Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
Man op oude leger fiets van 28 kilo tegen een super race fiets.

Zoek de 10 verschillen?! :|


http://www.youtube.com/watch?v=0QEjuCLcwyM


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Man op oude leger fiets van 28 kilo tegen een super race fiets.

Zoek de 10 verschillen?! :|


http://www.youtube.com/watch?v=0QEjuCLcwyM


Henk

kunst en fietswerk
Precies wat ik bedoel en wat illustreert dat het dus helemaal geen ‘onzin’ is (nogmaals, banden maken wél verschil!). Ik vermoed dat mensen zich gewoon wat sneller voelen op een flitsende, ‘race’ fiets ;-). Sterke benen > zwakke benen op wat voor fiets dan ook; want die legerfiets versnelt echt wel wat minder makkelijk ;-).
Fedor schreef:
AB schreef:Hoe je het went of keert, de Santos Race Lite is geen racefiets waar je mee in de koers gaat. Je zou er wellicht een leuke cyclo, LBL of Parijs-Brest mee kunnen fietsen, maar dat kan met een snellere Idworx RM ook.
Dat is een interessante stelling: is de Idworx RM inderdaad sneller? Deze weegt natuurlijk wat minder maar maakt dat het verschil?
Heb zowel een RM als een RL. De RM kocht ik omdat het een aanbieding was terwijl ik de RL al besteld had.
De RM is sneller, koersvaster. Fijne fiets. Fietst erg lekker. Voelt veel lichter aan dan hij eruit ziet. Spatborden rammelen. Prima met dragertje en lichte tasjes.
De RL is zwaarder en voelt logger aan maar is gek genoeg wendbaarder.
De RL is veel stiller. Geen rammel. Absoluut stil. Lijkt met tasjes precies zo te fietsen als zonder tasjes met een kilo of 8 bagage. Fijne fiets. Voelt zonder titanium zadelpen toch comfortabeler aan dan RM.
Dat kan ook aan de banden liggen. Conti 4seasons op de RL en Durano's op de RM. 28mm. Die Durano's lijken sterker. De Conti's meer comfo.
Het zwakke punt bij de RM zijn de rammelende spatborden. Echt zonde.
Op de RM zitten grotere verzetten. Fietst geweldig. Maar dat doet de Santos ook.
Als ik moest kiezen? Heel moeilijk. Ik denk dat ik de Santos zou kiezen. Maar dat heeft ook te maken met de rest van mijn fietsenverzameling. (Ik heb last van fietsenverzamelen)
Ik ben een echte staalfreak. Dus ik heb ook stalen fietsen met stalen vorken. 4 race en een rando. Gek genoeg zijn die RM en die RL comfortabeler dan de stalen racers...
Als ik een fiets mocht houden: de stalen Vittorio racer. Mocht ik er twee houden: dan ook de Race Light.
Matthie9000 schreef:
henkfietst52 schreef:Man op oude leger fiets van 28 kilo tegen een super race fiets.

Zoek de 10 verschillen?! :|


http://www.youtube.com/watch?v=0QEjuCLcwyM


Henk

kunst en fietswerk
Precies wat ik bedoel en wat illustreert dat het dus helemaal geen ‘onzin’ is (nogmaals, banden maken wél verschil!). Ik vermoed dat mensen zich gewoon wat sneller voelen op een flitsende, ‘race’ fiets ;-). Sterke benen > zwakke benen op wat voor fiets dan ook; want die legerfiets versnelt echt wel wat minder makkelijk ;-).
Televisie he!? Niets is wat het lijkt, maar droom jij maar lekker verder Matthie9000 :wink:
pedalman schreef:
De vergelijking wordt interessanter als op beide fietsen dezelfde breedte band zou zitten en beide een racestuur zouden hebben. Vandaar de vraag aan christopher om de race lite eens te vergelijken met de travel lite (ipv de trekking lite). Op de Travel Lite passen immers bredere banden.

