Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Asymmetrische voorvork normaal? - Forum Wereldfietser

Asymmetrische voorvork normaal?

Het viel mij al op toen ik het spatbord installeerde en ik heb nu ook even een snelle meting gedaan: de voorvork is aan de ene zijde van het voorwiel ca 4-5mm dichter bij de velg dan aan de andere zijde. De vork is een Surly Long Haul Trucker Fork.
Dat is niet alleen zichtbaar aan het voorwiel, maar ook aan het spatbord dat ik aan de ene zijde heb moeten bijvijlen om het min of meer deftig in de vork te krijgen terwijl er aan de andere zijde nog millimeters vrij zijn... Ook de v-brake arm staat dus aan de ene kant veel schever dan aan de andere.

Ik veronderstel dat een velg normaal zo gespaakt wordt dat ze netjes midden boven de naaf terechtkomt? In mijn geval Exal SP19 velg met Shimano DH-3N72 naaf.

Is zo'n afwijking aanvaardbaar/normaal, heeft dat effect op de rij-eigenschappen van de fiets? Zou het zich kunnen lonen contact op te nemen met Surly?

Ook achteraan valt het mij nu op dat de ene arm van de v-brake schuiner staat dan de andere overigens...

Enfin, weer een paar vragen dus ;)
je wiel al in een richtbok gehad? wil nogwel eens gebeuren met machinaal gespaakte wielen dat ze een beetje omgespaakt zijn.

Maar wat is er mis met de cnati nokken op de staande achtervork? Misschien een duidelijke foto posten?

Bas
Lasse schreef: Ik veronderstel dat een velg normaal zo gespaakt wordt dat ze netjes midden boven de naaf terechtkomt? In mijn geval Exal SP19 velg met Shimano DH-3N72 naaf.
zet het wiel achterstevoren in de fiets. als de assymmetrie naar de overkant verhuisd is je wiel scheef, blijft alles het zelfde dan heb je een afwijking in de voorvork. Controleer in dat geval als eerste of dikke verf in de padden niet voorkomt dat het wiel op zijn plek komt
De achtervork nu eens van naderbij bekeken met een schuifmaat, achteraan is het in orde. Ik begon dingen te zien gisteren nacht :oops:

Het voorwiel omgedraaid en het verschil blijft even groot: 3 à 4mm, aan de zelfde kant. Ter hoogte van de velg, juist onder de vorkkroon.
Ook de verf in de padden even bekeken: beide hebben aan de binnenzijde even weinig verf, de ribbels in het staal zijn ook even goed voelbaar aan beide zijden.
Lasse schreef:De achtervork nu eens van naderbij bekeken met een schuifmaat, achteraan is het in orde. Ik begon dingen te zien gisteren nacht :oops:

Het voorwiel omgedraaid en het verschil blijft even groot: 3 à 4mm, aan de zelfde kant. Ter hoogte van de velg, juist onder de vorkkroon.
Ook de verf in de padden even bekeken: beide hebben aan de binnenzijde even weinig verf, de ribbels in het staal zijn ook even goed voelbaar aan beide zijden.
Pak een rechte lat van ca 1 meter.
Leg die op twee punten tegen de band zodat de spaken nog niet geraakt worden
Draai het uitstekende eind naar de bovenkant van het balhoofd en kijk waar dit geraakt wordt
Herhaal met de lat aan de andere kant.

