Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te kopen voor sport/ontspanning? - Forum Wereldfietser

Wat te kopen voor sport/ontspanning?

Hoi allen,
ik wend me tot jullie omdat ik niet goed weet wat te kopen.
Ik zoek een fiets om zowel off-road als onroad te kunnen fietsen.
Niet voor topprestaties te leveren maar als sporttoerist.
Wel moet de fiets comfortabel zitten daar ik een zwakke rug heb.
Een ATB is niet geschikt daar ik ook de weg wil rijden en een 'koers'fiets ook niet daar ik ook in het 'groen' wil rijden.
Budget is niet echt bepaald maar ik vind prijs/kwaliteit belangrijk, laat ons zeggen 750€.
Heb wel enkele voorbeelden van wat ik bedoel:
Scott Sportster reeks P1-2-3-5
Trek T reeks T420
Trek Bruiser One
Trek 6006-6066
Trek 7700FX-7500FX-7300FX-7200FX-7100FX
Batavus AX400
Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik zie de 'bomen(fietsen)' door het bos niet!
alvast bedankt
Koen

Kijk eens naar Nishiki. Hele redelijke fietsen voor hele goede prijzen. Kijk daarbij eens naar de Hybrid lijn. Redelijk lichte fietsen met niet te brede banden, beetje profiel. Zeker geschikt voor op de weg, maar ook lekker voor een stevig pad door het bos. Absoluut niet geschikt om kuilen e.d. met opzet te doorkruisen.

Hallo Koen.

Als ik lees over comfortabel zitten en een zwakke rug dan denk ik meteen aan een ligfiets.
Vervolgens wil je er zowel mee op de weg als (niet al te extreem ) daarbuiten.
Een van de fietsen die dan in aanmerking lijkt te komen is bijv. een Optima Orca. Tweedehands wel te krijgen tegen de genoemde prijs. Voeg aan je vele interesses ook noch die van het knutselen aan je fiets toe en je zit gebakken. (Als je in de juiste stemming bent geef je op de weg ook nog iedereen het nakijken!)

Succes bij je keuze,
Albert

Zoveel fietsers zoveel ideale fietsen. Toch zal ik proberen uit te leggen wat mij ideal lijkt, en waarom. Ik zou in jouw geval altijd kiezen voor een randonneur met brede 26 inch banden zonder veel profiel. Als band kun je dan denken aan de Schwalbe Big Apple. Dat is een naar verhouding lichte band met vrij weinig rolweerstand maar door de enorme breedte wel veel vering en demping. Zulke brede banden fietsen echt veel lekkerder, en geven ook op een losse ondergrond nog verrassend veel grip, zolang het geen modder is. Die banden bestaan er in 26 inch en in 28 inch, maar 26 inch wielen zijn flink wat lichter.
De meeste fietsen met 26 inch wielen hebben een nerveuze en nogal uitgestrekte atb geometrie (het zijn mountainbikes), en dat is voor jou niet prettig. Het stuurt onrustig en het zit niet comfortabel. 26 inch randonneur frames worden door diverse fabrikanten geleverd (onder meer Fahrradmanufaktur T400, Santos, Villiger Cabonga, Snel, Thorn - in Engeland via het web te bestellen, en natuurlijkde diverse bekende maatbouwers). Ik zou er altijd een race stuur opzetten en een Brooks Flyer zadel, maar dat is heel persoonlijk.
vel plezier, dit is inderdaad het echt leuke fietsen,
Wim
Al bedankt voor de reacties,

heb op www gekeken naar:

Schwalbe Big Apple: interessant!
Brooks Flyer: raar, is dit echt OK?
Optima Orca: niet geïnteresseerd.
26¨:genoteerd!
Nishiki:prijzen?

Iemand een idee omtrent de modellen die ik heb opgeschreven?

Koen

Hoi koen,

Sorry dat ik het niet met je eens bent. Een ATB is wel degelijk geschikt, weliswaar met kleine aanpassingen.
Kort frame (recreatie ATB) gladde banden en een hoge stuurbocht.
Op deze manier kan je een redelijk goedkope fiets verkrijgen.
Geschikt voor vakantie op asfalt en een flinke rit door de rimboe.
Geloof me een recreatieve ATB is ideaal voor beiden.

Groeten, John.

Oh maar dat was geen stelling maar een veronderstelling.
Ik ga(ging) er vanuit dat een ATB niet geschikt was om ook op asfat/verhard te gebruiken.
Wat zou jij dan veranderen aan een ATB en welke ATB bijv.?
Koen

Hoi Koen, mijn vriendin heeft sinds kort een CUBE limited 3, een Duits merk met een hoge kwaliteits/prijs verhouding.
Wat veranderen betreft ben je met banden, een verhoging van het stuur en een bagage drager al gauw klaar.
Zaken waar een redelijke fietsenzaak zijn hand niet voor omdraait.
Kijk even op: lange link


Groeten, John.


