helemaal op en dan krijg je staal op staal; wat een mooi en apart geluid maakt.
Fiets aan de kant en gelijk vervangen.
Roald schreef:Kun je bij schijfremmen wel een beetje fatsoenlijk zien hoever ze op zijn? Als ik zon pad zie dan istie zowieso al erg dun vind ik?
Bij de BB7 zit er een speciaal piefje in het linker stelknopje dat aangeeft hoever je blokjes heen zijn. Als het piefje helemaal in het knopje is verdwenen, moeten er nieuwe blokjes in.

Grtjs,

walter
Jammer dat het kilometrage niet veel zegt over de duurzaamheid van remblokken en dat er geen manier bestaat om de hoeveelheid remmeters te registreren...
Ik kan wel 50.000 km of meer met een setje remblokken doen! Gewoon nauwelijks tot niet remmen, goed anticiperen en schoenen met dikke zolen gebruiken. 8) :wink:
Maar het kan ook in 1 lange afdaling gebeurd zijn...