Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reizen met vouwfiets. - Forum Wereldfietser

Reizen met vouwfiets.

Jarenlang gefietst maar werd me iets te 'normaal' dus afgelopen reizen zonder fiets weggeweest. Dat beviel ook goed, maar het gebrek aan eigen vervoer is soms ook een groot nadeel. Zeker als het OV beperkt is.

Nu zit ik te denken aan een vouwfiets. Een vouwfiets biedt de vrijheid en flexibiliteit die fietsen zo aantrekkelijk maakt. Tegelijkertijd levert een vouwfiets minder gedoe op als je alternatief vervoer wilt.

Wie heeft er ervaring met het reizen met een vouwfiets en kan er iets over vertellen? Zijn vouwfietsen wel geschikt om ook langere etappe's te fietsen? Is er voldoende mogelijkheid om bagage mee te nemen? Hoe zit het met de verkrijgbaarheid van reserve onderdelen (m.n. banden)? Zijn er nog speciale aandachtspunten? etc etc.
nvt
Er zijn een paar goed fietsende vouwfietsen.
En een boel goed vouwende fietsen.
Ik neem aan dat je goed wil fietsen.
Goedkoop: probeer een oude Gazelle Quickvouw op de kop te tikken.
Vouwt niet klein op. Is eigenlijk een fiets die uit twee stukken bestaat.
In de trein naar Parijs heb je een probleem.
Onhandige wielmaat qua banden maar met een hoop knutselwerk kan je er misschien iets van maken. Gekke wiel- en bandmaten koop je in een winkel waar ze veel ligfietsen verkopen.

De dure opties:
Een Brompton fietst goed maar het houdt niet over. Vouwt wel heel klein op.

Ik heb ervaring met een Bike Friday.
Topfiets! Fietst geweldig. Kies de juiste. Een Pocket Lhama fietst ook prima met bagage.
Hij past in een koffer die je ook weer als bagage karretje achter je fiets kan hangen.
Goed concept. Wordt op maat en custom gebouwd. Fietst als een gewone reisfiets/randonneur. Fiets je daarop etappes van 120 km dan doe je dat ook op een Bike Friday.
Cycle You in Amsterdam.
Ik ben met mijn Bike Friday op reis geweest en dat beviel prima.
Aanvankelijk bagage in Radical karretje en later in tasjes. Dat beviel het beste.
Weinig bagage is wel het toverwoord want de Bike Friday vouwt niet zo klein op als een Brompton en is vrij looiig. Maar met een beetje moeite ging het toch altijd prima in bussen en treinen. Handig om hem dan in een speciale tas te doen. Mensen met rolkoffers en beautycasen zijn slechter af.

Als je gewoon stedentrips overweegt zou ik voor een Brompton oid gaan.

Nog duurder:
Moulton. Prachtige fiets!
Ik heb om dezelfde reden een vouwfiets samengesteld waarmee je goed kunt fietsen (26" wielen), zelfs eenvoudig mtb-en, en toch makkelijk en goedkoop mee te nemen in de trein.

Afbeelding

Het is een Dahon Cadenza maar dan met een Nuvinci 360 traploze versnellingsnaaf erin gebouwd. Het bereik is zeer behoorlijk, afhankelijk van de tandwielen vergelijkbaar met Rohloff 3-13 of 2-12. Met Hebie Chainglider is het makkelijk en schoon in de trein, en minder onderhoud. Er kan achter goed een bagagedrager op, voor zitten er geen lowrider-oogjes.

Frans
Bedankt voor de reacties. Ik ga naar de suggesties kijken.
Hoi,

In 2009 fietste ik in zes dagen de LF Zuiderzeeroute met mijn Dahon Vitesse D7.
ik heb deze wel wat getuned:
Brooks
klikpedaaltjes
normale bagagedrager gemonteerd, zodat ik de "full size" Ort's er kon aanhangen.
Met de trein naar A'dam, fietsie openvouwen, tassen eraan en wegwezen!


