Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spatlap op Koga Traveller om te kunnen blijven schakelen? - Forum Wereldfietser

Spatlap op Koga Traveller om te kunnen blijven schakelen?

Ik gebruik mijn vakantiefiets niet alleen voor de vakantie, maar ook voor mijn woon- werkverkeer en dat is 40 km per dag door de polder. Nu heb ik sinds september een tweedehands Koga Traveller uit 2006 die me heel goed bevalt, maar waar ik toch een probleem mee heb. De fietspaden in de polder waar ik doorheen fiets zijn niet altijd even schoon, zeker niet in deze tijd van het jaar. Door die takjes, bladeren, modder en schapenkeutels lopen mijn versnellingskabels -die onder de bottom bracket doorlopen- vast. Het wisselen van versnelling kan dan nog wel, maar het duurt heel lang voordat de ketting daadwerkelijk om een ander blad wordt gelegd. Als ik thuiskom, borstel ik alles schoon en werkt het weer naar behoren.

Nu vraag ik mij af of meerdere mensen dit probleem hebben en wat jullie eraan doen? Zou het monteren van een ouderwetse spatlap soelaas bieden? En kan dat zomaar op die plastic SKS spatborden?
Ik heb zelf een tijdje geleden een leren Brooks spatlap gemonteerd op het SKS voorspatbord van mijn fiets. Dat maakt heel veel uit. Zorg wel dat je het goed vastzet. Zelf ben ik wat te voorzichtig geweest: achteraf zou ik de spatlap nog flink lager gemonteerd hebben. Een paar centimeter boven de weg is prima.
SKS spatborden zijn traditioneel vrij kort. Franse stijl spatborden zoals van Gilles Berthoud zijn veel langer (ook aan de voorkant). Voor 28 inch wielen met niet al te brede banden heeft SKS sinds kort de Longboard spatborden, die wel langer zijn, en geintegreerde spatlappen hebben.
Wim
Een oudewetse spatlap, zo'n zwaar rubberen geval, is erg zwaar voor een lichtgewicht spatbord. Wat ik wel eens gedaan heb is een stuk plastic uit de bodem van een {reclame}Hertog{/reclame}ijsbak geknipt en dit mbv een boormachine en blindklinknagels aan het spatbord gemaakt. Het werkt goed. Voordeel van dit type plastic is dat het buigt maar toch onverwoestbaar is. Nadeel is dat je nu waarschijnlijk in de winter roomijs moet eten.
Maar eigenlijk fiets je met een verkeerde fiets in de winter, of je bent lui met onderhoud, of - en dat zou best kunnen - de kabels lopen niet alleen onder de bracktpot zwaar maar ook op een of meer andere plekken.
Leon
Tja, helaas verkeer ik niet in de luxe situatie dat ik er meerdere fietsen op na kan houden of een onderhoudsarme fiets kan aanschaffen, dat blijft nog even een droom! Tussen kerst en oud&nieuw ga ik sowieso even alles uit elkaar halen, schoonmaken en opnieuw invetten (derailleur met name) en dan is denk ik een deel van het probleem opgelost. Nieuwe schakelkabels zullen ook helpen denk ik, alhoewel de fiets niet meer dan een paar duizend km gereden heeft gok ik, want de originele ketting zit er nog op en die is nog niet helemaal versleten (gaat ook vervangen worden na kerst).

Maar de modder maakt echt heel veel uit, als ik die verwijder schakelt de fiets weer als vanouds. Dus ik ga ook eens even de tip van Wim nakijken, want inderdaad zo'n zware rubberen lap vind ik wel een beetje tricky op een lichtgewicht plastic spatbord. En misschien inderdaad eens een paar toetjes met roomijs uitzoeken en mezelf trakteren op een bak Hertog ijs ;-)
Als de kabels al tijdens een ritje beroerd lopen is er vast meer aan de hand. Kijk dan ook goed naar de kunststofgeleider, daar moet geen groef in gesleten zijn.

Een drastische oplossing is de kabels vervangen door een set met een doorlopende liner
Hmmm, daar zal ik ook eens naar kijken. Ik vind dat de oplossing met die kale kabels via een plastic geleider sowieso geen schoonheidsprijs verdiend.

