Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De snelste 26 inch banden? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De snelste 26 inch banden?

Er staat 2,8-4,5 bar op, maar dit is natuurlijk de mal van de Pasela. Met bagage zou ik inderdaad gaan voor 4-4,5 bar achter, maar voor houd ik het toch echt liever op 3 bar, of nog minder. Dat is nu juist het mooie van die heel soepele banden: je hoeft ze niet hard op te pompen om een lage rolweerstand te krijgen. Op mijn volgende ritje ga ik zeker met minder dan 3 bar rijden.
Wim
Op m'n stalen 26 inch Santos heb ik nu een paar jaar Schwalbe Marathon Extreme banden liggen. Deze zijn nog niet per se aan vervanging toe maar dat moment komt er wel aan.

Eigenlijk wil ik, als dat kan, wat snellere banden er op leggen. Banden waar je wel mee gematigd onverhard kan rijden maar die niet snel lek gaan.

Dit topic is een paar jaar oud, en ik vroeg me af wat de huidige stand van zaken is: Wat is een snelle, maar degelijke band?
AB schreef:sneller dan de schwalbe kojak?
De Kojaks (de mijne: 50-559) zijn helemaal niet zo snel, wel licht en heel veel grip! Maar dan alleen op asfalt. Je kunt niet alles hebben. Ze beginnen wat af te vlakken en voor volgend jaar denk ik dan aan de nieuwe Marathon Supremes in dezelfde maat. Wil je meer onverhard grip, denk ik toch aan Marathon Almotion.
ReinoudN schreef:Eigenlijk wil ik, als dat kan, wat snellere banden er op leggen. Banden waar je wel mee gematigd onverhard kan rijden maar die niet snel lek gaan.

Dit topic is een paar jaar oud, en ik vroeg me af wat de huidige stand van zaken is: Wat is een snelle, maar degelijke band?
Misschien kun je nog even aangeven welke breedtemaat je (ongeveer) zoekt, en of prijsklasse je wat uitmaakt. Ik heb zelf Schwalbe Supremes (in 50-559) op mijn vakantiefiets. Die bevallen mij goed, rijden naar mijn mening lekker op asfalt maar grind of bospad is ook geen probleem (als het maar niet aankomt op grof profiel, dat deze band niet bezit). Maar ik heb weinig vergelijkingsmateriaal dus of het echt een snelle band is, daar durf ik geen uitspraak over te doen.

Overigens blijkt in bandentests dat een model door de jaren heen flink kan wijzigen, dus wat in 2012 een snelle band was, kan in 'model 2016' best trager zijn of andersom.

Over de in deze vijf jaar oude discussie genoemde Pasela heeft Wim later al eens geschreven dat ze 'na verloop van tijd last hebben van' ontploffen. Over hoe dat bij de Compass zit, waar dit onderwerp mee begon, heb ik nog niets gehoord.

Succes met de zoektocht,

Carl
Bedankt voor de reacties Carl en Sjefke,

Eerlijk gezegd heb ik geen idee welke maten er allemaal op deze fiets passen.
Deze banden heb ik sinds de aankoop. Schwalbe Marathon Extreme 50-559 26x2 staat er op :)

Ik vind het gevoelsmatig allemaal net wat log en langzaam fietsen, zeker bergop, en probeer binnen de mogelijkheden, dus zonder een nieuw fiets te kopen, net wat procentjes sneller te gaan.

Ik fiets eigenlijk alleen de Europese routes uit de bekende routeboekjes, dus qua onverhard geen gekke dingen. Ik kampeerspullen ben ik zo ongeveer wel uitgeoptimaliseerd (gewicht) dus wil nu naar andere dingen kijken.

Is de Marathon Supreme bv iets sneller maar ook wat kwetsbaarder dan de Marathon Extreme?

In een ander topic las ik het volgende, geschreven door Leon:

'* Hoe breder de band, hoe minder rolweerstand.
* Hoe breder de band, hoe meer luchtweerstand.
* Boven de 20 à 30 kmh verpest de luchtweerstand de mindere rolweerstand.
* Hoe steviger de band gebouwd en hoe dikker de antileklaag, hoe meer weerstand. Dus in asfaltprovincies neem je een soepele band. In gebieden met onverharde wegen, zwerfafval en meidoorns neem je iets stevigers.'