Moderated: De extreem lange link aangepast zodat de opmaak van de site niet teveel wordt omgegooid.
al bedankt voor de reacties.

Als ik zo rondsurf wordt mijn probleem van bos en bomen alsmaar groter.
Ik wist dat NL fietsgek was maar zò gek, onvoorstelbaar!

Probleem is dus dat ik in B woon en het aanbod en gamma véél kleiner is.
En als beginnende fietser had ik toch liefst een dealer iets dichter in de buurt voor ondersteuning.En dan komen we uit tot de meer bekende/populaire merken zoals Scott, Trek, Batavus, Gazelle, enz.
Het valt me op dat er over deze merken hier niet zo veel gesproken wordt, waarom?

Ook stel ik vast dat het prijsverschil veelal gemaakt wordt door het verschil in kwaliteit van versnellingsapparaat, Deore-Alivio, XT-LX, enz.

En dan kom ik meestal buiten mijn budget terecht. Ik had gehoopt op een 700-800€ want dan moet je toch nog wat kledij aanschaffen, zelfs als amateur, en randapparatuur bovenop je fietsprijs.

Kort samengevat wat ik tot nu toe heb geleerd:voor mijn persoonlijke fiets:
ATB fietstype met 26" velgen
Schwalbe Big Apple banden
Shimano Deore versnellingsapparaat
Verende voorvork
V-remmen
zadel niet te hard maar zeker niet te zacht
framemateriaal niet belangrijk

Wat denken jullie en...

wat met verlichting?
wat met computer(tje)?

Ikzelf ben een lange, smalle kerel ( :wink: ) waardoor de fiets comfortabel moet rijden daar ik niet veel body heb om schokken/trillingen te absorberen.

waarom zoveel vragen :?: Ik wil gewoon een goede fiets die ik NIET na enkele ritjes aan de haak hang en waar ik enkele jaren kan van genieten.

En nu jullie weer :lol:

Koen

Je plannen zien er goed uit.
Met veel zoeken moet het lukken om voor dat bedrag te slagen.
CUBE is een merk dat in duitsland heel groot is en in Nederland en misschien ook België net begint een markt op te bouwen.
Daarom is het merk nog niet zo bekend, maar wel goedkoop om zich in de markt te wringen.
De importeur in België is:
Sport Intox
Rue de Sourbrodt 46
4750 Weywertz / Bütgenbach
0032/80/ 444928

Denk anders aan giant, stevens of nishiki.

Succes.

Nog even wat aanvullingen:
Je had wat vraagtekens bij het door mij genoemde zadel, maar je geeft niet aan waarom. http://www.brookssaddles.com/ voor de officiele site van Brooks. Je hebt echter meer aan http://sheldonbrown.com/harris/saddles.html Het voordeel van een leren zadel is dat het minder zweterig is, en zich in de loop van de tijd vormt naar je lichaam. Voor jouw soort fietsen komen denk ik twee zadels in aanmerking: als je erg rechtop zit de wat bredere B67, en als je wat meer voorover zit de iets smallere Flyer. Het zijn allebei zadels met veren, en dat is echt wat comfortabeler dan zonder. Een goede geveerde zadelpen is natuurlijk nog wat comfortabeler (mits gecombineerd met een zadel zonder vering), maar gelijk veel duurder, en weer een onderdeel dat kapot kan gaan.
Op de site van Thorn (www.sjscycles.com) kun je veel van dit soort fietsen zien, plus verhelderende besprekingen van hun Nomad en XTC uit het Engelse blad Cycling Plus. De Thorn fietsen zijn erg mooi, maar helaas door het dure pond momenteel wat aan de prijs. De site geeft je in elk geval een erg goed idee van waar je aan kunt denken, en Thorn is in Engeland een erg gerenommeerde bouwer.
Kijk ook hier nog eens:
http://users.chariot.net.au/~gloria/backroad.html en http://www.rivendellbicycles.com/ (de Rivendell Atlantis is een plaatje).
Let er op dat op lang niet alle fietsen zulke brede banden passen als de 60 mm Schwalbe Big Apple. Zeker niet als er ook nog spatborden op moeten. V Brakes bijvoorbeeld zijn al gauw te krap, en het zelfde geldt voor vorkkronen en dergelijke. Tot ongeveer 50 mmm lukt echter wel op de meeste 26 inch frames. Zelf gebruik ik Schwalbe Marathon banden van 50 mm op onze 26 inch tandem (de Big Apple was volgens Schwalbe te kwetsbaar op een tandem), en dat was het breedste wat nog paste. Het fietst een stuk comfortabeler dan de smallere banden die we eerst hadden.
Als je last van je rug hebt zou ik ook ernstig denken over een maatfiets. Vittorio maakt mooie goede fietsen voor niet al te veel geld. Het is wel wat duurder dan wat jij in je hoofd hebt, maar ook weer niet verschrikkelijk veel duurder (ik denk dat je in alle gevallen iets meer kwijt zult zijn als je een echt goede fiets wilt hebben).
Waarom wil je voorvering? Het maakt je fiets duur en zwaar, terwijl je zulk comfort net zo goed kunt bereiken met een mooi stalen frame met een gegoten vorkkroon (veel comfortabeler dan een unicrown vork), een comfortabele geometrie, dikke banden en een geveerd Brooks zadel.
Veel succes
Wim