Een paar mm verschil is normaal maar het moeten geen centimeters worden
Aan het balhoofd blijft de zelfde afwijking: aan ene zijde komt de lat ertegen, aan de andere zijde een paar mm afstand. Het wiel zit dus wel recht in de vork, maar niet perfect gecentreerd.
Die millimeters verschil is niets om mij zorgen over te maken?
Lasse schreef:Aan het balhoofd blijft de zelfde afwijking: aan ene zijde komt de lat ertegen, aan de andere zijde een paar mm afstand. Het wiel zit dus wel recht in de vork, maar niet perfect gecentreerd.
Die millimeters verschil is niets om mij zorgen over te maken?
Spring op de fiets en probeer met losse handen te fietsen. Als je gelijk scheef moet hangen is de fiets niet recht. Recht rijdt een stuk prettiger
Nu is 't om zeep eh! :lol:
Nu ik er op let, merk ik dat de fiets inderdaad schuin rijdt zonder handen. Straks slijt mijn Brooks nog asymmetrisch door die voorvork... ;)

'k Ga eens een mailtje schrijven naar Surly...
Lasse schreef:Nu is 't om zeep eh! :lol:
Nu ik er op let, merk ik dat de fiets inderdaad schuin rijdt zonder handen. Straks slijt mijn Brooks nog asymmetrisch door die voorvork... ;)

'k Ga eens een mailtje schrijven naar Surly...
Heb je hem bij Surly gekocht?
Ik zou natuurlijk ook naar Bike-components kunnen schrijven. Zouden zij mij direct een nieuwe vork mee kunnen geven als ik even naar Aachen rijd, denk je?


Heel erg bedankt voor al de reacties overigens, Marten! Jammer dat Kiel-Windeweer zo ver is, anders was ik naar de reparatiecursus gekomen met een paar Belgische bieren ;)
Lasse schreef:Ik zou natuurlijk ook naar Bike-components kunnen schrijven. Zouden zij mij direct een nieuwe vork mee kunnen geven als ik even naar Aachen rijd, denk je?
geen idee, maar de leverancier is aansprakelijk voor het leveren van goede spullen. Hoe die dat vervolgens met Surly oplost is zijn probleem


Heel erg bedankt voor al de reacties overigens, Marten! Jammer dat Kiel-Windeweer zo ver is, anders was ik naar de reparatiecursus gekomen met een paar Belgische bieren ;)
Diverse Belgen bleken al reislustiger (Filliers genievre is ook prima) , en de recordhouder kwam ergens uit midden -afrika gevlogen ;)
Buitengewoon interessant en leerzaam draadje! Eigenlijk vind ik dat deze tips van Marten zo goed zijn dat ze een plekje op de Wiki verdienen onder het kopje "hoe vind ik de fout als mijn fiets niet meer rechtuit wil" of een veel betere titel.
Hey Lasse hoe is het afgelopen met je assymmetrische vork?
Nog niet afgelopen:
-Ik heb het voorwiel opgemeten (wielvelg ondersteund op tafel, afstand tussen tafel en naaf gemeten met muntstukjes), om zeker te zijn dat het inderdaad symmetrisch is, en heb dan gezien dat het wiel ook een kleine afwijking heeft (ca. 0,8mm/2=0,4mm). Dirk van Meilenweit (zeer vriendelijke service trouwens, in het Nederlands!) heeft mij uitgenodigd eens langs te komen voor een gratis wielonderhoud, kwestie van eens naar Bochum te fietsen dus.
-Maar die 0,4mm verklaart niet de totale afwijking (3-4mm) die ik eerder gemeten had. Daarvoor heb ik Bike-Components gecontacteerd en daar moet ik ook nog langs gaan om de vork door hen te laten inspecteren, ook nog even naar Aachen rijden dus.

Enfin, ik weet wat te doen. Nu moet ik nog tijd vinden om wat in Duitsland te gaan fietsen, hopelijk lukt dat volgende week :)
Lasse,

ik heb mijn wielen gekocht bij Rose Versant en deze gelijk zijdelings belast. Ik hoorde hard ping en pong. Daarna wielen bijgespaakt in het richtapparaat en nu 1000 km mee gereden zonder problemen.

Volgens de wielen expert Ernie Frieke komt dit euvel veel voor bij duitse wielen. Hij heeft daar vroeger onderzoek naar gedaan.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?ts

Misschien heb je hier wat aan.

Mario