Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De snelste 26 inch banden? - Forum Wereldfietser

De snelste 26 inch banden?

Zoals sommigen wel weten heb ik voor mijn 26 inch randonneur een stel 'zondagse banden' voor als het lekker snel moet en de omstandigheden niet te ruw zijn: de Panaracer Pasela Tourguard 26x1.75. Die banden zijn heerlijk licht en soepel, en dus snel en comfortabel (maar ook wat minder degelijk natuurlijk). Compass Bicyles, de handelsfirma van Jan Heine, heeft hier onlangs een nog weer snellere versie van uitgebracht: http://janheine.wordpress.com/2011/08/0 ... 26-x-1-75/ Voor deze door Panaracer gemaakte banden wordt gebruik gemaakt van de bestaande mal van de Pasela's, maar met het veel hoogwaardiger karkas en het betere rubber van de vermaarde ook door Panaracer gemaakte maar niet in 26 inch beschikbare Grandbois Hetre. De Compass is een vouwband en heeft geen lekbescherming. Ook dat helpt de band sneller te maken.
Wie behalve degelijke tractorbanden op zijn 26 inch fiets ook eens iets heel soepels en snels wil en daarvoor wil betalen heeft hiermee denk ik iets erg moois.
Wim
sneller dan de schwalbe kojak?
Vermoedelijk wel.
Wim schreef:Vermoedelijk wel.
Het lijken in ieder geval meer all round banden dan de Kojaks, die bij een filmpje modder of een paar grassprieten geheel de kluts kwijt raken
De snelheid van een band wordt volgens Jan Heine vooral bepaald door de soepelheid: hoe makkelijker een band over oneffenheden rolt hoe lager de rolweerstand.

De Kojak heeft een antileklaag en heeft dus een relatief stijf rol oppervlak, hij is echter heel wat lichter, wat zich in acceleraties en vertragingen zou kunnen laten voelen. Verder heeft ie geen profiel waardoor er meer grip is op proper wegdek, maar steentjes en zand sneller leiden tot het betere slipwerk. De Panaracer is vermoedelijk wat soepeler, maar ook zwaarder en met profiel.

Ik denk dat enkel een test het verschil kan duidelijk maken, beide zijn behoorlijk snel en de Kojak is maar een derde van de prijs, ik zou wel weten welke te kiezen. (bovendien ziet de kojak er erg hip uit vind ik :-) )

Edit: Ik had me laten misleiden door het gewicht van de kojak 35-622, het gewicht van beide banden in een gelijkaardige maat is zoals wim hieronder zegt, vrijwel identiek.
Compass 26x1.75 vouwband 440 gram. Kojak 26x2.0 vouwband 460 gram. In het gewicht zal het dus niet zitten.
Op beurzen hebben ze bij Schwalbe altijd doorsnedes van hun banden hangen. Ik heb de doorsnede van de kojak wel eens vergeleken met die van de marathon. Ik vond de kojak aardig veel lijken op een marathon waar ze het profiel volledig afgeslepen hadden: wel een antileklaag, maar een heel dun loopvlak.
Leon
Leon schreef:Op beurzen hebben ze bij Schwalbe altijd doorsnedes van hun banden hangen. Ik heb de doorsnede van de kojak wel eens vergeleken met die van de marathon. Ik vond de kojak aardig veel lijken op een marathon waar ze het profiel volledig afgeslepen hadden: wel een antileklaag, maar een heel dun loopvlak.
Leon
Dus zolang je op asfalt blijft en hecht aan een antileklaag (yes i do) dan kun je het maar beter bij de kojaks houden? Hecht je minder aan antilek, neem je af en toe een bospaadje erbij dan is een beetje profiel wel handig en komen de exotische panasonics of grand bois weer in beeld. Is dat een juiste conclusie?
Ik sta te popelen om de Compass uit te proberen. Ik ga voor een Compass monteren, terwijl ik achter de Pasela's ga oprijden. Achter is die lekbescherming eerder zinvol dan voor, terwijl de souplesse van de Compass zijn vruchten bovenal voor zal afwerpen.
AB schreef:
Leon schreef:Op beurzen hebben ze bij Schwalbe altijd doorsnedes van hun banden hangen. Ik heb de doorsnede van de kojak wel eens vergeleken met die van de marathon. Ik vond de kojak aardig veel lijken op een marathon waar ze het profiel volledig afgeslepen hadden: wel een antileklaag, maar een heel dun loopvlak.
Leon
Dus zolang je op asfalt blijft en hecht aan een antileklaag (yes i do) dan kun je het maar beter bij de kojaks houden? Hecht je minder aan antilek, neem je af en toe een bospaadje erbij dan is een beetje profiel wel handig en komen de exotische panasonics of grand bois weer in beeld. Is dat een juiste conclusie?
Bospaadje gaat nog heel lang goed met een Kojak als je je fiets een beetje kent. Nat gras gaat ook goed totdat het zo steil wordt dat je naar je middenblad moet. Op sneeuw is het echter meteen over.