Vraagtekens omtrent het zadel kwamen enkel voort uit het 'design', in deze tijden van hightech. Dus volgens jou is er géén vering nodig behalve dat in het zadel, voor mij?
En toch proberen om 26" te hebben, is dus belangrijk voor comfort?!

Nu nog effe uitzoeken wat je bedoelt met je gegoten vorkkronen ipv unicrown.

Koen

Ik geloof inderdaad dat je geen vering nodig hebt, maar weet natuurlijk niet hoe erg het is met je rug. Bedenk bovendien dat een echt goede voorvork net zo duur is als een compleet stalen maatframe.
Een zadel is en blijft een kwestie van smaak, en idereen is weer anders. Ik kan slechts zeggen dat de meerderheid van de wat serieusere tourfietsers de voorkeur geeft aan een Brooks, en meestal is dat een geveerd exemplaar. Ik vind het er prachtig romantisch uitzien.
Nu nog iets over vorkkronen. Vroeger hadden alle fietsen een gegoten vorkkroon. Bovenaan de vorkpoten zijn de krachten veruit het grootst, en de traditionele manier was daarom om een vork te maken door twee vrij lichte vorkpoten te steken in een stevig gegoten stalen bruggetje (de vorkkroon), en daar dan weer een buis naar boven aan te solderen die de balhoofdbuis ingaat. Het voordeel is dat je weinig materiaal gebruikt waar het niet nodig is (in de vorkpoten) zodat het licht blijft, en lekker veert. Je gebruikt slechts flink wat materiaal op de plek waar de krachten heel groot zijn (de vorkkroon). Het is een dure en moeilijke manier om een vork te maken. Tegenwoordig doen ze het meestal makkelijker: twee dikke zware vorkpoten worden aan de bovenkant naar elkaar toegevouwen. Dat is makkelijk en goedkoop om te maken. Het grote nadeel is dat de hele lengte van de vorkpoten erg stevig moet zijn, enkel en alleen omdat er aan de bovenkant grote krachten op komen. Het gevolg is dat zulke vorken stijf en oncomfortabel zijn.
Veel succes,
Wim
Eerlijk gezegd had ik dat verschil niet opgemerkt, weer slimmer geworden.
Als ik zo vlug kijk in de 'boekjes' zijn het oude type vorken ZONDER vering bijna niet meer te vinden!Heb folders liggen van Batavus,Scott,Trek,Gazelle en Merida.
Ofwel heb je de geplooide vorken ofwel MET vering!
Ik vind er zelfs geen enkele!

Het wordt er NIET makkelijker op!

Mijn rug is gewoon één van de redenen om te gaan fietsen daar ik in feite een wandelende surfplank ben met krakende knoken!

Koen

Het klopt dat vorken met een gegoten kroon bijna niet meer gebruikt worden. Ze zien er daarom inmiddels 'ouderwets' uit, en dat is alleen al een zakelijke reden om ze niet meer te gebruiken. Maar kijk op de sites van Vittorio (www.vittorio.nl), Thorn (www.sjscycles.com), Rivendell (www.rivendellbicycles.com) of Martin Gerritsen (http://www.m-gineering.nl/index2.htm) en je ziet dat het door althans sommige specialisten nog wel gedaan wordt. Ik weet niet of je zelf nog een oude stadsfiets hebt zoals een hele slome Gazelle Impala etc. Maak er eens een ritje op, en kijk hoe die vork beweegt/veert. En voel hoe comfortabel dat eigenlijk is. Het is de kunst van een goede framebouwer dat traditionele comfort in te bouwen in een modern frame dat toch licht en snel is.
Om dezelfde reden vind ik aluminium frames eigenlijk erg vervelend (ik spreek uit ervaring, want ik heb er twee). Aluminium is niet zo sterk als staal, en kan niet tegen buigen. Om het veilig te gebruiken moet je er dus meer materiaal van gebruiken, en in zodanig grote diameter dat het frame heel stijf is. Het gevolg is best lichte en sterke fietsen, die echter zo stijf als een plank zijn. Acceptabel voor een racefiets, maar niet echt lekker voor een lange tocht. Om die goedkope Chinese alu frames dan weer enigszins comfortabel te maken wordt er een verende voorvork op gezet - weg gewichtsvoordeel.
Natuurlijk kun je op zowat elke fiets fietsen, en is niet iedereen zo'n princes op de erwt. Maar je vroeg wat een echt fijne fiets is. Bij deze,
Wim

