Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velglint plakken / aanbrengen? - Forum Wereldfietser

Velglint plakken / aanbrengen?

Goede morgen,

laatst weer 's een lekke band geplakt sinds tijden en daarbij ontdekte ik dat 't velglint wat verschoven was (zo'n plak lint) .
Nu lijkt me 't zo ie zo goed dat dat lint weer netjes over de gaatjes van de spaken moet vallen maar ik vrees dat als ik dat lint wil verplaatsen 't er niet veel beter op gaat worden. (lees plakkerige bende door de lijm).

Dan maar een nieuw lint erop zetten dacht ik zo.
Nu herinner ik me van de fietsreparatie cursus dat je plaklint (soort van leukoplast http://www.bike-components.de/products/ ... band-.html) hebt en een soort van hoepellint dat je niet plakt maar eromheen legt http://www.bike-components.de/products/ ... band-.html.
Wat zou nu 't handigst zijn in gebruik volgens jullie?
En hoe breed moet dat lint dan zijn?
(Santos met 28" Rigida velgen)

Zo'n hoepel lijkt me er vrij eenvoudig omheen te leggen ipv 't plak gebeuren, toch zie je veel plaklint gebruikt worden.

Moet je bij 't plakken 't lint strak houden (op spanning) of alleen netjes geleiden over de gaatjes van de spaken?

Gaarne wat tips.

alvast bedankt,
Plaklint neem je bij de meeste velgen zo breed dat het klem zit tussen de randen. Het dikke Fond de Jante plakt echter slecht en wil nog wel eens schuiven. De warmteisolatie van velg naar binneband is wel goed en de dikte wil sommige ruime band velg combinaties ook nog wel eens helpen. Als het oud is is het echter bij een reparatie weer moeilijk terug te plakken. Polyurethaan velglinten doen het op een vakantie fiets ook goed, en zijn er met een schroevendraaier door het ventielgat ook weer uit te peuteren. Het hardplastic gele michelinlint scheurt als het oud wordt en is niet aan te bevelen. Rubber velglint is te slap en zakt in de spaakgaten, en is alleen bruikbaar bij niet holle velgen
Wat er nu op zit is een blauw leukoplast achtig spul.
Of dit (Schwalbe High Pressure Felgenband)
http://www.bike-components.de/products/ ... band-.html
wat beter spul is kan ik niet zo goed beoordelen.
Zou dat goed zijn?

Of is zo'n polyurethaan band beter?

(Santos Travelmaster 28" met Schwalbe Marathon dureme 42mm banden)

alvast bedankt,
TravelDuck schreef:Wat er nu op zit is een blauw leukoplast achtig spul.
zal wel schwalbe zijn, verkrijgbaar per 30 meter, dun en licht
Of dit (Schwalbe High Pressure Felgenband)
http://www.bike-components.de/products/ ... band-.html
wat beter spul is kan ik niet zo goed beoordelen.
Zou dat goed zijn?
dit is een soort hard plakband, niet zo handig als polyuethaan, niet de isolatie van textiel
Of is zo'n polyurethaan band beter?

(Santos Travelmaster 28" met Schwalbe Marathon dureme 42mm banden)
goed genoeg en practisch ;)
m-gineering schreef:
Of is zo'n polyurethaan band beter?
(Santos Travelmaster 28" met Schwalbe Marathon dureme 42mm banden)
goed genoeg en practisch ;)
Hoe bepaal ik de breedte die ik nodig heb?
Rigida Andra 30 velg achter en Rigida Sputnic voor (28")
Rigida lijkt geen www pagina te hebben met info.

Bike4Travel heeft wel een plaatje van de velg:
http://www.bike4travel.nl/popup_image.php?pID=1656
Waarop 19mm de binnen maat van de velg aangeeft.
't polyurethaan velglint is er in de volgende maten:
http://schwalbe.de/nl/nl/produkte/zubeh ... t=Zubehoer
14-622
16-622
18-622
20-622
22-622
25-622

14 en 16 lijken me zo ie zo te smal.
De velg is licht hol dus wellicht dat 20 past, maar 22 beter?
Bijkomend voordeel van zo'n plastic geval. Als je spaakbreuk hebt en de nippel verdwijnt in de velg is deze er nog wel uit te krijgen met een beetje schudden. Met een plaklint ook wel is alleen onhandiger en het is de vraag hoe goed het daarna nog plakt.

Met een schuifmaat even de binnenkant van de velg opmeten (of het gebruikte plaklint) dan weet je het zeker. Te ruim (Polyurethaan of plastic) is niet handig vanwege de scherpe randen.
Pman schreef:Bijkomend voordeel van zo'n plastic geval. Als je spaakbreuk hebt en de nippel verdwijnt in de velg is deze er nog wel uit te krijgen met een beetje schudden. Met een plaklint ook wel is alleen onhandiger en het is de vraag hoe goed het daarna nog plakt.

Met een schuifmaat even de binnenkant van de velg opmeten (of het gebruikte plaklint) dan weet je het zeker. Te ruim (Polyurethaan of plastic) is niet handig vanwege de scherpe randen.
de velg is tussen de velgranden 19mm breed maar daar waar de spaakgaten zitten is de velg wat smaller (uitholling) en 16mm breed. Als het ware zo de binnenzijde:

|_ .. _|
|.|__|.|
spaakzijde


welke maat moet ik nu hebben voor 't velglint?
TravelDuck schreef:
Pman schreef:Bijkomend voordeel van zo'n plastic geval. Als je spaakbreuk hebt en de nippel verdwijnt in de velg is deze er nog wel uit te krijgen met een beetje schudden. Met een plaklint ook wel is alleen onhandiger en het is de vraag hoe goed het daarna nog plakt.

Met een schuifmaat even de binnenkant van de velg opmeten (of het gebruikte plaklint) dan weet je het zeker. Te ruim (Polyurethaan of plastic) is niet handig vanwege de scherpe randen.
de velg is tussen de velgranden 19mm breed maar daar waar de spaakgaten zitten is de velg wat smaller (uitholling) en 16mm breed. Als het ware zo de binnenzijde:

|_ .. _|
|.|__|.|
spaakzijde


welke maat moet ik nu hebben voor 't velglint?
20mm
Dank Marten !
de bestelling is geplaatst, nu maar afwachten op de grote doos met onderdelen.

Kan ik 't beste 't oude plak velg lint verwijderen alvorens de polyuethaan versie te plaatsen?