Hier kunt u alles bekijken:
http://www.fietstoeren.be/Archief/Ned/z ... derzee.htm

Mijn besluit:
Fiets heeft zich kranig gehouden, en overal veel bekijks!
Nexus 7: perfekt! zeker qua verhoudingen.
ik weeg geluikkig slechts 65 kilo, rekening houdens met een max gewicht van rijder en bagage dat100kg mag zijn!
Wie 99 kilo weegt kan dus niet veel meenemen :lol:
ik kan de inhoud van mijn kleerkast meezeulen!

Niet om op onverharde wegen, bergen, maar deze vlakke route lukte prima!


Nog vragen: ik hou me beschikbaar!
Kijk eens naar de Dahon Speed TR.
Hier is ie dan:
http://www.fietskopen.be/nl/Fietskopen.asp?ProductId=89

Staat hoog op mijn verlanglijstje, maar benniet zo voor derrailleur op een vouwer.
M.i. nogal kwetsbaar ivm vervoer vd fiets op trein, tram, bus...

Hier vond ik trouwens de inspiratie om een normale bagagedrager op de mijne te plaasten.

mvg
Ik heb afgelopen herfstvakantie mijn Bromton meegenomen naar Australië. Met de grootste voortas en een klein rugzakje heb ik net genoeg plek voor een meerdaagse tocht. Ik heb de mijne gebruikt gekocht en kon dus niet kiezen wat ik er wel of niet op wilde hebben. Er zit een achterdrager op met EZ wheels, SA 5 versnellingsnaaf, verlichting en een M-stuur. Hierdoor is de fiets wat zwaar om mee te nemen in het vliegtuig, 14kg zonder tas maar met transportzak. Met een bagage limit van 30kg gaat het nog wel maar als je maar 20 mee mag nemen is het wel erg krap.
De transportzak heb ik zelf gemaakt van een oud stuk tentdoek. Ik wikkel eerst een slaapmatje (gesloten celschuim, 5 euro) om de fiets en dan gaat het geheel in de zak. De fiets is op deze manier zonder beschadigingen heen en weer naar Australië gegaan.
Met een brompton lukt het wel om meerdaagse tochten te maken mits je een goed zadel monteerd (en spd-pedalen). Hoge snelheden gaan verbazend goed, hoewel ik vanwege de slechte staat van de wegen niet harder dan 55 durfde te rijden. Bult op ging iets minder goed door het grote verzet maar daar is natuurlijk wel wat aan te doen.
Frank
Hoi Frank,

Flinke reis!
Heb je daar foto van?

Brompton heb ik wat gemengde gevoelens bij...
-ik kan mijn Ortliebs niet gebruiken
-moest Brompton een Nexus7 monteren ja dan misschien...
-niet goedkoop;
-stuur staat nogal laag: (bij de modellen 2012 wordt langere stuurstang gebruikt.)

ook positief:
-wel de vouwkampioen, maar mijn Dahon doet het ook niet slecht.
-lijkt me robuuste vouwer te zijn.

mvg
benie schreef:Hoi Frank,

Flinke reis!
Heb je daar foto van?
Valt wel mee hoor. Ik heb in Australie geen meerdaagse tocht gemaakt. Ik was daar op bezoek bij mijn vriendin en had dus gewoon een huis om in te slapen. We hebben wel een paar tochtjes gemaakt waarbij ik de tas goed vol had zitten. Een keer hadden we de hele handel ingepakt voor een tweedaagse tocht maar toen begon het weer eens te regenen en bleef het regenen tot ver na middernacht. Toch maar thuisgebleven.
In Nederland heb ik wel meerdaagse tochten gemaakt maar ik heb geen foto van de volgeladen brompton.
Ik kan maar één ding zeggen:
het was bijzonder plezierig die zes dagen onderweg met de vouwfiets.
De meesten doen de Zuiderzeeroute in een dag of vier, maar ik wou er de tijd voor nemen, er is immers zoveel te zien en te beleven onderweg.
60-70km was perfect haalbaar, meer zou ook wel gekund hebben, maar dan was er weinig tijd om "points of interest" te bezoeken