Die 20 a 30 km is interessant; 20 haal ik makkelijk maar 30 waarschijnlijk niet. 27 is denk ik wat ik op een vlakke weg trap. Kies ik dan voor een brede band of voor een smallere band? Ik weet dus ook niet of er überhaupt smallere banden op kunnen dan er nu op zitten.
ReinoudN schreef: Ik vind het gevoelsmatig allemaal net wat log en langzaam fietsen, zeker bergop,
Bij lage snelheid wordt het belang van de band groter (omdat het belang van de luchtweerstand daalt), maar bergop wordt het belang van de band dan weer minder belangrijk (omdat de helling zelf een zeer grote rol begint te spelen).
ReinoudN schreef: Ik fiets eigenlijk alleen de Europese routes uit de bekende routeboekjes, dus qua onverhard geen gekke dingen.

Is de Marathon Supreme bv iets sneller maar ook wat kwetsbaarder dan de Marathon Extreme?
Misschien wel, maar de Marathon Supreme is zeker geen kwetsbare band en als je onverhard geen gekke dingen doet is er zeker geen probleem.
ReinoudN schreef: Ik weet dus ook niet of er überhaupt smallere banden op kunnen dan er nu op zitten.
Zolang je geen heel brede velgen en je niet 'racefietssmal' gaat dan kan smaller altijd.
Gezien de snelheden die je rijdt zie ik echter geen voordeel in smallere banden. Zeker omdat je huidige banden (26x2) niet smal maar ook zeker niet bijzonder breed zijn.

Zelf ben ik ook al een tevreden gebruiker van de Supreme's geweest al ga ik zeker de Almotions ook een kans geven want daar heb ik al goede zaken over gelezen.

Renaat
Zelf fiets ik sinds een paar maanden met de Compass Rat Trap Pass banden. Die zijn 26 inch, en op mijn Exal SP19 velgen 51 mm breed. Ik denk niet dat er snellere en meer comfortabele 26 inch banden zijn. De onvermijdelijke prijs die je daarvoor betaalt is enerzijds dat ze duur zijn, en anderzijds dat ze wat kwetsbaarder zijn. Het zijn ook geen banden voor de modder (in feite zijn het zowat slicks).
Elke band is een compromis tussen snelheid, comfort, degelijkheid en prijs. Wil je degelijker dan moet je denken aan Schwalbe Big Apples of Almotions.
Dit draadje heeft mijn interesse.
Enkele jaren geleden reed ik met mijn oude XR Mondials de Mont Ventoux en nabije cols (zonder bagage) op. Misschien geen super banden hiervoor (zwaar en traag rollend), maar 't viel goed mee, een record verbeteren moest ik niet.

Voor volgend jaar twijfel ik tss een reis, naar Istanbul of de 100 cols-tocht door Frankrijk. Deze laatste heeft voor het ogenblik mijn voorkeur, ik kan er de tijd voor vrij maken (2 maanden). ( 'k geef toe, de uitdaging is hoog 8)

Voor een Istanbul tocht zouden de XR's nog prima zijn, maar ik twijfel of dit het wel de geschikte band is voor de 100 cols tocht.

Velgen zijn Sputniks Exal (559-19).
Wat denken jullie van Schwalbe Kojak 35mm vouwband (295 gram), of draad 395 gr.?
Kwestie van een beetje aan gewichtsbesparing te doen.... :lol:

dank,

piet
Zoals boven reeds gezegd: Kojaks zijn niet de meest lichtlopende banden (wel veel grip voor de afdalingen) en smallere dus nog minder dan bredere. De 35mm Kojaks zijn in feite maar 32mm breed. 50-559 kojak weegt op de kop af 500 gr.
ReinoudN schreef:
Dit topic is een paar jaar oud, en ik vroeg me af wat de huidige stand van zaken is: Wat is een snelle, maar degelijke band?
Er is net een nieuwe test verschenen van een ligfietser die wel vaker banden test. (zie ook de foto van geteste banden op zijn blog.) De Almotion kwam er wel goed uit als snelle band Zie http://wimschermer.blogspot.nl/2016/07/ ... 26_27.html