Bovenstaande heeft weinig zin, want:
Rol- en luchtweerstand (frontaal oppervlak) zijn allesbepalend voor hoe snel je kan fietsen bij hetzelfde vermogen.
Gewicht/uiterlijk/vormgeving van fiets is ondergeschikt en levert marginale winst op.
Ik denk ook dat dan snelheidsverschillen marginaal zullen zijn en dat rijgedrageigenschappen veel leuker zijn om te onderzoeken.
Marketing zal ook wel meespelen, een travel lite met racestuur is dan meteen een race-lite-killer. Maar snel hopen dat magura opnieuw met racehendels komt. Dan zou de Travel Lite mijn eerste keus zijn, die kun je dan evt. tot logge reisfiets of tot snelle racefiets verbouwen (mits je een framemaat kiest met juiste bovenbuislengte, beetje lastig voorspellen want ik zie bij santos nergens geometrie-maten van de frames)
Verschil tussen de trekking-lite en race-lite lijkt me helemaal marginaal. Zet op beide een racestuur en weg is het snelheidsverschil.
gios schreef:
Matthie9000 schreef:
henkfietst52 schreef:Man op oude leger fiets van 28 kilo tegen een super race fiets.

Zoek de 10 verschillen?! :|


http://www.youtube.com/watch?v=0QEjuCLcwyM


Henk

kunst en fietswerk
Precies wat ik bedoel en wat illustreert dat het dus helemaal geen ‘onzin’ is (nogmaals, banden maken wél verschil!). Ik vermoed dat mensen zich gewoon wat sneller voelen op een flitsende, ‘race’ fiets ;-). Sterke benen > zwakke benen op wat voor fiets dan ook; want die legerfiets versnelt echt wel wat minder makkelijk ;-).
Televisie he!? Niets is wat het lijkt, maar droom jij maar lekker verder Matthie9000 :wink:
Als beide vanuit stilstand starten met beide benen op de pedalen dan was de uitslag wel anders geweest. De wielrenner moest zijn linkerbeen nog inklikken ;).
En van fietsreizen van 200m heb ik nog nooit gehoord :).
gios schreef: Televisie he!? Niets is wat het lijkt, maar droom jij maar lekker verder Matthie9000 :wink:
Natuurlijk is het televisie, maar wat het illustreert is dat snelheid tóch voornamelijk te maken heeft met lichamelijke conditie (én houding, én banden) en dus niet met de vorm en bling-bling factor van dat stuk metaal tussen je benen.

Frontaal oppervlak wordt minder door je strak te kleden en een diepe zit aan te nemen, niet door een wat slanker frame. Maar als jij je 5km/h sneller voelt op zo'n hip riem geval moet je dat vooral denken (dromen) ;-). Ik geloof er niks van en dat is vooral gebaseerd op mijn eigen ervaring met verschillende fietsen.
Matthie9000 schreef:
gios schreef: Televisie he!? Niets is wat het lijkt, maar droom jij maar lekker verder Matthie9000 :wink:
Natuurlijk is het televisie, maar wat het illustreert is dat snelheid tóch voornamelijk te maken heeft met (banden, ) houding en vóóral met lichamelijke conditie en niet met de vorm en bling-bling factor van dat stuk metaal tussen je benen. Frontaal oppervlak beïnvloed je door je fatsoenlijk te kleden en een diepe zit aan te nemen, niet door een wat slanker frame. Maar als jij je 5km/h sneller voelt op zo'n hip riem geval moet je dat vooral doen.
Maar matthie, dit is een sprintje tussen een top Militairradfahrer en een langzame diesel die voigt heet. Dat zegt toch niets?
Als je bedoelt dat de benen de belangrijkste motor zijn van de fiets, helemaal mee eens, maar dit hele topic gaat toch over gratis snelheid en efficientie als gevolg van banden, houding, geometrie? De benen/botten/spieren zijn onveranderlijk in de gehele vergelijking tussen fietsjes?
AB schreef:
Matthie9000 schreef:
gios schreef: Televisie he!? Niets is wat het lijkt, maar droom jij maar lekker verder Matthie9000 :wink:
Natuurlijk is het televisie, maar wat het illustreert is dat snelheid tóch voornamelijk te maken heeft met (banden, ) houding en vóóral met lichamelijke conditie en niet met de vorm en bling-bling factor van dat stuk metaal tussen je benen. Frontaal oppervlak beïnvloed je door je fatsoenlijk te kleden en een diepe zit aan te nemen, niet door een wat slanker frame. Maar als jij je 5km/h sneller voelt op zo'n hip riem geval moet je dat vooral doen.
Maar matthie, dit is een sprintje tussen een top Militairradfahrer en een langzame diesel die voigt heet. Dat zegt toch niets?
Als je bedoelt dat de benen de belangrijkste motor zijn van de fiets, helemaal mee eens, maar dit hele topic gaat toch over gratis snelheid en efficientie als gevolg van banden, houding, geometrie? De benen/botten/spieren zijn onveranderlijk in de gehele vergelijking tussen fietsjes?
En daar zou bij 25km/h zo'n 5km/h winst mee te behalen zijn op een relatief kaal frame (geen uitstekende tassen enzo), gelijke houding en relatief gelijke banden; I'm not convinced!
nikopaul schreef:Heb zowel een RM als een RL.
Mooie vergelijking :D

Je stelt dat de RM sneller is, maar hoe moet ik dat zien? Minder "rijweerstand"?

