Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lawaai beltdrive en andere vragen. - Forum Wereldfietser

Lawaai beltdrive en andere vragen.

De riem van mijn nieuwe Santos maakt lawaai bij het aanzetten.
Zo te horen bij het voortandwiel. Alsof de riem tegen de flens aanloopt.
Wat kan dat zijn?
Is dat normaal?
Wat moet er aan gedaan worden? Mij is verzekerd dat de riem helemaal stil is.
Wat kan ik er zelf aan doen?

Is het nodig om het excenter te verdraaien om te riem te ontspannen als je het achterwiel er uit moet halen?

Hoop dat jullie raad weten.

groet,
niko
Ik zou inderdaad denken dat de riem om een of andere reden iets scheef loopt en daardoor tegen de flens van een van beide wielen aan loopt.

Qua wiel demonteren zou ik inderdaad de riem ontspannen en daarna het wiel demonteren.
nikopaul schreef:De riem van mijn nieuwe Santos maakt lawaai bij het aanzetten.
Zo te horen bij het voortandwiel. Alsof de riem tegen de flens aanloopt.
Wat kan dat zijn?
Is dat normaal?
Wat moet er aan gedaan worden? Mij is verzekerd dat de riem helemaal stil is.
Wat kan ik er zelf aan doen?

Is het nodig om het excenter te verdraaien om te riem te ontspannen als je het achterwiel er uit moet halen?

Hoop dat jullie raad weten.

groet,
niko
't is niet normaal dat je riem herrie maakt, die hoort stil te zijn.
Vermoedelijk staat er iets scheef waardoor je riem naar de zijkant gaat lopen.
Staat je achterwiel wel goed in de wielsleuven/padden?
Te controleren door de snelspanner los te halen en even goed aanduwen / op de bagagedrager drukken.

Bij achterwiel eruit halen maak ik nooit de excentrische trapas los, dat zou erg omslachtig zijn als je je wiel eruit haalt bij een lekke band. Moet je steeds je riem weer aanspannen.

Mocht je ten einde raad zijn zou ik gewoon naar de fietsenmaker terug gaan waar je 'm gekocht hebt. Een goede fietsenmaker zou je probleem moeten kunnen verhelpen.

succes,
Ik reed van de week toevallig ook naast een fiets met riem. De herrie viel me gelijk op. Het komt dus vaker voor.
Wim
Klein beetje scheve achterbrug (door ongelukje bv) en je hebt lawaai aan je riem. Zou dat met die nieuwe riem van Gates zijn opgelost? (dan wel hopen dat die sleuf in het lengtemidden van die riem niet vol loopt met prut)
TravelDuck schreef:Een goede fietsenmaker zou je probleem moeten kunnen verhelpen.
Ik ken 2 gevallen (waar ik er een van ben) die door goede fietsenmakers niet geholpen konden worden om dit te verhelpen.
Ik heb dat ook gehad. De uitlijning van voor en achter tandwiel komt heel nauwkeurig. De trapas kan in het frame verschoven worden om goed uit te lijnen. Bij Bike4travel hebben ze een uitlijn hulpstuk en is het uitlijnen in 5 minuten gebeurd.

joop
Hi,

De riem van mijn Santos begon na 2 jaar en ca. 5000 km iets te piepen en te steunen :-)
Heb hem even met bijenwas ingesmeerd .... zie eerder op dit forum..... en je hoort nu al 1000 km niets meer.

Grtjs, Gerard
Wat een boel gedoe met die dure riemen; ik dacht dat ze onderhoudsvrij waren. Hebben die riemen soms een (te) hoge kme-factor?
joopbos schreef:Ik heb dat ook gehad. De uitlijning van voor en achter tandwiel komt heel nauwkeurig. De trapas kan in het frame verschoven worden om goed uit te lijnen. Bij Bike4travel hebben ze een uitlijn hulpstuk en is het uitlijnen in 5 minuten gebeurd.

joop
Geen ervaring met een riem, maar is het zo dat je bij een lekke band de riem eerst moet ontspannen voordat je het wiel eruit kunt halen? Om vervolgens bij het opspannen (met excentrisch bracket) een hulplijnstuk nodig te hebben om geen lawaai van je riem te hebben? Klopt dat? If so, wat een gedoe als je ergens in de jungle een lekke band hebt.

Wat mij betreft maken ze bij ketting aandrijflijnen de kettingbladen gewoon van RVS en een stuk dikker en groter in tandenaantal, zodat er meer lengte van zo'n dikke brede niet roestende singlespeedketting in past. Zo'n oversized ketting moet toch makkelijk +10.000km mee kunnen. Extra gewicht maakt me niet uit, speelt nauwelijks een rol op een vakantiefiets. Als je een riem met zo'n dikke ketting vergelijkt dan betaal je voor een riem wel heeeel veel extra om schone handen bij het poetsen van je fiets te houden. Daar kun je bijna een week extra fietsvakantie van betalen :).
AB schreef:Geen ervaring met een riem, maar is het zo dat je bij een lekke band de riem eerst moet ontspannen voordat je het wiel eruit kunt halen? Om vervolgens bij het opspannen (met excentrisch bracket) een hulplijnstuk nodig te hebben om geen lawaai van je riem te hebben? Klopt dat? If so, wat een gedoe als je ergens in de jungle een lekke band hebt.
Hoe deden we dat ook vroeger ook alweer met de stadsfiets :roll:
Leon
Leon schreef:
AB schreef:Geen ervaring met een riem, maar is het zo dat je bij een lekke band de riem eerst moet ontspannen voordat je het wiel eruit kunt halen? Om vervolgens bij het opspannen (met excentrisch bracket) een hulplijnstuk nodig te hebben om geen lawaai van je riem te hebben? Klopt dat? If so, wat een gedoe als je ergens in de jungle een lekke band hebt.
Hoe deden we dat ook vroeger ook alweer met de stadsfiets :roll:
Leon
Weet niet wat je met de wedervraag bedoelt, maar ik kwam niet zo vaak met mijn stadsfiets in de jungle. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het iets meer gedoe is bij een riem om je wiel uit het frame te halen. Klopt dat? Kan ook wel googlen hoor, maar ben momenteel net zo lui als een riemgebruiker dat is ten aanzien van kettingpoetsen ;).
Gewoon flink de achtervork buigen en snel genoeg de nieuwe binnenband er tussendoor proppen aan de andere kant :D.