Ik zou graag 's zomers er nog eens een stuk van doen:
-ik ben toen immers "buitenom" gegaan, dus te Urk en Flevoland ben ik niet geweest.
-bovendien kun je tussen 15 juli-15 augustus de overtocht al zeilend meemaken

De vouwer wordt getuned:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
ik had nog ergens een bagagedrager liggen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Alsook SPD pedaaltjes

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nog de Brooks en een laagje zwarte verf en ziezo: klaar om de wijde wereld (of toch de Zuiderzeeroute) in te trekken!!
eentje dan:
Afbeelding
Ha Wilco,

Ik ben afgelopen zomer naar Berlijn gefietst op mijn BikeFriday.
Geen centje pijn, 100km per dag. Gaat geweldig! Onverhard bergaf iets meer opletten, de 20"wielen zijn een beetje gevoeliger voor boomwortels e.d. Maar wat bagage betreft, geen enkel probleem. Wat mij enorm goed bevallen is zijn de big apple's, een lekker geveerd gevoel.

Bas
Afbeelding
BasW
Je fiets is alleszins flink beladen zo te zien.
Onverhard: klopt wat je vermeld.
Wel vind ik een goeie rechtuit stabiliteit door rul zand.
Ik heb hier beetje van alles om mee te rijden, maar die vouwer is iets speciaals.
Tijdens mijn Zuiderzeetripje; werd ik enkel door de snelle jongens en meiden op koersfietsen ingehaald!
Traag is zo'n vouwer zeker niet, wel vind ik dat je toch al wat fietsconditie moet hebben.

Die kleinere wielen hebben minder loop, in vrijloop gaat de snelheid vlugger naar beneden in vergelijking met 28" wiel.
Bij mij liggen er Schwalbe op, type ben ik vergeten.

mvg
Tof topic, ik ben benieuwd of er hier nog meer vouwfietsers zijn?

David en Goliath.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Die zijn er zeker. Ik rijd al heel lang op verschillende modellen vouwfiets. Ideaal, vooral als je het fietsen wilt combineren met reizen per auto of trein. Afgelopen jaar heerlijk door Spanje gefietst, verschillende Vias Verdes, stukje fietsen, daarna met de bus terug naar de auto. Dat het wat minder snel en ver gaat, wat zou het. Kom ik een half uurtje later aan, of fiets 6 km minder op een dag. Ik fiets momenteel op een aangepaste Brompton, verstelbare stuurpen, Brooks zadel, andere handvatten en Kojak banden. Ik heb ook nog een Dahon met 7 versnelling derailleur. Daar kun je in principe de hele wereld mee aan. Ik zal wel eens wat foto's plaatsen.

Op You tube staan heel aardige filmpjes, Cycling along the baltic coast b.v. Of
60° North - A British Adventure.

Marcel
Op WorldCycle Videos, het videoplatform voor Wereldfietsers reizen een aantal leden met vouwfiets. Laura Crawford en Russ Roca van The Path Less Pedaled is sinds maart 2009 zelfs op wereldreis op een Brompton!


[wfvimeo]http://www.vimeo.com/groups/wereldfiets ... s/26700747[/wfvimeo]
Hallo Wilco
Op de site "crazyguyonabike.com" is een berg aan informatie te vinden over het wel en wee van mede fietsreizigers. Dus ook over hen die reizen met een vouwfiets.
Als je bij "journals"de term "folding bicycle" intypt, heb je voor de komende dagen genoeg leesvoer.
Veel plezier bij de oriëntatie, Bas
nvt
Als ik me niet vergistmaakt Dahon een race fiets met sks-koppelingen, kompleet met valies om op te bergen!
Ik meet 1m73, 65 kilo en voel me kiplekker op mijn Dahon.

De nieuwste Bromptons zouden geleverd worden met een 6cm (denk ik toch) langere stuurstang, hierdoor vinden ook langere mensen beter hun draai op de fiets.