Spatbordjes op de RM vind ik persoonlijk mooier dan op de RL (meer "racy"). Jammer dat ze rammelen, da's wel een domper op het reisgenot.

RM heeft grotere verzetten, is dat een belemmering bij de RL? Kan je 40+ rijden met een reguliere trapfrequentie?
Fedor schreef:
nikopaul schreef:Heb zowel een RM als een RL.
Mooie vergelijking :D

Je stelt dat de RM sneller is, maar hoe moet ik dat zien? Minder "rijweerstand"?

Spatbordjes op de RM vind ik persoonlijk mooier dan op de RL (meer "racy"). Jammer dat ze rammelen, da's wel een domper op het reisgenot.

RM heeft grotere verzetten, is dat een belemmering bij de RL? Kan je 40+ rijden met een reguliere trapfrequentie?
Ik denk dat het allemaal iets lichter trapt op de RM. Interne weerstand.
Moeilijk te zeggen. Het is allemaal gevoel.
Misschien dat de Schwalbes ook iets sneller zijn.
Mijn RL heeft dat schakelding nog onder aan de rechter stuurbocht zitten.
Dat nodigt minder snel uit om het onderste uit de kan te halen.
En niet sneller dan schakeldingen in de remhandels.
Het gaat bij de RM allemaal vlotter.
Bij de Santos rijd ik bijna altijd in de 11. Boven de 11 heb je nog maar drie versnellingen. Kijk op de website voor het exacte verzet.
Ik rijd al jaren zonder kmteller. Geen idee hoe hard ik rijd.
Bergaf kan je met de RM langer blijven meetrappen.
Veel zal het allemaal niet schelen.
Als je veel in groepjes fietst zou ik eerder de RM overwegen.
Het wereld uurrecord is in handen van een amateur op een ligfiets
Bij mijn weten is het absolute snelheidsrecord op een fiets in handen van een Nederlander..... Op een racefiets :D . Google maar op Fred Rompelberg

Groet Remco
In de wielersport bestaan vele disciplines en dus vele records. De records die erkent worden door de UCI moeten worden gereden op een fiets volgens de UCI regels. Een ligfiets valt daar niet onder.

Ik had het over het werelduurrecord van 56,597 km op een ligfiets zonder stroomlijn. Alleen de rijder "ligt" in een stroomlijn. Lucht is je grote vriend, maar op snelheid je rivaal. Als je slim bent neem je een ligfiets. Niet alleen bij rug en zitvlak klachten, maar ook bij knieklachten kun je lang meekomen zonder hulp van trapondersteuning. Ik lig op een 3 cm dik matras van Ventisit. Ik hou van comfort. http://www.ligfiets.net/product/accesso ... tisit.html

http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Nie ... te_nieuws/

http://nl.wikipedia.org/wiki/Werelduurr ... ielrennen)

Piet.
Ligfietsen zijn niks beter voor je knieën, sterker nog...
Matthie9000 schreef:Ligfietsen zijn niks beter voor je knieën, sterker nog...
Bij gelijkblijvende trap-energie heb je volkomen gelijk. Maar op een ligfiets kun je met minder energie meer kilometer maken in ons bijna vlakke land. En rustiger trappen spaart de knieën. Ook minder last van pols- en nekklachten.

Vele fietsers kiezen voor elektrische trap-ondersteuning met een beperkte actieradius. Dan geef ik de voorkeur aan een ligfiets boven een elektrische- of een bukfiets. M5 staat voor Meer Meters Met Minder Moeite. Maar dat geldt voor elke ligfiets.
Piet.
PietV schreef:
Matthie9000 schreef:Ligfietsen zijn niks beter voor je knieën, sterker nog...
Bij gelijkblijvende trap-energie heb je volkomen gelijk. Maar op een ligfiets kun je met minder energie meer kilometer maken in ons bijna vlakke land. En rustiger trappen spaart de knieën. Ook minder last van pols- en nekklachten.