Nee hoor, je mening wordt ten zeerste gewaardeerd.
Mocht je geschreven hebben 'koop een witte, dat rijdt beter' dan zou ik effe nadenken over het nut :lol: :wink:
Het probleem blijft natuurlijk dat al deze fietsen die opgenoemd worden niet in streek verkrijgbaar zijn en dat vind ik een minpunt. Ik blijf maar een amateur die niet effe 100km ver rijdt voor z'n dealer!

Koen

Slechts weinigen van ons zijn iets anders dan amateurs - ik ook niet. Ik heb zelf een Thorn tandem, besteld over het internet/de telefoon, en met de luchtvracht uit Engeland thuisbezorgd. In Amerika is dat ook vaak de manier waarop je een fiets koopt. Onze tandem kwam in een grote doos, en alles was perfect afgemonteerd. Ik hoefde slechts de trappers te monteren en het stuur recht te zetten. Serieus onderhoud is nog niet nodig geweest, en kan ik altijd bij de fietsenmaker in de buurt laten doen (hij snapt ook wel dat hij zo'n fiets niet kon leveren). Verder is een weekend op de fietsreparatiecursus van de Wereldfietser nuttig en erg leuk.
Als ik een Vittorio randonneur zou willen hebben (wil ik best wel), dan moet ik ook meer dan drie uur in de trein naar Heerhugowaard gaan zitten om me te laten opmeten, en om te praten over de afmontage, en dan weer drie uur terug. Als het ding dan klaar is moet ik nog eens hetzelfde doen. Het voordeel is dat zulke fietsenbouwers dat ook weten, en er wel voor zorgen dat je fiets in een keer goed wordt afgeleverd.
succes,
Wim

Kijk eens naar de Merida Matts cruise 5.7. 549 Euro en voor de 200 Euro die je over houdt verander je de spullen die je niet leuk vind.

Frame maakt niet veel uit zeg je?
zelf heb ik 2 hernia's en een slechte nekwervel.
op mijn oude KHS cromo voel ik me lekkerder dan op mijn Alu (stijver).
De voorvork lost dan voor een gedeelte mijn nekprobleem op.

Matts Cruise 5.7 staat in mijn folder aan 558€

Shimano Acera-X is dit ok?
Shimano Deore is ok!!

die heeft dus zadelvering en voorvorkvering.

Ik ken Merida dus niet,is dit kwaliteit/prijs verhouding OK?

Nu effe kijken op de website!

Koen

Arme Koen, wat een hoop tips krijg je over je heen.
Mijn tips:
Ga naar een redelijk locale dealer die je goed wil helpen met het aanpassen van de fiets: juiste maat en afstelling, zadel op proef, juiste maat stuurpen (erg belangrijk maar vaak onderschat) en die ook klaarstaat als er iets even rammelt.
Voor op de weg zijn 28"-wielen toch fijner, voor offroad zijn brede banden fijn. Logisch is dan om een zgn. crosshybride te kopen: kale fiets, 28" en er kunnen zowel brede als smalle banden in. Juist de bekende merken hebben hier de laatste jaren aardige collecties, in navolging van de (iets duurdere) Koga Terraliner. Ik zou, gezien je wensen én je budget, je geld niet besteden aan een dure groep of hydraulische en/of schijfremmen maar aan een een fijn zadel (al dan niet met veren) en redelijke goede verende voorvork. Dat zadel kan verend zijn, maar je kunt ook een verende zadelpen nemen (John kent een hele gave), hoewel de discussies over verende zadelpennen de komende 100 jaar nog wel zullen blijven. Het is natuurlijk ook fijn om brede banden te kunnen monteren, maar 60 mm zal toch niet altijd kunnen; gelukkig zijn er ook 50-mm versies van de Big Apple's, die passen vaker. Maar als blijkt dat je voornamelijk op asfalt rijd monteer je gewoon smalle banden van 32 mm!
Ja en die verlichting dat worden dan dus gewoon batterijdingetjes die je er los op monmteert, maar dat kun je ook na de zomer kopen.
Succes ermee,
Leon