Grtjs, Walter - 25.000 km op Kojaks in 2 jaar
Voor $60 plus de verzend- en douane kosten laat ik ze voorlopig in de US of A liggen...

Over snelle banden gesproken, hoe verhouden de Schwalbe Marathon Racers (385gram voor de 40-559 vouw uitvoering) zich tot de Pasela's en Kojaks?
PeterFokkinga schreef:Voor $60 plus de verzend- en douane kosten laat ik ze voorlopig in de US of A liggen...

Over snelle banden gesproken, hoe verhouden de Schwalbe Marathon Racers (385gram voor de 40-559 vouw uitvoering) zich tot de Pasela's en Kojaks?
Ik vind de schwalbe marathon racers op zich hele fijne banden, ze rijden heel stil en soepel. Maar het grote nadeel vind ik dat ze (voor mij) te hard slijten. Achter doe ik er zo'n 3000km mee (zonder bepakking) en dan is het canvas zichtbaar.

Die andere 2 banden ken ik niet.
glrfndl schreef: Over snelle banden gesproken, hoe verhouden de Schwalbe Marathon Racers (385gram voor de 40-559 vouw uitvoering) zich tot de Pasela's en Kojaks?
Die andere 2 banden ken ik niet.
In De Woude woont iemand die als hobby het testen van banden heeft, hij heeft op zijn weblog al heel wat bandentesten gezet o.a. ook 559. Hij is voorstander van brede banden http://wimschermer.blogspot.com/search/label/bandentest
glrfndl schreef: Ik vind de schwalbe marathon racers op zich hele fijne banden, ze rijden heel stil en soepel.
grappig, ik zou eerder de racers de tegenover gestelde eigenschappen toedichten. Dat zal wel een kwestie van referentiekader zijn, als je daarvoor op marathon XR's reed is dit een valide conclusie.
haha ja, daar heb ik inderdaad daarvoor een paar van versleten en ook nog continental travelcontacts. En zeker die XR's gaan een heel stuk langer mee :lol:

edit: ik rijd overigens nu sinds een paar 100km op marathon supremes, deze zoemen een stuk meer dan de racers
glrfndl schreef: En zeker die XR's gaan een heel stuk langer mee :lol:
Om een autoblad te citeren: For: everlasting, Against: everlasting
:D
m-gineering schreef:
glrfndl schreef: En zeker die XR's gaan een heel stuk langer mee :lol:
Om een autoblad te citeren: For: everlasting, Against: everlasting
:D
Altijd leuk om gratis snelheid te kunnen kopen: soepel, veel comfort, snel, exlclusief, ietsje duurder en niet eeuwig lekbestendig.

Maaaruh, ondertussen is de echte snelheidswinst uiteraard te behalen met een beetje duur- en snelheidstraining. Dus niet vergeten de echte motor (je benen) van de fiets goed te onderhouden. Zo maak je er een mooie winst-winst situatie van :).

EN ondertussen kan ik me bijna niet voorstellen dat een band met profiel sneller kan rijden dan een slick....., het maakt in ieder geval nieuwsgierig.
Het is een heel ondiep profiel dat in niets lijkt op een mtb noppenband. Net genoeg om niet onderuit te gaan als er wat rotzooi ligt. Maar inderdaad, ik vroeg me ook al af waarom ze toch niet gekozen hebben voor de mal van de 26x1.75 Panaracer High Road. Misschien wel vanwege de grip op slechtere wegen, al vond ik dat zelf wel meevallen bij die High Road.
Vanmorgen heb ik hem op mijn voorwiel gezet, in plaats van de Pasela 26x1.75 Tourguard (dus wel met antileklaag). Eerst had ik de Pasela nog een keer precies tot 3 bar opgepompt, en er nog een stukje mee gereden om goed te kunnen vergelijken. Daarna de Compass gemonteerd, en ook weer tot 3 bar opgepompt. Het verschil was duidelijk hoewel niet dramatisch. De Compass is wat sneller, maar dat zal pas echt schelen als ik er ook achter eentje monteer. Het grooste verschil was het grotere comfort op klinker straten. De Compass strijkt zulk wegdek heel mooi glad, net als schelpenpaadjes. Op asfalt is er niet veel verschil, en evenmin bij erg grote hobbels. Die gaan natuurlijk alleen weg met nog meer volume, en bij hele grote hobbels zelfs alleen met vering. Maar op minder mooie gewone weggetjes was het verschil goed merkbaar. De fiets werd rustiger, op dezelfde manier als een mooi frame met dunwandige buis rustiger rijdt.
Een deel van het grotere comfort en de grotere snelheid komt natuurlijk door het weglaten van de antileklaag. Wie dus (niet ten onrechte) aanhikt tegen de hoge prijs van de Compass kan natuurlijk ook een Pasela zonder Tourguard kevlar laag kiezen. Dat zal er ergens tussenin zitten schat ik, maar wel voor de gewone prijs. Maar er is geen twijfel bij mij dat deze Compass op dit moment de meest verfijnde lichte/snelle/comfortabele 26 inch touring band is op de markt.
Wim
Wim, hoeveel druk kunnen deze banden maximaal hebben?


gr.
Jos