Vele fietsers kiezen voor elektrische trap-ondersteuning met een beperkte actieradius. Dan geef ik de voorkeur aan een ligfiets boven een elektrische- of een bukfiets. M5 staat voor Meer Meters Met Minder Moeite. Maar dat geldt voor elke ligfiets.
Piet.
Kwam vorige week toevallig een ligfietser tegen in de CNL. Hij was van Vlissingen naar Basel gefietst langs de 1e wereldoorlogroute. Hij zei dat zodra de hellingen steiler waren dan 7% (vogezen), hij moest lopen. Er was dan simpelweg niet mee te fietsen. Hij had eveneens last van zijn knieen gekregen.
Chris Boardman reed ooit eens 56,3 in een uur. Er staat niet bij op hoeveel pilletjes :).
Matthie9000 schreef: En daar zou bij 25km/h zo'n 5km/h winst mee te behalen zijn op een relatief kaal frame (geen uitstekende tassen enzo), gelijke houding en relatief gelijke banden; I'm not convinced!
wie beweert dit dan?
PietV schreef:
Matthie9000 schreef:Ligfietsen zijn niks beter voor je knieën, sterker nog...
Bij gelijkblijvende trap-energie heb je volkomen gelijk. Maar op een ligfiets kun je met minder energie meer kilometer maken in ons bijna vlakke land. En rustiger trappen spaart de knieën. Ook minder last van pols- en nekklachten.
Maar zo werkt het natuurlijk in werkelijkheid niet. Mensen gaan niet rustiger trappen omdat ze bij een bepaalde snelheid wel 'tevreden zijn'.

Ik heb jarenlang geligfietst, tientallen discussies over dit onderwerp gevolgd, honderden adviezen aan beginnende ligfietsers en ligfietsers met knieproblemen gelezen. En beweren dat je met knieklachten beter voor een ligfiets kan gaan, is absolute onzin.

Er zijn natuurlijk veel soorten van knieproblemen, dus er zijn hier en daar wel mensen te vinden die knieproblemen hebben op de gewone fiets, en niet op een ligfiets. Maar dat zijn echt wel de uitzonderingen die de regel bevestigen. Over het algemeen is ligfietsen duidelijk meer belastend voor de knieën en zijn er veel meer mensen die met knieproblemen te kampen krijgen op een ligfiets dan op een gewone fiets.

Het is spijtig dat sommige ligfietsers zo doorschieten in hun liefde voor de ligfiets, dat ze weigeren de nadelen nog onder ogen te zien en anderen niet meer correct informeren.

Jou theoretische opmerking kan trouwens net zo goed omgekeerd werken. Doordat mensen sneller last hebben van hun knieën op hun ligfiets, moeten ze rustiger gaan fietsen en gaat de snelheidswinst volledig verloren.

Renaat
AB schreef: Kwam vorige week toevallig een ligfietser tegen in de CNL. Hij was van Vlissingen naar Basel gefietst langs de 1e wereldoorlogroute. Hij zei dat zodra de hellingen steiler waren dan 7% (vogezen), hij moest lopen. Er was dan simpelweg niet mee te fietsen. Hij had eveneens last van zijn knieen gekregen.
Tja, steekproefgewijs stelt dat ook niets voor natuurlijk. Een vriend van mij heeft op zijn omgebouwde mountainbike zijn geplande fietstrip naar Zuid-Frankrijk moeten opgeven in de Ardennen vanwege problemen met de Achillespees en had problemen met zijn knieën bij een trip door GB.

De ene ligfiets is de andere ook niet en hetzelfde geldt voor ligfietsers.

Renaat
RemcoDuijts schreef:
Het wereld uurrecord is in handen van een amateur op een ligfiets
Bij mijn weten is het absolute snelheidsrecord op een fiets in handen van een Nederlander..... Op een racefiets :D . Google maar op Fred Rompelberg

Groet Remco
Een werelduurrecord is niet hetzelfde als een absolute snelheidsrecord. En ook bij die laatste heeft men verschillende categorieën. Het gaat hier om records die voor zover ik weet evenmin door de UCI erkend zijn. Maar als men achter een motor of racewagen 'hangt', dan speelt het aerodynamisch voordeel van een ligfiets een veel kleineren rol. Bovendien is er weinig concurrentie in de wereld van zo'n extreme records. Dus dat gegeven zegt niets over de snelheid van een racefiets t.o.v. een ligfiets.

Renaat