@Wim: ik die longboards al wel bij SKS op de website staan, maar volgens mij zijn ze nog nergens te koop, ik kan ze in ieder geval niet zo snel vinden op internet. Wat ik nu op de Koga heb zijn SKS chromoplastics P-50, dus de longboards zijn iets smaller (P-45), maar dat maakt denk ik niet veel uit, veel breder dan de 37 mm banden die er nu opzitten zal wel niet passen denk ik. Misschien 42 mm in de toekomst. Het lijkt me wel een mooie oplossing en mijn voorspatbord is op dit moment al gescheurd en dus aan vervanging toe.
Ik heb wel eens 42-mm-banden op de fiets gedaan terwijl er van die standaard SKS spatborden opzaten die voor 37 mm bedoeld zijn. Het past net, maar je hebt vaak probleempjes met rammelen en de kans op een vastloper lijkt me niet verwaarloosbaar.
Gelukkig is dat laatste me niet overkomen.
Leon
De huidige P-50 spatborden op mijn fiets zouden banden tot 45 mm moeten kunnen herbergen, mits er genoeg hoogte is natuurlijk. De P-45 spatborden kunnen inderdaad niet breder dan 37 mm herbergen.

Misschien dan toch maar aan de spatlap en het spatbord nog een keer met een glasvezelmatje en wat epoxy repareren.
Als je spatborden hun beste tijd gehad hebben zou ik ernstig overwegen op die van Gilles Berthoud over te stappen. Die zijn er in 50 mm, en in een lange en een korte uitvoering (neem de lange): http://www.gillesberthoud.fr/anglais/ac ... sultat.php
Montage is wel lastig, schijnt het.
Wim
Lampo schreef:alles uit elkaar halen, schoonmaken en opnieuw invetten (derailleur met name). Maar de modder maakt echt heel veel uit, als ik die verwijder schakelt de fiets weer als vanouds.
Veelvuldig voorkomend probleem. oplossing: invetten van de kabels tpv de onderkant bracket. Daar ontstaat het meeste modderkoek en is de meeste frictie. Dus schoonmaken, olie, flink invetten, tectyl superwax en vaseline eroverheen spuiten (kan de modder niet vastkoeken aan het frame, maak je het zo weer schoon) en inderdaad regelmatig schoonhouden (na elk ritje). Je moet het wel bont maken dat een derailleur is volgekoekt..... veelal is het vastgelopen frictie van de kabels die een derailleursysteem om zeep helpt.

Wat ik ook vaak doe tijdens het fietsen (op racefiets) is even aan de schakels trekken (zonder te schakelen of door te trappen), daarna schakelt ie vaak net weer iets nauwkeuriger.

Maar joh, koop een rohloff, fiets je zo door alle bagger heen. Duurzaam, simpel en onderhoudsvrij, rechte kettinglijn die daardoor ook geen kans meer loopt om te breken. Je komt in een waar walhalla met rohloff :).
De fancy brooks lap kan je ook maken uit EPDM folie (ergens op een bouwwerf vind je zeker een overschotje). Ziet er minder fancy uit, maar is erg soepel (en blijft dat ook) slijtvast en uv bestendig, eventueel twee revetten doorslagen en vastmaken met tiewraps.

Ik heb overigens ook blote kabels en te korte spatborden en dat leidt niet tot problemen, dus idd eens te tip van Marten onderzoeken.
Op mijn mtb's zorgt modder eigenlijk zelden voor schakelproblemen. Als de derailleur niet goed terug veert ligt dat bijna altijd aan het niet meer goed glijden van de binnenkabel door de buitenkabel. Schoonmaken en smeren of anders nieuwe kabels.
Een doorlopende buitenkabel, zoals Marten suggereert, valt dan te overwegen.
Een spatlap is een windvanger...
Een spatlap is natuurlijk wel een windvanger, maar het houdt ook de ketting wat schoner en dat is mij ook wel wat waard. Plus dat ik ook nog wel enigszins met nette schoenen op mijn werk moet verschijnen :lol:

Zal die geleider vanavond eens even nakijken, zijn dat soort dingen nog los verkrijgbaar of moet ik dan echt naar een nieuwe kabel toe waarvan de mantel doorloopt over de BB?
Je moet de plastic kabelgeleider die onder het BB zit dan ook vervangen met iets anders lijkt me, want door die oogjes passen volgens mij geen buitenkabels, zijn hier geen andere oplossingen voor? vind het namelijk ook niet zo elegant; op mijn stalen racefietsje zit niet zo'n plasticen geval maar zijn de geleiders op het bottom bracket gelast.
Matthie9000 schreef:Je moet de plastic kabelgeleider die onder het BB zit dan ook vervangen met iets anders lijkt me, want door die oogjes passen volgens mij geen buitenkabels.....
even opletten daar achteraan, een liner (voering) is wat anders dan een buitenkabel. De buitenkabel knip je nog steeds normaal op lengte, maar van shifter tot derailleur loopt de binnenkabel in een doorlopende voering die eindigt met een rubber harmonica

http://velonews.competitor.com/2009/12/ ... tem_101898
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:Je moet de plastic kabelgeleider die onder het BB zit dan ook vervangen met iets anders lijkt me, want door die oogjes passen volgens mij geen buitenkabels.....
even opletten daar achteraan, een liner (voering) is wat anders dan een buitenkabel. De buitenkabel knip je nog steeds normaal op lengte, maar van shifter tot derailleur loopt de binnenkabel in een doorlopende voering die eindigt met een rubber harmonica

http://velonews.competitor.com/2009/12/ ... tem_101898
Dank je, het filmpje is erg verhelderend, erg mooie oplossing!
Jan Eleveld schreef:Een spatlap is een windvanger...
Hij hoeft dan ook niet zo breed te zijn als die spinnakers van vroeger. De versie van de ijsbak die ik had was juist nog smaller dan het spatbord zelf. Het werkt vrijwel net zo goed. De lengte is belangrijker.
Lampo's fietsverbouwing mag natuurlijk niet de duur zijn want een tweedehands fietsje voor de winter is echt niet duur in aanschaf en spaart nog meer geld aan onderhoud aan de mooie Koga.
Leon
Ik heb op mijn woon/werk fiets een spatlap gemaakt van een stuk rubber dat gebruikt wordt om vijvers aan te leggen. Het ziet er misschien niet uit maar het houd heel veel zand en modder tegen. De lengte is inderdaad heel belangrijk. En wat de wind betreft, soms als ik een harde wind tegen heb en/of een helling af ga klapt hij wel eens naar achteren. Ja, dan moet ik even stoppen om hem weer in het goede model te brengen

Ronald

Afbeelding
Ronald van der Perk schreef:Het ziet er misschien niet uit maar ...
Inderdaad!
[/quote]Lampo's fietsverbouwing mag natuurlijk niet de duur zijn want een tweedehands fietsje voor de winter is echt niet duur in aanschaf en spaart nog meer geld aan onderhoud aan de mooie Koga.[/quote]

Het spijt mij, maar niet iedereen heeft geld of stallingsruimte voor twee fietsen en helaas ben ik iemand die beide niet heeft, geen geld en geen ruimte en moet ik dus roeien met de riemen die ik heb. Mijn vriendin wil namelijk ook graag haar vakantiefiets droog en veilig stallen en dat kan bij ons alleen in het halletje. Dat is toch niet erg? Ik weet ook wel dat het geen ideale situatie is en reken maar dat ik droom van een aparte lichte fiets om mee naar mijn werk te fietsen en een aparte stevige fiets voor het reizen. Of beter nog: een echt mooie fiets met een Rohloff waar ik beide goed mee kan doen. Tot die tijd zal ik het even hierbij moeten houden helaas.

Maar bedankt voor alle tips, ik ga na de kerst de versnellingskabel nalopen, de derailleur uit elkaar halen, schoonmaken, invetten en weer monteren. Ook zal ik de geleider nakijken of deze ingesleten is en ik ga eens even kijken of ik met wat kunst en vliegwerk een spatlap kan maken om eens te testen wat ik nu nodig heb qua lengte en breedte. De bak ijs ligt in ieder geval al in de vriezer :wink: !