(of de band plakken ipv vervangen)
Matthie9000 schreef:Gewoon flink de achtervork buigen en snel genoeg de nieuwe binnenband er tussendoor proppen aan de andere kant :D.

(of de band plakken ipv vervangen)
Oh bedoelt Leon dat, haha, jaaa, dat waren nog helse toestanden, achtervork met een stalen nijptang uitbreken en snel de band ertussen proppen, haha. Hoop toch niet dat het veel gedoe is om een wiel los te halen bij een gates riem.

Zal eventjes twee avondjes studeren in de gebruiksaanwijzing, pffff.
Wat wordt hier vreselijk weer veel onzin over de riemaandrijving geschreven door inzenders die tegelijkertijd bij hun bericht aangeven geen ervaring met de riem te hebben. :-)

NB.
Je kunt je wiel gewoon los halen en uit de achterbrug van de fiets nemen zonder de excentische bracket te verstellen..... in ieder geval bij mijn Santos........ en de uitlijning van het wiel is gewoon een kwestie van opletten dat je het wiel weer geheel tussen de padden schuift.... precies als met een kettingaandrijving........klaar is Gerard :-))
GerardH schreef:Wat wordt hier vreselijk weer veel onzin over de riemaandrijving geschreven door inzenders die tegelijkertijd bij hun bericht aangeven geen ervaring met de riem te hebben. :-)

NB.
Je kunt je wiel gewoon los halen en uit de achterbrug van de fiets nemen zonder de excentische bracket te verstellen..... in ieder geval bij mijn Santos........ en de uitlijning van het wiel is gewoon een kwestie van opletten dat je het wiel weer geheel tussen de padden schuift.... precies als met een kettingaandrijving........klaar is Gerard :-))
Sinds wanneer is het stellen van een vraag onzin? Dacht ergens gelezen te hebben dat het nogal precies komt bij het afstellen van het wiel. En dacht ook ergens gelezen te hebben dat de riem op iets meer spanning gesteld moet worden dan een ketting. Een ketting moet je juist ietsje slap spannen om teveel druk op de wiel en bracketlagers te voorkomen. Aangezien een riem geen ketting is, leek het me plausibel dat je een wiel niet zomaar uit het frame kunt halen. Maar mooi te lezen dat een riemaandrijving net als een kettingaandrijving functioneert. Moet er niet aan denken om bij elke lekke band een fietsenmaker te moeten inschakelen die de fijnafstelling van het achterwiel moet gaan regelen.
Neem anders gewoon contact op met Santos. Die zijn zeer service gericht.
Toevallig zelf vrijdag geweest. Bij ombouw van mijn fiets naar belt was het 20 tands tandwiel niet aanwezig. Dat hebben ze er vrijdag opgezet.
Ik mocht meekijken omdat ik wilde weten hoe het achterwiel er het best uitgehaald en weer gemonteerd kon worden.
Excenter hoeft niet los bij verwijderen achterwiel!
In mijn geval; clickbox los, snelspanner los en het wiel eruit nemen. bij montage opletten dat wiel goed in achterpads zit.
Bij beltspannen, wat ik in 2000km niet heb hoeven doen trouwens, alleen excenter los en voorzichtig verdraaien. Trapas is een beetje te verschuiven mocht de belt geluid maken bij het fietsen. Normaal gesproken is belt geruisloos.
Ik heb nu de nieuwste versie stalen achtertandwiel die ik de eerste 20000km niet verwacht te hoeven vervangen.
Voor mij niets anders meer dan een belt. Ik rij 6000km WWverkeer pj door wind en weer. Het is wel jammer dat een beltfiets zo duur is.
Leon schreef:
AB schreef:Geen ervaring met een riem,
[...]
wat een gedoe als je ergens in de jungle een lekke band hebt.
Hoe deden we dat ook vroeger ook alweer met de stadsfiets :roll:
Leon
Vroeger? Ik doe het nog steeds op een stadsfiets, en dat betekent dus onderweg plakken. Kost een kwartiertje...
Uitgebreid verhaal over riemfietsen van Santos is hier na te lezen:
http://www.santosbikes.com/index.php/nl ... 48-rohloff

Filmpje van Gates zelve:
http://youtu.be/MPoKawd1y9M

kan me nog een filmpje van de vakantiefietser herinneren over wiel wisselen/ riem spannen maar kan deze niet meer terug vinden.

veel fietsplezier,
Hmm, als ik al die verhalen hoor, instructiefilmpjes bekijk en handleidingen lees blijf ik de ‘tandriem’ maar een opmerkelijke, dure en (maar dat is persoonlijk) lelijke variatie vinden van de ketting, en dat alleen maar voor een hogere kme-factor.